Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.85.2023.1.ASZ
Zastosowanie stawki 5,5% ryczałtu dla robót budowlanych z materiału powierzonego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest – prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 marca 2021 roku, nieprzerwanie do dnia złożenia wniosku, prowadzi Pan jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Dochody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Prowadzi Pan podatkową książkę przychodów i rozchodów. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. W okresie od 14 września 2021 r. do 23 września 2022 r. prowadził Pan również, równolegle, pozarolniczą działalność gospodarczą jako wspólnik, dwuosobowej spółki cywilnej (spółki osobowej) o nazwie A. NIP spółki (…), Regon spółki: (…). Dochody uzyskane z działalności w ramach tej Spółki Cywilnej opodatkowane były na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Spółka prowadziła podatkową książkę przychodów i rozchodów. Spółka była czynnym podatnikiem VAT. Spółka ta zakończyła działalność z dniem 23 września 2022 roku. Z tym dniem dokonano likwidacji Spółki Cywilnej A.
1 września 2022 roku powstała nowa spółka cywilna o nazwie B. Spółka Cywilna, w ramach której prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą jako jej wspólnik. Spółka została zawiązana przez dwóch wspólników. Do dnia złożenia wniosku skład osobowy spółki nie uległ zmianie. Od 1 września 2022 roku, czyli od pierwszego dnia działalności B. Spółka Cywilna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach działalności prowadzonej w formie Spółki Cywilnej B., osiąga Pan przychody, umiejscowione w źródle przychodów wskazanym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wykonywania usług budowlanych o szerokim spektrum różnego rodzaju czynności wymienionych w dziale 41- 43 PKWiU, zaliczanych do sekcji F PKWiU (Obiekty budowlane i roboty budowlane). Są to w szczególności :
- rozbiórka i przygotowanie terenów pod budowę - 43.1 (43.11.Z Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych, 43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę),
- roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych, montaż instalacji i ich remont - 43.2 (43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych, 43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, 43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych),
- roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych - 43.3, w szczególności: roboty tynkarskie, roboty instalacyjne stolarki budowlanej, roboty związane z wykładaniem posadzek, tapetowaniem i oblicowywaniem ścian, roboty malarskie i szklarskie, roboty związane z zakładaniem izolacji przeciwwilgociowych i wodochronnych (43.31.Z Tynkowanie, 43.32.Z Zakładanie stolarki budowlanej, 43.33.Z Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian, 43.34.Z Malowanie i szklenie, 43.39.Z Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych),
- roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych- 43.9 (43.91.Z Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych, 43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane).
Przedmiotowe, wyżej wyszczególnione usługi, kwalifikowane jako roboty budowlane i prace remontowe, wykonywane są w obiektach mieszkalnych jednorodzinnych, zbiorowego zamieszkania i niemieszkalnych (użytkowych). Są to obiekty nowo wybudowane jak i obiekty już użytkowane. Przy wykonywaniu robót budowlanych (w tym remontowych) B. Spółka Cywilna, wykorzystywane są sporadycznie materiały własne, zakupione bezpośrednio w ramach prowadzonej przez Spółkę Cywilną B., działalności gospodarczej. Głównie jednak roboty budowlane wykonywane są z materiału powierzonego (materiał dostarcza klient lub główny wykonawca – spółka pracuje jako podwykonawca, spółka wykonuje tylko usługę). Od chwili powstania B. Spółka Cywilna, tj. od 1 września 2022 r. do chwili obecnej, wszyscy wspólnicy Spółki Cywilnej B., opodatkowują uzyskane przychody uzyskane w ramach działalności prowadzonej w ramach tej Spółki cywilnej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).
Wyboru formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako formy uiszczania podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki Cywilnej B., dokonał Pan we wniosku złożonym w dniu 5 września 2022 r. poprzez Centralną Ewidencję Działalności Gospodarczej. Wybór formy opodatkowania od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki Cywilnej B. dotyczył roku 2022 jak i lat następnych. Do wszystkich przychodów, uzyskanych przeze Pana z wykonywanych w ramach działalności Spółki Cywilnej B., robót budowlanych, bez względu na zużyty do wykonania usługi rodzaj materiału (własny bądź powierzony) stosuje Pan, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 5,5%. W roku podatkowym w którym został złożony wniosek o opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako formy uiszczania podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Spółki Cywilnej B., tj. 2022 r. nie świadczył Pan żadnych usług/czynności w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał Pan w 2022 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Takich czynności nie wykonuje Pan również w 2023 roku. Stąd nie będzie miało zastosowania ograniczenie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).
Na dzień złożenia wniosku prowadzi Pan jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Dochody w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach ogólnych, według skali podatkowej oraz prowadzi Pan działalność gospodarczą jako wspólnik Spółki Cywilnej: B., gdzie opodatkowuje Pan uzyskane przychody uzyskane w ramach działalności prowadzonej w ramach tej Spółki cywilnej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym.
Pytanie
Czy w zaistniałym stanie faktycznym jest Pan uprawniony do stosowania stawki 5,5% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów uzyskanych z tytułu wykonywania robót budowlanymi wykonywanych przy użyciu materiału powierzonego przez Zleceniodawcę usług?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody ze świadczenia robót budowlanych ( w tym remontowych) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) wg stawki 5,5%, niezależnie od tego, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych bądź powierzonych.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Ustawodawca nie tylko nie wprowadza pojęcia robót budowlanych, ale również nie wskazuje na odesłanie do właściwego PKWiU. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem przez:
- roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
- obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami (art. 3 pkt 1),
- budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).
Jedynie w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prawodawca wskazał, że „działalność usługowa to pozarolniczą działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (punkty te dotyczą działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu). Zaś zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), roboty budowlane zawarte są w sekcji F w dziale 41,42 i 43 tej klasyfikacji. Działy te obejmują prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych. W działach tych mieszczą się również prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynieria lądową i wodną, a także montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.
Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie ustawą z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według PKWiU. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość ryczałtu. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług budowlanych mogą być opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według preferencyjnej stawki 5,5%. Wynika to z treści art. 12 ust. 6 pkt a ustawy, zgodnie z którą stawka ryczałtu wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Przepisy w żaden sposób nie regulują, czy materiał ma dostarczyć inwestor, czy wykonawca. Sposób pozyskania materiałów budowlanych zależy więc od ustaleń stron – w szczególności dostawa materiałów może następować na podstawie odrębnej umowy, zawartej między inwestorem a wykonawcą. Nie ulega wątpliwości że wykonywanie robót budowlanych jest jednym z przejawów szeroko pojętej działalności usługowej. Jednak pojęcie „robót budowalnych” jest pojęciem znaczeniowo węższym aniżeli pojęcie „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), gdzie określono stawkę podatku dochodowego na poziomie 8,5% przychodów. Art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) wykazuje wyraźnie większy stopień szczegółowości aniżeli bardziej ogólny art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). Dlatego na zasadzie lex specialis derogat legi generali (norma szczególna uchyla normę ogólną) do wszelkich usług budowlanych zastosowanie powinna znaleźć stawka 5,5%. Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych czy powierzonych. Nie jest również istotnym przeznaczenie budowanego budynku. Skoro szeroko rozumiane roboty budowlane są wyszczególnione w dziale 41-43 PKWiU i nie jest to uwarunkowane tym, czy te czynności są wykonywane na materiałach powierzonych czy własnych, w Pana ocenie oznacza to, że ta kwestia nie ma znaczenia dla opodatkowania wykonywanych usług budowlanych.
W związku z powyższym, w Pana ocenie, uzyskane przychody z wykonywania usług budowlanych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej jako wspólnik Spółki Cywilnej B., opisane w stanie faktycznym, powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5%, bez względu na to czy są wykonywane na materiałach powierzonych przez Zleceniodawcę czy też własnych wykonawcy.
Prawidłowość stawki ryczałtu 5,5% dla usług budowlanych wykonywanych na materiałach powierzonych potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 czerwca 2019 roku, 0115-KDIT3.4011.159.2019.2.AK, zgodnie z którą: „możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz stawka tego podatku zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu następujących usług: (43.34.Z) malowanie, (43.33.Z) posadzki, płytki, oblicowania ścian, (43.31.Z) tynkowanie, (43.39.Z) wykończenia. Prace wykonywane są w lokalach mieszkalnych, domach, halach wcześniej użytkowanych. Wnioskodawca podkreśla, że są to najczęściej prace remontowe nie w nowych budynkach. Wszystkie prace Wnioskodawca wykonuje jako podwykonawca z materiałów powierzonych (…). Analiza treści wniosku pozwala przyjąć, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią roboty budowlane, tj. usługi o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt lit. a ustawy. Reasumując, przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęty we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że właściwą dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywania robót budowlanych, o których mowa we wniosku jest stawka 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w Piśmie z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-700/09-2/AMN „Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) - roboty budowlane zawarte są w sekcji F w dziale 45 tej klasyfikacji. Dział ten obejmuje prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych. W dziale tym mieszczą się również prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynieria lądową i wodną, a także montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych. Przychód z tytułu wykonywania usług wymienionych w tym dziale podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%. Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych czy powierzonych. Nie jest również istotnym przeznaczenie budowanego budynku. Reasumując, należy uznać, że przychody ze świadczenia usług polegających na wznoszeniu budynków, robotach wykończeniowych z powierzonego materiału oraz usługach malowania i tynkowania podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5%. Stawka ta obowiązuje niezależnie od tego, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych bądź powierzonych, ani od przeznaczenia budowanego budynku.
Również w piśmie z dnia 1 kwietnia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.1280.2021.2.MAP potwierdza stosowania stawki ryczałtu 5,5% dla usług budowlanych i w żaden sposób nie uzależnia możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 5,5% od faktu wykonywania ich na materiale powierzonym bądź z materiałów własnych . W szerokim uzasadnieniu Dyrektor KIS uzależnia stosowanie stawki 5,5% jedynie od zakwalifikowania wykonywanej usługi do robót budowlanych.
Reasumując, należy uznać, że przychody ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym polegających na rozbiórce i przygotowaniu terenów pod budowę, robotach związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych, robotach związanych z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych, robotach związanych z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, wykonywanych z powierzonego materiału, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).
Stawka ta obowiązuje niezależnie od tego, czy usługi wykonywane są z materiałów własnych bądź powierzonych, ani od przeznaczenia budowanego budynku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), zgodnie z którym:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą,
a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.
Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682).
Zgodnie z powołanym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
4) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową,
9) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby – w myśl zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
Działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Roboty budowlane, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), ujęte zostały w sekcji F tej Klasyfikacji, obejmującej:
- budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
- roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:
- Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
- Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
- Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazał Pan, że:
1.Jest Pan polskim rezydentem podatkowym.
2.Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako wspólnik spółki cywilnej od 1 września 2022 r. opodatkowaną w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
3.Nie świadczył Pan żadnych usług/czynności w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał Pan w 2022 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Takich czynności nie wykonuje Pan również w 2023 roku.
4.Pana działalność gospodarcza polega na wykonywaniu usług budowlanych o szerokim spektrum, różnego rodzaju czynności wymienionych w dziale 41- 43 PKWiU, zaliczanych do sekcji F PKWiU (Obiekty budowlane i roboty budowlane).
5.Przy wykonywaniu robót budowlanych (w tym remontowych) wykorzystywane są sporadycznie materiały własne, zakupione bezpośrednio w ramach prowadzonej przez spółkę cywilną, w której jest Pan wspólnikiem, działalności gospodarczej.
6.Głównie roboty budowlane wykonywane są z materiału powierzonego (materiał dostarcza klient lub główny wykonawca – spółka cywilna, w której jest Pan wspólnikiem pracuje jako podwykonawca, wykonuje tylko usługę).
Decydującego znaczenia w zakresie określenia stawki ryczałtu nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione. Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, czy pojedyncze elementy stanu faktycznego.
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych czynności sklasyfikowanych do Sekcji F, są przychodami z robót budowlanych. Przychody te mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem uznać należy, że Pana stanowisko jest prawidłowe i może Pan zastosować 5,5% stawkę podatku do wykonywanych przez Pana usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
- Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
- W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są one wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
- Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).