Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.273.2024.2.RK
Określenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 maja 2024 r. (wpływ 21 maja 2024 r.) i pismem z 12 czerwca 2024 r. (wpływ 12 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga Pan dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w styczniu 2022 r., którą zawiesił w marcu 2022 r. Następnie odwiesił ją Pan 2 lutego 2024 r., a do osiąganych przychodów wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu. W tym celu zamierza Pan złożyć stosowne oświadczenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze ryczałtu w terminie do 20 kwietnia 2024 r., gdyż pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej został osiągnięty dopiero w 2024 r.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy. Jest Pan zobowiązany do świadczenia na rzecz Spółki następujących usług:
·pozyskiwanie klientów dla Spółki, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji Spółki,
·zapewnianie kontaktu z klientami Spółki, organizowanie spotkań biznesowych,
·negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy ze Spółką, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczania rozwiązań, realizacji prac Spółki oraz ewentualnych rabatów dla klientów,
·koordynowanie międzynarodowych projektów sprzedażowych i działań w zakresie rozwoju biznesu z klientami Spółki,
·prezentowanie oraz kontrolowanie osiąganych wyników; dalej „Usługi”.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie wykonuje Pan usług doradztwa związanego z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym oraz finansowym. W żadnym wypadku nie świadczy Pan także usług księgowych, ani doradczych.
Usługi, które Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez Pana sklasyfikowane następująco:
·PKWiU (2015) 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·PKWiU (2015) 74.90.12.0 - Pośrednictwo w interesach.
Sklasyfikował Pan również swoją główną działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, następującymi kodami PKD 70.22.Z. - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania i PKD 74.90 Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Zaznacza Pan, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności pod wskazaną klasyfikację PKWiU. Jednocześnie dodaje Pan, że powyższe klasyfikacje mają charakter jedynie pomocniczy i nie stanowią oceny Pana odnośnie klasyfikacji usług, będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWiU.
Zaznacza Pan przy tym, że w związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem, doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje Pan usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, instalowania oprogramowania oraz pośrednictwa w handlu nieruchomościami.
Zaznacza Pan, że Pana intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych Usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od marca 2024 r.
Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej świadczy Pan od marca 2024 r. oraz będzie świadczył w latach następnych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą. Na tej podstawie jest Pan w stanie prowadzić ewidencję ryczałtową wykonanych usług.
W 2023 r. przychody z działalności gospodarczej Pana nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, z uwagi na nieprowadzenie działalności gospodarczej w tych latach. Dodatkowo ten limit nie zostanie przekroczony w 2024 r., jak i w latach kolejnych.
Jednocześnie wskazuje Pan, że osiągnie pierwszy przychód w marcu 2024 r. i dokona wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania właściwej dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie oświadczenia o wyborze tej formy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie do 20 dnia następującego po miesiącu otrzymania pierwszego przychodu w 2024 r. tj. do 20 kwietnia 2024 r.
Nie mają do Pana zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, może Pan osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem Pana zapytania.
W piśmie z 17 maja 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556.
W opisie sprawy wymienił Pan czynności, jakie wykonuje na rzecz Zleceniodawcy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 oraz pod symbolem PKWiU 74.90.12.0:
·pozyskiwanie klientów dla Spółki, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, budowanie długofalowych relacji Spółki - w procesie pracy koncentruje się Pan na trzech kluczowych obszarach: pozyskiwanie klientów dla Spółki, utrzymywanie relacji biznesowych oraz kształtowanie trwałych więzi ze Spółką/kontrahentem. Pierwszy etap to aktywne poszukiwanie nowych klientów, wykorzystując różnorodne metody marketingowe i sprzedażowe. Następnie skupia się Pan na budowaniu i utrzymywaniu tych relacji, dbając o regularny kontakt i świadcząc wsparcie odpowiadające potrzebom klientów. W dłuższej perspektywie Pana celem jest budowanie solidnych powiązań ze Spółką (kontrahentem), opartych na zaufaniu i wzajemnych korzyściach;
·zapewnianie kontaktu z klientami Spółki, organizowanie spotkań biznesowych - jest Pan odpowiedzialny za zapewnienie regularnego kontaktu z klientami Spółki, co obejmuje zarówno komunikację telefoniczną, mailową, jak i osobiste spotkania. Organizuje Pan również spotkania biznesowe z klientami, gdzie można omówić bieżące sprawy, prezentować nowe produkty lub usługi oraz negocjować warunki współpracy. Działania Pana mają na celu utrzymanie bliskich relacji z klientami oraz budowanie zaufania poprzez bezpośrednią interakcję i osobiste angażowanie się w ich potrzeby. Dzięki organizacji spotkań biznesowych oraz regularnemu utrzymywaniu kontaktu możliwe jest skuteczne wspieranie relacji z klientami Spółki i zwiększanie ich zaangażowania w Pana produkty lub usługi;
·negocjacje z klientami w zakresie określenia warunków umowy i współpracy ze Spółką, wstępne uzgadnianie warunków umowy, terminów dostarczenia rozwiązań, realizacja prac Spółki oraz ewentualnych rabatów dla klientów – w obowiązkach Pana leży przeprowadzanie negocjacji z klientami w celu ustalenia warunków umowy i współpracy ze Spółką, co obejmuje aspekty takie jak cena, warunki płatności i zakres świadczenia usług. Podczas tych rozmów dokładnie analizuje Pan potrzeby klienta i stara się osiągnąć porozumienie korzystne dla obu stron. Następnie, po uzyskaniu wstępnej zgody, precyzuje Pan warunki umowy, ustala terminy dostarczenia rozwiązań oraz harmonogram realizacji prac Spółki. W trakcie negocjacji często uwzględnia Pan także ewentualne rabaty dla klientów, starając się zbudować korzystne warunki współpracy, które będą satysfakcjonujące dla obu stron;
·koordynowanie międzynarodowych projektów sprzedażowych i działań w zakresie rozwoju biznesu z klientami Spółki - jednym z kluczowych zadań, które realizuje Pan, jest koordynowanie międzynarodowych projektów sprzedażowych, które obejmują różnorodne rynki i klientów na całym świecie. Pana rola polega na harmonizowaniu działań sprzedażowych oraz zarządzaniu zespołami, aby osiągnąć spójność i skuteczność na różnych rynkach. Dodatkowo, aktywnie uczestniczy Pan w działaniach związanych z rozwojem biznesu z klientami Spółki na skalę międzynarodową, identyfikując nowe możliwości i strategie rozwoju na globalnym rynku. Wysiłki Pana w zakresie koordynacji projektów sprzedażowych i działań biznesowych mają na celu maksymalizację potencjału Spółki na międzynarodowym rynku i osiągnięcie sukcesu na wielu frontach;
·prezentowanie oraz kontrolowanie osiąganych wyników - obowiązki Pana obejmują nie tylko prezentowanie osiągniętych wyników, lecz także aktywne monitorowanie ich oraz zapewnienie kontroli nad przebiegiem działań. Regularnie przegląda Pan osiągnięcia, aby lepiej zrozumieć ich naturę i wpływ na cele biznesowe. W oparciu o te analizy podejmuje środki naprawcze i dostosowuje Pan strategie w celu osiągnięcia lepszych rezultatów. Pana praca opiera się na stałym doskonaleniu procesów i podejmowaniu decyzji opartych na danych w celu zwiększenia efektywności Pana działań.
Wskazał Pan we wniosku, że stosuje powyższe klasyfikacje statystyczne, natomiast nie jest Pan organem statystycznym, aby rozstrzygać, czy stosowana kwalifikacja jest prawidłowa. Nie jest Pan w stanie rozróżnić, które konkretnie czynności wykonuje w ramach klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0, a które pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, natomiast takie klasyfikacje stosuje do całokształtu usług świadczonych w ramach swojej działalności gospodarczej, w ramach której wykonuje czynności opisane szczegółowo we wniosku oraz jego uzupełnieniu.
Pierwszy przychód osiągnął Pan w marcu 2024 r. Oświadczenie o wyborze ryczałtu, jako formy opodatkowania złożył Pan 20 kwietnia 2024 r.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przy chodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie jest Pan wspólnikiem Spółki, dla której wykonuje Pan usługi.
W piśmie z 12 czerwca 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że przedmiot wniosku dotyczy wyłącznie jednego stanu faktycznego przedstawionego w opisie wniosku, a intencją Pana nie jest dodatkowe uzyskanie interpretacji w zakresie ewentualnych lat przyszłych.
Pytanie
Czy uzyskiwane od 2024 r. przychody z tytułu świadczonych usług, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uzyskiwane od 2024 r. przychody z tytułu świadczonych usług, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.; zwanej dalej „ustawą o ryczałcie”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; zwana dalej „ustawą PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przewiduje wprost, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m. in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Art. 8 ustawy o ryczałcie zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze.
Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika.
Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie m.in. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWiU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.
Powołując się na treść klasyfikacji 70.22.20.0 PKWiU - obejmuje ona swoim zakresem Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Natomiast zgodnie z treścią klasyfikacji 74.90.12.0 PKWiU - obejmuje ona swoim zakresem Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Pomocniczo, w dziale 70.22.Z PKD wskazano pod tą klasyfikacją doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych, a w dziale 74.90 PKD sklasyfikowano pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie, przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej wyższej, bądź niższej stawki ryczałtu.
Powyższe stanowisko potwierdza, wykształcona w tym zakresie linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m. in. interpretacje indywidualne z:
·22 lutego 2024 r. dotycząca „Pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” w której wskazano m.in. że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS, w której wskazano m.in. że „Przychód z działalności prowadzonej przez Pana w latach 2022-2023 w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·14 grudnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.698.2023.2.MZ, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, które zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (...) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·9 listopada 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.381.2023.2.AP, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku oraz jego uzupełnienia stwierdzić należy, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem wynosi 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·16 czerwca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.260.2023.2.RK, w której wskazano, że „Przychody uzyskiwane przez Pana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być począwszy od stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli w terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu i spełnia Pan pozostałe warunki w zakresie opodatkowania w tej formie”;
·15 grudnia 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.434.2023.2.NC, w której wskazano m.in. że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Panią z tytułu opisanych we wniosku usług, mieszczących się w grupowaniach PKWiU 74.90.12.0 (...) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·26 października 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.360.2023.3.KK, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Biorąc powyższe pod uwagę, uzyskiwane od 2024 r. przychody z tytułu świadczonych Usług, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Pana do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od 2024 r. gdyż:
·zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy;
·nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy;
·złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak już wskazano, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Z opisu sprawy wynika, że rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w styczniu 2022 r., którą zawiesił w marcu 2022 r. Następnie odwiesił ją Pan 2 lutego 2024 r. Pierwszy przychód osiągnął Pan w marcu 2024 r. Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania złożył Pan 20 kwietnia 2024 r. Usługi, które Pan świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy od 2024 r. zostały przez Pana sklasyfikowane następująco:
·PKWiU (2015) 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·PKWiU (2015) 74.90.12.0 - Pośrednictwo w interesach.
Wskazał Pan też, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). W żadnym wypadku nie świadczy Pan także usług księgowych, ani doradczych. W 2023 r. przychody z działalności gospodarczej Pana nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, z uwagi na nieprowadzenie działalności gospodarczej w tych latach. Dodatkowo ten limit nie zostanie przekroczony w 2024 r., jak i w latach kolejnych. Do Pana nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższe przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane od 2024 r. przychody z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz wg PKWiU 74.90.12.0 - Pośrednictwo w interesach, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych symboli PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right