Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.164.2024.2.PR
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
We (...) 2023 roku rozpoczęła Pani działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności jest między innymi pośrednictwo handlowe, polegające na (...).
W tym celu nawiązała Pani współpracę z kilkoma podmiotami (...), którzy (...).
Pani zadaniem, w ramach podjętej współpracy z Klientami jest wyszukanie podmiotów, które (...), a następnie doprowadzenie do kontaktu i nawiązana współpracy z Klientami.
Zatem, zasadniczym i „de facto” jedynym elementem wykonywanej przez Panią usługi jest doprowadzenie do sytuacji, w której podmiot (...) zdecyduje się (...) na rzecz jednego z Klientów i faktycznie przekaże (...) na rzecz jednego z nich. W chwili obecnej nie jest Pani w stanie określić, którzy z Klientów ostatecznie uzyskają (...) od wskazanych przez Panią kontrahentów.
Wynagrodzeniem z tego tytułu będzie prowizja wypłacana przez Klientów, a jej wysokość wyliczana jest jako iloczyn wartości przekazanego (...). Przy czym wynagrodzenie jest liczone tylko i wyłącznie od faktycznie uzyskanych kwot (...), które ostatecznie Klient uzyska od podmiotów, które Pani wskazała. Przekazanie (...).
Uwzględniając powyższe okoliczności uznała Pani, że wykonywane czynności noszą znamiona usługi pośrednictwa handlowego, zatem mieszczą się w klasyfikacji – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej jako: „PKWiU”) – 74.90.12.0 – tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa PIT”) posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Nie spełnia Pani żadnej z negatywnych przesłanek wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „Ustawa”), które wykluczają możliwość opodatkowania osiągniętych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, tj.:
-nie płaci Pani podatku dochodowego w formie karty podatkowej;
-nie korzysta Pani ze zwolnienia od podatku dochodowego;
-nie osiąga Pani przychodów z tytułu prowadzenia aptek, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
-nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
-nie podjęła Pani wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalności prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
-nie wykonuje Pani usług na rzecz byłego pracodawcy.
Nie osiąga Pani przychodów/dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł. Osiąga Pani tylko i wyłącznie przychody/dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy, tj. przychody z tytułu świadczonych usług nie osiągną 2 mln euro, i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.
Od początku prowadzenia działalności gospodarczej korzysta Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzi Pani stosowną ewidencję przychodów.
Nie jest Pani wspólnikiem, ani członkiem zarządu u żadnego z Pani Klientów. Jednocześnie świadczone przez Panią usługi nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez żadnego z Klientów. Wykonując te usługi ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Nie świadczy Pani usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0; usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1; usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Uzupełnienie wniosku
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu (...) 2023 roku, tj. w dniu zgłoszenia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
Wykonywane w ramach świadczonych usług pośrednictwa komercyjnego czynności nie mają jednolitego charakteru, przy czym każdorazowo ich efektem ma być kontakt Klienta z podmiotem (...), a także jego przekazanie i wykorzystanie przez Klienta.
W tym znaczeniu kluczowego znaczenia nabierają działania podejmowane w celu wyszukania podmiotów, które (...). W tym celu różnymi kanałami (przede wszystkim kontakty osobiste czy polecenia podmiotów z którymi już Pani współpracuje) ogłasza Pani czy informuje, że poszukuje podmiotów, które byłyby zainteresowane tego rodzaju współpracą. Jeżeli podmiot w taki sposób wyszukany wyraża zainteresowanie współpracą podejmuje Pani działania mające na celu ustalenie, czy dany podmiot może (...).
Jeżeli podmiot (...) wówczas doprowadza Pani do kontaktu pomiędzy Klientem i podmiotem (...). Odbywa się to poprzez przekazanie danych kontaktowych wraz z informacją o tym (...), dany podmiot (...).
Pytanie
Czy przychody ze świadczonych usług pośrednictwa, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, według stawki 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, na tak sformułowane pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej, tj. w zakresie świadczonych usług jest Pani uprawniona do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, według stawki w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 1 pkt 4 Ustawy, użyte w tej ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy PIT.
Z kolei treść art. 5a ust. 6 Ustawy PIT wskazuje, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;
2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 w związku z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) oraz art. 9 ust. 1 Ustawy, podatnicy będący osobami fizycznymi mogą opodatkować uzyskane z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne po spełnieniu opisanych w tych przepisach warunków, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 mln euro – ten warunek jest spełniony oraz złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu – również warunek jest spełniony.
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 i 2 Ustawy. Jak wskazywała Pani w części dotyczącej opisu stanu faktycznego, „w stosunku do Pani” nie występują żadne przesłanki negatywne.
W związku z powyższym, uważa Pani, że jest uprawniona do opodatkowania przychodów z opisanej w stanie faktycznym działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pośrednictwa, na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z regulacjami Ustawy.
Kolejnym zagadnieniem wymagającym określenia jest wysokość stawki ryczałtu.
W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawka tego podatku ma charakter procentowy. Określa ona, jaka część (jaki procent) przychodu jest należna tytułem podatku. Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zależną od źródła przychodu, określa art. 12 Ustawy. W wielu przypadkach, zakres czynności, w odniesieniu do których zastosowanie znajduje określona stawka ryczałtu, precyzowany jest symbolem (określonym numerycznie) konkretnego grupowania PKWiU z 2015 roku. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 lipca 2009 roku, sygn. akt II FSK 376/08 „Normy prawa podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.f. i określające stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskutek czego normy prawa statystycznego współtworzą normę opodatkowania”.
W przypadku czynności skonkretyzowanych w Ustawie przy pomocy symbolu (grupowania) statystycznego, decydujące znaczenie dla określenia właściwej stawki ryczałtu ma klasyfikacja statystyczna tej czynności.
Niektóre z czynności, dla których Ustawa przewiduje określoną stawkę ryczałtu, nie zostały jednak zdefiniowane przy pomocy symbolu statystycznego. Nie oznacza to jednak, że w przypadku tych czynności klasyfikacja statystyczna pozostaje bezużyteczna.
Zauważenia wymaga, że do klasyfikacji statystycznej odwołuje się również definicja wyrażenia „działalność usługowa” zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Zgodnie z tą definicją, pojęcie „działalności usługowej” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie PKWiU.
Oznacza to, że jeśli przepis Ustawy, wyznaczając właściwą stawkę ryczałtu dla danej czynności, nie odwołuje się wprost do określonego grupowania statystycznego, należy pomocniczo stosować klasyfikację PKWiU z 2015 roku, przy wykładni przepisów Ustawy, w szczególności, celem wykluczenia możliwości przyporządkowania danej czynności do innych stawek zdefiniowanych przez ustawodawcę przy pomocy określonego grupowania PKWiU.
Zasadniczo zaklasyfikowanie świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności do odpowiedniego grupowania według PKWiU z 2015 roku leży po stronie podatnika prowadzącego tę działalność, przy czym w razie trudności można zwrócić się do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o dokonanie odpowiedniego przyporządkowania.
Przy kwalifikowaniu czynności do odpowiedniego grupowania można posłużyć się Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w wersji z 25 marca 2019 roku opublikowanymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.
Zgodnie z komentarzem do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zawartym w ww. wyjaśnieniach dział ten obejmuje m in. „usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową”.
Definicja słownikowa „pośrednictwa” wskazuje, że jest to działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron a także kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku. Biorąc pod uwagę (...) oraz polskie orzecznictwo, usługa pośrednictwa powinna charakteryzować się w szczególności następującymi cechami: jej nadrzędnym celem jest dążenie do zawarcia umowy, usługa jest świadczona na rzecz klienta, za którą ten klient dokonuje zapłaty wynagrodzenia.
W konsekwencji, w Pani ocenie, zakwalifikowanie świadczonych usług do jakiegokolwiek innego grupowania niż 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, nie może być uznane za prawidłowe, gdyż żadna pozycja klasyfikacyjna nie obejmuje wszystkich kluczowych elementów składających się na świadczoną przez Panią usługę pośrednictwa. Dodatkowo zgodnie z komentarzem zawartym w wyjaśnieniach do PKWiU, grupowanie 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości. Tymczasem, wymienione czynności, wykluczone z grupowania 74.90.12.0, nie wchodzą w zakres świadczonych usług wsparcia.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Pojęcie działalności usługowej należy odczytywać przez pryzmat art. 4 ust. 1 Ustawy, który wskazuje na maksymalne szerokie jej ujęcie. Stanowisko te potwierdzone jest poglądami doktryny, czego przykładem jest komentarz do Ustawy (vide P. Borszowski, „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz”. Warszawa 2012, art. 12), w którym zaznacza się, że „objęcie stawką 8,5% przychodów z działalności usługowej oznacza, że ustawodawca kwalifikuje do tej stawki przychody z działalności usługowej o szerokim zakresie. Należy tu bowiem zastosować określenie działalności usługowej, przyjęte przez ustawodawcę w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.o.f., a więc pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU”. Zgodnie z powyższym konstrukcja przepisów Ustawy przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej jest stawka 8,5%, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej stawki ryczałtu.
Zatem świadczone przez Panią usługi klasyfikowane są do symbolu PKWiU 74.90.12.0. Taki symbol usługi nie został przypisany do żadnej konkretnej stawki ryczałtu, jaka została określona w Ustawie. W konsekwencji, w Pani ocenie, należy przyjąć, że właściwą stawką dla usług należących do PKWiU 74.90.12.0 jest stawka 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdza Pani, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w ramach działalności gospodarczej stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
·prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
·jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
·w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu (...) 2023 r. złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczają możliwość opodatkowania osiągniętych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy oraz świadczy usługi, dla których wskazała grupowanie PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że ma Pani prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right