Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.202.2024.2.AKR

Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z zakupem dwóch pojazdów patrolowo-gaśniczych w ramach realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku  z zakupem dwóch pojazdów patrolowo-gaśniczych typu (…) w ramach realizacji projektu „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie  – pismem z 11 czerwca 2024 r. (wpływ 12 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Park Narodowy (dalej: „(…)”, „Park” lub „Wnioskodawca”) został utworzony na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 października 1954 i działa od 1 stycznia  1955 r. Obecny status prawny Parku Narodowego reguluje ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2014 r., na mocy której (…) Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność Parku przede wszystkim nakierowana jest na działalność związaną z ochroną przyrody. Do zadań Parku należą w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Przedmiotowe cele ochrony przyrody realizowane są w szczególności poprzez:

1)uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w polityce ekologicznej państwa, programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategiach rozwoju województw, planach zagospodarowania przestrzennego województw, strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i planach zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej;

2)obejmowanie zasobów, tworów i składników przyrody formami ochrony przyrody;

3)opracowywanie i realizację ustaleń planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie prawnej, programów ochrony gatunków, siedlisk i szlaków migracji gatunków chronionych;

4)realizację krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań;

5)prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody;

6)prowadzenie badań naukowych nad problemami związanymi z ochroną przyrody.

(…) jako park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając  z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie ww. zadań oraz kosztów działalności.

(…), stosownie do przepisów ustawy o ochronie przychody może także prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych treścią ustawy Prawo przedsiębiorców.

Przychody (…) z perspektywy przepisów ustawy o VAT zasadniczo dzielą się na:

1)przychody dotyczące działalności tzw. statutowej, a więc działalności niemającej charakteru działalności gospodarczej, a która w zasadniczej mierze obejmuje szereg działań związanych z realizacją opisanych na wstępie tzw. zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz innych działań określonych przez statut Parku. Przychody te obejmują różnego rodzaju dotacje celowe z budżetu państwa, dofinansowania z funduszu leśnego, dofinansowania do projektów z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej itp.;

2)przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej VAT obejmujące w szczególności sprzedaż biletów wstępu, biletów/opłat parkingowych, sprzedaż wydawnictw, kalendarzy oraz różnego rodzaju gadżetów np. oznaczonych logo (…), wynajem i dzierżawa różnego rodzaju obiektów lub powierzchni, czy też różnego rodzaju opłaty za udostępnianie parku (np. opłaty dot. dorożkarzy, opłaty za fotografowanie lub filmowanie w celach komercyjnych, itp.),

3)przychody z działalności gospodarczej zwolnionej z VAT obejmujące w szczególności wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe (sprzedaż zwolniona z VAT stanowi marginalną część przychodów Wnioskodawcy).

(…) Park Narodowy wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) o dofinansowanie w formie dotacji zakupu dwóch pojazdów patrolowo-gaśniczych (Samochody) typu (…) w ramach „(…)”. Wniosek został przyjęty przez NFOSiGW, zaś stosowną umowę na dofinasowanie podpisano (...) 2023 r. Realizacja umowy, a tym samym zakup pojazdów typu (...) objętych dofinansowaniem ma nastąpić w 2024 r., przy czym na moment składania niniejszego wniosku wspomniane samochody nie zostały zakupione. Nabór wniosków  o dofinansowanie obejmował przedsięwzięcia polegające na modernizacji, rozbudowie  i budowie systemów przeciwpożarowych, w tym:

-zakup sprzętu i wyposażenia służącego do prowadzenia akcji ratunkowej, przeciwdziałania rozprzestrzeniania się żywiołu oraz usuwania jego skutków, a także stworzenie warunków do jego przetrzymywana,

-usuwanie powstałych szkód i odtwarzaniem utraconych zasobów przyrodniczych oraz pełnionej przez nie funkcji,

-działania związane z monitoringiem (zakupy sprzętu i wyposażenia) w zakresie przeciwdziałania wystąpieniu zjawisk klęskowych oraz usuwania ich skutków.

Jak już wspomniano, (…) w ramach umowy z NFOŚiGW uzyskał dofinansowanie na zakup  2 szt. samochodów patrolowo-gaśniczych typu (…) zawierających nadto specjalistyczne wyposażenie w postaci m.in. blokady tylnego mechanizmu różnicowego wyciągarki – zabudowy kontenerowej z tworzywa sztucznego z przestrzenią na agregat mgłowy ze zbiornikiem oraz dodatkową przestrzeń z półkami i skrytkami na sprzęt dodatkowy – agregat mgłowy oraz wiele innych.

Przedmiotowe samochody stanowią pojazdy samochodowe (osobowo-ciężarowe), o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, a więc stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Samochody posiadają dwa rzędy siedzeń i poza wyposażeniem specjalistycznym mają także funkcję osobową, tj. zapewniającą przewóz osób. Samochody te nie stanowią pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe Samochody, po ich zakupie przeznaczone będą do realizacji opisanych na wstępie zadań własnych Parku z uwzględnieniem przeznaczenia danego samochodu, a więc przykładowo:

-na potrzeby Straży Parku, a więc na potrzeby patrolowania parku w kontekście ochrony i bezpieczeństwa parku (przeciwpożarowej, jak i przed szkodnictwem leśnym),

-do wszelkich innych aktywności odpowiadających działalności Parku, a które uzasadniają skorzystanie z samochodu.

Celem przedsięwzięcia jest wyposażenie służb parku w środki niezbędne do m.in.:

1)gaszenia pożarów,

2)prowadzenia patroli przeciwpożarowych oraz transportu sprzętu gaśniczego,

3)wspomagania czynności ratowniczo-gaśniczych prowadzonych przez straż pożarną.

Samochody przeznaczone będą do samodzielnego gaszenia pożarów lasu w fazie początkowej, szczególnie pożarów pokrywy gleby, nieużytków, kontroli innych zagrożeń pożarowych występujących w bliskim sąsiedztwie z lasami; współdziałania z jednostkami straży pożarnej w prowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych na terenach leśnych; patrolowania obszarów leśnych i wykonywania czynności rozpoznawczo-operacyjnych; dogaszania i dozorowania pożarzyska. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz wadze samochody szybko i łatwo dotrą w miejsca trudno dostępne dla straży pożarnej – np. łąki czy inne grunty na obszarach leśnych.

Samochody pozwolą skutecznie chronić obszary przyrodniczo cenne. Celem zakupu jest wpłynięcie pozytywnie na stan siedlisk i gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną. Niezbędność poniesienia kosztów jest związane z wyborem trwałych i skutecznych rozwiązań, które mogą zapewnić spodziewany efekt. Zarządzanie (…) Parkiem Narodowym wymaga m.in. dobrze przygotowanej infrastruktury do ochrony przeciwpożarowej i minimalizującej poziom mogącego wystąpić zagrożenia pożarowego wywołanego przez człowieka lub czynniki zewnętrzne (wyładowania atmosferyczne) na terenie parku narodowego. W ostatnich latach zagrożenie pożarowe ekosystemów leśnych znacząco wzrosło z uwagi na proces masowego zamierania drzewostanów świerkowych  w reglu dolnym i górnym (stojący i leżący posusz jałowy). Z uwagi na ochronę ścisłą na większości tego obszaru nie ma możliwości prowadzenia w tym rejonie jakichkolwiek czynnych zabiegów ochronnych – w tym także minimalizowania zagrożenia pożarowego poprzez usuwanie masowo wydzielającego się posuszu. Zagrożenie pożarowe dla (…) Parku Narodowego stanowią wewnętrzne enklawy obcej własności leżące na terenie ochrony ścisłej oraz czynnej. Są to zarówno lasy jak i polany. Na niektórych z nich prowadzony jest kulturowy wypas owiec. Zlokalizowane na niektórych polanach szałasy pasterskie są dla turystów jedynymi w terenie miejscami schronienia podczas trudnych warunków atmosferycznych (silny wiatr, wyładowania atmosferyczne, ulewny deszcz, zamieć śnieżna). Z uwagi na drewnianą konstrukcję budynków i budowli (leśniczówki, zabudowania gospodarcze oraz schrony robotnicze) znajdujących się na obszarze Parku istnieje ryzyko łatwego zaprószenia ognia i powstania trudnego do ugaszenia (ze względu na lokalizację) pożaru. Istotnym elementem mającym sezonowo wpływ na wystąpienie zagrożenia pożarowego lasu jest duży ruch turystyczny oraz penetracja nie stanowiących własności Parku enklaw przez ludność miejscową, szczególnie w czasie zbioru owoców runa leśnego. Liczba pożarów (które w przytłaczającej większości wciąż powoduje człowiek) pozostaje czynnikiem, na który nie mamy istotnego wpływu. Ale powierzchnia pożaru, jak również zagrożenie rozprzestrzenianiem się ognia, w znacznej mierze zależą właśnie od czasu dojazdu i zainicjowania akcji gaśniczej.

W codziennej pracy patrolowej sprawdzi się także dodatkowe wyposażenie. Dodatkowe półki pozwolą na zapakowanie pilarki, szpadli, siekier, hydronetek oraz tłumic. Pilarka pozwala szybko odblokować drogę w przypadku złomów czy wywrotów po wichurach,  a wyciągarka linowa ułatwia przemieszczanie się w trudnych leśnych warunkach.

Podstawę prawną realizacji przedsięwzięcia przez Wnioskodawcę stanowią:

1)Ustawa o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2057),

2)Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. 2010 r., Nr 109, poz. 719 z późn. zm.),

3)Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów naturalnych i Leśnictwa z dnia 22 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (t. j. Dz. U. 2022, poz. 1065),

4)Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185, 2375 z późn. zm.),

5)Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2003 r. w sprawie (…) Parku Narodowego (t. j. Dz. U. 2003 r., Nr 65 poz. 599),

6)Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony przyrody dla (…) Parku Narodowego (t. j. Dz. U. poz. 1462).

Doprecyzowanie opisu sprawy

Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej,  jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pojazdy będą wykorzystywane do czynności:

·opodatkowanych VAT (efektywnie opodatkowanych),

·niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa związana z ochroną przyrody).

Wnioskodawca informuje, iż w ramach swojej działalności deklaruje także sprzedaż zwolnioną od opodatkowania obejmującą wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników. Powyższa sprzedaż zwolniona z perspektywy wartości obrotu pozostaje na marginalnym poziomie. Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy wspomniane pojazdy nie będą w żaden sposób związane ze wspomnianą sprzedażą zwolnioną (wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników).

Faktury dokumentujące nabycie towarów będą wystawiane bezpośrednio na (…) Park Narodowy.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupie Samochodów na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu Samochodów, przy czym z racji sposobu planowanego wykorzystywania tychże Samochodów Wnioskodawca winien dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

Jednocześnie mając na względzie fakt, iż przedmiotowe Samochody stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, zatem kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu prewspółczynnika stanowić będzie 50% kwoty podatku wynikającej z faktury zakupu tychże samochodów.

W szczególności, Samochody te nie stanowią pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do treści art. 86a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Jednocześnie jednak w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno  do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie  ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

-zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

-obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.

W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego sposób wykorzystania Samochodów wskazuje, iż będą one wykorzystywane zarówno do celów innych niż działalność gospodarcza, jak również do celów działalności gospodarczej. Jak wskazano wcześniej działalność gospodarcza (…) obejmuje m.in. sprzedaż biletów wstępu uprawniających do wejścia na teren parku, sprzedaż biletów parkingowych, które to przychody stanowią obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Samochody, które mają być przedmiotem zakupu objętego dofinansowaniem z NFOŚiGW będą służyły m.in. do zabezpieczenia i bieżącego monitorowania parku a więc pośrednio służyć będą także zapewnieniu bezpieczeństwa turystów odwiedzających Park  i korzystających z poszczególnych jego atrakcji, w tym także z infrastruktury udostępnianej za odpłatnością (opodatkowaną VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma zatem wątpliwości, iż w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego Samochody będą wykorzystywane zarówno do tej sfery działalności statutowej, która nie ma gospodarczego charakteru, jak i do celów działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, wszak planowany sposób ich wykorzystania pozostaje w pośrednim związku także ze sprzedażą dokonywaną w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez (…). Mając przy tym na względzie fakt, iż Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w jakim zakresie kwota podatku naliczonego od nabywanych Samochodów będzie służyć działalności gospodarczej, a w jakim pozostałym celom (działalności innej niż gospodarcza), toteż dokonując odliczenia podatku VAT zobligowany jest do zastosowania wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

Jednocześnie mając na względzie fakt, iż przedmiotowe Samochody stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, zatem kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu prewspółczynnika stanowić będzie 50% kwoty podatku wynikającej z faktury zakupu tychże samochodów. Tym samym Wnioskodawca winien dokonać odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów elektrycznych niejako dwuetapowo, tj. najpierw poprzez zastosowanie ograniczenia w wysokości 50% kwoty podatku wynikającej z faktury (art. 86a ust. 1) i następnie do tak ustalonej kwoty podatku naliczonego winien zastosować wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a (prewspółczynnik).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach umowy z NFOŚiGW dotyczącej „(…)” uzyskali Państwo dofinansowanie na zakup 2 szt. samochodów patrolowo-gaśniczych typu (…) zawierających nadto specjalistyczne wyposażenie w postaci m.in. blokady tylnego mechanizmu różnicowego-wyciągarki – zabudowy kontenerowej z tworzywa sztucznego  z przestrzenią na agregat mgłowy ze zbiornikiem oraz dodatkową przestrzeń z półkami  i skrytkami na sprzęt dodatkowy – agregat mgłowy oraz wiele innych.

Przedmiotowe samochody stanowią pojazdy samochodowe (osobowo-ciężarowe), o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy, a więc stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Samochody posiadają dwa rzędy siedzeń i poza wyposażeniem specjalistycznym mają także funkcję osobową, tj. zapewniającą przewóz osób. Samochody te nie stanowią pojazdów,  o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe Samochody, po ich zakupie przeznaczone będą do realizacji zadań własnych Parku z uwzględnieniem przeznaczenia danego samochodu, a więc przykładowo:

-na potrzeby Straży Parku, a więc na potrzeby patrolowania parku w kontekście ochrony i bezpieczeństwa parku (przeciwpożarowej, jak i przed szkodnictwem leśnym),

-do wszelkich innych aktywności odpowiadających działalności Parku, a które uzasadniają skorzystanie z samochodu.

Samochody przeznaczone będą do samodzielnego gaszenia pożarów lasu w fazie początkowej, szczególnie pożarów pokrywy gleby, nieużytków, kontroli innych zagrożeń pożarowych występujących w bliskim sąsiedztwie z lasami; współdziałania z jednostkami straży pożarnej w prowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych na terenach leśnych; patrolowania obszarów leśnych i wykonywania czynności rozpoznawczo-operacyjnych; dogaszania i dozorowania pożarzyska. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz wadze samochody szybko i łatwo dotrą w miejsca trudno dostępne dla straży pożarnej – np. łąki czy inne grunty na obszarach leśnych. Samochody pozwolą skutecznie chronić obszary przyrodniczo cenne. W codziennej pracy patrolowej sprawdzi się także dodatkowe wyposażenie. Dodatkowe półki pozwolą na zapakowanie pilarki, szpadli, siekier, hydronetek oraz tłumic. Pilarka pozwala szybko odblokować drogę w przypadku złomów czy wywrotów po wichurach, a wyciągarka linowa ułatwia przemieszczanie się w trudnych leśnych warunkach.

Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak  i do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pojazdy będą wykorzystywane do czynności:

·opodatkowanych VAT (efektywnie opodatkowanych),

·niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa związana z ochroną przyrody).

Wspomniane pojazdy nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą zwolnioną (wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników).

Faktury dokumentujące nabycie towarów będą wystawiane bezpośrednio na (…) Park Narodowy.

Państwa wątpliwości dotyczą czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupie Samochodów na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 2a ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których nie są Państwo w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania.

Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT, ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Zatem w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% – przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego – z faktur dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym oraz wydatków związanych z jego eksploatacją tylko w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. W sytuacji gdy samochód jest wykorzystywany również do działalności innej niż do działalności gospodarczej podatnika (np. działalność  nie podlegająca opodatkowaniu) to podatnik może odliczyć maksymalnie 50% podatku naliczonego od ww. wydatków.

Jak wynika z treści wniosku nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przypisania nabywanych towarów – Samochodów do poszczególnych kategorii czynności, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podsumowując, stwierdzić należy, że w związku z zakupem dwóch pojazdów patrolowo -gaśniczych typu (…) w ramach realizacji projektu (…), będą Państwo mieć prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego obliczonego zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2g ustawy,  w części w jakiej zakupione towary będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 86a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowiskojest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa  w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego  w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00