Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.358.2024.2.JK2

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 kwietnia 2024 r. (data wpływu 8 maja 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2022 roku, od października (10.2022) do grudnia (12.2022), podpisała Pani umowę z A. (…) Pełniła Pani rolę eksperta w ocenie wniosków dla programu Komisji Europejskiej. Wypłatę za kontrakt otrzymała Pani w styczniu 2023 r. i otrzymała Pani informacje w urzędzie skarbowym, że ma to rozliczać jako dochody z roku 2023.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT, który stanowi, że dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego są wolne od podatku dochodowego, myślała Pani, że ta kwota jest zwolniona od podatku.

Aby upewnić się, zadzwoniła do Urzędu Skarbowego, gdzie Pani na infolinii nie była pewna czy należy odprowadzić od tego podatek, ale zaleciła Pani odprowadzić podatek w wysokości 12% oraz złożyć wniosek o indywidualną interpretację podatkową, i prosić o zwrot podatku przy rocznym rozliczeniu. Podatek został przez Panią zapłacony. Teraz, przygotowując się do złożenia rocznego zeznania podatkowego, chciała Pani prosić o interpretację czy podatki od umów z Komisją Europejską podlegają opodatkowaniu czy ten podatek może być Pani zwrócony, zgodnie z powyższym przepisem ustawy PIT.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Zgodnie z informacją otrzymaną od koordynatora projektu, dostała Pani informację, że zgodnie z regulacjami Komisji Europejskiej, instytucje UE nie dokonują potrąceń podatkowych od wynagrodzeń wypłacanych niezależnym ekspertom. Jednakże, zgodnie z artykułem 6.1 podpisanej umowy, jako ekspert jest Pani zobowiązana do przestrzegania przepisów prawa obowiązujących w UE, prawa międzynarodowego oraz krajowego. W szczególności, musi Pani zapewnić zgodność z przepisami dotyczącymi podatków obowiązujących w kraju swojej rezydencji podatkowej. Ze względu na to, na wypłacone Pani wynagrodzenie zgodnie z umową z Komisją Europejską działają zasady podatkowe Rzeczypospolitej Polskiej.

Jest Pani zarejestrowana w bazie ekspertów Komisji Europejskiej i ma nadany dla Pani osobisty numer eksperta.

Biorąc pod uwagę podpisany kontrakt, o którym jest mowa w danym wniosku, to był jedyny przypadek współpracy z organizacjami Unii Europejskiej. Obecnie nie jest Pani urzędnikiem ani innym pracownikiem, nie wyklucza Pani, że w przyszłości będzie miała Pani podobne kontrakty eksperckie.

Świadczona praca jako eksperta była wykonywana w ramach kontraktu eksperckiego podpisanego z Agencją (…), na mocy upoważnienia delegowanego przez Komisję Europejską ('Komisja'), reprezentowana w celu podpisania umowy przez (…).

Na stronie (…) eksperci UE są wskazani w kategorii "Inny personel".

W podpisanej umowie jest jako (…), który Pani akceptuje przy przystąpieniu do wykonania kontraktu. Umowa była podpisana na czas oznaczony z możliwością pracy zdalnej.

Przelew otrzymała Pani od Komisji Europejskiej.

Rozdział 3 umowy nazywa się "Wynagrodzenia, Diety, Zwrot Kosztów". Biorąc to pod uwagę, powyższe, wypłacone przez Komisję środki były wynagrodzeniem.

W odpowiedzi na pytanie czy do Pani wynagrodzenia miały/mają/będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.) wskazała Pani, że o tym nie ma informacji w kontrakcie. Zgodnie z informacją ze strony (…), EU ekspert jest zaznaczony jako "Inny personel", zgodnie z ustawą o zatrudnieniu innych Pracowników Wspólnoty Europejskiej, teoretycznie te przepisy będą miały zastosowanie, ale w umowie jest wskazane, że niezależny ekspert sam zapewnia zgodność z obowiązującymi krajowymi przepisami podatkowymi, dlatego potrzebuje Pani interpretacji w tej sprawie, też powołując się na to, że już zostało wydanych dużo interpretacji w podobnych sprawach z pozytywną odpowiedzią, takie jak na przykład interpretacja 0112-KDIL2-1.4011.760.2023.2.DJ.

Pytanie

Czy dochody od umów z Komisją Europejską, podlegają opodatkowaniu?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT, dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego są zwolnione od podatku dochodowego. Na tej podstawie, wydaje się Pani, że kwota, którą otrzymała Pani z umowy z A. (…), które jest częścią Komisji Europejskiej, powinna być zwolniona z podatku. Podobne interpretacje podatkowe były już wydane przykładem: 0112-KDIL2-1.4011.760.2023.2.DJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:

Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, ze zm.):

Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:

Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, że:

1.  w 2022 roku podpisała Pani umowę z A., na mocy upoważnienia delegowanego przez Komisję Europejską;

2. wypłatę za kontrakt otrzymała Pani w styczniu 2023 r.;

3. zgodnie z regulacjami Komisji Europejskiej, instytucje UE nie dokonują potrąceń podatkowych od wynagrodzeń wypłacanych niezależnym ekspertom;

4. jest Pani zarejestrowana w bazie ekspertów Komisji Europejskiej i ma nadany dla Pani osobisty numer eksperta;

5. wypłacone przez Komisję środki były wynagrodzeniem;

6. do Pani wynagrodzenia miały/mają/będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.).

Skoro – jak Pani wyjaśniła - do Pani wynagrodzenia będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wskazane we wniosku dochody jakie uzyskała Pani z tytułu wykonania prac objętych Umową korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Zatem Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00