Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.260.2023.2.RK
Skutki podatkowe opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów ryczałtem. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2023 r. (wpływ 10 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga Pan dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan kompleksowe usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy z branży IT w zakresie zarządzania projektami informatycznymi (project manager) oraz zarządzania programami firm z branży IT (programme manager).
W ramach wykonywanych czynności zajmuje się Pan następującymi kwestiami:
1)zarządzanie wieloma projektami, tj.: planowanie, realizacja oraz zamykanie projektów, obejmujące:
a)planowanie:
§opracowanie wstępnego budżetu, potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu,
§zdefiniowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania,
b)realizację:
§przydzielanie zadań zgodnie z harmonogramem,
§monitorowanie i raportowanie postępu projektu,
§zarządzanie zmianami oraz monitorowanie ryzyk w projekcie i ocena ich wpływu na harmonogram,
§utrzymywanie dobrych relacji z klientem i interesariuszami projektu,
c)zamykanie projektu:
§dokonywanie oceny końcowej projektu i jego jakości,
§dokonywanie oceny projektu pod względem zadowolenia klienta,
§nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej;
2)zarządzanie członkami zespołów projektowych, obejmujące:
a)wyznaczanie celów i motywowanie zespołu projektowego:
§określanie celów dla poszczególnych członków zespołu projektowego,
§zapewnianie odpowiednich procedur, zasobów i narzędzi do pracy;
b)zarządzanie komunikacją i współpracą zespołu projektowego,
c)zarządzanie kierunkiem rozwoju zespołu projektowego:
§zapewnienie ciągłego rozwoju umiejętności i kompetencji członków zespołu projektowego,
§tworzenie planów rozwoju kariery dla członków zespołu;
d)monitorowanie i ocena pracy zespołu projektowego:
§stosowanie odpowiednich procedur i narzędzi do zarządzania jakością pracy zespołu,
§ocena wydajności członków zespołu projektowego oraz ich wyników;
3)określanie, planowanie potrzeb kadrowych na teraźniejsze i przyszłe projekty oraz nadzór ich wykonania, obejmujące:
a)selekcję i rekrutację zespołu projektowego:
§określanie wymagań potrzebnych do realizacji projektów,
§selekcja i rekrutacja osób o odpowiednich kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu,
§ustalenie procedur rekrutacji i selekcji,
§zarządzanie aktualnie istniejącymi zespołami, analiza przyszłych potrzeb projektów pod kontem redukcji bądź zwiększenia zespołów projektowych;
4)monitorowanie budżetów i czasu spędzonego nad projektami oraz ich optymalizacja pod względem efektywności,
a)określenie planów budżetowych i harmonogramów czasowych:
§opracowanie planów budżetowych i harmonogramów czasowych dla każdego projektu,
§przygotowanie planów zapasowych i strategii na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień;
b)śledzenie wydatków i czasu poświęconego na projekt:
§monitorowanie kosztów i czasu poświęconego na projekt w celu upewnienia się, że projekt jest zgodny z planem budżetowym i harmonogramem czasowym,
§raportowanie przebiegu projektu i jego budżetu dla wszystkich interesariuszy;
c)optymalizacja procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności:
§analizowanie procesów i działań pod kątem możliwości optymalizacji i redukcji kosztów,
§wykorzystanie narzędzi i technologii, które pomogą w usprawnieniu pracy nad projektem i zmniejszeniu kosztów,
§ocena możliwości optymalizacji kosztów;
5)spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu ustanawiania planów projektów, prezentowanie sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy, obejmujące:
a)omawianie planów projektów z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu uzyskania akceptacji i zrozumienia wymagań projektowych oraz celów biznesowych,
b)przygotowanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów,
c)omawianie kolejnych faz/etapów projektów i uzgadnianie z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami przyszłego zaangażowania i finansowania projektów,
d)współpraca z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu znalezienia najlepszych rozwiązań i podejmowanie decyzji, które będą korzystne dla projektów i firmy;
6)definiowanie, usprawnianie procesów zarządzania projektami, wytwarzania oprogramowania w celu ujednolicenia i optymalizacji kosztów oraz efektów,
a)analiza obecnych procesów w celu zidentyfikowania obszarów do ulepszenia i usprawnienia,
b)definiowanie nowych procesów zarządzania, które pomogą w osiągnięciu lepszych wyników,
c)ujednolicenie procesów zarządzania projektami i programami,
zwane dalej jako „usługi zarządzania projektami i programami”.
Powyższe usługi są wykonywane w ramach zawartej umowy o współpracy (B2B) i są realizowane dla Zleceniodawcy na zlecenie klientów realizujących projekty programistyczne. Przy czym, nie wykonuje Pan prac związanych z czynnościami oprogramowania (tworzenie kodu źródłowego), jak również nie zajmuje się analityką biznesową, testowaniem oprogramowania, czy poprawianiem błędów w programach komputerowych.
Usługi, które Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez Pana sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU). Prowadzona przez Pana pozarolnicza działalność gospodarcza jest zarejestrowana m.in. z użyciem kodu PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), natomiast faktycznie świadczonym usługom odpowiada właśnie ww. kod PKWiU 70.22.20.0.
W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie informatyki, doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie wykonuje usług doradztwa związanego z zarządzaniem.
Powziął Pan wątpliwość, czy stosuje do swoich usług właściwą stawkę ryczałtu. Pana zdaniem, od stycznia 2022 r. stosuje Pan omyłkowo zawyżoną stawkę ryczałtu 12%, podczas gdy Pana zdaniem profil świadczonych usług uprawnia Pana do stosowania stawki 8,5%. Intencją Pana jest więc uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług zarządzania projektami i programami na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od stycznia 2022 r.
Świadczy Pan ww. usługi w 2022 r. oraz w będzie je świadczyć w latach następnych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą, w której wskazywana jest pozycja za wykonane usługi.
W 2021 r. przychody z działalności gospodarczej Pana nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2022 r., jak i w latach kolejnych. Jednocześnie wskazuje Pan, że osiągnął Pan pierwszy przychód w 2022 r. w styczniu i dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie oświadczenia w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w formie aktualizacji wpisu, w terminie do 20 lutego 2022 r. W 2023 r. kontynuuje Pan wybraną formę opodatkowania.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Nie prowadził Pan żadnej działalności w formie spółki osobowej, czy kapitałowej. Wykonuje Pan działalność w formie jednoosobowej, na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W stosunku do Pana nie mają zastosowania przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów. W tym miejscu zaznacza Pan, że w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, może Pan osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem zapytania.
W piśmie z 10 maja 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
W ramach wykonywanych czynności sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 zajmuje się Pan następującymi kwestiami:
§zarządzanie wieloma projektami, tj.: planowanie, realizacja oraz zamykania projektów, obejmujące:
a)planowanie:
̶opracowanie wstępnego budżetu, potrzebnych zasobów oraz harmonogramu projektu
Do ustalenia powyższych danych analizowana jest dokumentacja techniczna dostarczona przez klienta, która opisuje wymagania, funkcjonalności oraz cele nowego projektu, bądź kontynuacji/rozwoju istniejącego projektu (zazwyczaj jest to projekt IT lub usługi świadczone wokół projektu/projektów IT - menadżer projektu, menadżer dostarczania usług, itp.). Na podstawie analizy ww. dokumentacji powstaje dokument (w postaci dokumentu ... lub strony internetowej - ...), który precyzuje czas trwania projektu (w dniach roboczych oraz w okresie czasu), jego fazy (inicjacja, kodowanie, testowanie, akceptacja wdrażanie), liczba potrzebnych członków zespołu oraz ich funkcje i potrzebne umiejętności (architekci, deweloperzy, testerzy, menadżerowie projektu, itp.), jak również wstępne obliczenie budżetu projektu - koszty/marża, itp. oraz formy płatności za projekt. Powyższa dokumentacja jest następnie prezentowana członkom zarządu firmy, a po jej akceptacji - jest wysyłana do klienta do finalnego zatwierdzenia. Podczas procesu definicji oraz negocjacji z klientem - często dochodzi do wymiany komunikacji przy użyciu narzędzi takich jak ... itp. Większość ustaleń zostaje udokumentowanych pisemnie w formie notatek ze spotkań w postaci ..., strony internetowej ..., maila, itp. Efektem końcowym jest dokument tzw. Statement of Work dokumentujący zakres projektu, zakres obowiązków obu stron, dokumentacja techniczna, cena projektu oraz skład zespołu projektowego, a także sposoby jego akceptacji.
̶zdefiniowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektu oraz procedur monitorowania
Wynikiem tych działań jest dokument ..., bądź strona internetowa - ..., która opisuje definicje wskaźników, np.:
̶wskaźniki jakości - jakie są priorytety błędów i ich definicje, ile błędów może pozostać otwartych/nienaprawionych, aby projekt został zaakceptowany przez klienta, jakie są kryteria warunkowej i bezwarunkowej akceptacji,
̶wskaźniki sukcesu - jakie są ryzyka projektu, kiedy harmonogram projektu jest zagrożony, kiedy oraz jak należy eskalować do zarządu i/lub klienta problemy wynikłe podczas implementacji,
̶procedury monitorowania - zdefiniowane sposoby raportowania postępu projektu, jakości w projekcie oraz postępu prac względem oryginalnego harmonogramu.
Powyższa dokumentacja jest przedstawiana do akceptacji zarządu oraz klienta i wdrażana w życie podczas trwania projektu. W dalszym etapie jest ona używana do monitorowania oraz raportowania stanu projektu - również za pomocą środków takich jak ..., email, strona ... itp.:
b)realizacja:
̶przydzielanie zadań zgodnie z harmonogramem
Czynność polega na codziennym monitorowaniu postępu prac z zespołem projektowym (zdalnie lub u klienta), definiowanie oraz przypisywanie zadań w narzędziach do zarządzania projektami takimi jak ... - w celu dostarczenia funkcjonalności oraz projektu. Monitorowanie odbywa się na spotkaniach online i/lub u klienta, na kanałach komunikacyjnych dotyczących projektu, np. w aplikacji ..., maiIowo, bądź telefonicznie. Efektem końcowym są zdefiniowane zadania w systemie ... na różnym poziomie abstrakcji: inicjatywa, epik, funkcjonalność, inwestygacja.
̶monitorowanie i raportowanie postępu projektu
Czynność polega na cotygodniowym dostarczaniu i prezentowaniu raportów do zarządu firmy i/lub klienta udokumentowanych na stronach internetowych ... z precyzyjną listą wykonanych zadań, zdefiniowanymi ryzykami oraz ich statusem (zamknięte, otwarte, eskalowane...), aktualnymi sukcesami zespołu oraz statusem projektu (w terminie, spóźniony, przed czasem). Wynikiem powyższych działań są notatki ze spotkań (w formie strony internetowej ..., bądź maila) z ustaleniami/decyzjami podjętymi na spotkaniu oraz akcjami/działaniami, które muszą nastąpić po spotkaniu. Raportowanie i śledzenie zmian odbywa się zdalnie lub u klienta.
̶zarządzanie zmianami oraz monitorowanie ryzyk w projekcie i ocena ich wpływu na harmonogram
Czynność polega na nieustannym (codziennym) czynnym monitorowaniu zakresu projektu, regularnymi cotygodniowymi rozmowami z klientem i sprawdzaniu, czy zakres nie uległ zmianie, dokumentowaniu zmian oraz ich wpływu na harmonogram projektu (strony internetowe ..., email, bądź dokument ... definiujący zmiany niebędące w oryginalnym zakresie zmian). Ocena ryzyka zostaje zaraportowana do członków zarządu i/lub klienta w formie cotygodniowego raportu udokumentowanego na stronach internetowych ..., który następnie jest omawiany na cotygodniowym spotkaniu online i/lub u klienta. Wszelkie akcje, bądź sugestie dyskutowane na spotkaniach są udokumentowane w formie pisemnej oraz monitorowane w celu ich rozwiązania.
̶utrzymywanie dobrych relacji z klientem i interesariuszami projektu
Czynność polega na regularnych spotkaniach (osobiście, online, telefonicznie) z klientami w celu budowania relacji, omawiania przeszłych, teraźniejszych i przyszłych projektów, potencjalnych przeszkodach związanych z wdrażaniem, omawianiem budżetów i planów na najbliższe kwartały oraz dostosowywaniu prac oraz składu zespołów projektowych do potrzeb klienta. Spotkania są dokumentowane w postaci notatek udostępnianych klientowi oraz członkom zarządu za pomocą strony ..., emaila, dokumentu ..., bądź prezentacji .... Efektem tych spotkań są często zmiany zespołów projektowych, nowe kontrakty i projekty oraz przedłużenia istniejących.
c) zamykanie projektu:
̶dokonywanie oceny końcowej projektu i jego jakości
Czynność polega na organizowaniu i prowadzeniu spotkania zamykającego projekt z zespołem projektowym, zarządem firmy oraz klientem, na którym pokazywane są ostateczne funkcjonalności projektu, ich statystyki błędów oraz planowany versus rzeczywisty harmonogram. Najczęściej dokumentacja ta ma formę prezentacji ..., która jest prezentowana na spotkaniu (zdalnym lub u klienta). Wszelkie uwagi i zastrzeżenia są dokumentowane w postaci notatek ze spotkania oraz monitorowane w celu ich zamknięcia/wyjaśnienia. Jeżeli jest taka potrzeba, organizowane jest spotkanie uzupełniające.
̶dokonywanie oceny projektu pod względem zadowolenia klienta
Czynność ta polega na analizie z klientem danych oraz raportów wygenerowanych z narzędzi do zarządzania projektami takimi jak .... Najczęściej odbywa się to podczas spotkania online, bądź u klienta. Wynikiem analizy jest dokument ... lub strona internetowa dokumentująca rekomendacje dla przyszłych projektów, tak zwane „lessons learned”, które mogą zostać wdrożone do kolejnych projektów w celu ich usprawnienia, itp. Rekomendacje są następnie przedstawiane menadżerom projektów oraz członkom zarządu w formie prezentacji ... na spotkaniu do dalszej analizy oraz implementacji w innych projektach.
̶nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej
Czynności przeprowadzane po analizie projektu i zaakceptowaniu go przez klienta polegające na organizowaniu spotkań między zespołami klienta, a zespołami projektowymi w celu przekazania wiedzy technicznej oraz szkoleniu zespołu klienta w samodzielnym używaniu i utrzymaniu projektu. Wynikiem powyższych działań są notatki ze spotkań z ustaleniami/decyzjami podjętymi na spotkaniu oraz akcjami/działaniami, które muszą nastąpić po spotkaniu. Rezultatem końcowym działań jest przejęcie przez klienta projektu oraz potwierdzenie tego na piśmie (w formie email, wiadomości ..., itp.).
§zarządzanie członkami zespołów projektowych, obejmujące:
a)wyznaczanie celów i motywowanie zespołu projektowego:
̶określanie celów dla poszczególnych członków zespołu projektowego
Czynność polega na zdefiniowaniu i udokumentowaniu (na stronach internetowych ...) ról w projekcie oraz odpowiedzialności, jakie na nich spoczywają. Najczęściej przyjmują one formę udokumentowanej tabeli - tzw. RACI, która jest zdefiniowana i upubliczniona dla całego zespołu projektowego. Po zdefiniowaniu oraz zaakceptowaniu ról i odpowiedzialności następuje codzienne monitorowanie - podczas spotkań z zespołem – czy wytyczne są przestrzegane.
̶zapewnianie odpowiednich procedur, zasobów i narzędzi do pracy
Czynności polegające na definicji, bądź zmianie aktualnych procesów projektowych i procedur, aby jak najlepiej pasowały do charakteru danego projektu oraz zespołu projektowego. Czynności te uwzględniają również ustalenie potrzeb zespołu (oprogramowania, środowiska pracy, narzędzi), udokumentowanie tych potrzeb (na stronie ..., w dokumencie ..., bądź mailu) i przedstawienie ich do zarządu i/lub klienta w celu ustalenia ich wdrożenia/zakupu. Efektem końcowym prac są udokumentowane rekomendacje i zalecenia co do środowiska pracy oraz udokumentowane procedury.
b)zarządzanie komunikacją i współpracą zespołu projektowego
Czynności polegające na ciągłym (codziennym) monitorowaniu komunikacji między zespołami projektowymi (wewnętrznymi, bądź klienta) oraz byciu główną osobą kontaktową dla wszelkich spraw (technicznych i nietechnicznych) związanych z projektem i koordynowanie wszelkich działań prowadzących do dostarczenia funkcjonalności oraz całego projektu. Wynikiem czynności są najczęściej notatki w postaci stron ..., maila, bądź dokumentu ... upublicznionych do wglądu klienta i członków zarządu oraz zespołu projektowego. Notatki te mogą być używane do cotygodniowego raportowania o stanie projektu.
c)zarządzanie kierunkiem rozwoju zespołu projektowego:
̶zapewnienie ciągłego rozwoju umiejętności i kompetencji członków zespołu projektowego
Czynności polegające na monitorowaniu aktualnych kompetencji zespołów projektowych oraz planowaniu ich rozwoju w sposób umożliwiający wspieranie przyszłych projektów zaplanowanych przez klienta. Wynikiem są rekomendacje dotyczące platform e-learningowych, konkretnych kursów, czy certyfikacji dla poszczególnych członków zespołów, jak i całych zespołów projektowych. Rekomendacje te są przedstawiane członkom zarządu na comiesięcznych spotkaniach w celu ich omówienia i wdrożenia.
̶tworzenie planów rozwoju kariery dla członków zespołu
Czynności polegające na proponowaniu zmiany ścieżki kariery indywidualnych członków zespołów projektowych i planowaniu szczegółowych planów szkoleń - w postaci strony ..., maila, bądź zdefiniowanej ścieżki szkoleń w platformie e - learningowej.
d)monitorowanie i ocena pracy zespołu projektowego:
̶stosowanie odpowiednich procedur i narzędzi do zarządzania jakością pracy zespołu
Czynności polegające na definiowaniu i nieustannym doskonaleniu procedur do zarządzania jakością. Procedury te oraz ich udoskonalenia są dokumentowane na stronach ..., w dokumentach ..., a następnie przedstawiane zarządowi i członkom zespołu do akceptacji i wdrożenia. Wraz z procedurami przedstawiane są również rekomendacje dotyczące narzędzi, które muszą lub mogą być użyte w celu optymalizacji (wydajności, kosztów) oraz usprawnieniu pracy. Rekomendacje dokumentowane są jak wyżej.
̶ocena wydajności członków zespołu projektowego oraz ich wyników
Czynności polegające na corocznej ocenie członków zespołów projektowych na podstawie ich dokonań (indywidualnych i w zespole projektowym) w celu przedstawienia rekomendacji dotyczących rozwoju kariery oraz poprawy wydajności pracy. Wnioski i rekomendacje są dokumentowane w postaci notatek (..., strony ..., mail, itp.) oraz prezentowane bezpośrednim przełożonym i/lub członkom zarządu.
§Określanie, planowanie potrzeb kadrowych na teraźniejsze i przyszłe projekty oraz nadzór ich wykonania, obejmujące:
e)selekcja i rekrutacja zespołu projektowego:
̶określanie wymagań potrzebnych do realizacji projektów,
Czynności polegające na analizie trwających i planowanych w przyszłości projektów oraz definiowaniu ich zapotrzebowania dotyczącego członków zespołu zarówno w ilości, jak i ról potrzebnych na zaspokojenie przyszłych i teraźniejszych projektów - w celu ich dostarczenia do klienta. Wynikiem analizy jest strona ..., prezentacja ... dokumentująca analizę oraz rekomendacje dotyczące rozwoju zespołów projektowych. Wyniki są następnie prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym comiesięcznym spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia i wdrożenia rekomendacji. Wszelkie ustalenia oraz monitorowanie postępu jest dokumentowane jak wyżej.
̶selekcja oraz rekrutacja osób o odpowiednich kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu
Czynności polegające na wdrażaniu rekomendacji przedstawionych w punkcie powyższym, organizowanie spotkań z agencjami rekrutacyjnymi, analizowanie profili potencjalnych kandydatów, jak również prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych w celu weryfikacji kandydatów. Wyniki rozmów z agencjami rekrutacyjnymi, jak również samej rekrutacji są dokumentowane na stronach ..., w prezentacjach ... i komunikowane do członków zarządu na comiesięcznym spotkaniu, bezpośrednio (telefon, ..., email, itp.).
̶ustalenie procedur rekrutacji i selekcji
Czynności polegające na definicji procedur oraz rekomendacji, które będą używane podczas rekrutacji, np.: lista pytań do kandydatów, kryteria oceny CV, kryteria przyjęcia (okres wypowiedzenia, szczegóły kontraktów - stawki, czas trwania, wypowiedzenia). Procedury oraz rekomendacje są dokumentowane na stronach ..., w prezentacjach .... Rekomendacje są następnie prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym comiesięcznym spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia i wdrożenia.
̶zarządzanie aktualnie istniejącymi zespołami, analiza przyszłych potrzeb projektów pod kontem redukcji bądź zwiększenia zespołów projektowych
Czynności polegające na analizowaniu aktualnego zatrudnienia pod względem jakościowym oraz ilościowym, do analizy używane są procedury rekrutacji i selekcji oraz rekomendacje z analizy potrzeb do realizacji projektów. Na podstawie wyżej wymienionych punktów przedstawiane są propozycje utrzymania, zmniejszenia, bądź zwiększenia składu zespołów projektowych. Wyniki analizy są dokumentowane na stronach ..., w prezentacjach ... oraz następnie prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym comiesięcznym spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia i wdrożenia.
§monitorowanie budżetów i czasu spędzonego nad projektami oraz ich optymalizacja pod względem efektywności:
a)określenie planów budżetowych i harmonogramów czasowych:
̶opracowanie planów budżetowych i harmonogramów czasowych dla każdego projektu
Czynności polegające na analizowaniu wymagań projektowych oraz podpisanych kontraktów z klientem w celu optymalizacji kosztów (skład ilościowy i jakościowy zespołu projektowego) oraz harmonogramu czasowego projektu (skrócenia, bądź wydłużenia). Analiza jest dokonywana na podstawie istniejącej już dokumentacji projektowej (procedury, rekomendacje, itp.) oraz na podstawie aktualnej sytuacji w projekcie i u klienta (możliwe zmiany zaangażowania, zmiany priorytetów projektu, redukcje zaangażowania, itp.). Określone plany budżetowe są dokumentowane na stronach ..., w prezentacjach ... a następnie prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym comiesięcznym spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia. Określane są również normy projektu oraz definiowane granice brzegowe, po złamaniu których projekt musi zostać zaflagowany i omówiony przez zarząd. Wszystko jest udokumentowane oraz zakomunikowane jak wyżej.
̶przygotowanie planów zapasowych i strategii na wypadek nieprzewidzianych problemów lub opóźnień
Czynności polegające na analizowaniu wymagań projektowych oraz podpisanych kontraktów z klientem w celu zidentyfikowania ryzyka projektów i ich priorytetów. Ryzyka projektowe mogą prowadzić do nieprzewidzianych, bądź przewidzianych konsekwencji, które są dokumentowane na stronach ..., w prezentacjach ..., a następnie prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym comiesięcznym spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia. Każdorazowa zmiana w ryzyku, bądź pojawienie się nowych zagrożeń jest dokumentowana i komunikowana jak wyżej. Definiowane są również sposoby rozwiązania zagrożeń oraz osoby odpowiedzialne za ich wdrożenie.
b)śledzenie wydatków i czasu poświęconego na projekt:
̶monitorowanie kosztów i czasu poświęconego na projekt w celu upewnienia się, że projekt jest zgodny z planem budżetowym i harmonogramem czasowym
Czynności polegające na cyklicznym (cotygodniowym) analizowaniu wydatków projektowych oraz czasu poświęconego na prace versus czasu przeznaczonego na te prace. Wynikiem analiz jest raport w ... prezentujący zakładane versus aktualne wydatki projektowe oraz ewentualne rekomendacje dotyczące ich naprawy. Wyniki są prezentowane członkom zarządu (na zorganizowanym co dwa tygodnie spotkaniu online lub osobistym) w celu ich omówienia i naprawy. Definiowane są również sposoby rozwiązania problemów budżetowych i harmonogramowych oraz osoby odpowiedzialne za ich wdrożenie.
̶raportowanie przebiegu projektu i jego budżetu dla wszystkich interesariuszy
Czynności polegające na cotygodniowym tworzeniu raportu ze wszystkich projektów, które aktualnie są implementowane, bądź wdrażane. Raport przedstawia całościowy obraz projektów oraz ich status harmonogramu, budżetu oraz założonych funkcjonalności. Cotygodniowe raporty są przedstawiane na spotkaniu online, bądź osobistym, jak również publikowane na stronach .... Definiowane akcje oraz osoby odpowiedzialne za ich wdrożenie są również dokumentowane w .... Wyżej wymienione raporty mogą zawierać część lub całość dokumentów dotyczących monitorowania, rekomendacji, procedur, które zostały wspomniane wyżej.
c)optymalizacja procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności:
̶analizowanie procesów i działań pod kątem możliwości optymalizacji i redukcji kosztów
Czynności polegające na analizowaniu i usprawnianiu wdrożonych procesów. Jako informacje wejściowe do optymalizacji używa się aktualnej oraz archiwalnej dokumentacji projektowej, udokumentowane rekomendacje oraz aktualne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne w firmie (sytuacja gospodarcza, sytuacja finansowa, itp.).
Wynikiem analiz są rekomendacje i usprawnienia procedur prowadzące do jak najefektywniejszego wykorzystania zespołów projektowych zarówno pod względem wypełniania harmonogramu, jak i kosztowym. Wyżej wymienione rekomendacje prezentowane członkom zarządu na cokwartalnym spotkaniu (...) online, bądź osobistym. Rekomendacje udokumentowane są w postaci stron ..., prezentacji ... itp.
̶wykorzystanie narzędzi i technologii, które pomogę w usprawnieniu pracy nad projektem i zmniejszeniu kosztów
Czynności polegające na analizowaniu aktualnie używanych oraz dostępnych na rynku narzędzi oraz technologii w celu usprawnienia prac projektowych i optymalizacji harmonogramów projektów, jak również ich kosztów. Wyżej wymienione rekomendacje prezentowane członkom zarządu na cokwartalnym spotkaniu (...) online, bądź osobistym. Rekomendacje udokumentowane są w postaci stron ..., prezentacji ..., ... itp.
̶ocena możliwości optymalizacji kosztów
Czynności polegające na analizowaniu aktualnych wydatków oraz możliwości ich optymalizacji przez redukcję zatrudnienia, zmianę lub rezygnację z używanych narzędzi, zmianę finansowania projektów itp. Wyżej wymienione rekomendacje prezentowane członkom zarządu na cokwartalnym spotkaniu (...) online, bądź osobistym. Rekomendacje udokumentowane są w postaci stron ..., prezentacji ..., ... itp.
§spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu ustanawiania planów projektów, prezentowanie sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy, obejmujące:
a)omawianie planów projektów z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu uzyskania akceptacji oraz zrozumienia wymagań projektowych, a także celów biznesowych
Czynności polegające na omawianiu szeroko pojętych planów projektowych na podstawie danych zebranych od klientów i przedstawieniu ich na wykresach dokumentujących teraźniejsze i potencjalne zaangażowania oraz projekty, które wymagają oszacowania pod względem kosztów, potrzeb kadrowych i technologicznych. Plany te są następnie analizowane i akceptowane pod względem prawdopodobieństwa ich implementacji oraz ich kosztów, jak również pod względem skomplikowania technologicznego i wymagań technologicznych potrzebnych do ich skutecznego wdrożenia. Projekty analizowane są również pod kątem biznesowych potrzeb firmy oraz strategicznych klientów tak, aby były one zsynchronizowane z ogólną wizją rozwoju firmy i wizją rozwoju projektów ze strony klienta. Dokumentacja powyższych analiz i rekomendacji jest przedstawiona w postaci stron ..., prezentacji ..., ... itp. oraz prezentowana członkom zarządu na cokwartalnym spotkaniu (...) online, bądź osobistym. Wszelkie notatki, plany, akcje i osoby zidentyfikowane do ich wykonania są dokumentowane w takiej postaci jak wspomniano wyżej.
b)przygotowanie sprawozdań z postępu projektów, w tym informacji o harmonogramie, budżecie i postępach w realizacji projektów
Czynności polegające na przygotowaniu szczegółowych sprawozdań z postępu prac w aktualnie implementowanych i wdrażanych projektów w postaci strony ..., ze szczegółowymi danymi dotyczącymi ram czasowych projektów, sukcesów zespołu, aktualnego ryzyka i problemów, jak również przedstawiania statusu projektów w aspektach takich jak: harmonogram (przed czasem, w terminie, opóźniony), zakres (zdefiniowany, poza definicją w granicy tolerancji, nowe wykonalności wykraczające poza projekt), budżet (w normie, poza normą w granicy tolerancji, poza budżetem). Raport jest uzupełniany codziennie o nowe informacje i dostępny dla członków zarządu oraz menadżerów projektu - publikowany jest na stronie .... Szczegółowe omówienie raportu następuje raz w tygodniu na tak zwanym spotkaniu operacyjnym. Notatki i akcje ze spotkania są dokumentowane na stronach ... i monitorowane/sprawdzane raz na tydzień na tymże spotkaniu.
c)omawianie kolejnych faz/etapów projektów oraz uzgadnianie z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami przyszłego zaangażowania, a także finansowania projektów
Czynności polegające na dokumentowaniu rezultatów rozmów z klientami w postaci zadań w aplikacji do zarządzania projektami ... oraz stron .... Wszystkie nowe oraz potencjalne możliwości współpracy i przedłużenie istniejących projektów jest dokumentowane osobno i traktowane jako rozdzielne zadania do śledzenia, a także dokumentowania postępu (potencjalne, prawdopodobne, bardzo prawdopodobne, wygrane, przegrane). Projekty są przeprowadzane przez wstępne fazy takie jak - szacowanie budżetu, planowanie zespołu projektowego, analiza potrzeb klienta, analiza prawdopodobieństwa realizacji projektu, analiza konkurencji, itp. Wszystkie informacje związane z przyszłymi projektami są dokumentowane w zadaniach na ... oraz na stronach .... Ich omówienie następuje na sesjach tzw. Presales - odbywających się dwa razy w tygodniu przy udziale specjalistów do sprzedaży oraz członków zarządu.
d)współpraca z członkami zarządu, właścicielami firm, sponsorami w celu znalezienia najlepszych rozwiązań i podejmowanie decyzji, które będą korzystne dla projektów oraz firmy
Czynności polegające na spotkaniach z klientami i zarządem w celu omówienia przyszłości firmy, jej kluczowych celów na najbliższe miesiące, a także na zebraniu i udokumentowaniu wyników rozmów oraz wstępnych ustaleń, które są udokumentowane na stronach ... i służą do dalszych analiz projektowych wymienionych wyżej.
§definiowanie, usprawnianie procesów zarządzania projektami, wytwarzania oprogramowania w celu ujednolicenia i optymalizacji kosztów oraz efektów
̶analiza obecnych procesów w celu zidentyfikowania obszarów do ulepszenia i usprawnienia
Czynności polegające na spotkaniach z menadżerami projektów i członkami zespołów projektowych oraz zarządem w celu zebrania informacji zwrotnej na temat istniejących procesów, ich słabych stron i problematycznych obszarów. Na podstawie informacji uzyskanych podczas organizowanych spotkań z wyżej wymienionymi grupami, następuje analiza potrzeb oraz sporządzenie rekomendacji i listy usprawnień możliwych do wdrożenia w celu zaadresowania i naprawy wyżej wspomnianych problematycznych obszarów. Po akceptacji przedstawionych rekomendacji (udokumentowanych w postaci stron ..., prezentacji ..., ... itp.) następuje kolejna faza - wdrożenie rekomendacji.
̶definiowanie nowych procesów zarządzania, które pomogą w osiągnięciu lepszych wyników
Czynności polegające na wdrożeniu wyżej wymienionych rekomendacji oraz zaleceń. Polega ono na wprowadzaniu nowych procesów, usprawnianiu istniejących, bądź likwidowaniu niepotrzebnych procesów. Wynikiem wdrażania i definicji nowych procesów są udokumentowane tzw. schematy przepływu opublikowane na stronach ..., tabele z definicją odpowiedzialności, tzw. RACI, tabele z definicjami priorytetów oraz ich granic, a także metod komunikacji, eskalacji, itp. Dokumentacja wyżej wymienionych procesów może być zapisana w postaci stron ..., prezentacji ... itp.). Wyniki prac są raportowane na organizowanych dedykowanych spotkaniach z członkami zarządu oraz członkami teamów projektowych.
̶ujednolicenie procesów zarządzania projektami i programami zwane dalej jako: „usługi zarządzania projektami i programami”
Czynności polegające na wdrożeniu rekomendacji dotyczących ujednolicenia procesów projektowych. Są one udokumentowane w postaci stron ... za pomocą tzw. schematów przepływu, tabeli odpowiedzialności, tzw. RACI, tabeli z definicjami priorytetów oraz metod komunikacji i eskalacji.
Podczas wdrażania organizowane są tzw. sesje robocze (online lub u klienta) z zespołami projektowymi, na których omawiane są wyżej wymienione dokumenty.
Dyskusje i sugestie zgłoszone podczas spotkań są dokumentowane i omawiane ponownie, aż do uzyskania zgody wszystkich uczestników sesji roboczych. Efektem końcowym są ujednolicone procesy opublikowane w postaci stron ..., prezentacji ..., ... itp.
W opinii Pana uzupełniona treść wniosku w pełni wyczerpuje świadczone przez Pana usługi. Wniosek dotyczy przychodów osiąganych począwszy od roku podatkowego 2022.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również nie uzyskuje przychodów związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) i b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosował Pan jak dotąd stawkę 12% do świadczonych usług szczegółowo opisanych we wniosku i jego uzupełnieniu. W związku z powziętymi wątpliwościami odnośnie stosowania prawidłowej stawki ryczałtu w tym zakresie, intencją Pana jest potwierdzenie, czy do wykonywanych usług możliwe jest stosowanie stawki 8,5%.
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczonych usług zarządzania projektami i programami, opisanych szczegółowo w stanie faktycznym, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione we wniosku i jego uzupełnieniu)
Uzyskiwane przychody z tytułu świadczonych usług zarządzania projektami i programami, opisanych szczegółowo w stanie faktycznym mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki ryczałtu 8,5%.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.), zwaną dalej „ustawą o ryczałcie”, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) zwana dalej „ustawą PIT”, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy PIT w art. 5b ust. 1 wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przewiduje wprost, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Art. 8 ustawy o ryczałcie, zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika.
Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
I tak, zgodnie z ustawową definicją art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWiU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.
Powołując się na treść klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0, obejmuje ona swoim zakresem pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie, przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej wyższej, bądź niższej stawki ryczałtu.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o ryczałcie, wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% od przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Natomiast ww. zapis „ex” oznacza, że zakres usług objęty opodatkowaniem stawką 15% określony w dziale 70 PKWiU jest węższy niż określony w całym tym dziale i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15). Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi zarządzania projektami i programami, sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0, nie są objęte ww. przepisem, a zatem nie podlegają opodatkowaniu wg stawki 15%.
Mając powyższe na uwadze, powołując się na treść art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, usługi wykonywane przez Pana wskazane w opisie stanu faktycznego, sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której wskazano, że „ (...) Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (...)”.
Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 października 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.906.2022.1.MR.
Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Pana do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od 2022 r., gdyż zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ustawy ryczałtowej, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy. Złożył Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Stoi Pan na stanowisku, że uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług zarządzania projektami i programami - opisanych szczegółowo w stanie faktycznym oraz uzupełnieniu wniosku mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan kompleksowe usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy z branży IT w zakresie zarządzania projektami informatycznymi (project manager) oraz zarządzania programami firm z branży IT (programme manager) w ramach zawartej umowy o współpracy B2B. Usługi te zostały sklasyfikowane wg PKWiU jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU). Wskazał Pan też, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być począwszy od stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli w terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu i spełnia pozostałe warunki w zakresie opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania, inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right