Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.285.2024.2.MŻA
Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy braku prawa obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 11 czerwca 2024 r. (data wpływu 11 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Fundacja „(…)” została ustanowiona w 2015 r. (wpis do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego).
Wnioskodawca działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w tym ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167 ze zm.), oraz na podstawie postanowień przyjętego 6 listopada 2015 r. statutu.
Fundacja realizuje następujące cele statutowe:
(…)
Zgodnie ze statutem, powyższe cele realizowane są przez Wnioskodawcę poprzez:
(…)
Misją Fundacji jest (…).
Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że swoją działalność edukacyjną prowadzi poprzez placówkę - B., którą (…) 2023 r. Starosta (…) wpisał do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, co oznacza, iż jest ona objęta przepisami o systemie oświaty. Wnioskodawca (osoba prowadząca placówkę) realizując usługi (odpłatną działalność statutową) w zakresie kształcenia jest zatem zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Fundacja złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej również: „Program”).
Wniosek dotyczy projektu pt. „(…)” (dalej również: „Projekt”). Celem Projektu jest odkrywanie oraz poznawanie tradycji (…), związanych z obszarem LSR (lokalnej strategii rozwoju) oraz podnoszenie świadomości ekologicznej związanej z rolnictwem (związek sposobu uprawy zbóż ze środowiskiem oraz zmianą klimatu). Dodatkową motywacją Fundacji jest chęć zadbania o zachowanie lokalnego dziedzictwa kulinarnego oraz kulturowego związanego z (…). Planowane zajęcia w ramach Projektu będą okazją do wzmacnianie kapitału społecznego i promocji obszaru LSR. Projekt nawiązuje do tradycji piekarniczych, z podkreśleniem związku procesu wytwarzania (…) z ochroną środowiska.
W ramach Projektu w siedzibie Fundacji zostaną zorganizowane trzy dni darmowych warsztatów (…) dla grupy osób dorosłych z obszaru LSR. Zajęcia będą mieć wymiar edukacyjny, ale też integrujący - każdego dnia będą zaczynać się od wspólnego śpiewania oraz posiłku i kończyć kolacją. (…) zostanie ukazane w szerszym kontekście, np. (…).
Głównym tematem będą tradycyjne receptury (…) charakterystyczne dla obszaru LSR. Dodatkowo zostanie omówione znaczenie rolnictwa ekologicznego dla zdrowia człowieka, ochrony środowiska oraz ograniczania tempa zmiany klimatu. Przy (…) omawiany również będzie wpływ spożywania (…) na ekosystem. Uczestnicy będą rozważać znaczenie używanych surowców oraz metod produkcji dla zdrowia człowieka.
W związku z powyższym warsztaty będą mieć charakter innowacyjny, będą łączyć aspekt tradycji w nawiązaniu do wpływu naszych wyborów na środowisko. Fundacja prowadzi ekologiczną (…), współorganizuje (…) i posiada zaplecze do (…), co sprzyja efektywności finansowej przedsięwzięcia.
Zaproszenie na warsztaty będzie mieć charakter otwarty, zostaną wykorzystane kanały, które pozwolą dotrzeć do grup defaworyzowanych (ogłoszenia w GOPS-ach, w bibliotece, zaangażowanie lokalnych aktywistów w promocję, ogłoszenia na profilu Fundacji w mediach społecznościowych - (...)).
Udział w projekcie będzie sprzyjać aktywizacji osób nieaktywnych zawodowo, promując naukę (…) oraz rozwój zawodowy w tym obszarze. (…), który będzie wykorzystywany podczas (…), jego konstrukcja umożliwia energooszczędności, jest atrakcyjną alternatywą dla (...).
Podczas promocji warsztatów Wnioskodawca będzie współpracować ze Stowarzyszeniem B., które ma blisko 30-letnie doświadczenie w organizacji warsztatów (…) dla dzieci.
Drugą część Projektu stanowić będą dwa darmowe jednodniowe warsztaty, również zorganizowane w siedzibie Fundacji. Warsztaty te będą poświęcone kulturze (…) w regionie oraz konkursowi na historię związaną z tradycjami (…). Grupą docelową tej części Projektu stanowić będą dzieci z obszaru LSR na otwarte zaproszenie poprzez szkoły.
Podczas warsztatów dzieci będą w kreatywny sposób poznawać rodzaje (…) oraz historię (…) w regionie. Częścią zajęć będzie stworzenie prac plastycznych wokół przysłów oraz powiedzeń związanych z (…). Jednym z elementów projektu będzie samodzielne przygotowanie w domu pracy na temat historii (…) w pokoleniu dziadków i pradziadków - co będzie sprzyjać integracji międzypokoleniowej.
W wyniku konkursu zostanie wyłonione 10 najciekawszych prac, które stanowić będą wystawę dostępną do oglądania w siedzibie Fundacji. Prezentacja wystawy z pracami dzieci będzie towarzyszyć innym wydarzeniom, które są organizowane przy współpracy z D., która będzie dostępna publicznie.
Realizacja Projektu została zaplanowana na czerwiec 2024 r.
Projekt przyczyni się do promocji lokalnych produktów rolnych, ekologicznych produktów wytwarzanych w obszarze LSR (np. …). Co za tym idzie, przyczyni się również do zachowania elementów dziedzictwa kulturowego i historycznego obszaru oraz wesprze integrację mieszkańców obszaru LGD.
W celu realizacji projektu, Fundacja musi ponieść następujące koszty kwalifikowane:
1)wynagrodzenie dla osób prowadzących warsztaty oraz opiekunów grup
2)wyżywienie podczas trwania warsztatów
3)wynajem sal warsztatowych oraz sprzętu do prezentacji multimedialnych
4)urządzenia i sprzęt wykorzystywany podczas warsztatów, w tym m.in.:
a)mieszalnik,
b)podstawowe przybory do produkcji (…),
c)surowce niezbędne do produkcji (…),
d)stół z planszą edukacyjną,
e)nagrody konkursowe dla dzieci.
Za realizację zadań w ramach Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Fundacji w ramach własnej działalności.
Fundacja występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uzyskania stanowiska organu podatkowego czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących koszty ponoszone w związku z realizacją Projektu, a w konsekwencji do oceny czy VAT stanowi koszt kwalifikowany dla otrzymanej dotacji.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Nabyte towary w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji.
Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach dofinansowania, którego celem jest odkrywanie oraz poznawanie tradycji (…), związanych z obszarem LSR oraz podnoszenie świadomości ekologicznej związanej z rolnictwem (związek sposobu uprawy zbóż ze środowiskiem oraz zmianą klimatu), chęć zadbania o zachowanie lokalnego dziedzictwa kulinarnego oraz kulturowego związanego z (…).
Powyższe wpisuje się w cel ogólny Programu, jakim jest rozwój kapitału społecznego obszaru LGD AR oraz w samą działalność statutową Fundacji - prowadzenie działalności oświatowej, ochrona środowiska, budowanie solidarności pokoleń, pielęgnowanie korzeni kulturowych oraz uświadamianie wartości i znaczenia rolnictwa ekologicznego dla środowiska i społeczeństwa.
Dodatkowo zaplanowane warsztaty będą dla uczestników darmowe, co dodatkowo podkreśla, iż Wnioskodawca szerzy cel swojej działalności statutowej.
Pytanie
Czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej dokumentujących nabycie towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT).
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki łącznie, tzn.:
1)odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nie ma zatem możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Fundacja jako zarejestrowany podatnik VAT spełnia pierwszy z ww. warunków, w związku z czym, dla rozstrzygnięcia zagadnienia kluczowe jest ustalenie czy wskazane we wniosku koszty będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Fundację w charakterze podatnika.
Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach dofinansowania, którego celem jest odkrywanie oraz poznawanie tradycji (…), związanych z obszarem LSR oraz podnoszenie świadomości ekologicznej związanej z rolnictwem (związek sposobu uprawy zbóż ze środowiskiem oraz zmianą klimatu), chęć zadbania o zachowanie lokalnego dziedzictwa kulinarnego oraz kulturowego związanego z (…).
Powyższe wpisuje się w cel ogólny Programu, jakim jest rozwój kapitału społecznego obszaru LGD AR oraz w samą działalność statutową Fundacji - prowadzenie działalności oświatowej, ochrona środowiska, budowanie solidarności pokoleń, pielęgnowanie korzeni kulturowych oraz uświadamianie wartości i znaczenia rolnictwa ekologicznego dla środowiska i społeczeństwa.
Dodatkowo zaplanowane warsztaty będą dla uczestników darmowe, co dodatkowo podkreśla, iż Wnioskodawca nie realizuje celu zarobkowego w ramach Projektu, a jedynie szerzy cel swojej działalności statutowej.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166), zwanej dalej ustawą o fundacjach:
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 4 ustawy o fundacjach:
fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:
fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.
Z opisu sprawy wynika, że działają Państwo jako Fundacja i są zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. Złożyli Państwo wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 - Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczy projektu pt. „(…)”. Celem Projektu jest odkrywanie oraz poznawanie tradycji (…), związanych z obszarem LSR (lokalnej strategii rozwoju) oraz podnoszenie świadomości ekologicznej związanej z rolnictwem (związek sposobu (…) ze środowiskiem oraz zmianą klimatu). Dodatkową motywacją Fundacji jest chęć zadbania o zachowanie lokalnego dziedzictwa kulinarnego oraz kulturowego związanego z (…). Planowane zajęcia w ramach Projektu będą okazją do wzmacnianie kapitału społecznego i promocji obszaru LSR. Projekt nawiązuje do tradycji (…), z podkreśleniem związku procesu wytwarzania (…) z ochroną środowiska. W ramach Projektu w siedzibie Fundacji zostaną zorganizowane trzy dni darmowych warsztatów (…) dla grupy osób dorosłych z obszaru LSR. Zajęcia będą mieć wymiar edukacyjny, ale też integrujący. Zaproszenie na warsztaty będzie mieć charakter otwarty. Drugą część Projektu stanowić będą dwa darmowe jednodniowe warsztaty, również zorganizowane w siedzibie Fundacji. Projekt przyczyni się do promocji lokalnych produktów rolnych, ekologicznych produktów wytwarzanych w obszarze LSR (np. …). Co za tym idzie, przyczyni się również do zachowania elementów dziedzictwa kulturowego i historycznego obszaru oraz wesprze integrację mieszkańców obszaru LGD. Za realizację zadań w ramach Projektu, nie przysługuje Państwu żadne wynagrodzenie. Koszty poniesione w ramach Projektu służą określonemu celowi i w żadnym stopniu nie są powiązane z przychodami Fundacji w ramach własnej działalności. Nabyte towary w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji. Realizują Państwo Projekt w ramach dofinansowania, którego celem jest odkrywanie oraz poznawanie tradycji (…), związanych z obszarem LSR oraz podnoszenie świadomości ekologicznej związanej z rolnictwem (związek sposobu uprawy zbóż ze środowiskiem oraz zmianą klimatu), chęć zadbania o zachowanie lokalnego dziedzictwa kulinarnego oraz kulturowego związanego z (…). Powyższe wpisuje się w cel ogólny Programu, jakim jest rozwój kapitału społecznego obszaru LGD AR oraz w samą działalność statutową Fundacji - prowadzenie działalności oświatowej, ochrona środowiska, budowanie solidarności pokoleń, pielęgnowanie korzeni kulturowych oraz uświadamianie wartości i znaczenia rolnictwa ekologicznego dla środowiska i społeczeństwa. Zaplanowane warsztaty będą dla uczestników darmowe, co dodatkowo podkreśla, iż szerzą Państwo cel swojej działalności statutowej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w związku z ponoszonymi w ramach Projektu wydatkami przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku nabyte towary w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż realizowane wydatki nie są związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tylko z nieodpłatną działalnością statutową Fundacji. Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Reasumując, w związku z ponoszonymi w ramach Projektu pn. „(…)” wydatkami nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach lub innych dokumentach o równoważnej wartości dowodowej, dokumentujących nabycie towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right