Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.319.2024.1.KKA

Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.1.Informacje wstępne

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą ośrodek interesów życiowych na terytorium Polski, a w konsekwencji osobą mającą miejsce zamieszkania dla celów podatku PIT na terytorium Polski. Wnioskodawca podlega zatem w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości uzyskiwanych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzn. jest polskim rezydentem podatkowym).

Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki D S.A. (dalej jako: „Spółka”), zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

W celu stworzenia dodatkowego narzędzia motywującego do osiągania wyznaczonych celów finansowych wynikających ze strategii Spółki oraz polityki wynagrodzeń Spółki poprzez stworzenie w Spółce mechanizmów motywujących osoby o kluczowym znaczeniu dla Spółki do działań zapewniających długoterminowy wzrost wartości Spółki dla akcjonariuszy (w ten sposób łącząc interesy kadry zarządzającej i akcjonariuszy), Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki, dnia 30 czerwca 2021 r. podjęło uchwałę o przyjęciu programu motywacyjnego, przewidzianego do realizacji na lata 2021-2024 (dalej jako: „Program”).

1.2.Warunki Programu

Program jest skierowany do kluczowych pracowników i współpracowników (w tym członków zarządu), mających priorytetowe znaczenie dla Spółki oraz wpływ na rozwój Spółki i osiągane przez nią wyniki. Uczestnikami Programu są osoby wskazane przez zarząd Spółki, a w stosunku do członków zarządu - przez radę nadzorczą Spółki. Szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu określa regulamin uchwalony przez zarząd Spółki (za zgodą rady nadzorczej) w oparciu o nadmienioną uchwałę.

Wnioskodawca jako członek zarządu Spółki został włączony do Programu. Partycypowanie w Programie skutkuje dla Wnioskodawcy przyznaniem Mu uprawnienia w postaci warunkowego prawa do objęcia imiennych warrantów subskrypcyjnych (dalej jako: „Warranty”) uprawniających do objęcia odrębnie emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego akcji Spółki z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy Spółki (dalej jako: „Akcje”). Uchwała mocą, której Wnioskodawca został włączony do Programu określa liczbę Warrantów warunkowo przyznanych Wnioskodawcy wraz z ceną objęcia Akcji, a także określa dodatkowe kryteria, których spełnienie determinuje możliwość objęcia Warrantów przez Wnioskodawcę. Zgodnie z warunkami Programu, pośród kryteriów wspólnych dla wszystkich jego uczestników jest kryterium finansowe - uzależnione od wartości skorygowanego skonsolidowanego zysku netto Spółki za dany rok, a także kryterium rynkowe, w postaci zmiany kursu Akcji Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w .

Po spełnieniu kryteriów za dany rok następuje realizacja uprawnień polegająca na zaoferowaniu Wnioskodawcy Warrantów w liczbie wynikającej z zasad Programu (ich liczba zależy m.in. od tego, czy i w jakim zakresie zostały spełnione kryteria). Tym samym, zaoferowanie Wnioskodawcy Warrantów uzależnione jest od spełnienia z góry określonych kryteriów, przy czym do objęcia określonej liczby Warrantów dochodzi sukcesywnie za każdy rok Programu, tj. odrębnie za rok 2021, 2022, 2023 i 2024 po ich zakończeniu. Finalnie, w terminie określonym w Warrancie Wnioskodawca może objąć Akcje Spółki w drodze pisemnego oświadczenia złożonego na zasadach określonych w Kodeksie spółek handlowych (dalej jako: „KSH”). Na skutek uczestnictwa w Programie Wnioskodawca może zatem - pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów, uzyskać prawo do objęcia Akcji Spółki, a tym samym otrzymać udział w zysku Spółki (przez wypłatę dywidendy).

Warranty obejmowane są nieodpłatnie. Natomiast, w wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów Wnioskodawca ma prawo objąć Akcje Spółki po preferencyjnej cenie. Cena emisyjna Akcji Spółki, do objęcia których uprawniają Warranty, jest równa średniej cenie rynkowej Akcji Spółki (rozumianej jako średnia arytmetyczna ze średnich dziennych cen ważonych wolumenem obrotu na rynku regulowanym w okresie od 30 maja 2021 r. do 29 czerwca 2021 r.), pomniejszonej o dyskonto w wysokości 5% oraz o przypadającą na jedną Akcję sumę dywidend wypłaconych w okresie od dnia podjęcia uchwały do dnia objęcia Akcji Spółki przez Wnioskodawcę. Przy czym, jeden Warrant uprawnia do objęcia jednej Akcji Spółki.

Oferta objęcia Warrantów kierowana jest do Wnioskodawcy w terminie 30 dni od upływu 12 miesięcy od weryfikacji spełnienia kryterium finansowego. Natomiast, nabycie Akcji Spółki w ramach Programu następuje na zasadach i w terminach określonych w Warrancie, ale nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r.

Zasadniczo przyznane warunkowo Warranty samoistnie nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowiąc uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej, lecz niepewnej możliwości objęcia Akcji Spółki po preferencyjnej cenie, w przypadku spełnienia przez Wnioskodawcę, będącego uczestnikiem Programu, określonych warunków. Ponadto, Wnioskodawca może utracić prawo do uczestniczenia w Programie oraz objęcia Warrantów (a w rezultacie nigdy nie otrzymać prawa do objęcia Akcji), jeżeli w okresie trwania Programu zakończy się jego współpraca ze Spółką. Jednocześnie, warunkowe przyznanie Warrantów nie upoważnia Wnioskodawcy do realizacji uprawnień jakie przysługują akcjonariuszowi spółki akcyjnej, m.in. prawa do dywidendy, prawa głosu, etc. Prawa takie uczestnik Programu uzyskuje dopiero w momencie objęcia Akcji. Konsekwentnie, w momencie warunkowego przyznania Wnioskodawcy Warrantów nie można stwierdzić, czy dojdzie do ich objęcia (i ewentualnie w jakiej liczbie) oraz, czy ich realizacja przyniesie Wnioskodawcy wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej nie jest możliwe oszacowanie wartości tej potencjalnej korzyści.

Zasadniczo Warranty nie mogą także stanowić przedmiotu rozporządzania. W ściśle określonych warunkach możliwe jest jedynie dziedziczenie prawa objęcia Warrantów przez spadkobierców Wnioskodawcy. Ponadto, w przypadku utraty prawa uczestnictwa w Programie przez daną osobę, odpowiednie organy Spółki mogą podjąć decyzję co do przekazania uprawnień do objęcia Warrantów innej osobie uprawnionej.

Należy wskazać także, że warunkowo przyznawane w ramach Programu Warranty stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 ze zm.; dalej jako: „Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”).

1.3.Obecny etap Programu

W ramach obecnego etapu realizacji Programu nastąpiło spełnienie określonych w Programie kryteriów za rok 2021 i 2022, a także doszło do objęcia pierwszych Warrantów, tj. w ramach Programu za rok 2021 zostały przyznane i zrealizowane uprawnienia pierwszej transzy, a następnie, w wyniku realizacji praw wynikających z Warrantów, Wnioskodawca objął akcje Spółki po ustalonej zgodnie z warunkami Programu cenie emisyjnej. Następnie, Wnioskodawca zbył część objętych Akcji.

Niezależnie od powyższego, realizacja Programu trwa nadal, gdyż został on przewidziany do realizacji na lata 2021-2024.

W konsekwencji, Wnioskodawca może w przyszłości nabywać Warranty uprawniające do nabycia Akcji Spółki, a także dokonywać ich zbycia.

Pytania

1)Czy przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu uczestnictwa w Programie powstał/powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie dokonania odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie realizacji Warrantów?

2)Czy w przypadku odpłatnego zbycia Akcji, po stronie Wnioskodawcy powstał/powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu uczestnictwa w Programie powstał/powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie dokonania odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie realizacji Warrantów, natomiast wszystkie wcześniejsze etapy Programu są dla niego neutralne podatkowo.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychód jaki powstał/powstanie w wyniku odpłatnego zbycia Akcji stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, który podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli natomiast podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym (z zastrzeżeniem art. 25e,art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f) jest suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.

Z kolei, w świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów – z zastrzeżeniem wyjątków określonych w Ustawie, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ponadto, w myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami są co do zasady otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższej regulacji wynika zatem, iż za przychody uznaje się każdą formę przysporzenia majątkowego, tj. zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie zasadniczo jest definiowane jako każde działanie lub zaniechanie działania na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z ponoszonymi kosztami lub inną formą ekwiwalentu, uzyskanie korzyści majątkowej.

Natomiast, katalog źródeł przychodów na gruncie Ustawy o PIT określa art. 10 ust. 1 nadmienionej Ustawy wskazując, iż źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c Ustawy o PIT.

W myśl art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei, w myśl art. 13 ust. 1 pkt 7, 8 i 9 Ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in.:

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane m.in. od osoby prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT,
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT).

W oparciu o art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie również zauważyć, iż Ustawa o PIT szczegółowo reguluje zasady opodatkowania przychodów osiąganych przez podatników w związku z uczestnictwem w tzw. programach motywacyjnych. Mianowicie, art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT stanowi, że jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT (jak wskazano powyżej, regulujących m.in. przychody ze stosunku pracy oraz z działalności wykonywanej osobiście),

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą (w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości) w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ww. Ustawy

-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, za program motywacyjny, o którym mowa w nadmienionym art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, uznaje się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT (obejmujących m.in. przychody ze stosunku pracy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście), lub

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą (w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości) w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ww. Ustawy

-w wyniku, którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji tej spółki akcyjnej.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika zatem, że dopuszczalne są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania akcji przez osoby uprawnione w ramach programu motywacyjnego w rozumieniu Ustawy o PIT, tj. bezpośrednio lub też pośrednio - w wyniku realizacji określonych praw majątkowych. W istocie, z brzmienia powyższego przepisu wynika również, że program motywacyjny może być oparty na trzech rodzajach instrumentów finansowych pośrednio prowadzących do nabycia lub objęcia akcji, tj.:

1)pochodnych instrumentach finansowych lub

2)papierach wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub

3)innych prawach majątkowych.

W konsekwencji, użycia w nadmienionym przepisie słowa „lub” ustawodawca wprowadza możliwość oparcia programu motywacyjnego na jednym z trzech ww. rodzajów instrumentów finansowych (lub też na kilku z nich jednocześnie). Powyższe oznacza, że nie ma potrzeby, by przyznane uczestnikowi programu motywacyjnego prawo majątkowe było papierem wartościowym (o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi) lub też pochodnym instrumentem finansowym, w istocie może również być innym prawem niż nadmienione - o ile w wyniku realizacji tego prawa uczestnik programu motywacyjnego nabywa prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki od której uzyskuje świadczenia lub też spółki w stosunku do niej dominującej.

Dodatkowo, na mocy art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT, przepisy art. 24 ust. 11-1 Ib Ustawy o PIT stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11a Ustawy o PIT, dochód z odpłatnego zbycia akcji objętych lub nabytych w wyniku realizacji programu motywacyjnego stanowi różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy o PIT, rozumianymi jako wydatki na objęcie lub nabycie akcji (które zgodnie z treścią nadmienionego artykułu zasadniczo stanowią koszt podatkowy dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji).

Zasadniczo należy również wskazać, że Ustawa o PIT zawiera także definicję papierów wartościowych. Zgodnie bowiem z treścią art. 5a pkt 11 ww. Ustawy, przez papiery wartościowe rozumie się papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Z kolei, w myśl art. 3 pkt 1 lit. a i lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez papiery wartościowe rozumie się:

a)akcje, prawa poboru w rozumieniu KSH, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

W świetle powyższych regulacji należy odnotować, że istotą programów motywacyjnych uregulowanych w Ustawie o PIT jest odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie uczestnika takiego programu w związku z nabyciem lub objęciem akcji danej spółki - przychód podlegający opodatkowaniu powstanie bowiem dopiero w momencie odpłatnego zbycia tych akcji, a nie np. w momencie nabycia lub objęcia akcji czy też w momencie objęcia instrumentu finansowego uprawniającego do nabycia lub objęcia akcji. Tym samym, wszelkie zdarzenia zaistniałe w następstwie wdrożenia/uczestnictwa w programie motywacyjnym inne niż odpłatne zbycie akcji są neutralne podatkowo. Co więcej, w momencie odpłatnego zbycia objętych lub nabytych akcji opodatkowaniu podlegać będzie dochód kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie lub nabycie.

Niemniej dla zastosowania powyższych preferencji, a więc by dany program można było uznać za program motywacyjny w rozumieniu Ustawy o PIT, konieczne jest spełnienie przez ten program szeregu warunków wynikających z nadmienionych wyżej przepisów Ustawy, tj.:

1)program motywacyjny powinien zostać utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej,

2)program motywacyjny powinien uprawniać do nabycia lub objęcia akcji spółki akcyjnej, która ma siedzibę na terytorium UE, państwa należącego do EOG lub kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,

3)akcje obejmowane lub nabywane w ramach programu motywacyjnego są akcjami spółki, która utworzyła ten program,

4)uczestnik programu motywacyjnego powinien być zatrudniony w spółce akcyjnej, która utworzyła program motywacyjny lub w spółce w stosunku do której spółka, która utworzyła ten program jest jednostką dominującą, przy czym przez "zatrudnienie" należy rozumieć uzyskiwanie świadczeń lub innych należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT (w tym m.in. przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście),

5)uczestnik programu motywacyjnego faktycznie obejmuje lub nabywa akcje: (i) bezpośrednio lub też (ii) pośrednio, tj. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, papierów wartościowych (o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi) lub innych praw majątkowych.

Mając powyższe na względzie, w ocenie Wnioskodawcy, Program, którego jest uczestnikiem spełnia wszystkie przesłanki warunkujące uznanie go za program motywacyjny w rozumieniu Ustawy o PIT. Program został bowiem utworzony przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki, która jest spółką akcyjną. W przypadku spełnienia określonych kryteriów, Wnioskodawca uzyskał/uzyska prawo do objęcia Akcji Spółki mającej siedzibę na terytorium Polski, która jednocześnie utworzyła ten Program. Ponadto, Wnioskodawca jest zatrudniony w Spółce na podstawie umowy o pracę, a więc otrzymuje od Spółki świadczenia z tytułu określonego wart. 12 Ustawy o PIT. Co więcej, partycypowanie w Programie skutkuje dla Wnioskodawcy przyznaniem mu uprawnienia w postaci warunkowego prawa do objęcia imiennych Warrantów uprawniających do objęcia Akcji. Tym samym, po spełnieniu określonych kryteriów, Wnioskodawca ma prawo do objęcia określonej liczby Warrantów, a każdy z tych Warrantów uprawnia Wnioskodawcę do faktycznego objęcia Akcji Spółki po preferencyjnej cenie.

W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza również, że przyznawane Mu warunkowo Warranty są: „innym prawem majątkowym”, o którym mowa w art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, w następstwie których realizacji (po faktycznym objęciu warunkowo przyznanych Warrantów), Wnioskodawca ma prawo do faktycznego objęcia Akcji Spółki.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo, w interpretacji z 29 marca 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1200.2021..AMN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) wskazał, że: „Ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu uprawnionym Pracownikom Warrantów, objęcia przez nich Warrantów lub też objęcia Akcji. ”

Mając zatem na względzie, że Program w jakim uczestniczy Wnioskodawca jest programem motywacyjnym w rozumieniu Ustawy o PIT, to zdaniem Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu uczestnictwa w Programie (pomijając ewentualnie otrzymaną w przyszłości przez Wnioskodawcę dywidendę, która nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), powinien zostać rozpoznany dopiero w momencie dokonania odpłatnego zbycia Akcji (objętych w następstwie realizacji Warrantów), a nie na żadnym wcześniejszym etapie uczestnictwa w Programie. Wszystkie zdarzenia poprzedzające odpłatne zbycie Akcji, w tym m.in. warunkowe przyznanie Warrantów, objęcie Warrantów czy też objęcie Akcji, są zdaniem Wnioskodawcy neutralne podatkowo, tj. nie rodzą po stronie Wnioskodawcy obowiązków podatkowych w podatku PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje także potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyretora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m. in.:

-z 20 grudnia 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.653.2023.4.NM: „Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uczestników powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego A. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program Motywacyjny A nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A.”;

-z 12 stycznia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.718.2023.2.JŚ: „nabycie przez Beneficjenta Praw do Warrantów nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

§objęcie Warrantów przez Beneficjenta na podstawie uprzednio nabytych Praw do Warrantów nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podłegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

§objęcie Akcji Serii D przez Beneficjenta na podstawie wykonania uprzednio objętych Warrantów nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji na Państwu jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

§zbycie Akcji Serii D przez Beneficjenta będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast rozliczenie uzyskanych przez dochodów następuje w drodze samoopodatkowania. Tym samym na Państwu jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Wnioskodawca nadmienia również, że Jego zdaniem okoliczność, iż Akcje zostają objęte po cenach preferencyjnych znajdzie odzwierciedlenie przy ustalaniu wysokości dochodu w przypadku odpłatnego zbycia tych Akcji. Odpłatne zbycie akcji objętych po cenie niższej od ceny rynkowej oznacza bowiem ustalenie niższego kosztu uzyskania przychodu w momencie zbycia tych akcji, a w konsekwencji zwiększenie podstawy opodatkowania i wyższy podatek dochodowy należny od dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy potencjalna „korzyść”, którą może uzyskać w następstwie objęcia Akcji na zasadach wynikających z Programu powinna zostać opodatkowana dopiero w momencie osiągnięcia dochodu, czyli w momencie odpłatnego zbycia Akcji. Zasadniczo, niedopuszczalność opodatkowania objęcia akcji po preferencyjnej cenie w ramach pracowniczych planów motywacyjnych jest powszechnie podnoszona w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym przez NSA (m.in. w wyroku z dnia 13 grudnia 2018 r. sygn. akt II FSK 3304/16). Odmienne stanowisko prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tego samego przysporzenia.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu z tytułu uczestnictwa w Programie powstał/powstanie po Jego stronie dopiero w momencie dokonania odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie realizacji Warrantów, natomiast wszystkie wcześniejsze etapy Programu (w tym m.in. warunkowe przyznanie Warrantów, objęcie Warrantów, czy też objęcie Akcji) są dla Niego neutralne podatkowo.

Ad 2

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 Ustawy o PIT, nadmieniony w art. 17 ust. 1 pkt 6 przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Ponadto, zgodnie z art. 30b Ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że pomimo iż Program jest formalnie organizowany przez podmiot, który Go zatrudnia, to warunkowo przyznane Wnioskodawcy Warranty (które po spełnieniu określonych kryteriów Wnioskodawca ma prawo objąć, co finalnie skutkuje możliwością objęcia Akcji Spółki) w żadnym zakresie nie stanowią jakiejkolwiek formy wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu Jego zatrudnienia. W istocie, Wnioskodawca jako osoba zatrudniona w Spółce na podstawie umowy o pracę, otrzymuje od Spółki wynagrodzenie w ustalonej wysokości. Warunkowe przyznanie Wnioskodawcy Warrantów jest zatem zdarzeniem jedynie formalnie związanym z jego zatrudnieniem (z uwagi na organizowanie Programu przez podmiot zatrudniający Wnioskodawcę). Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, przychód, jaki Wnioskodawca uzyskał/uzyska z odpłatnego zbycia Akcji będzie dla niego stanowił przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, tj. ze źródła kapitały pieniężne.

Zasadniczo, zdaniem Wnioskodawcy dochód jaki powstał/powstanie po stronie Wnioskodawcy w momencie odpłatnego zbycia Akcji objętych w następstwie uczestnictwa w Programie - kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie (stosownie do art. 24 ust. 11a w zw. z art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy o PIT), podlega/będzie podlegał opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

W konsekwencji, na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy o PIT Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany do złożenia odrębnego zeznania (według ustalonego wzoru) o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b Ustawy o PIT, w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym i w tym samym terminie (zgodnie z art. 45 ust. 4 pkt 2 Ustawy o PIT) Wnioskodawca jest/będzie zobowiązany wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają także liczne interpretacje indywidualne Dyretora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in.:

-z 8 lutego 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.523.2018.9.MK1: „Jak wskazano powyżej, Uczestnicy Programu uzyskają przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki. Przychód (dochód) ze zbycia tych akcji należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, tj. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś Uczestnicy Programu zobowiązani będą przychód ten opodatkować samodzielnie w stosownym zeznaniu rocznym.”;

-z 29 listopada 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.871.2023.2.AK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Zdaniem Spółki, w związku z wykonywaniem Programu Motywacyjnego i uczestnictwem w nim Zatrudnionych na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika PITponieważ przychód po stronie Zatrudnionych powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, a nie na etapie wcześniejszym dot. realizacji Programu Motywacyjnego. W szczególności przychód nie powstanie na etapie zawarcia umowy z uczestnikem, czy umowy objęcia akcji, a co za tym idzie Spółka w zakresie tych zdarzeń nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych”.

(...)

„Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie przez osoby uprawnione akcji objętych w ramach wykonywania praw z umowy objęcia akcji zawartej w związku z realizacja Programu Motywacyjnego skutkować będzie powstaniem po stronie Zatrudnionych przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 30b ustawy o PIT. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przychód, jaki powstał/powstanie po Jego stronie w wyniku odpłatnego zbycia Akcji stanowi/będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, tj. podatek PIT wyniesie 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia Akcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 215252a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne lub częściowo odpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

W świetle art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

W myśl art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646, 825, 1723 i 1941).

Jak stanowi art. 3 pkt 1 lit. a i lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – rozumie się przez to:

a)akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.– Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2324, zezm.) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z wykładnią językową powołanych regulacji, a także zakazem rozszerzającego interpretowania przepisów zawierających preferencje podatkowe należy stwierdzić, że przepisy te odraczają moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) w sytuacji, gdy spełnione są wskazane w nich warunki, tj.:

-musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji,

-osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem,

-spółka, której akcje są nabywane ma siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że o programie motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można mówić, gdy:

-jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

-podatnik uzyskuje od spółki świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),

-w wyniku programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,

-dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.

Ponadto, warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przechodząc do kwestii opodatkowania przychodu (dochodu) ze zbycia przez Wnioskodawcę otrzymanych akcji, jako uczestnika programu motywacyjnego, należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zatem, odpłatne zbycie akcji objętych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów – kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.

Od dochodów uzyskanych:

1) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

3) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,

4) z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

– podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Jak stanowi art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Zgodnie z art. 30b ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.

Reasumując, dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych po Pana stronie powstanie przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, tj. podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Powołane przez Pana interpretacje i wyroki sądów administracyjnych wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00