Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.76.2024.2.MAZ

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego, wpłynął 2 kwietnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2024 r. (wpływ 13 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest osobą prawną, prowadzącą m.in. działalność w branży lotniczej. Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest również „działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy” (PKD 52.23.Z).

Nabywcami produktów i usług Spółki są zarówno podmioty zagraniczne, jak też podmioty krajowe, w tym podmioty stanowiące jednostki administracji rządowej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wytwarza produkty oraz świadczy szereg różnych usług lotniczych, w tym m.in. odpłatne usługi w postaci pokazów lotniczych.

W zależności od oczekiwań klienta Spółki, odpłatna usługa w postaci pokazów lotniczych może obejmować:

a) wyłącznie pokaz lotniczy – start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia usług pokazu lotniczego

b) łącznie:

- lot (dolot) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych, tj. do miejsca startu pokazu lotniczego oraz

- pokaz lotniczy, oraz

- lot powrotny statku powietrznego do miejsca postoju.

Dla celów świadczenia odpłatnych usług pokazów lotniczych Spółka nabywa wyroby akcyzowe, sklasyfikowane do kodu 2710 19 21, (dalej jako: „paliwo lotnicze”) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Z tytułu świadczonych usług w zakresie pokazów lotniczych Spółce przysługuje wynagrodzenie (Spółka z tego tytułu wystawia fakturę).

Wnioskodawca zauważa, że statki powietrzne, stanowiące własność Spółki, nie są wykorzystywane na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Również nabywane paliwo lotnicze Spółka wykorzystuje wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Spółka jest zarejestrowana jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem potwierdzenia, czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanych wyrobów akcyzowych (paliwa lotniczego), używanych do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego.

Pismem z 31 maja 2024 r. Organ wezwał Spółkę do uzupełnienia wniosku przez szczegółowe i jednoznaczne wskazanie:

a. na czym polegają wykonywane przez Państwa odpłatne usługi w postaci pokazów lotniczych?

b. czy wskazane usługi związane są z promocją produktów Spółki (służą promocji produktów Spółki), bez względu na to jaki podmiot zamawia/zleca usługę?

c. czy wskazane usługi odbywają się lub mają związek z targami, wystawami lub imprezami o podobnym charakterze, podczas których Spółka oferuje swoje produkty?

d. czy wskazane usługi mają na celu pozyskanie klientów na produkty Spółki?

e. czy podczas wskazanych usług następuje przewóz pasażerów lub towarów?

W uzupełnieniu wniosku z 11 czerwca 2024 r. Spółka udzieliła następujących odpowiedzi na zadane pytania Organu:

 a. Jak wskazano we wniosku („Opis zdarzenia teraźniejszego i przyszłego”), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi pokazów lotniczych.

W zależności od oczekiwań Klienta Spółki, odpłatna usługa w postaci pokazów lotniczych może obejmować:

 a) wyłącznie pokaz lotniczy, mający na celu prezentację cech i możliwości technicznych (osiągów) w locie statku powietrznego (start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia usług pokazu lotniczego)

 b) łącznie:

- lot (dolot) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych - tj. do miejsca startu pokazu lotniczego oraz

- pokaz lotniczy, obejmujący prezentację cech i możliwości technicznych (osiągów) w locie statku powietrznego oraz

- lot powrotny statku powietrznego do miejsca postoju.

Usługi te mają na celu zaprezentowanie statku powietrznego w locie i stanowią wykonanie zakontraktowanego przez Spółkę zlecenia świadczenia usług pokazów lotniczych wobec podmiotów trzecich, za wynagrodzeniem.

 b. Wnioskodawca wyjaśnia, że usługi pokazu lotniczego, o których mowa we Wniosku, mają charakter stricte gospodarczy (handlowy) i nie są związane z promocją produktów Spółki. Nie są również lotami prywatnymi i nie maja charakteru rekreacyjnego. Usługi te mają na celu zaprezentowanie określonym i zakontraktowanym podmiotom statku powietrznego oraz spełnienia jego deklarowanych cech i możliwości technicznych (osiągów). Usługa ta ma charakter komercyjny i jest dostępna dla podmiotów zlecających taką odpłatną usługę.

 c. Usługi pokazów lotniczych nie odbywają się i nie mają związku z targami, wystawami lub imprezami o podobnym charakterze, podczas których Spółka miałaby oferować swoje produkty.

 d. Jak wskazano we wniosku – Spółka świadczy usługi pokazów lotniczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a wynagrodzenie z tego tytułu podlega zafakturowaniu przez Spółkę.

Usługi, o których mowa we wniosku nie mają na celu pozyskania klientów na produkty Spółki, lecz mają charakter odpłatnej usługi, której celem jest zaprezentowanie w locie statku powietrznego i potwierdzenie jakości i deklarowanych przez Spółkę cech (osiągów) statku powietrznego.

 e. Spółka nie świadczy usługi przewozu pasażerów lub towarów, lecz w ramach prowadzonej działalności świadczy odpłatne usługi lotnicze w postaci pokazów lotniczych, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej. W określonych przypadkach, odpłatna usługa pokazu lotniczego może obejmować również obecność przedstawiciela klienta na statku powietrznym (jeśli kontrakt zawiera takie postanowienia).

Pytanie

Czy na tle przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego, Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanego paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, wykorzystywanego do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego, obejmującego:

a) wyłącznie pokaz lotniczy – gdy start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia usług pokazu lotniczego lub

b) pokaz lotniczy wraz z:

- lotem (dolotem) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych, tj. do miejsca startu pokazu lotniczego oraz

- lotem powrotnym statku powietrznego do miejsca postoju

- w sytuacji, gdy zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, spełnione są wymogi, o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz art. 32 ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6 ustawy akcyzowej (wymogi z art. 32 ust. 12 i 13 ustawy akcyzowej odnoszą się do osób fizycznych, więc nie dotyczą przypadku Wnioskodawcy)?

Państwa stanowisko w sprawie

Na tle stanu przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego oraz w świetle obowiązujących przepisów ustawy akcyzowej oraz orzecznictwa i indywidualnych interpretacji podatkowych, w sytuacji, gdy zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, spełnione są wymogi, o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz art. 32 ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6 ustawy akcyzowej (wymogi z art. 32 ust. 12 i 13 ustawy akcyzowej odnoszą się do osób fizycznych, więc nie dotyczą przypadku Wnioskodawcy) – Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanego paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, wykorzystywanego do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego, zarówno w przypadku, gdy usługa obejmuje wyłącznie pokaz lotniczy (tj. gdy start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia usług pokazu lotniczego), jak również w przypadku, gdy z uwagi na miejsce świadczenia takiej usługi lotniczej, pokaz lotniczy uwzględnia:

- lot (dolot) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych, tj. do miejsca startu pokazu lotniczego oraz

- lot powrotny statku powietrznego do miejsca postoju.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. b Dyrektywy energetycznej [dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51; dalej jako: „Dyrektywa energetyczna”)] – państwa członkowskie zwalniają od podatku:

- produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe.

Dla celów niniejszej dyrektywy „prywatne loty niehandlowe” oznaczają każde użycie samolotu przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich celach innych niż handlowe, w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych.

Państwa Członkowskie mogą ograniczyć zakres niniejszego zwolnienia do dostaw paliwa do silników odrzutowych (kod CN 2710 19 21).

Implementację powyższych przepisów do prawa krajowego stanowi art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, z którego wynika, iż:

„Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13”.

Z kolei, w myśl art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej:

„Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych”.

W świetle powyższych regulacji krajowych i unijnych należy stwierdzić, że spełnienie warunków formalnych, na które wskazuje art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej oraz okoliczność:

- przeznaczenia paliwa lotniczego (tj. użycie do statków powietrznych)

oraz jednocześnie

- brak wykorzystania paliwa lotniczego do prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym

- uzasadnia stosowanie zwolnienia od akcyzy z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej ma charakter zwolnienia ze względu na przeznaczenie, co oznacza, że jego kluczowym warunkiem jest wykorzystanie przedmiotowych wyrobów akcyzowych do celów objętych tym zwolnieniem, tzn. używanie do statków powietrznych (po spełnieniu określonych warunków).

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionego opisu zdarzenia teraźniejszego i przyszłego, niewątpliwie wymogi określone powyższymi przepisami prawa stosowania zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego są spełnione. Spółka świadczy bowiem usługi pokazów lotniczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W tym celu do statków powietrznych, za pomocą których świadczone są te usługi, wykorzystuje paliwo lotnicze.

Spółka spełnia również pozostałe wymogi formalne, na które wskazuje art. 32 ust.1 pkt 1 ustawy akcyzowej (tj. warunki z art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6 ustawy akcyzowej; wymogi z art. 32 ust. 12 i 13 ustawy akcyzowej mają zastosowanie do osób fizycznych, więc nie odnoszą się do przypadku Wnioskodawcy).

Spółka zauważa również, że w świetle przedstawionego opisu zdarzenia teraźniejszego i przyszłego nie znajdzie zastosowania wyłączenie stosowania zwolnienia od akcyzy z art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej. Wyłączenie, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej odnosi się do prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, które w przypadku Wnioskodawcy ewidentnie nie występują – Spółka świadczy bowiem usługi pokazów lotniczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i w ramach tej działalności wykorzystuje paliwo lotnicze.

Art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej stanowi, iż:

„Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych”.

Aktualne orzecznictwo i interpretacje indywidualne z powyższej regulacji wywodzą, że zwolnienie od akcyzy obejmuje zużycie paliwa lotniczego w związku ze świadczeniem odpłatnych usług lotniczych na rzecz podmiotów trzecich.

Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28.01.2022 r., sygn. akt I FSK 1996/21, stwierdził, że:

„Ze zwrotu „przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych” jednoznacznie wynika, że działalność ta ma mieć charakter działalności wobec podmiotów trzecich, wymieniany jest przy tym element wynagrodzenia. Oznacza to, że sporne zwolnienie dotyczy działalności gospodarczej, która jest świadczona na zewnątrz, a nie jest skierowane do wewnętrznej działalności gospodarczej podmiotu, który wykorzystuje statek powietrzny do zaspokojenia własnych potrzeb gospodarczych.

Zatem działalność ta ma dotyczyć komercyjnej (handlowej) działalności lotniczej w zakresie transportu pasażerów i towarów oraz świadczenia usług (...).

Przykładów takich rodzajów działalności gospodarczej, w zakresie której przysługiwało będzie zwolnienie paliwa lotniczego z podatku akcyzowego jest wiele i należy ich poszukiwać w prawie lotniczym, które definiuje pojęcie działalności gospodarczej zarówno w zakresie przewozu lotniczego, jak i usług lotniczych. I tak - działalność gospodarcza w zakresie przewozu lotniczego jest to lot lub seria lotów, w których przewozi się pasażerów, towary, bagaż lub pocztę, za wynagrodzeniem, w tym na podstawie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego do używania (art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze - Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696).

Z powyższego wynika więc, że tych celów gospodarczych, co do których będzie przysługiwało zwolnienie paliwa lotniczego z prawa podatkowego jest wiele. Istotnym, jednakże jest to, że ta działalność gospodarcza musi mieć (...) charakter w istocie komercyjny, co oznacza, że przedsiębiorca powinien świadczyć odpłatne usługi lotnicze”.

[Analogiczne stanowisko jest prezentowane m.in. w następujących wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 marca 2017 r., sygn. akt I GSK 1440/15 oraz z dnia 22 stycznia 2020 r., sygn. akt I GSK 2015/19.]

Wnioskodawca zauważa, że użycie paliwa lotniczego przez Spółkę w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego nie mieści się w pojęciu „prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym”. Jak wskazano powyżej, świadczenie przez Spółkę usług lotniczych w postaci pokazów lotniczych ma niewątpliwie charakter komercyjny i odpłatny, które są realizowane w ramach działalności gospodarczej Spółki. Spółka podkreśla, że pomimo, iż zdaniem Wnioskodawcy literalna wykładnia przepisu art. 32 ust. 2 ustawy akcyzowej (oraz odpowiednio art. 14 ust. 1 lit. b Dyrektywy energetycznej) nie wskazuje, aby prawodawca wprowadził wymóg odpłatności (w szczególności, gdy ewidentnie użycie statku powietrznego następuje w celu gospodarczym), Spółka zauważa, że również ten warunek w przypadku świadczenia usług lotniczych (pokazu lotniczego), w przypadku opisu zdarzenia teraźniejszego i przyszłego, jest spełniony.

Paliwo lotnicze jest wykorzystywane przez Spółkę do celów świadczenia usług lotniczych w postaci pokazów lotniczych. W zależności od oczekiwań klienta Spółki oraz okoliczności konkretnego przypadku, świadczenie usługi przez Spółkę (pokazy lotnicze) może się odbywać w:

- lokalizacji (miejscu) postoju statku powietrznego (bez konieczności przemieszczenia statku powietrznego do miejsca, gdzie ma się odbyć pokaz lotniczy) lub

- w lokalizacji oddalonej od miejsca postoju statku powietrznego – wówczas usługa Spółki ma charakter kompleksowy i obejmuje: lot z miejsca postoju statku powietrznego do miejsca startu pokazu lotniczego, pokaz lotniczy oraz lot powrotny do miejsca postoju statku powietrznego.

Efektywnie lot do miejsca świadczenia usługi (pokazu lotniczego) oraz lot powrotny są nieodzownym elementem samej usługi lotniczej Spółki (pokazu lotniczego). Okoliczność lokalizacji (miejsca) świadczenia usług lotniczych (pokazu lotniczego) Spółki, każdorazowo jest elementem cenotwórczym oferowanych przez Spółkę usług – koszty przelotów do/z miejsca świadczenia usługi są wkalkulowane w wynagrodzenie Spółki.

Uwzględniając powyższe okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, w obydwu powyższych sytuacjach Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługę lotniczą za wynagrodzeniem, której nie można traktować jako prywatny rejs ani prywatny lot o charakterze rekreacyjnym, co prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tak wykorzystanego paliwa lotniczego możliwe jest stosowanie zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.

Stanowisko to, w ocenie Spółki, jest zbieżne z twierdzeniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2017 r., nr 0111-KDIB3-3. 4013.18.2017.1.PK wskazał, że:

„Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy (będzie świadczył) odpłatne usługi w zakresie przewozów lotniczych (loty widokowe) z pkt A do pkt A (start i lądowanie w tym samym miejscu). W celu wykonania usługi wnioskodawca musi dolecieć statkiem powietrznym z miejsca postoju do miejsca startu lotu widokowego (A) oraz powrót statku do miejsca postoju. Ww. loty nie są lotami prywatnymi jak i też nie mają charakteru rekreacyjnego. Lot z pkt A do pkt A stanowi wykonanie usługi. Natomiast dolot z miejsca postoju do pkt A i odlot z tego punktu do miejsca postoju są lotami ściśle związanymi z wykonywaną usługą (w cenie usługi za lot widokowy jest wkalkulowany m.in. koszt dolotu statku powietrznego do punktu A oraz koszt przelotu z Ado A i jego powrót do miejsca postoju).

Mając na uwadze zakres ww. zwolnienia należy stwierdzić, że dolot statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca startu lotu widokowego (A), przelot widokowy z A do A oraz powrót statku do miejsca postoju stanowi wykorzystanie statku powietrznego do celów działalności gospodarczej, a w konsekwencji paliwo zużyte na te cele (gdy będzie sklasyfikowane do kodów CN wymienionych w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy) podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, bezspornym jest, że w świetle aktualnego orzecznictwa i indywidualnych interpretacji podatkowych dotyczących art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, po spełnieniu wymogów, o których mowa w tym artykule, Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanego paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, wykorzystywanego do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego.

Prawo to przysługuje Spółce zarówno w przypadku, gdy usługa lotnicza obejmuje wyłącznie pokaz lotniczy (tj. gdy start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia tego pokazu lotniczego), jak również w przypadku, gdy z uwagi na miejsce świadczenia takiej usługi lotniczej, pokaz lotniczy wiąże się i obejmuje również:

- lot (dolot) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych, tj. do miejsca startu pokazu lotniczego oraz

- lot powrotny statku powietrznego do miejsca postoju.

W piśmie z 11 czerwca 2024 r. Spółka uzupełniła własne stanowisko.

Mając na uwadze, iż przedstawione w pkt 1 odpowiedzi Spółki na pytania zawarte w wezwaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zostały zawarte w pierwotnym wniosku Spółki i są zgodne z zaprezentowanym w nim stanowisku Wnioskodawcy, a w świetle przedstawionych wyżej dodatkowych informacji nie uległa zmianie dotychczasowa argumentacja Spółki – Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko zaprezentowane w pierwotnym wniosku. W ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając całokształt okoliczności przedstawionych w pierwotnym wniosku oraz niniejszym piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do nabywanego paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, wykorzystywanego do świadczenia na rzecz osób trzecich odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazów lotniczych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2710, wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20, kody CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Przy czym oznaczenie „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot:

 a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

 b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

- art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

- art. 32 ust. 1 pkt 3.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

 a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

 b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Jak wskazano w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

 1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

 2) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

 3) dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

 4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

 5) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5a) dostarczenia od zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, do podmiotu pośredniczącego, w przypadku posiadania przez zarejestrowanego odbiorcę zezwolenia na nabywanie wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący w zakresie tych wyrobów, lub

 6) importu przez podmiot pośredniczący, lub

 7) importu przez podmiot zużywający, lub

 8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

 9) zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

W świetle art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3) (uchylony).

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Państwa wątpliwości – wyrażone w zadanym pytaniu – dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, do świadczenia odpłatnych usług lotniczych w postaci pokazu lotniczego.

Zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy nie ma zastosowania w każdym przypadku użycia wskazanych wyrobów akcyzowych do statków powietrznych. Ograniczenie w tym zakresie wynika z art. 32 ust. 2 ustawy, który wskazuje, że zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Zwolnienie od akcyzy paliwa przeznaczonego na statków powietrznych, wynikające z art. 32 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 32 ust. 2 ustawy, stanowi implementację zwolnienia, o którym mowa w przepisach wspólnotowych – art. 14 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405; dalej jako: „dyrektywa energetyczna”).

W myśl art. 14 ust. 1 lit. b dyrektywy energetycznej:

Poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom, produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania, jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe.

Dla celów niniejszej dyrektywy „prywatne loty niehandlowe” oznaczają każde użycie samolotu przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich celach innych niż handlowe, w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych. Państwa Członkowskie mogą ograniczyć zakres niniejszego zwolnienia do dostaw paliwa do silników odrzutowych (kod CN 2710 19 21).

Jak podkreśla się w orzecznictwie (wyrok NSA z 6 września 2017 r., sygn. akt I GSK 1009/15), dokonując wykładni przepisu art. 32 ust. 2 należy mieć na uwadze konieczność uwzględnienia brzmienia i celu dyrektywy. W tym względzie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 1 grudnia 2011 r., w sprawie C-79/10 oraz w wyroku z dnia 21 grudnia 2011 r., w sprawie C-250/10, dokonał interpretacji art. 14 dyrektywy energetycznej i wskazał, że zwolnienie od akcyzy obejmuje zużycie paliwa lotniczego w związku ze świadczeniem usług na rzecz podmiotów trzecich za odpłatnością. Innymi słowy, ze zwolnienia korzystać może jedynie paliwo lotnicze wykorzystywane do lotów o charakterze komercyjnym (za wynagrodzeniem). Natomiast wykorzystanie paliwa lotniczego do zaspokajania własnych potrzeb, w tym na dolot do miejsca przeglądu, napraw czy też przewozu pracowników, mieści się w pojęciu prywatnych lotów niehandlowych (prywatnych lotów rekreacyjnych), które nie mogą zostać objęte zwolnieniem od opodatkowania (por. także wyrok NSA z 8 listopada 2016 r., sygn. akt I GSK 791/16, wyrok NSA z 2 lutego 2017 r., sygn. akt I GSK 247/15, wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2017 r., sygn. akt I GSK 2246/15).

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że ww. orzeczenie NSA z 6 września 2017 r., sygn. akt I GSK 1009/15, dotyczyło skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Lublinie z 28 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 823/14, którego przedmiotem analizy była możliwość zastosowania zwolnienia dla paliwa wykorzystywanego do lotów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – analizą działek pod nowe inwestycje (w zakresie budowy obiektów handlowych i wynajmowania powierzchni handlowych), nadzorowaniem i kontrolowaniem obiektów już funkcjonujących (por. także prawomocny wyrok WSA w Lublinie z 27 lutego 2015 r. sygn. akt I SA/Lu 945/14, prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 9 lipca 2015 r. sygn. akt III SA/Gl 287/15).

Ponadto, jak wskazał NSA w orzeczeniu z 22 stycznia 2020 r., sygn. akt I GSK 2015/19: „Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego niewątpliwie zwrot „w szczególności” w art. 32 ust. 2 u.p.a. dotyczy jedynie przykładów działalności gospodarczej, a więc nie stanowi katalogu zamkniętego, co jednak nie oznacza, że może być to jakakolwiek działalność gospodarcza, w której wykorzystywany jest statek powietrzny. Ustawodawca konstruując to zwolnienie, zdecydował się bowiem – na wzór prawodawcy unijnego – dookreślić jakich to celów gospodarczych omawiane zwolnienie dotyczy. Ze zwrotu „przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych” jednoznacznie wynika, że działalność ta ma mieć charakter działalności wobec podmiotów trzecich, wymieniany jest przy tym element wynagrodzenia. Oznacza to, że sporne zwolnienie dotyczy działalności gospodarczej, która jest świadczona na zewnątrz, a nie jest skierowane do wewnętrznej działalności gospodarczej podmiotu, który wykorzystuje statek powietrzny do zaspokojenia własnych potrzeb gospodarczych. Zatem działalność ta ma dotyczyć komercyjnej (handlowej) działalności lotniczej w zakresie transportu pasażerów i towarów oraz świadczenia usług (…)”.

Wnioskodawca świadczy szereg różnych usług lotniczych, w tym m.in. odpłatne usługi w postaci pokazów lotniczych. Odpłatna usługa w postaci pokazów lotniczych może obejmować wyłącznie pokaz lotniczy (start i lądowanie odbywa się w tym samym miejscu, bez konieczności przemieszczania do innego miejsca świadczenia usług pokazu lotniczego) lub łącznie lot (dolot) statku powietrznego z miejsca postoju do miejsca świadczenia usług lotniczych (miejsca startu pokazu lotniczego), pokaz lotniczy oraz lot powrotny statku powietrznego do miejsca postoju. Dla celów świadczenia odpłatnych usług pokazów lotniczych Spółka nabywa wyroby akcyzowe, określone jako paliwo lotnicze, sklasyfikowane do kodu 2710 19 21, z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z tytułu świadczonych usług w zakresie pokazów lotniczych Spółce przysługuje wynagrodzenie – Spółka wystawia fakturę. Statki powietrzne, stanowiące własność Spółki, nie są wykorzystywane na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy. Również nabywane paliwo lotnicze Spółka wykorzystuje wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka jest zarejestrowana jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka podała, że świadczone usługi mają na celu zaprezentowanie statku powietrznego w locie i stanowią wykonanie zakontraktowanego przez Spółkę zlecenia świadczenia usług pokazów lotniczych wobec podmiotów trzecich, za wynagrodzeniem. Wnioskodawca wyjaśnił, że usługi pokazu lotniczego mają charakter gospodarczy (handlowy) i nie są związane z promocją produktów Spółki. Nie są również lotami prywatnymi i nie mają charakteru rekreacyjnego. Usługa ma charakter komercyjny i jest dostępna dla podmiotów zlecających tę usługę. Usługi pokazów lotniczych nie odbywają się i nie mają związku z targami, wystawami lub imprezami o podobnym charakterze, podczas których Spółka miałaby oferować swoje produkty. Usługi nie mają na celu pozyskania klientów na produkty Spółki, lecz mają charakter odpłatnej usługi.

Należy ponadto zauważyć, że w zadanym pytaniu (stanowiącym element opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) o możliwość zwolnienia od akcyzy paliwa lotniczego, Spółka odniosła się do sytuacji, gdy spełnione będą wymogi, o których mowa w art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6 ustawy. Do tego Spółka wskazała, że wymogi określone w art. 32 ust. 12 i 13 ustawy, odnoszące się do osób fizycznych, nie dotyczą przypadku przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w tym treść zadanego pytania należy stwierdzić, że nabywane przez Spółkę paliwo lotnicze o kodzie CN 2710 19 21 zostało wymienione w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z kolei opisane we wniosku pokazy lotnicze mają charakter usługi odpłatnej (komercyjnej), gospodarczej, skierowanej na zewnątrz, nie są lotami prywatnymi i nie mają charakteru rekreacyjnego, jak podała Spółka. Okoliczności te wskazują, że nie znajdzie w tym wypadku zastosowania wyłączenie możliwości zwolnienia od akcyzy używanego paliwa lotniczego na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy. Przy tym z treści zadanego pytania wynika, że wątpliwość Wnioskodawcy odnosi się do sytuacji, gdy spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3, ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz ust. 6 ustawy.

Zatem biorąc pod uwagę całokształt przedstawionych okoliczności sprawy i treść zadanego pytania stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia od akcyzy dla nabywanego paliwa lotniczego, używanego do statków powietrznych, przy pomocy których świadczone są odpłatne usługi (za wynagrodzeniem) w postaci pokazu lotniczego, na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie objętym zadanym pytaniem, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00