Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.303.2024.1.AWO
Możliwa zmiana formy opodatkowania na podstawie dokonanych wpłat.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani pismami: z 13 maja 2024 r. (wpływ 13 maja 2024 r.) oraz dwoma z 16 maja 2024 r. (wpływ obu pism: 16 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku oraz jego uzupełnieniach
Od (...) 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą - X. Pani poprzednia forma opodatkowania to ryczałt. W lutym bieżącego roku chciała Pani zmienić formę opodatkowania na rok 2024 na podatek liniowy. Zmiany dokonywała Pani w CEiDG [Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - przypis organu] za pośrednictwem strony biznes.gov.pl, czyli tej samej, przez którą wcześniej zakładała Pani tę działalność.
Zgodnie z powyższą zmianą, od (...) lutego opłacała Pani PIT-5L, ponieważ była Pani przekonana, że forma opodatkowania została skutecznie zmieniona.
W trakcie zmiany formy opodatkowania na witrynie zatwierdziła i wysłała Pani wniosek. Wydawało się Pani wówczas, że zrobiła to Pani poprawnie i od lutego - zgodnie z Pani przekonaniem - zaczęła Pani opłacać podatek liniowy. Dopiero w marcu, gdy na prośbę (...) potrzebowała Pani dokonać zmiany wpisu w CEiDG (...) i po przejściu tej samej ścieżki, okazało się, że zmiana nie jest widoczna – spróbowała Pani ponownie dokonać zmiany. Wtedy, po kilkukrotnym zatwierdzeniu owych informacji (zapisz, wyślij, potwierdź) otrzymała Pani maila potwierdzającego (ze strony: biznes.gov.pl) i wpis został zmieniony (...) marca 2024 r.
Zainteresowała się Pani, czy takie maile otrzymała Pani poprzednio. Maili Pani nie znalazła i zaczęła Pani szukać innych informacji potwierdzających zmianę formy opodatkowania. Ponieważ nie znalazła Pani potwierdzenia, a na stronie Urzędu Skarbowego mogła Pani sprawdzić tylko formę opodatkowania za rok 2023, udała się Pani do lokalnego Urzędu Skarbowego (…)(Urząd Skarbowy w A). (...) 2024 r. uzyskała Pani informację, że nie ma zmiany w systemie i jedyny sposób, aby - ewentualnie - wyjaśnić tę sprawę, to napisanie wniosku o interpretację indywidualną, co niezwłocznie Pani uczyniła. Uzyskała Pani wówczas również informację, że w indywidualnych sytuacjach istnieje możliwość zmiany formy opodatkowania na podstawie wpłat.
W związku z tym, że Pani sytuacja pozostaje niewyjaśniona i nie wie Pani, jakie powinno być w tym momencie Pani właściwe postępowanie, nadal konsekwentnie opłaca Pani podatek liniowy.
Prosi Pani o pomoc w rozwikłaniu sprawy i o ile to możliwe, zmiany formy opodatkowania zgodnie z wpłatami na podatek liniowy, a przypadku braku takiej możliwości o wskazanie drogi właściwego postępowania. Na swoje usprawiedliwienie wskazuje Pani na niejasne działanie strony biznes.gov.pl, która wprowadza w błąd nawet dość doświadczone osoby (bez problemu dotychczas korzystające z różnych form dokumentacji elektronicznej, w różnych systemach informatycznych i w różnych celach prywatnych, czy zawodowych).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 maja 2024 r.)
Czy możliwa jest zmiana formy opodatkowania z ryczałtu na podatek liniowy na podstawie wpłat, tak aby w 2024 r. rozliczać się podatkiem liniowym?
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu z 16 maja 2024 r.)
Uważa Pani, że jest możliwa zmiana formy opodatkowania na podstawie dokonanych wpłat. Zmiany formy opodatkowania, która nie pozostała w systemie, dokonywała Pani w ustawowym terminie, tj. (...) lutego 2024 r. i (...) lutego 2024 r. dokonała Pani pierwszej wpłaty podatku PIT-5L.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b tej ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Opisany przez Panią problem wymaga również przywołania następujących przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
- art. 9 ust. 1a tej ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
- art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
- art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
- art. 9 ust. 1c tej ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zauważam, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:
- w lutym bieżącego roku chciała Pani zmienić formę opodatkowania na rok 2024 na podatek liniowy,
- zmiany dokonywała Pani w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pośrednictwem strony biznes.gov.pl,
- zgodnie z powyższą zmianą, od 20 lutego opłacała Pani PIT-5L, ponieważ była Pani przekonana, że forma opodatkowania została skutecznie zmieniona (w trakcie zmiany formy opodatkowania na witrynie zatwierdziła i wysłała Pani wniosek. Wydawało się Pani wówczas, że zrobiła to Pani poprawnie),
- od lutego - zgodnie z Pani przekonaniem - zaczęła Pani opłacać podatek liniowy,
- (...) 2024 r. uzyskała Pani informację, że nie ma zmiany w systemie,
- nadal - konsekwentnie - opłaca Pani podatek liniowy.
Przedmiot Pani pytania stanowi natomiast określenie, czy możliwa jest zmiana formy opodatkowania (z ryczałtu na podatek liniowy) na podstawie wskazanych wyżej wpłat?
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Jak wynika z uzasadnienia do tej ustawy (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:
Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.
(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Przepisy podatkowe nie przewidywały i nie przewidują zatem możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. poprzez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.
Dokonane przez Panią płatności (wpłaty) do urzędu skarbowego nie stanowią więc - wymaganych zakresem cytowanych wyżej przepisów - „pism” skierowanych/złożonych bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego (stanowią one bowiem wyłącznie polecenie dokonania stosownej transakcji przez bank - Pani dyspozycję skierowaną do/wobec określonego banku). Innymi słowy, okoliczność, że środki przelane przez Panią znalazły się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym rachunku bankowym oraz fakt, że dana wpłata zawierała oznaczenie w postaci bezpośredniego wskazania tytułu - wskazującego na powód jej dokonania, nie może być utożsamiana z (wymaganym przepisami) złożeniem pisemnego oświadczenia woli o zmianie formy opodatkowania.
Tym samym, dowód wpłaty podatku nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu.
Mając powyższe na względzie, Pani stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nawiązując do zamieszczonej przez Panią we wniosku prośby, o wskazanie dalszego (właściwego) postępowania - w przypadku oceny Pani stanowiska jako nieprawidłowe - zaznaczam, że postępowanie w sprawie uzyskania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest szczególnym rodzajem postępowania. Interpretacje indywidualne są bowiem wyłącznie formą wyrażenia stanowiska przez organ uprawniony do ich wydania, jak należy interpretować oraz stosować przepisy prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w okolicznościach faktycznych, w których znajduje się lub może się znaleźć osoba występująca o interpretację. Określona przepisami Ordynacji podatkowej instytucja indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest aktem stosowania prawa, lecz jego wykładni. Nie stanowi (i nie może stanowić) ona również porady prawnej, gdyż nie prowadzimy postępowania dowodowego oraz nie ustalamy dla danego stanu faktycznego wiążących konsekwencji prawnych. Wyrażamy jedynie swoje stanowisko co do rozumienia określonych norm prawa podatkowego na tle przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right