Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III SA/Po 137/24
Dnia 21 maja 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 maja 2024 roku sprawy ze skargi R. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 31 stycznia 2024r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji w sprawie wydania koncesji na wydobywanie kopaliny I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Burmistrza Gminy O. z dnia 12 grudnia 2023r. nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 100,- zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 31 stycznia 2024 r. (nr jak w sentencji) Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpoznaniu zażalenia R. K. na postanowienie Burmistrza Gminy O. z 12 grudnia 2023 r. nr [...] o odmowie uzgodnienia projektu decyzji dotyczącej wydania koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego "[...]", położonego w O. na działce nr [...], obr. [...], utrzymało w mocy zaskarżone postanowienie.
Rozstrzygnięcie wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Burmistrz O. ww. postanowieniem z 12 grudnia 2023 r. na podstawie art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm., dalej: K.p.a.) oraz art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 633, dalej: P.g.g.) odmówił uzgodnienia przedłożonego przez Marszałka Województwa W. projektu decyzji w sprawie wydania koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego "[...]", położonego w O. na działce nr [...], obr. [...] Miasto O.. Powodem odmowy była niezgodność przedsięwzięcia ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy O. (zatw. uchwałą nr [...] Rady Gm. O. z 29.12.1999 r. – dalej: Studium). Wskazano, że Studium różnicuje tereny pod zabudowę usługową od terenów pod eksploatację powierzchni. Są to różne tereny pod względem ich przyszłego zagospodarowania. Na terenach usługowych Studium przewiduje możliwość realizacji obiektów, przy założeniu pełnego poszanowania walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego. Podjęcie zaś eksploatacji kruszywa spowoduje degradację środowiska przyrodniczego i będzie kolidowało z możliwością zaplanowania w sposób zgodny ze sztuką urbanistyczną przyszłej zabudowy usługowej. Ewidentnie teren ten przewidziany jest w Studium pod zabudowę usługowo-kubaturową. Działka nr [...] obr. Miasto O. wg Studium położona jest na terenach zabudowy usługowej obejmującej teren O. wraz z przyległymi terenami trasy krajowej nr [...]. W tej strefie znalazła się cała miejscowość jako największy ośrodek koncentracji usług gminy, gdzie wyznaczono również tereny przemysłu, składów i baz. Tereny pod eksploatację powierzchni wyznaczono jedynie w m. [...]. Wydanie uzgodnienia na eksploatację kruszywa zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 P.g.g. jest więc niezgodne ze Studium.