Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.350.2024.2.LS
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02. związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 czerwca 2024 r. (data wpływu 11 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: "Wnioskodawca" lub "Podatnik"). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024 i kolejnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2024 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: "Ustawa o ryczałcie"). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 18 marca 2024 r. o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWIU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWIU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2024 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
1.Od kiedy prowadzi Pan działalność będącą przedmiotem wniosku?
Od 4 stycznia 2024 r.
2.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
30 stycznia 2024 r.
3.Pod jakim symbolem PKWiU - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) - sklasyfikowane będą usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej?
Należy wskazać, że przy zaliczeniu usługi do określonego PKWiU należy posługiwać się nazwami końcowymi z grupowania PKWiU (właściwie symbol PKWiU powinien składać się przynajmniej z 7 cyfr), a nie tak jak Pan wskazał pod symbolem PKWiU 62.02.
Kod PKWiU jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 18 marca 2024 r. o znaku (…) to PKWiU: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wnioskodawca nie posiada innego kodu nadanego przez organ do tego powołany. Co więcej Dyrektor KIS wydał decyzję: 0114-KDIP2-1.4011.522.2022.2.OK w której wskazany został kod PKWiU analogiczny do nadanego wnioskodawcy i organ nie wymagał żadnego doprecyzowania. Wskazuję, że żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2441/20). Ponadto należy zauważyć, że Organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r, sygn. akt I FSK 179/16 Kod ten opisuje wszystkie poszczególne usługi świadczone przez wnioskodawcę
4.Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?
Nie.
5.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/uzyska Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Nie.
6.Czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Jeżeli zaistnieje taka sytuacja a co za tym idzie taka konieczność to wnioskodawca będzie prowadzić taką ewidencję. Na razie nie ma takiej potrzeby.
7.Jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02. Prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Proszę ustosunkować się do każdej z przedstawionej we wniosku usługi, tj.:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Wnioskodawca opisuje swoje usługi:
1.Analiza wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowanie dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych
Charakter czynności/zadań:
- Analiza wymagań: Przegląd i analiza dokumentów dostarczonych przez klienta, w tym wymagań biznesowych i technicznych.
- Specyfikacja: Opracowanie specyfikacji technicznych i funkcjonalnych na podstawie zebranych wymagań.
- Dokumentacja: Tworzenie szczegółowych dokumentów zawierających wnioski i zalecenia dotyczące projektowania, implementacji i zarządzania systemami informatycznymi. Zakres: Obejmuje zbieranie wymagań od interesariuszy, analizowanie ich pod kątem wykonalności i spójności, oraz dokumentowanie wyników. Efekt: Kompleksowa dokumentacja wymagań i specyfikacji, która stanowi podstawę do dalszych etapów projektu, takich jak projektowanie i implementacja systemu.
2.Weryfikacja spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego
Charakter czynności/zadań:
- Przegląd wymagań: Sprawdzenie, czy wszystkie wymagania biznesowe są zgodne, kompletne i jednoznaczne.
- Analiza konfliktów: Identyfikacja i rozwiązywanie potencjalnych konfliktów między różnymi wymaganiami.
- Komunikacja z interesariuszami: Współpraca z interesariuszami w celu wyjaśnienia i doprecyzowania wymagań. Zakres: Dotyczy weryfikacji zgodności wymagań biznesowych z celami projektu oraz ich spójności wewnętrznej. Efekt: Ujednolicone i spójne wymagania biznesowe, które mogą być bezproblemowo przekazane do zespołów projektowych.
3.Opis funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji
Charakter czynności/zadań:
- Opis funkcjonalności: Tworzenie szczegółowych opisów funkcjonalności, które mają być zaimplementowane w systemie.
- Kryteria akceptacji: Definiowanie konkretnych kryteriów, które muszą być spełnione, aby funkcjonalność mogła być uznana za gotową. Zakres: Obejmuje wszystkie funkcjonalności biznesowe, które mają być dostarczone w ramach projektu, oraz określenie warunków ich akceptacji. Efekt: Precyzyjnie zdefiniowane funkcjonalności biznesowe z jasno określonymi kryteriami akceptacji, które ułatwiają proces testowania i odbioru przez użytkowników.
4.Projektowanie nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe
Charakter czynności/zadań:
- Analiza danych: Wykorzystanie danych ilościowych (np. statystyk użytkowania) i jakościowych (np. opinii użytkowników) do zrozumienia potrzeb i oczekiwań.
- Propozycje funkcjonalności: Opracowanie koncepcji nowych funkcjonalności na podstawie zebranych danych.
- Dokumentowanie koncepcji: Sporządzanie dokumentacji opisującej nowe funkcjonalności i ich planowane działanie. Zakres: Skupia się na wczesnych etapach projektowania, koncentrując się na koncepcji i planowaniu funkcjonalności. Efekt: Zestaw zaproponowanych nowych funkcjonalności gotowych do dalszej analizy i wdrożenia przez zespół projektowy.
5.Tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych
Charakter czynności/zadań:
- Zbieranie wymagań: Przeprowadzanie warsztatów, wywiadów i ankiet w celu zebrania wymagań biznesowych.
- Specyfikacja: Tworzenie szczegółowych specyfikacji opisujących wymagania biznesowe i techniczne.
- Dokumentacja: Sporządzanie dokumentów, które opisują wymagania i są używane przez zespoły projektowe i developerskie. Zakres: Dotyczy całego procesu zbierania, analizowania i dokumentowania wymagań biznesowych dla aplikacji systemów informatycznych. Efekt: Kompleksowa specyfikacja wymagań biznesowych, która stanowi podstawę dla procesu projektowania i wdrażania systemu.
6.Wykonywanie dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych
Charakter czynności/zadań:
- Zbieranie danych: Gromadzenie informacji o zrealizowanych funkcjonalnościach, konfiguracjach i implementacjach.
- Tworzenie dokumentacji: Sporządzanie dokumentacji opisującej ostateczny stan systemu po wdrożeniu.
- Aktualizacje: Aktualizowanie dokumentacji w razie zmian lub aktualizacji systemu. Zakres: Obejmuje tworzenie szczegółowych raportów i dokumentów opisujących końcowy stan systemu informatycznego. Efekt: Dokumentacja powykonawcza, która może być używana do celów konserwacyjnych, szkoleniowych i audytowych.
7.Prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych
Charakter czynności/zadań:
- Przygotowanie prezentacji: Opracowywanie materiałów prezentacyjnych, takich jak slajdy, filmy instruktażowe i demonstracje.
- Prezentacje: Przeprowadzanie sesji prezentacyjnych dla użytkowników końcowych, w których omawiane są nowe funkcjonalności i zmiany w systemie.
- Szkolenia: Prowadzenie szkoleń użytkowników w zakresie korzystania z nowych rozwiązań. Zakres: Dotyczy komunikacji z użytkownikami końcowymi, mającej na celu ich edukację i wsparcie w korzystaniu z nowych funkcjonalności. Efekt: Lepsze zrozumienie i akceptacja nowych rozwiązań przez użytkowników końcowych, co zwiększa efektywność i satysfakcję z korzystania z systemu.
8.Udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych
Charakter czynności/zadań:
- Planowanie spotkań: Organizowanie i planowanie spotkań projektowych z udziałem różnych interesariuszy.
- Udział w spotkaniach: Aktywne uczestnictwo w spotkaniach, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, rozwiązywanie problemów.
- Dokumentowanie ustaleń: Sporządzanie notatek i protokołów z spotkań, które dokumentują ustalenia i decyzje podjęte w trakcie spotkań. Zakres: Obejmuje całe spektrum spotkań projektowych, od wstępnych dyskusji po szczegółowe przeglądy postępów i decyzji technicznych. Efekt: Efektywna komunikacja i koordynacja między zespołami projektowymi, prowadząca do lepszego zarządzania projektem i szybszego rozwiązywania problemów. Każda z tych czynności jest integralną częścią procesu tworzenia, wdrażania i zarządzania systemami informatycznymi, a ich poprawne wykonanie przyczynia się do sukcesu projektu informatycznego.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: "ewidencja przychodów"), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022 ). Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowanie.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Świadczone przez Pana usługi polegają na:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta obejmuje grupowania:
- 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
- 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
- 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, a będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne. Usługi, które Pan świadczy, są nakierowane na proces związany z produkcją i rozwojem oprogramowania. Przygotowuje Pan wytyczne dla programistów i projektantów UI.
O tym, że świadczone przez Pana usługi wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia przemawia także fakt, że efektem Pana pracy jest pisemna (w formie dokumentu) rekomendacja i koncepcja (wizja) rozwiązań informatycznych najlepiej adresujących potrzeby klienta oraz bardziej szczegółowy dokument połączeń między systemami i przepływu danych, który opisuje rekomendacje - jak można najlepiej zaadresować potrzeby klienta w tym obszarze.
W skład tych czynności wchodzi:
- analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowania dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych,
- weryfikacji spójności wymagań biznesowych dotyczących projektu informatycznego,
- opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji,
- projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych (bez wykonywania czynności projektowych), w oparciu o dane ilościowe i jakościowe,
- tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych,
- wykonywania dokumentacji powykonawczej systemów komputerowych,
- prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,
- udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Należy wskazać, że zakres świadczonych przez Pana usług nie obejmuje czynności wymienionych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, które jako jedyne w ramach klasy 62.02., pod warunkiem, że nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą podlegać opodatkowaniu preferencyjną stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02. związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie - jak wynika z Pana stanowiska - stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Powyższa interpretacja odnosi się jedynie co do określenia właściwej stawki opodatkowania, Organ bowiem przyjął za fakt, że aktualnie opodatkowuje się Pan w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W konsekwencji Organ nie odnosił się do możliwości stosowania takiej formy opodatkowania jako właściwej dla Pana działalności.
Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do wskazanego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right