Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.397.2024.1.KP

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 28 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie montażu, remontów, wszelkich napraw oraz konserwacji dźwigów osobowych, szpitalnych i towarowych w budynkach mieszkalnych, szpitalach, sanatoriach, hotelach oraz w obiektach przemysłowych. Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od przychodów wg UZPD.  W stosunku do Wnioskodawcy nie będą zachodzić okoliczności wyłączające zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów wg UZPD.

Przykładem usług wykonywanych przez Wnioskodawcę są:

- remonty bieżące i główne oraz konserwacja (w tym wykonywanie przeglądów konserwacyjnych wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego) dźwigów, w tym wymiana zespołów napędowych (...). Zgodnie z przepisami raz w roku powinien nastąpić przegląd konstrukcji, połączeń rozłącznych i nierozłącznych, które są stałymi elementami łączącymi konstrukcję dźwigu z budynkiem,

- montaże dźwigów w nowych i używanych obiektach.

W zakres w/w prac montażowych wchodzą także prace budowlane związane z instalacją dźwigu w szybie budynku, a także wykończeniowe prace budowlane pozwalające na uzyskanie pozytywnej decyzji Urzędu Dozoru Technicznego przy rejestracji urządzenia.  W związku z tym, że dźwig jest integralną częścią obiektu przy montażu urządzenia dźwigowego należy przedstawić wymagane poświadczenia i ekspertyzy budowlane wydawane przez upoważnione do tego instytucje.

Usługi wykonywane są bądź za pomocą części, podzespołów lub materiałów nabywanych powierzonych przez klienta lub też nabywanych przez Wnioskodawcę dla wykonania usług. W przypadku, gdy części, podzespoły lub materiały nabywane są przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca na fakturze za wykonane usługi odrębnie wykazuje koszt (wg cen zakupu) zużytych w trakcie naprawy części, podzespołów lub materiałów bez doliczania marży. Jakiekolwiek części, podzespoły lub materiały są wykorzystywane wyłącznie w związku  z wykonaniem usług i są elementem świadczenia usługowego wskazanych powyżej, a więc nie stanowią samodzielnego świadczenia na rzecz klienta.

Pytanie

Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki 5,5% dla usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) UZPD, czy też usługi wykonywane przez Wnioskodawcę należą do przychodów z działalności usługowej podlegających stawce 8,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę zastosowanie powinna znaleźć stawka 5,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) UZPD.

Zdaniem Wnioskodawcy – usługi wykonywane przez niego powinny być opodatkowane stawką 5,5%, gdyż mieszczą się w Dziale 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów  z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie  z PKWIU w Dziale 43 ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE zawiera się m.in. pozycja 43.29.19.0. Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU przedmiotowa pozycja obejmuje m.in. „specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy  i konserwację". Zakres niezbędnej konserwacji dźwigów, jako urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, określa Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii  z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego  w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego i obejmuje tenże zakres usługi wykonywane przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy w celu ustalenia zakresu pojęcia „robót budowlanych” z art. 12  ust. 1 pkt 6 lit. a) UZPD oraz ustalenia, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w zakresie tego pojęcia, czy też stanowią przychód z działalności usługowej podlegających stawce 8,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD, należy odwołać się przede wszystkim do klasyfikacji usług na gruncie PKWiU, co wynika z samej konstrukcji  ustawy UZPD oraz przyjętej w niej systematyki i odwołań zawartych w UZPD. Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD ustawodawca, definiując działalność usługową, odwołuje się wyraźnie do PKWiU. Stawka podstawowa dla działalności usługowej wynosi 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD, przy czym ustawodawca  w przedmiotowym przepisie, iż stawka ta ma zastosowanie „z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz  6-8”, a więc wyłącza z niej pewne grupy usług m.in. te opodatkowane stawką 5,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) UZPD (roboty budowlane są uznane za „usługę”, gdyż w przeciwnym razie nie miałoby sensu zastrzeżenie odnoszące się do art. 12 ust. 1 pkt 6 UZPD). Tym samym skoro ustawodawca traktuje stawkę 8,5% jako ogólną stawkę dla usług, stanowiącą klamrę i domknięcie dla wszystkich usług, które nie wchodzą w zakres grup usług wymienionych w innych punktach art. 12 ust. 1 UZPD, a jednocześnie stawkę tę stosuje się  z zastosowanie PKWiU (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD), to naturalnym jest dla zachowania spójności systemu, aby określenie zakresu usług mieszczących się pod art. 12 ust. 1 pkt 6  lit. a) również następowało poprzez odwołanie do PKWiU. Należy ponadto zauważyć, iż zgodnie z § 1 Rozporządzenia dot. PKWiU przedmiotową klasyfikację wprowadza się „do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także  w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej”.

Warto podkreślić, iż fakt, iż Wnioskodawca wykorzystuje w działalności materiały powierzone cudze lub też nabywa na potrzeby wykonania usług części, podzespoły lub materiały nie wpływa na zakwalifikowanie świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę, gdyż nabywane części, podzespoły lub materiały służą tylko i wyłącznie wykonaniu usługi  (są pomocnicze i uboczne względem świadczenia głównego w postaci usługi), a zatem nie mają dla klienta samodzielnego znaczenia, a jednocześnie Wnioskodawca rozlicza przedmiotowe towary bez naliczania narzutu.

Potwierdzenie powyższego stanowiska można znaleźć m.in. w interpretacji z dnia 1 września 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDWP.4011.85.2023.1.ASZ. Podobne wnioski płyną z orzecznictwa na gruncie podatku od towarów i usług, gdzie świadczenia złożone stały się przedmiotem licznych orzeczeń i gdzie sądy jednoznacznie wskazują, iż decydujące znaczenie powinna mieć usługa główna (por. uchwała NSA I FPS 2/13 z 24.06.2013 r. dotycząca usług montażowych połączonych z dostawą elementów montowanych).

Stanowisko Wnioskodawcy co do opodatkowania takich samych usług, jak te wskazane  w stanie faktycznym niniejszego wniosku, stawką 5,5% potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 listopada 2013 r. nr IPTPB1/415-493/13-4/MD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu,  w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym  o ładowności powyżej 2 ton.

Ponadto zauważam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów  i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r.  w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

(…)

6)budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

7)robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

7a)przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

8)remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

9) urządzeniach budowlanych – należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z powyższego wynika zatem, że usług opisanych przez Pana nie należy utożsamiać  z robotami budowlanymi. Zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego – „Konserwacja (budynku) to czynności, których celem jest utrzymanie czegoś w dobrym stanie technicznym i zabezpieczenie tego przed zniszczeniem” (...).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Wskazuję, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy określa stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa ta nie odnosi się do działu PKWiU. Z uwagi na fakt, że w zakresie robót budowlanych ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się do klasyfikacji PKWiU, konieczna jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z tej ustawy bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie montażu, remontów, wszelkich napraw oraz konserwacji dźwigów osobowych, szpitalnych i towarowych w budynkach mieszkalnych, szpitalnych, sanatoriach, hotelach oraz obiektach przemysłowych.

Po analizie opisanego zakresu świadczonych przez Pana usług w świetle definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane stwierdzam, że opisane przez Pana usługi – wbrew Pana opinii – nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Opisane przez Pana usługi nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego ani nie są one wykonywane przez Pana w ramach tych procesów prowadzonych przez Pana.

Ponadto podkreślam, że konserwacja nie jest pojęciem tożsamym z pojęciem robót budowlanych, ponieważ prowadzi do utrzymania w sprawności technicznej funkcjonujących już obiektów budowlanych i innych urządzeń, ale nie do ich remontu. Jej celem jest zabezpieczenie przed zużyciem, zniszczeniem i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania użytkowanych elementów obiektów i ich części.

Tym samym dla przychodów z tytułu świadczonych przez Pana usług, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawka 5,5%.

Podsumowanie: przychody, jakie Pan osiąga z opisanej we wniosku działalności, należy opodatkować według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00