Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.269.2024.2.AK
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji publicznej trzech lokali na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosekz 15 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji publicznej trzech lokali nr .., nr .. i nr ..., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Uzupełniła go Pani pismami z 16 kwietnia 2024 r. (data wpływu 16 kwietnia 2024 r.), z 28 maja 2024 r. (data wpływu 4 czerwca 2024 r. i 6 czerwca 2024 r.) oraz z 7 czerwca 2024 r. (data wpływu 12 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Komornik Sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy - transakcji sprzedaży trzech nieruchomości należących do dłużnika: Sp. z o.o., KRS ..., NIP ....
W dniu .... r. odbyły się trzy licytacje publiczne w Sądzie Rejonowym, podczas których zostały sprzedane następujące nieruchomości dłużnika:
-lokal mieszkalny położony pod adresem: .., ul. ..., dla którego Sąd Rejonowy XVI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze [..],
-lokal mieszkalny położony pod adresem: .., ul. ..., dla którego Sąd Rejonowy XVI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze [...],
-lokalu mieszkalnego położonego: .., ul. .., dla którego Sąd Rejonowy XVI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze [..]
Dłużnik jest płatnikiem podatku VAT, ale z uwagi, że od pierwszego nabycia minęły już dwa lata, Pani zdaniem sprzedaż będzie zwolniona od podatku VAT.
W załączeniu przesyła Pani oświadczenie biura rachunkowego spółki oraz akt notarialny potwierdzający nabycie nieruchomości przez spółkę (wcześniej miała nazwę N. Sp. z o.o.) w dniu 07-06-2017r.
W uzupełnieniu wniosku na pytania tut. Organu:
1)Czy dłużnik był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2)Czy nabycie przez dłużnika lokali mieszkalnych, o których mowa we wniosku, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy ww. transakcje zostały udokumentowane fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?
3)Czy z tytułu nabycia ww. lokali dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.
4)W jaki sposób, do jakich celów dłużnik wykorzystywał wymienione wyżej lokale, od dnia nabycia do dnia sprzedaży?
5)Czy dłużnik wykorzystywał ww. lokale do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)?
6)Czy przedmiotowe lokale dłużnik udostępniał osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy ww. lokale lub ich części zostały oddane w najem/dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
7)W przypadku wskazania, że dłużnik udostępniał ww. lokale osobom trzecim na podstawie umów najmu lub dzierżawy, proszę wskazać, czy ww. lokale dłużnik wynajmował lub wydzierżawiał na cele mieszkaniowe czy na cele użytkowe (na cele działalności gospodarczej)?
8)Czy ww. lokale były wykorzystywana przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. lokale, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
9)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. lokali w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, należy wskazać dokładną datę pierwszego zasiedlenia.
10)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. lokali, to należy wskazać w jakiej części?
11)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. lokali? Należy wskazać dokładną datę.
12)W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 9 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokali lub ich części?
13)Czy ww. lokale, przed ich nabyciem przez dłużnika, były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?
14)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. lokali lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
15)Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. lokali w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?
16)W jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. lokali?
17)Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. lokali, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej każdego z ww. lokali?
18)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 15 i 17 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. lokali po ulepszeniu?
b)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. lokali lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
c)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali?
d)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
e)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. lokali po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
f)Czy ulepszone ww. lokale były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
19)Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
a)czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią jako Komornika działań?
b)czy działania te zostały udokumentowane?
c)czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?
wskazała Pani:
Wskazane niżej informacje (odpowiedzi na pytania wskazane w wezwaniu) dotyczą trzech lokali położonych w .... przy ul. ...
Lokale o nr .., .. i ... były przedmiotem egzekucji z nieruchomości i sprzedaży ich w drodze licytacji publicznej w dniu ... . przez tut. Komornika.
Komornik zadał pytanie, czy właściwe jest stanowisko, że dostawa lokali będzie korzystała ze zwolnienia podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Odpowiedzi na pytania:
1.Sp. z o.o. NIP ... (dalej spółka) była i jest płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
2.
-Spółka nabyła nieruchomość położoną w ..... przy ul. ... na podstawie umowy sprzedaży ... w dniu 27-07-2017r. Od ustalonej ceny transakcji notariusz pobrał tylko podatek od czynności cywilnoprawnych stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a), ust. 3 ust. 1 pkt 1, art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09-09-2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
-w nieruchomości na dzień 27-07-2017 r. znajdowało się ..... lokali mieszkalnych wynajmowanych na cele mieszkaniowe, na podstawie umów najmu: wszystkie lokale były już zasiedlone i wynajmowane, co znajduje potwierdzenie w treści umowy sprzedaży. Najemcy sprzedanych (w drodze egzekucji sądowej) lokali o nr .., ..., ... nie zmienili się od tego czasu. Lokale wynajmowane są nadal na cele mieszkaniowe, a wynajem jest zwolniony z podatku Vat na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
-w dniu 25-02-2021 r. na podstawie oświadczenia o ustanowieniu odrębnych własności lokali (Rep. ...) Spółka nabyła przedmiotowe lokale i dokonując tej transakcji spółka korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
3.Nie przysługiwało.
4.Do celów mieszkaniowych na podstawie umów wynajmu.
5.Nie wykorzystywał (według oświadczania).
6.Wszystkie lokale były zasiedlone i wynajmowane w dniu zakupu przez spółkę. Najemcy sprzedanych (w drodze egzekucji sądowej) lokali o nr .., .., .. nie zmienili się od tego czasu. Lokale wynajmowane są nadal na cele mieszkaniowe, a wynajem jest zwolniony z podatku Vat na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
7.Na cele mieszkaniowe udostępniał lokale.
8.Lokale tylko i wyłącznie na cele mieszkaniowe, nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych spółki.
9.Nie, nie było to pierwsze zasiedlenie.
10.Nie dotyczy.
11.Nie rozumiem o jakie zajęcie chodzi.
12.Nie dotyczy.
13.Tak, wynajmowane także.
14.Nie dotyczy.
15.Nie były poczynione żadne nakłady na ulepszenie przez spółkę.
16.Nie dotyczy.
17.Nie dotyczy.
18.Nie dotyczy.
19.Informacje zostały pozyskane od Prezesa Spółki, który oświadczył, że dostawa (w tym także sprzedaż licytacyjna) nie była dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT ani przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą (każdą) budynku upłynął okres dłuższy niż dwa lata.
Dostawa lokali (sprzedaż licytacyjna) korzysta ze zwolnienia z płacenia podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - tak oświadczyła spółka (dłużnik).
Pytanie
(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku z 12 czerwca 2024 r.) Czy sprzedaż trzech nieruchomości położonych w . przy ul. ... (o numerach.....), tj. dostawa tych lokali w drodze licytacji publicznej jest zwolniona z płacenia podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym uważa, że na podstawie dostępnych informacji uzyskanych od dłużnika, dostawa tych lokali w drodze licytacji publicznej jest zwolniona z płacenia podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez dostawę towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Komornik Sądowy jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy - transakcji sprzedaży trzech nieruchomości należących do dłużnika: Sp. z o. o. Lokale o nr .., ... i .. były przedmiotem egzekucji z nieruchomości i sprzedaży ich w drodze licytacji publicznej w dniu ..... r. przez Komornika.
Mając na uwadze fakt, że dłużnikiem jest Spółka, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku tej Spółki.
Zatem przy dostawie lokali nr .., nr .. i nr .. spełnione zostaną przesłanki do uznania dłużnej spółki za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku stanowiącego własność przedsiębiorstwa dłużnej Spółki.
W konsekwencji, dostawa przez Panią jako Komornika w drodze licytacji komorniczej lokali nr .., nr ... i nr ..., podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
W tym miejscu wskazania wymaga, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących danej dostawie.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Zauważenia wymaga, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z uwagi na fakt, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji lokalu, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048, ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o własności lokali:
Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.
W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znaleźć powinno zwolnienie od podatku VAT, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, kiedy względem lokali będących przedmiotem wniosku, nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
Wskazała Pani, że Spółka nabyła nieruchomość położoną w .... przy ul. .. na podstawie umowy sprzedaży REP.... w dniu ..... r. W nieruchomości na dzień 27-07-2017 r. znajdowało się .... lokali mieszkalnych wynajmowanych na cele mieszkaniowe, na podstawie umów najmu: wszystkie lokale były już zasiedlone i wynajmowane, co znajduje potwierdzenie w treści umowy sprzedaży. Najemcy sprzedanych (w drodze egzekucji sądowej) lokali o nr ..., ..., ... nie zmienili się od tego czasu. Nadto, w dniu 25-02-2021 r. na podstawie oświadczenia o ustanowieniu odrębnych własności lokali Spółka nabyła przedmiotowe lokale i dokonując tej transakcji spółka korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. lokali w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Lokale o nr .... były przedmiotem egzekucji z nieruchomości i sprzedaży ich w drodze licytacji publicznej w dniu 28-03-2024r.
Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi zatem do stwierdzenia, że dostawa ww. lokali nr .., nr ... i nr .. nie nastąpiła w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem doszło już do pierwszego zasiedlenia tych lokali oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. lokali upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Tym samym, sprzedaż w drodze licytacji lokali nr .., nr .. i nr .. objętych zakresem wniosku, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż egzekucyjna lokali nr .., nr .. i nr ... korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right