Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.228.2024.1.RMA
Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do zwrotu podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (...) zamierza zrealizować następującą inwestycję pod nazwą: „(...)”. Gmina (...) złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Jedynym beneficjentem dofinansowania będzie Gmina (...). Przedmiotowa operacja polega na zakupie (...) w postaci sceny, oświetlenia oraz nagłośnienia w celu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury publicznej w miejscowości (...). Sala wielofunkcyjna będzie ogólnodostępna i udostępniana mieszkańcom w sposób bezpłatny zgodnie z regulaminem. Zadanie jest zlokalizowane w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy (...). W ramach zadania zakupiona zostanie scena (...), oświetlenie (...) oraz nagłośnienie (...).
Inwestycja nie jest objęta pomocą publiczną oraz nie jest realizowana przy pomocy instrumentów finansowych. Sala wielofunkcyjna jest własnością Gminy w całości. Przeważającą formą dofinansowania inwestycji jest dotacja bezzwrotna w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych w ramach PROW na lata 2014-2020.
Sala wielofunkcyjna w dużej mierze służy lokalnej społeczności, odbywają się na niej zarówno wydarzenia kulturalne, występy artystyczne, obchody świąt narodowych, jak i imprezy dla mieszkańców. Na co dzień sala wykorzystywana jest pod kątem zajęć dla użytkowników poszczególnych sekcji: plastycznej, historycznej, teatralnej czy tanecznej. W wydarzeniach społecznych odbywających się w sali biorą udział mieszkańcy w każdym wieku a także osoby niepełnosprawne, gdyż budynek jest dostępny dla takich osób. Sala wielofunkcyjna pełni funkcje biblioteczne, kulturotwórcze, dydaktyczne, wychowawcze, integrujące oraz skupia wokół siebie wszystkie grupy wiekowe. Brak sceny, odpowiedniego nagłośnienia oraz oświetlenia nie pozwala na intensywne użytkowanie sali wielofunkcyjnej, dlatego wymaga ona doposażenia. Dzięki realizacji zadania sala wielofunkcyjna podniesie swoją jakość użytkową i będzie służyła zarówno miejscowej władzy, jak i lokalnej społeczności. Wartość projektu ogółem wynosi (...), z czego wysokość dofinansowania wynosi (...). Powyższe przekłada się na procentowe wartości - 36,37% wkład własny, 63,63 % dotacja. Wniosek o udzielenie dotacji wskazuje całkowitą kwotę brutto (w tym VAT) stanowiącą koszt realizacji jako wydatki kwalifikowane do objęcia dotacją. Celem ogólnym realizacji projektu jest (...). Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia jego realizacji. W trakcie realizacji projektu do czasu otrzymania dotacji projekt będzie finansowany ze środków własnych Gminy zabezpieczonych w budżecie Gminy. Gmina nie planuje wykorzystania obiektu w celach komercyjnych. Nie zamierza udostępniać pomieszczenia podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja inwestycji oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji będą wystawione na Gminę (...). Wnioskodawca będzie wykorzystywał obiekt do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gmina uprawniona jest do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację przedmiotowej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy (...) nie jest ona uprawniona do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację przedsięwzięcia. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Realizacja projektu uzależniona jest od uzyskania dofinansowania w ramach PROW 2014-2020. Realizacja zadania będzie się odbywać na mieniu będącym własnością Gminy. Wniosek o udzielenie dotacji zakłada, że będzie ona obejmowała wartość netto kosztów realizacji inwestycji powiększoną o właściwą stawkę podatku VAT (23%). Po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.
Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do wskazanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług (warunek spełniony przez Gminę) oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) - warunek niespełniony przez Gminę.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych - a z takim przypadkiem mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Gminie nie będzie przysługiwało uprawnienie do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z wniosku wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Zamierzają Państwo zrealizować inwestycję pn. „(...)”. Przedmiotowa operacja polega na zakupie (...) w postaci sceny, oświetlenia oraz nagłośnienia w celu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury publicznej w miejscowości (...).
Sala wielofunkcyjna będzie ogólnodostępna i udostępniana mieszkańcom w sposób bezpłatny zgodnie z regulaminem. Sala wielofunkcyjna w dużej mierze służy lokalnej społeczności, odbywają się na niej zarówno wydarzenia kulturalne, występy artystyczne, obchody świąt narodowych, jak i imprezy dla mieszkańców. Na co dzień sala wykorzystywana jest pod kątem zajęć dla użytkowników poszczególnych sekcji: plastycznej, historycznej, teatralnej czy tanecznej. Sala wielofunkcyjna pełni funkcje biblioteczne, kulturotwórcze, dydaktyczne, wychowawcze, integrujące oraz skupia wokół siebie wszystkie grupy wiekowe.
Nie planują Państwo wykorzystania obiektu w celach komercyjnych. Nie zamierzają Państwo udostępniać pomieszczenia podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja inwestycji oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Państwa zadań własnych wynikających z obowiązujących przepisów prawa. Będą Państwo wykorzystywali obiekt do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację ww. inwestycji.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi.
Inwestycjapolega na zakupie (...), której to sali nie planują Państwo wykorzystywać w celach komercyjnych. Nie zamierzają Państwo udostępniać pomieszczenia podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Będą Państwo wykorzystywali obiekt do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy) od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”. Nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right