Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.264.2024.2.WH

Nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (…) (Miasto lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego - gminą w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 609) (dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki - w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W związku z realizacją powyższych zadań własnych, Miasto realizuje inwestycję polegającą na budowie nowoczesnego placu zabaw przy ul. (…) (dalej: Inwestycja lub Projekt).

Osiedle przy ul. (…) w (…) od zawsze cierpiało na brak ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej. Miejsce to jest zamieszkiwane przez duże grono młodych i starszych ludzi posiadających potomstwo, którzy chcieliby mieć możliwość spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu w bliskim otoczeniu. Czasy pandemii oraz niestabilna sytuacja na świecie wywołana konfliktem zbrojnym na Ukrainie spowodowała, że bardzo duża grupa ludzi zaprzestała kontaktów towarzyskich oraz korzystania ze stref rekreacji. Ponadto, powyższe bardzo niekorzystnie wpłynęło na sytuację materialną ww. grup oraz wzrost bezrobocia. Miasto, wychodząc naprzeciw problemom i oczekiwaniom mieszkańców (w tym grup defaworyzowanych wymienionych w Lokalnej Strategii Rozwoju), w partnerstwie ze Wspólnotą Mieszkaniową „(…)” oraz Wspólnotą Mieszkaniową „(…)” w (…), postanowiło zrealizować Inwestycję, która będzie służyła nie tylko mieszkańcom, ale również turystom.

W tym celu Miasto (…) złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania „(…)” i otrzymało na ten cel dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja Inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności obszaru Lokalnej Grupy Działania „(…)” poprzez rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej oraz pozwoli na zwiększenie poziomu integracji pomiędzy społecznością lokalną. Planowany do zakupienia sprzęt, urządzenia oraz infrastruktura towarzysząca stanowić będą niezbędne wyposażenie placu zabaw powstałego w ramach Projektu oraz zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa dla dzieci, rodziców i opiekunów (w tym grup defaworyzowanych) korzystających z infrastruktury.

Obiekt powstały w ramach Inwestycji, swoim wyglądem i formą doskonale wkomponuje się w estetykę otoczenia. Plac zabaw służył będzie również jako miejsce do organizacji spotkań towarzyskich tak jak, np. pikniki rodzinne, małe imprezy plenerowe, itd. Elementem innowacyjnym, który będzie miał dodatkowo wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz klimatu na obszarze Lokalnej Grupy Działania będzie utworzona przez mieszkańców osiedla we własnym zakresie (w ramach pogłębienia integracji społecznej) tzw. „biblioteczka osiedlowa”, z której skorzystać będzie mógł każdy użytkownik placu zabaw, powstałego w ramach Projektu. Zasoby biblioteczki będą wypełniane przez samych użytkowników materiałami w postaci książek, komiksów, gazet czy czasopism, które zamiast trafiać do kosza, będą mogły być wykorzystane ponownie przez inne osoby. Przyczyni się to również do tego, że użytkownicy placu zabaw powstałego w ramach Inwestycji, będą spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu zatapiając się w lekturę, podczas gdy ich pociechy będą bawiły się tuż obok. To z kolei przełoży się pozytywnie na spadek zużycia energii elektrycznej w mieszkaniach w efekcie czego zmniejszeniu ulegnie ślad węglowy oraz generowane będą oszczędności przez mieszkańców osiedla. Projekt zapewni integrację zasobów (grunt będący własnością Wspólnoty Mieszkaniowej „(…)” oraz Wspólnoty Mieszkaniowej „(…)” z wkładem finansowym i merytorycznym Miasta, dzięki czemu możliwa jest realizacja przedmiotowego Projektu na bazie wypracowanego partnerstwa.

Projekt jest uzasadniony ekonomicznie, a koszty z nim związane są rynkowe i racjonalne oraz obejmują w szczególności:

·wykonanie nawierzchni na placu zabaw (z uwzględnieniem stref bezpieczeństwa urządzeń) oraz

·wyposażenie placu zabaw (z kosztami zakupu i montażu).

Planowana Inwestycja jest zgodna z Lokalną Strategią Rozwoju, ponieważ będzie realizować jej cele ogólne i szczegółowe oraz zapewni osiągnięcie wskaźników określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków. Realizacja Projektu zapewni możliwość osiągnięcia celu poprzez zakładany zakres rzeczowy w przewidywanym czasie jego realizacji. Koszty Projektu są rynkowe, a planowane nakłady w kontekście przewidywanych przychodów gwarantują, że przedsięwzięcie jest ekonomicznie uzasadnione.

Miasto nie będzie pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Inwestycji - w szczególności nie będzie pobierać opłat za korzystanie z majątku powstałego w ramach Projektu. Korzystanie z obiektu, który powstać ma w wyniku Inwestycji będzie bezpłatne dla wszystkich korzystających.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, lecz będą służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Miasta jako organu władzy publicznej, polegających m.in. na tworzeniu terenów rekreacyjnych.

Na fakturach dokumentujących realizację Inwestycji jako nabywca wskazane będzie Miasto, w tym wskazany będzie NIP Miasta.

Na moment składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Miasto nie poniosło żadnych wydatków w związku z Projektem, nie mniej jednak w wyniku przeprowadzonej procedury zamówień publicznych wyłoniła wykonawcę z którym zawarła stosowną umowę.

Pytanie

Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami VAT w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników VAT, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne oznaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem VAT został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT, tzn. czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza w związku z tym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą VAT należny. W sprawie objętej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, taki związek niewątpliwie nie wystąpi.

Obiekt powstały w wyniku realizacji Inwestycji w żaden sposób nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Realizując Inwestycję Miasto nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, lecz będzie działać jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT), w ramach czynności publicznoprawnych. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, realizacja Projektu będzie odbywała się w ramach wykonywania zadań własnych Miasta, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym Miasto jest zobowiązane. Obiekt powstały w ramach Projektu będzie ogólnodostępny - będą z niego korzystać zarówno mieszkańcy jak i turyści, przy czym korzystanie to będzie nieodpłatne. Obiekt powstały w ramach Inwestycji będzie służył również jako miejsce do organizacji spotkań towarzyskich tak jak pikniki rodzinne, małe imprezy plenerowe, itd.

W konsekwencji, z uwagi na brak związku ww. wydatków z czynnościami opodatkowanymi, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji.

Stanowisko analogiczne do powyższego zostało zaprezentowane m.in.:

• w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS Nr 0114-KDIP4-2.4012.675.2023.1.MB z 12 stycznia 2024 r., w której organ podatkowy stwierdził, że: „Realizując zadania inwestycyjne polegające na budowie infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz będą działać jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, gdyż - jak wynika z wniosku - realizacja zadań inwestycyjnych będących przedmiotem wniosku będzie odbywała się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto z obiektów powstałych w ramach realizowanych zadań będą korzystały dzieci, młodzież szkolna, mieszkańcy Gminy, turyści i wczasowicze, gdzie będą mogli aktywnie spędzić wolny czas. Wybudowana infrastruktura sportowo-rekreacyjna przyczyni się do zaspokojenia potrzeb mieszkańców poprzez zorganizowanie miejsca spotkań mieszkańców wsi, co spowoduje aktywizację społeczności lokalnej oraz wzmocnienie kapitału społecznego. Obiekty powstałe w ramach opisanych we wniosku zadań będą udostępniane bezpłatnie. Zatem, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją zadań pn.: (...) oraz (...). Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego”;

• w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS Nr 0113-KDIPT1-1.4012.742.2023.1.WL z 10 stycznia 2024 r., w której organ podatkowy stwierdził, że: „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - teren inwestycji jest ogólnodostępny i nie będzie generował dochodu. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT Gminy. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. inwestycji”;

• w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS Nr 0114-KDIP4-3.4012.477.2023.1.DS z 22 grudnia 2023 r., w której stwierdzono, że: „Operacja zakłada budowę placu zabaw zlokalizowanego w miejscowości (...). Obiekt będzie ogólnodostępny dla mieszkańców miejscowości (...) oraz okolicznych wsi, a także będzie mógł być wykorzystywany przez dzieci podczas organizowanych wydarzeń i imprez plenerowych. [...] W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że realizują Państwo inwestycję polegającą na budowie nowoczesnego placu zabaw. Realizacja Inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności obszaru Lokalnej Grupy Działania „(…)” poprzez rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej oraz pozwoli na zwiększenie poziomu integracji pomiędzy społecznością lokalną. Planowany do zakupienia sprzęt, urządzenia oraz infrastruktura towarzysząca stanowić będą niezbędne wyposażenie placu zabaw powstałego w ramach Projektu oraz zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa dla dzieci, rodziców i opiekunów (w tym grup defaworyzowanych) korzystających z infrastruktury. Nie będą Państwo pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Inwestycji - w szczególności nie będą Państwo pobierać opłat za korzystanie z majątku powstałego w ramach Projektu. Korzystanie z obiektu, który powstać ma w wyniku Inwestycji będzie bezpłatne dla wszystkich korzystających. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, lecz będą służyć wyłącznie realizacji Państwa zadań własnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, obiekt powstały w wyniku realizacji Projektu nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacjąProjektu.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00