Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.320.2024.2.AWO
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
–nieprawidłowe - w zakresie wydatków poniesionych przez Panią na wymianę pokrycia dachowego,
–prawidłowe - w zakresie wydatków poniesionych przez Panią na zakup i montaż drzwi zewnętrznych, zakup okien oraz (wyliczonych) wydatków, które nie zostały przeznaczone na wymianę pokrycia dachowego.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 17 maja 2024 r. (wpływ 17 maja 2024 r. oraz 31 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani współwłaścicielem domu mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej. Budynek służy zaspokajaniu wyłącznie potrzeb mieszkaniowych. Dom został zbudowany w latach pięćdziesiątych, a następnie rozbudowany w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
Prawo do nieruchomości nabyła Pani aktem notarialnym z (...) 2023 r. w udziale: 1/1. Następnie, (...) 2023 r. darowała Pani swojej córce udział w nieruchomości wynoszący: ¼.
W roku 2023 rozpoczęła Pani termomodernizację budynku. W dacie ponoszenia wydatków wskazanych we wniosku była Pani właścicielką budynku.
W pierwszym etapie konieczna była wymiana starego, nieszczelnego pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem. Ponadto, został docieplony strop budynku. Poniosła Pani również wydatki na zakup i montaż okien oraz drzwi wejściowych. Remont nie wynikał z projektu budowlanego, wymiana nie dotyczyła konstrukcji i obejmowała wyłącznie już istniejącą bryłę bez przebudowy, rozbudowy, nadbudowy.
W roku 2024 kontynuuje Pani prace termomodernizacyjne. Między innymi wykonała Pani docieplenie całego poddasza.
Na zakupione materiały otrzymała Pani faktury VAT wystawione na Pani nazwisko w okresie od (...) 2023 r. do (...) 2023 r. przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Faktury te obejmują następujące zakupy:
–drzwi zewnętrzne z montażem,
–blacha płaska,
–blacha trapezowa,
–gąsior trapezowy,
–membrana dachowa,
–wkręty,
–taśma kalenicowa,
–taśma dekarska,
–klej uszczelniający,
–gwoździe,
–śruby,
–wkręty talerzowe,
–(...) kołnierz,
–(...) okna,
–rynny wraz dodatkowymi elementami jak złączki, dekiel spustowy, lej spustowy, kolano oraz elementy do montażu rynien,
–wełna mineralna,
–płyty OSB.
Na zakup powyższych materiałów i montaż drzwi poniosła Pani wydatki w łącznej kwocie brutto: (...) zł. Poniesione wydatki:
–nie były sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
–zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie.
Z tytułu podatku dochodowego za rok 2023 będzie Pani rozliczała się wspólnie z małżonkiem. Oboje płacili Państwo podatek według skali podatkowej. Poniesione wydatki będzie Pani chciała odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani natomiast, że:
–Przedmiotem Pani zapytania są tylko wydatki udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pani nazwisko w okresie od (...) 2023 r. do (...) 2023 r.
–Wydatki, które zostały poniesione - udokumentowane powyższymi fakturami -związane są z etapem przedsięwzięcia, które zostanie zakończone w ciągu trzech kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosła Pani pierwszy wydatek.
Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy przedsięwzięcia, na które składają się wydatki udokumentowane przez Panią fakturami VAT wystawionymi na Pani dane w okresie od (...) 2023 r. do (...) 2023 r., są etapem (integralną częścią/elementem składowym) jakiegokolwiek innego/dalszego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego? Jeśli tak, to czy całe to przedsięwzięcie zostanie zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosła Pani pierwszy wydatek?
–Wydatki są udokumentowane fakturami i dotyczą niżej wymienionych materiałów:
–faktura VAT (...) z (...) 2023 r: blacha płaska (...),
–faktura numer (...) z (...) 2023 r.: wełna (...),
–faktura numer (...) z (...) 2023 r.: płyta OSB - (...),
–faktura numer (...) z (...) 2023 r.: drzwi (...) z montażem,
–faktura (...): blacha (...), gąsior trapezowy, membrana dachowa (...), blacha trapez (...), wkręt farmerski, taśma kalenicowa (...), taśma dekarska bitumiczna (...), klej szczeliwo (...), gwoździe łączone papierem (...), wkręt talerzowy (...), wkręt talerzowy (...), (...) kołnierz (...), (...) kołnierz (...), (...) okna (...), rynna (...), złączka rynny (...), hak czołowy (...), dekiel rynny uniwersalny z uszczelką (...), rura spustowa (...), sztucer/lej spustowy (...), kolano (...), śruba do obejmy (...), obejma rury (...) na śrubę (...), blacha płaska (...).
–Ponadto, wskazała Pani, że:
–blacha trapezowa, blacha płaska - to materiał z którego został wykonany dach budynku,
–gąsior trapezowy - to element osłaniający przestrzeń pod dachem przed czynnikami zewnętrznymi oraz umożliwiają wentylację spodnią konstrukcji dachowej,
–membrana dachowa - jest warstwą odpowiadającą za szczelność dachu oraz skuteczną wentylację,
–taśma kalenicowa - łączy dwie połacie dachu,
–kołnierz - służy do montażu okna dachowego, który zapewnia szczelność połączenia pokrycia z montowanym oknem na poddaszu,
–taśma dekarska - służy do uszczelniania dowolnych fragmentów dachu oraz naprawiania usterek,
–gwoździe, śruby, wkręty - były wykorzystywane o montowania elementów dachu, rynny, płyty OSB, itp.,
–dekiel spustowy, lej spustowy, kolano - są elementami orynnowania,
–płyta OSB - stanowiła dodatkową warstwę izolacyjną na stropie. Została zamontowana na wcześniej ułożoną wełnę mineralną. Ponadto, płyta stanowiła materiał, z którego między innymi została postawiona ściana na strychu pomiędzy Pani częścią domu, a nieremontowanym strychem Pani sąsiadów. Ściana ta w późniejszym okresie została docieplona wełną mineralną, aby zapobiec ubytkom ciepła,
–okna - zostały zainstalowane w ramach wymiany pokrycia dachowego i stanowią integralną część dachu. Nowe, szczelne okna o wysokich parametrach technicznych pozwalają na regulowanie temperatury, zapewniają ochronę przed nadmiernym ubytkiem ciepła i zawilgoceniem budynku.
–Wszystkie materiały były wykorzystywane do realizacji przedmiotowej inwestycji, polegającej m.in. na wymianie starego nieszczelnego dachu i dociepleniu poddasza.
–Wyżej wymienione elementy zostały wykorzystane w ramach inwestycji polegającej na ulepszeniach, w wyniku których następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku.
–Dom, którego dotyczy inwestycja stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny zgodnie z przepisami prawa budowanego.
–W toku prac remontowych usunięte elementy zostały częściowo zutylizowane na koszt gminy. W ramach ulgi termomodernizacyjnej nie będzie Pani odliczała kosztów utylizacji pozostałych materiałów.
–Pani pytanie dotyczy skorzystania z ulgi termomodernizacyjne w ramach odliczeń podatkowych za rok 2023.
–Za rok 2023 rozlicza się Pani wspólnie z mężem na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Osiągnęli Państwo tylko przychody z tytułu zatrudnienia.
–Zarówno na moment ponoszenia wydatków, jak i na moment ich odliczenia była/jest Pani właścicielem/współwłaścicielem budynku.
–Wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o którym mowa w at. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków.
–Wydatki poniesione na przedmiotowe przedsięwzięcia termomodernizacyjne należą do wydatków, określonych w ustawie jako ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. W Pani przypadku, poprzez wymianę dachu i ocieplenie stropu, a w dalszej kolejności całego poddasza oraz wymianę drzwi zewnętrznych zmniejszą się ubytki ciepła i podniesie się temperatura w pomieszczeniach. Będzie to skutkowało zmniejszeniem zapotrzebowania energetycznego koniecznego do ogrzania budynku.
–Wydatki, których dotyczy Pani wniosek nie zostały/zostaną zaliczone przez Panią do kosztów uzyskania przychodów.
–Wydatki nie zostały/zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
–Wydatki nie zostały zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych innych niż ulga termomodernizacyjna.
–Wydatki zostały poniesione ze środków pochodzący z Pani pracy zarobkowej, które stanowią majątek wspólny Pani i Pani małżonka.
Pytanie
Czy wydatki poniesione na zakup wyżej wskazanych materiałów budowlanych, okien oraz drzwi zewnętrznych, jak również montaż tych drzwi może Pani odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją, zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, zakupione materiały spełniają definicję urządzeń wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r.:
–punkt 1 (materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem),
–punkt 14 (stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne).
Uważa więc Pani, że przysługuje Pani prawo do odliczenia kwoty poniesionej na zakup wszystkich wskazanych we wniosku materiałów, okien i drzwi zewnętrznych oraz na montaż tych drzwi, w ramach ulgi podatkowej o której mowa w art. 26h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
–nieprawidłowe - w zakresie wydatków poniesionych przez Panią na wymianę pokrycia dachowego,
–prawidłowe - w zakresie wydatków poniesionych przez Panią na zakup i montaż drzwi zewnętrznych, zakup okien oraz (wyliczonych) wydatków, które nie zostały przeznaczone na wymianę pokrycia dachowego.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z treści art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika więc, że odliczenie przysługuje podatnikowi będącemu właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zatem, prawo do skorzystania z tej preferencji podatkowej ma osoba, która posiada status właściciela/współwłaściciela w momencie dokonywania odliczenia, tj. składania zeznania podatkowego (bądź jego korekty). Przy czym bez znaczenia pozostaje moment, w którym podatnik uzyskał wymagany przepisem określony status.
We wniosku wskazała Pani, że:
–dom, którego dotyczy inwestycja stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny zgodnie z przepisami prawa budowanego, oraz że
–zarówno na moment ponoszenia wydatków, jak i na moment ich odliczenia była/jest Pani właścicielem/współwłaścicielem budynku.
Z powyższych względów, spełnia Pani wskazane wyżej warunki.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast czym jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Są to (m.in.):
–materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wskazanego wykazu),
–stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne (ust. 1 pkt 14 wskazanego wykazu),
–wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych (ust. 2 pkt 6 wskazanego wykazu).
Podkreślam, że stosownie do stanowiska Ministerstwa Rozwoju i Technologii, dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśniło również, że samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy. W świetle powyższego, wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zaznaczono, że wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:
–w roku 2023 rozpoczęła Pani termomodernizację budynku,
–konieczna była wymiana starego, nieszczelnego pokrycia dachowego wraz z orynnowaniem,
–został docieplony strop budynku,
–poniosła Pani wydatki na zakup/montaż drzwi wejściowych oraz okien,
–wszystkie [wymienione we wniosku - przypis organu] materiały były wykorzystywane do realizacji inwestycji, polegającej m.in. na wymianie starego nieszczelnego dachu i dociepleniu poddasza,
–wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków,
–okna zostały zainstalowane w ramach wymiany pokrycia dachowego i stanowią integralną część dachu,
–szczelne okna o wysokich parametrach technicznych pozwalają na regulowanie temperatury, zapewniają ochronę przed nadmiernym ubytkiem ciepła i zawilgoceniem budynku,
–poprzez wymianę dachu i ocieplenie stropu, a w dalszej kolejności całego poddasza oraz wymianę drzwi zewnętrznych zmniejszą się ubytki ciepła i podniesie się temperatura w pomieszczeniach,
–będzie to skutkowało zmniejszeniem zapotrzebowania energetycznego koniecznego do ogrzania budynku.
Zadane przez Panią pytanie dotyczy określenia, czy może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków na:
–zakup:
–wyliczonych materiałów budowlanych,
–okien, oraz
–drzwi zewnętrznych,
–montaż wskazanych drzwi.
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zakresem Pani pytania oraz rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, stwierdzam, że:
–nie może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych na wymianę pokrycia dachowego,
–może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatku poniesionego na zakup i montaż drzwi zewnętrznych, zakup okien oraz tych z wyliczonych przez Panią wydatków, które nie zostały przeznaczone na wymianę pokrycia dachowego.
Końcowo zaznaczam, że kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego Podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right