Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.188.2024.2.AND

Spółka uzyskała, z mocy prawa, status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT, ponieważ nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 roku wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z tym, że Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., to czy Spółka uzyskała z mocy prawa status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 23 maja 2024 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.188.2024.1AND wezwałem Państwa do jego uzupełnienia. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 maja 2024 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dwie osoby fizyczne, będące polskimi rezydentami podatkowymi, wraz ze spółką M. sp. z o.o. z siedzibą w (…) są wspólnikami w spółce M. Sp. z o.o. sp. j. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”).

Z dniem 1 stycznia 2022 r. Spółka rozpoczęła rok obrotowy, trwający do 31 grudnia 2022 r. Na moment rozpoczęcia tego roku obrotowego wspólnikami Spółki były wyłącznie osoby fizyczne.

W połowie stycznia 2022 r. do Spółki przystąpiła w charakterze wspólnika M. sp. z o.o. W związku z tym, w terminie 14 dni od dnia zmiany składu wspólników Spółki, złożono w sposób prawidłowy i skuteczny informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”). Co za tym idzie, Wnioskodawca nie nabył statusu podatnika podatku dochodowego w roku obrotowym trwającym od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2022 r.

Przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, na urzędowym formularzu CIT-15J ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki, ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z tej Spółki.

Pytanie

Czy w związku z tym, że Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., to czy Spółka uzyskała, z mocy prawa, status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., to Spółka uzyskała, z mocy prawa, status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Spółka stoi na stanowisku, że literalne brzmienie przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT jest bezdyskusyjne i prowadzi do konkluzji, że w sytuacji spółek jawnych, które kontynuują swoją działalność, informacja, o której mowa w tym przepisie, musi być składana co roku, przed rozpoczęciem każdego kolejnego roku obrotowego spółki jawnej, aby ta nie uzyskała statusu podatnika podatku dochodowego.

Z kolei, zgodnie z art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru. Zaś, zgodnie z art. 8 ust. 2b Ustawy o CIT, w przypadku uzyskania statusu podatnika przez spółkę jawną, pierwszy rok podatkowy tej spółki trwa od dnia, w którym spółka uzyskała ten status, do końca przyjętego przez tę spółkę roku obrotowego.

Analiza powyższych, powiązanych systemowo przepisów podatkowych, dotyczących momentu nabycia statusu podatnika podatku dochodowego i pierwszego roku podatkowego, potwierdza wynik językowej interpretacji przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, mianowicie, że informację, o której mowa w tym przepisie, należy składać przed rozpoczęciem każdego kolejnego roku obrotowego, w sytuacji kontynuacji działalności przez spółkę jawną, a brak jej złożenia wiąże się z nabyciem statusu podatnika podatku dochodowego od pierwszego dnia roku obrotowego, za który taka informacja nie została złożona.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

1) 1 stycznia 2021 r. – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;

2) rozpoczęcia działalności – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Zakładając racjonalność ustawodawcy, skoro w związku z wejściem w życie przedmiotowych przepisów składa się pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, to za kolejne lata obrotowe składa się kolejne informacje.

Należy również wskazać, że w sytuacji, w której ustawodawca nie zakłada cykliczności działań, wskazuje na konieczność dokonania danej czynności w związku z pierwszym wydarzeniem lub przed pierwszym wydarzeniem. Przykładowo, jest tak przy wyborze opodatkowania podatkiem ryczałem od dochodów spółek, gdzie podatnik składa „zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem”. Jest tak również przy wyborze opodatkowania podatkiem liniowym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.”

W świetle przywołanych przepisów podatkowych, wykładnia systemowa art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT powinna prowadzić do konkluzji, że informacja ta powinna być składana co roku, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego. Ustawodawca w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT nie objął bowiem hipotezą przepisu wyłącznie „pierwszego” roku obrotowego spółki jawnej, za który miałaby być składana informacja, jak w przywołanych przepisach, ale wskazał na rozpoczynający się rok obrotowy spółki jawnej. Tymczasem, gdy spółka jawna kontynuuje swoją działalność gospodarczą, rok obrotowy rozpoczyna się każdego kolejnego roku, aż do momentu likwidacji spółki lub jej wykreślenia z właściwego rejestru. Zatem, zgodnie z kanonami wykładni systemowej, należy przyjąć, że informacja, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, powinna być składana przed rozpoczęciem każdego kolejnego roku obrotowego spółki jawnej, jeżeli nie ma ona uzyskać statusu podatnika podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe, w świetle literalnego brzmienia przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, a także w jego ujęciu systemowym, Spółka powinna była złożyć informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., aby nie uzyskać statusu podatnika podatku dochodowego. Jeżeli zaś Spółka nie złożyła tej informacji przed rozpoczęciem tego kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., to Spółka uzyskała, z mocy art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT, status podatnika podatku dochodowego od pierwszego dnia tego roku obrotowego, tj. do 1 stycznia 2023 r.

Powyższe konkluzje znajdują umocowanie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w wydawanych interpretacjach indywidualnych:

- „Z przytoczonych przepisów prawa wprost wynika, jak słusznie podnosi Skarżąca, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji – każdorazowo przed rozpoczęciem roku obrotowego lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki” [(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 maja 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 421/23 (nieprawomocny)];

- „(...) jak wynika z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Z przepisu tego wynika bowiem wprost, że spółka jawna, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, pragnąc zachować status spółki transparentnej podatkowo, zobowiązana jest do złożenia informacji wskazanej w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a przed każdorazowym rozpoczęciem roku obrotowego” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.244.2023.1.AW).

Podsumowując, językowa wykładnia, która jest najważniejszą metodą wykładni przepisów podatkowych, wsparta dodatkowo wykładnią systemową i orzecznictwem, prowadzi, w ocenie Spółki, do przedstawionej wyżej konkluzji, zgodnie z którą Spółka uzyskała status podatnika podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

 a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), lub

 b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

 c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Przy czym, w myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2123 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”),

pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:

1) 1 stycznia 2021 r. – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;

2) rozpoczęcia działalności – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.

Stosownie do treści art. 21 ust. 2 ustawy nowelizującej,

jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później.

Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej,

w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.

Art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że

informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

 1) imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:

a) wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,

b) podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;

 2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Jak wynika z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT,

w przypadku zmiany w składzie podatników podatku dochodowego od osób prawnych lub podatników podatku dochodowego od osób fizycznych posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, aktualizację informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, składają również spółki jawne, które wcześniej nie składały informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a i c.

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT,

spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, a która chce zachować status podmiotu transparentnego podatkowo na gruncie ustawy o CIT, jest zobowiązana do złożenia informacji o wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółka jawna zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT).

Celem wprowadzenia do ustawy o CIT przepisu o obowiązku składania przez spółkę jawną takiej informacji/aktualizacji, wynikającym z uzasadnienia do ww. ustawy nowelizującej, jest zapewnienie możliwości weryfikacji przez organy podatkowe prawidłowości wykazywania przez wspólników/podatników spółki jawnej uzyskiwanych przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów „z udziału w zyskach tej spółki” w związku z treścią art. 5 ustawy o CIT i art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.).

Powyższe przepisy dotyczą zatem spółek jawnych, które chcą zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu, a nie Spółka.

Z opisu sprawy wynika, że w połowie stycznia 2022 r. do Spółki przystąpiła w charakterze wspólnika M. sp. z o.o. W związku z tym, w terminie 14 dni od dnia zmiany składu wspólników Spółki, złożono w sposób prawidłowy i skuteczny informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy o CIT. Co za tym idzie, Spółka nie nabyła statusu podatnika podatku dochodowego w roku obrotowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Natomiast przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, na urzędowym formularzu CIT-15J ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki, ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z tej Spółki.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy w związku z tym, że Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, to z mocy prawa uzyskała status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę Państwa wątpliwości, wskazać należy, że jak wynika z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki.

Z przepisu tego wynika zatem wprost, że spółka jawna, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, pragnąc zachować status spółki transparentnej podatkowo, zobowiązana jest do złożenia informacji wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1a lit. a przed każdorazowym rozpoczęciem roku obrotowego.

Konstrukcja przepisu art. 1 ust. 3 i 5 ustawy o CIT wskazuje, iż celem ustawodawcy było nałożenie na spółki jawne stałego obowiązku informowania o ich wspólnikach. Jeżeli spółka chciałaby zachować status podmiotu podatkowo transparentnego, to informację CIT-15J powinna składać co najmniej raz w roku, tj. przed rozpoczęciem nowego roku obrotowego oraz każdorazowo, jeśli w składzie podatników uprawnionych do zysku zajdą zmiany.

Jak wskazali Państwo we wniosku, Spółka przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, na urzędowym formularzu CIT-15J ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki, ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z tej Spółki.

W tej sytuacji Państwa Spółka uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od 1 stycznia 2023 r. i zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT zachowa ten status aż do czasu jej likwidacji lub wykreślenia z rejestru przedsiębiorców.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej oraz wyroku sądu administracyjnego stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00