Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III SA/Po 668/23
Dnia 21 maja 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Mirella Ławniczak Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Agnieszka Raczkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 maja 2024 roku sprawy ze skargi Spółdzielni [...] w [...] na decyzję Zarządu Województwa z dnia 13 lipca 2023r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty do zwrotu w ramach umowy o dofinansowanie projektu I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Zarządu Województwa z dnia 15 grudnia 2022 r. nr [...]; II. zasądza od Zarządu Województwa na rzecz strony skarżącej kwotę 10.817,00 (dziesięć tysięcy osiemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 13 lipca 2023 r. nr [...] Zarząd Województwa, po ponownym rozpatrzeniu sprawy rozpoznanej decyzją z 15 grudnia 2022 r. (ww nr) określającej do zwrotu przez Spółdzielnię Socjalną "[...]" z siedzibą w [...] (dalej: strona, spółdzielnia, skarżąca, beneficjent) kwotę w wys. 385.000 zł wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych:
- dla kwoty 8.000 zł od 18.03.2020 r. do dnia dokonania zwrotu włącznie,
- dla kwoty 200.000 zł od 9.12.2020 r. do dnia dokonania zwrotu włącznie,
- dla kwoty 177.000 zł od 16.06.2021 r. do dnia dokonania zwrotu włącznie,
tytułem zwrotu dofinansowania otrzymanego w ramach środków przekazanych umową z 15.01.2020 r. o dofinansowanie projektu pn. "Znasz, mówisz, rozumiesz", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach W. Regionalnego Programu Operacyjnego na l. 2014-2020 (WRPO), utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Decyzję tę wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Spółdzielnia Socjalna "[...]" wniosła o dofinansowanie projektu w konkursie nr [...] dla Działania 8.2 Uczenie się przez całe życie, Osi Priorytetowej 8 Edukacja WRPO, przyczyniające się do podniesienia kompetencji osób znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy z powodu niskich kompetencji technologii informacyjno-komunikacyjnej i językowych. Zgodnie z wnioskiem grupę docelową stanowiły 432 osoby dorosłe w wieku aktywności zawodowej (18 l. i więcej), zgłaszające z własnej inicjatywy potrzebę podniesienia kompetencji, zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze woj. wlkp. Celem projektu było podniesienie kwalifikacji w zakresie j. ang. lub niem. 303 osób ww. kategorii osób poprzez organizację szkoleń językowych, na poziomie dostosowanym do indywidualnych potrzeb uczestnika, zakończonych egzaminem zewnętrznym certyfikującym nabyte kwalifikacje zg. z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) – 120h/os. W wyniku realizacji projektu min. 70% uczestników miało nabyć kwalifikacje językowe z j. ang. lub niem. Cel projektu miał zostać osiągnięty poprzez realizację 2 zadań: zad. 1. – szkolenie z j. ang. i niem. zgodnie z ESOKJ – zadanie rozliczane stawką jednostkową, zad. 2. – szkolenie z j. ang. i niem. – działania nieobjęte stawką jednostkową (tj. koszt zakupu podręczników językowych na potrzeby szkoleń, koszt egzaminu zewnętrznego).