Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.349.2024.2.AWO
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest - nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 maja 2024 r. (wpływ 17 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2021 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego. W trakcie budowy zainstalował Pan instalację fotowoltaiczną za kwotę (...) zł. Instalacja nie była ujęta w projekcie budowlanym (faktura z (...) 2022 r. - montaż instalacji fotowoltaicznej).
W trakcie budowy zainstalował Pan pompę ciepła za kwotę (...) zł, która ujęta była w projekcie jako alternatywne źródło ciepła - w stosunku do pierwotnego źródła ciepła, tj. pieca na (...). Pieca na (...) Pan nie montował (faktura z (...) 2022 r. – montaż pompy ciepła).
Budynek - w trakcie budowy - użytkował Pan od (...) 2022 r. Budowę domu zakończył Pan (...) 2023 r. Korzystał Pan z refundacji na montaż pompy ciepła w kwocie: (...) zł z Funduszu Ochrony Środowiska. Nie korzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniach rocznych.
W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na następujące pytania - doprecyzował Pan natomiast, że:
–Czy jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem opisanego we wniosku domu?
Jest Pan właścicielem opisanego budynku.
–Z czym utożsamia Pan/co oznacza termin: „zakończenie budowy domu”?
Z terminem otrzymania odpowiedzi od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, po złożeniu wniosku o zakończenie budowy.
–Co potwierdza zakończenie budowy domu (...) 2023 r.?
Otrzymanie odpowiedzi z powyższą datą od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
–Kiedy - prosimy, żeby podał Pan datę - doszło do faktycznego zakończenia budowy opisanego we wniosku domu?
(...) 2023 r.
–W jaki sposób użytkował Pan budynek w (...) 2022 r.?
W trakcie prowadzenia robót wykończeniowych, zamieszkiwał Pan w nim.
–W jaki sposób użytkuje Pan opisany dom od (...) 2022 r.?
Od (...) 2022 r. zamieszkiwał Pan w nim i prowadził Pan roboty wykończeniowe metodą gospodarczą.
–Co potwierdza użytkowanie przez Pana opisanego domu od (...) 2022 r.?
Zdjęcia fotograficzne przedstawiające stan budynku umożliwiający zamieszkiwanie.
–Czy w momencie ponoszenia przez Pana opisanych we wniosku wydatków budynek, o którym mowa we wniosku był budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Był budynkiem stanowiącym samodzielną całość i posiadał wydzielone pomieszczenia.
–Czy budynek o którym mowa we wniosku, nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?
Tak.
–Czy płaci Pan podatek od nieruchomości od tego budynku? Jeżeli tak to od kiedy?
Tak, od (...) 2024 r.
–Czy każda z faktur dokumentująca poniesienie wydatków została wystawiona została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?
Tak.
–Czy każda z faktur została wystawiona na Pana dane?
Tak.
–Jaka była forma opodatkowania uzyskiwanego przez Pana dochodu?
Płacił i nadal Pan płaci podatek dochodowy od osób fizycznych według skali podatkowej, jednolitej, w tamtym czasie odpowiednio 19% i 32%, obecnie 12% i 32%.
–Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) był Pan właścicielem opisanego domu?
Tak.
–Czy instalacja fotowoltaiczna służy opisanemu we wniosku budynkowi i zaopatruje w energie tylko opisany we wniosku budynek?
Tak.
–Gdzie zamontował Pan instalację fotowoltaiczną?
Na dachu opisanego budynku.
–Z jakiego źródła pozyskiwana była energia na potrzeby użytkowania przedmiotowego budynku przed zamontowaniem instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku?
Z prądu elektrycznego z sieci.
–W jaki sposób budynek był ogrzewany przed montażem pompy ciepła? Źródło ciepła i/lub podgrzewania ciepłej wody użytkowej istniało przed montażem pompy ciepła?
Budynek przed montażem pompy ciepła był ogrzewany przy pomocy piecyka gazowego z butli gazowej, woda była podgrzewana prądem elektrycznym.
–Czy wydatki na montaż pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej zostały przez pana poniesione w związku z realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Tak.
–Na czym - konkretnie - polegał związek montażu pompy ciepła z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów' oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Na wymianie istniejącego źródła ciepła na źródło ciepła ekologiczne, pozbawionego emisji spalin.
–Na czym - konkretnie - polegał związek montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
Na częściowej zamianie istniejącego źródła energii elektrycznej na źródło odnawialne.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
Nie.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną przez Pana odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Nie.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
Nie.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?
Tak, otrzymał Pan dotację w kwocie: (...) zł - na montaż pompy ciepła z programu „Moje Ciepło” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną Panu sfinansowane ze środków: „Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”?
Tak, otrzymał Pan (...) 2022 r. dotację w kwocie: (...) zł na montaż pompy ciepła z programu „Moje Ciepło” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
–Czy wydatki poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła zostały/zostaną poniesione z Pana majątku?
Wydatki zostały poniesione w Pana osobistego majątku.
Pytanie
Czy w zakresie poniesionych przez Pana kosztów montażu instalacji fotowoltaicznej i montażu pompy ciepła może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej i złożenia korekty zaznania rocznego za 2022 r. zawierającego tę ulgę do Urzędu Skarbowego w (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Odliczeniu podlegają (m.in.) następujące usługi:
–montaż pompy ciepła (ust. 2 pkt 10 wskazanego wyżej wykazu),
–montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wskazanego wyżej wykazu).
Pana wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zainstalowanie pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej, w sytuacji, gdy do ich montażu doszło w trakcie budowy opisanego domu jednorodzinnego.
Z treści złożonego przez Pana wniosku wynika bowiem, że:
–budynek - w trakcie budowy - użytkował Pan od (...) 2022 r.,
–budowę domu zakończył Pan (...) 2023 r.,
–termin: „zakończenie budowy domu” utożsamia Pan z terminem otrzymania odpowiedzi od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, po złożeniu wniosku o zakończeniu budowy,
–od (...) 2022 r. zamieszkiwał Pan w budynku i prowadził Pan roboty wykończeniowe metodą gospodarczą,
–użytkowanie przez Pana opisanego domu od (...) 2022 r.potwierdzają zdjęcia fotograficzne przedstawiające stan budynku umożliwiający zamieszkiwanie,
–płaci Pan podatek od nieruchomości (od tego budynku) od (...) 2024 r.,
–zainstalował Pan instalację fotowoltaiczną - faktura z (...) 2022 r. - montaż instalacji fotowoltaicznej,
–zainstalował Pan pompę ciepła - faktura z (...) 2022 r. -montaż pompy ciepła.
Zaznaczam, że przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest więc powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość - stosownie do treści cytowanego wyżej art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach wskazanej ulgi.
Co jednak istotne, zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z treści złożonego przez Pana wniosku (i jego uzupełnienia) wynika jednak, że wydatki, których dotyczy zadane przez Pana pytanie, poniósł Pan w trakcie budowy domu jednorodzinnego. Wskazał Pan bowiem, że:
–w trakcie budowy zainstalował Pan instalację fotowoltaiczną,
–w trakcie budowy zainstalował Pan pompę ciepła,
–budynek - w trakcie budowy - użytkował Pan od (...) 2022 r.
Ponadto, podkreślił Pan, że podatek od tej nieruchomości opłaca Pan od roku 2024 r.
Z tej też przyczyny zaznaczam, że ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 70 ze zm.) - w swoim art. 6 ust. 1, 2 i 6 - stanowi, że:
1. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
2. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
6. Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 11, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.
11. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
Jak natomiast wyjaśnia Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1228/12:
Należy zaznaczyć, że obowiązek podatkowy może być związany z rozpoczęciem użytkowania budynku lub jego części (jak w rozpatrywanym przypadku) przed ich ostatecznym wykończeniem. Przypadek ten dotyczy rozpoczęcia faktycznego użytkowania budynku lub jego części. W takiej sytuacji nie muszą być spełnione warunki uprawniające do użytkowania budynku, o których mowa w art. 54, czy 55 ustawy Prawo budowlane (por. np. A. Kokoszkiewicz, Powstanie obowiązku podatkowego w związku z zakończeniem budowy, „Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych” 2012, nr 7, s. 6).
Artykuł 6 ust. 2 PodLokU stanowiąc o okolicznościach, od których uzależniony jest obowiązek podatkowy, używa określenia zakończenie budowy oraz rozpoczęcie użytkowania obiektu budowlanego, ale chodzi wyłącznie o stan faktyczny powodujący moment rozpoczęcia obowiązku podatkowego. Zgodnie z tym przepisem, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości uzależnione jest bowiem od faktu zakończenia prac związanych ze wznoszeniem obiektu budowlanego lub od rozpoczęcia jego użytkowania przed ostatecznym zakończeniem robót - a więc powstanie obowiązku podatkowego nie jest uwarunkowane uzyskaniem prawa do użytkowania budynku (por. M. Ślifirczyk, Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, „Monitor Podatkowy” 2003, nr 1, s. 18).
Mając powyższe na uwadze, stwierdzam, że skoro wydatki zostały przez Pana poniesione w trakcie budowy domu jednorodzinnego, to nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie poniósł Pan bowiem wydatku na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w istniejącym budynku mieszkalnym.
W konsekwencji, Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right