Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.319.2024.1.JS

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w Przedszkolu Miejskim Nr ... w ....

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miasto ... zamierza ubiegać się o udzielenie dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... na realizację projektu pt. „...” w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna mieszkańców województwa ... - II edycja, realizowanego w Przedszkolu Miejskim Nr ... w .... Zaplanowane przedsięwzięcie pod nazwą „...” ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej dzieci przedszkolnych, a także ich opiekunów na temat roli pszczół w życiu człowieka oraz występujących w przyrodzie wzajemnych zależności między pszczołami a roślinami. Uczestnicy będą poznawać rośliny miododajne oraz pozyskiwać informacje na temat pszczół i innych owadów występujących w polskich ogrodach i na łąkach.

W ogrodzie przedszkolnym zostanie przygotowany ..... Na bazie rzeczowych efektów realizacji projektu prowadzone będą zajęcia przyrodnicze w plenerze, w szczególności na temat pszczół i ich roli w ekosystemie. .... będzie miejscem gier planszowych i aktywności plastycznych. Będzie świetnym punktem obserwacji procesu wzrastania roślin i życia zapylaczy w ich naturalnym środowisku, ponieważ obok będzie się znajdować .....

Zakup pomocy dydaktycznych uatrakcyjni zajęcia przyrodnicze i ekologiczne, jakie realizowane będą z dziećmi przez cały czas trwania projektu, a pomiędzy określonymi konkretnie zadaniami. By merytorycznie przygotować do ich prowadzenia nauczycielki odbędą bezpłatny internetowy kurs (.... lekcji) pt.: „...”, proponowany na stronie .... Przykładowa tematyka zajęć z dziećmi: owady zapylające i ich zwyczaje, największe zagrożenia czyhające na zapylacze oraz pomysły co zrobić, by im pomóc, produkcja kulek nasiennych w ramach minimajsterki, prace plastyczno-techniczne (pacynki pszczół, pszczoły upcyklingowe, kwiaty z bibuły, łąki wykonane różnymi technikami plastycznymi).

Zaplanowane wycieczki edukacyjne (....) i warsztaty dla dzieci starszych („.....”) zostaną przygotowane przez specjalistów i odbędą się w formie zajęć terenowych poza .... Poprzez zaproponowane tam aktywności i działania dzieci rozwiną umiejętność obserwacji przyrody, docenią jej walory, a przede wszystkim będą się uczyć poprzez bezpośrednie obcowanie z przyrodą i doświadczanie wielozmysłowe. Zostanie przygotowany warsztat rodzinny „...”, który będzie miał dwie części. W pierwszej części zostanie zaproponowana uczestnikom prezentacja multimedialna, gdzie poznają najważniejsze fakty i ciekawostki związane z pszczołami. Na koniec będzie sprawdzona zdobyta wiedza w interaktywnym quizie. Druga część spotkania to działanie praktyczne - czyli wykonanie (...)

W ramach propagowania tematu związanego z projektem, pozostałym rodzicom i opiekunom zostanie zaproponowany udział w bezpłatnych kursach online na stronie ... („...” oraz „...”).

W ramach wakacyjnych zajęć dla dzieci przedszkolnych Przedszkole Miejskie Nr ... w ... zorganizuje edukacyjne spotkanie z pszczelarzem. Przedszkolaki posłuchają ciekawostek o pszczołach, zobaczą i przymierzą strój pszczelarza, poznają sprzęt potrzebny w jego pracy, dowiedzą się na czym ona polega, obejrzą prawdziwe owady, różnego rodzaju miody. Podobne spotkanie odbędzie się dla uczestników konkursu „...” w ramach obchodów Światowego Dnia Pszczoły.

Zostanie zorganizowany też międzyprzedszkolny konkurs „...”. Będzie to zachęta dzieci do aktywności na świeżym powietrzu oraz uwrażliwienie na piękno przyrody. Dlatego pierwszym etapem będzie udanie się na zajęcia przyrodnicze w terenie, a następnie wybranie kwiatów, które są przyjazne zapylaczom, ususzenie ich i wykonanie „witraża”. Zostanie położony nacisk na nabywanie ważnej umiejętności obserwacji środowiska przyrodniczego i poszanowania go. Integralnym elementem pracy konkursowej będzie fotografia dziecka w przestrzeni natury. Nagrody w konkursie to: gry edukacyjne oraz książki o tematyce odpowiadającej głównym założeniom projektu. Różnorodność zaproponowanych w projekcie zajęć, wpłynie pozytywnie na kształtowanie postawy dbałości o środowisko naturalne i zrozumienie potrzeby jego ochrony tak u dzieci, jak i bliskich im dorosłych.

Gmina Miasto ... rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Przedszkolem Miejskim Nr ... w .... Oznacza to, że Gmina Miasto ... i podległe jej jednostki są jednym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Projekt będzie realizowany przez Przedszkole Miejskie Nr ... w ..., które jest jednostką organizacyjną Gminy Miasto ..., nie posiada osobowości prawnej i działa w formie jednostki budżetowej. Przedszkole Miejskie Nr ... w ... w imieniu Gminy Miasto ... wykonuje zadania własne z zakresu edukacji publicznej.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki, w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Gminę Miasto ... jako nabywcę, a Przedszkole Miejskie Nr … będzie odbiorcą. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pt. „...” w Przedszkolu Miejskim Nr ... w ... będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bądź zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gmina Miasto ... świadcząca usługi przez jednostkę organizacyjną Przedszkole Miejskie Nr ... w ... ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „...”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2024.0.361), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Opodatkowaniu natomiast podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przedszkole Miejskie Nr ... w ..., będące jednostką organizacyjną scentralizowanej Gminy Miasto ..., w ramach projektu świadczy usługi związane ściśle z zadaniami edukacyjnymi. Realizowany projekt wpisuje się w działalność edukacyjno-wychowawczą, prowadzoną przez placówkę objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, jako takie są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2024.0.361).

W związku z powyższym zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z uwagi na powyższe Gmina Miasto ..., przy realizacji projektu pn. „…” realizowanego przez Przedszkole Miejskie Nr ... w ... w ramach programu priorytetowego Edukacja Ekologiczna mieszkańców województwa ... – II edycja, nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” w Przedszkolu Miejskim Nr ... w ..., ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00