Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.188.2024.2.JK

Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych, stanowiących działki nr 1/1, nr 1/2, nr 2, nr 3 oraz nr 4,

-zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości niezabudowanych, stanowiących działki nr 5 oraz nr 6.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2024 r. (wpływ 31 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest właścicielem zabudowanej nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne. Zakup nieruchomości miał miejsce w 2005 r., a ostatnie nakłady na nią poczynione zostały w 2007 r. Wnioskodawca używał nieruchomości do działalności opodatkowanej.

Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta o numerze … przez Sąd Rejonowy w ... Nieruchomość położona jest w … i składa się z działek o numerach ewidencyjnych: 1/1, 1/2, 2, 3, 5, 6, 4. Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 10,7906 ha.

Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjętym uchwałą nr … Rady Gminy … z 2013 r., w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednostki strukturalnej „M” ... w części A, obejmującego tereny sołectwa .... Z powyższego dokumentu wynika, że niniejsza nieruchomość położona jest na terenach obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, terenach rolniczych, terenach lasów i dolesień oraz terenach zabudowy zagrodowej.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z opisami użytków znajdującymi się w wypisie z rejestru gruntów:

a)działka nr 1/1 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

b)działka nr 1/2 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

c)działka nr 2 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

d)działka nr 3 to grunty orne, użytki rolne zabudowane, grunty, łąki trwałe;

e)działka nr 5 to łąki trwałe i pastwiska trwałe;

f)działka nr 6 to łąki trwałe i pastwiska trwałe;

g)działka nr 4 to łąki trwałe, użytki rolne zabudowane, sad, rowy, pastwiska trwałe, nieużytki.

Na opisanej powyżej nieruchomości (na terenach zabudowanych) znajdują się:

a)murowana obora, zbudowana w 1983 r.;

b)budynek administracyjno-gospodarczy, zbudowany w 1987 r.;

c)murowany budynek transformatora wraz z transformatorem, zbudowany w 1983 r.;

d)parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak, zbudowany w 1983 r.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Pytanie sformułowane we wniosku dotyczy sprzedaży nieruchomości.

2.Doprecyzowując pierwotny wniosek Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe. W formularzu omyłkowo nie został zaznaczony właściwy kwadrat. Jednakże Spółka w dalszym ciągu nie sprzedała nieruchomości opisanej we wniosku. Równocześnie w tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że ostatnie nakłady poczynione na nieruchomość opisaną we wniosku zostały poczynione w 2010 r., a nie jak wskazano we wniosku rok 2007.

3.Działkami zabudowanymi są: działka nr 1/1, działka nr 1/2, działka nr 2, działka nr 3, działka nr 4. Z kolei działkami niezabudowanymi są: działka nr 5 oraz działka nr 6.

4.W odniesieniu do zabudowanych działek Wnioskodawca wskazał:

a)na których konkretnie działkach znajdują się poszczególne zabudowania będące przedmiotem wniosku, tj.:

i)murowana obora zbudowana w 1983 r. – działki o numerach 1/1, 1/2, 2 i 3;

ii)budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – działka nr 2;

iii)murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – działka nr 3;

iv)parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – działka nr 4;

b)wszystkie zabudowania opisane we wniosku stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725). W związku z powyższym nie stanowią one budowli, w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego ani urządzeń budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego.

Wnioskodawca wyodrębnia odpowiedź dla każdego zabudowania:

-murowana obora zbudowana w 1983 r. – budynek;

-budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – budynek;

-murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – budynek;

-parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – budynek;

c)nastąpiło pierwsze zasiedlenie wyżej opisanych zabudowań.

Poniżej Wnioskodawca podaje szczegóły:

i)murowana obora zbudowana w 1983 r. – pierwsze zasiedlenie 2010 r., nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

ii)budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – pierwsze zasiedlenie 1987 r., nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

iii)murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – pierwsze zasiedlenie 1983 r., nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

iv)parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – pierwsze zasiedlenie 1983 r., nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;

d)Wnioskodawca ponosił wydatki jedynie na ulepszenie murowanej obory:

i)wydatki poniesione zostały w latach 2007-2010;

ii)ulepszenie murowanej obory nie prowadziło do jej przebudowy;

iii)od wydatków na ulepszenie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;

iv)murowana obora była po dokonaniu ulepszeń oddana do użytkowania, w tym na potrzeby działalności gospodarczej oraz w momencie dostawy obory minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tego obiektu do użytkowania po dokonaniu ulepszeń.

5.W odniesieniu do działek niezabudowanych Wnioskodawca wskazuje, że:

a)z uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania wynika, że:

-dla działki nr 5 ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze;

-dla działki nr 6 w części ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze, a w części jako tereny lasów i dolesień;

b)dla niezabudowanych działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie sprawy nieruchomości będą zwolnione od podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane nieruchomości będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, natomiast przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, zarówno grunty, jak i budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 u.p.t.u., a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Następnie w art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., ustawodawca zwolnił od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również nadmienić, że zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u., ilekroć w przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 682), zwanej dalej ustawą – Prawo budowlane.

Na gruncie wyżej powołanej ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy dojść do przekonania, że sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, gdyż działki o numerach 1/1, 1/2, 2, 3, 4 są zabudowane budynkami dłużej niż 2 lata. W przypadku działek o numerach 5 i 6 zwolnienie będzie miało zastosowanie ze względu na fakt, że w planie zagospodarowania przestrzennego nie są one gruntami budowlanymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami zarówno budynki, jak i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Należy jednocześnie zaznaczyć, że sprzedaż składników nabytych/wytworzonych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego, co wynika bezpośrednio z art. 2 pkt 33 ustawy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/ budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu lub ulepszeniu (stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej) budynku/budowli oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też na potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Tak więc, aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym przepisie.

Natomiast jeżeli dostawa budynków, budowli, gruntów lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli i ich części prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, zauważyć należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W tym miejscu należy wskazać na przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Według art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z opisu sprawy, wynika że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo właścicielem Nieruchomości, którą planują Państwo sprzedać, stanowiącej gospodarstwo rolne. Zakup Nieruchomości miał miejsce w 2005 r., a ostatnie nakłady na nią poczynione zostały w 2010 r. Używali Państwo Nieruchomości do działalności opodatkowanej. Nieruchomość składa się z działek o numerach ewidencyjnych: 1/1, 1/2, 2, 3, 5, 6, 4. Łączna powierzchnia nieruchomości wynosi 10,7906 ha. Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że ww. Nieruchomość położona jest na terenach obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, terenach rolniczych, terenach lasów i dolesień oraz terenach zabudowy zagrodowej. Zgodnie z opisami użytków znajdującymi się w wypisie z rejestru gruntów:

a)działka nr 1/1 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

b)działka nr 1/2 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

c)działka nr 2 to użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe;

d)działka nr 3 to grunty orne, użytki rolne zabudowane, grunty, łąki trwałe;

e)działka nr 5 to łąki trwałe i pastwiska trwałe;

f)działka nr 6 to łąki trwałe i pastwiska trwałe;

g)działka nr 4 to łąki trwałe, użytki rolne zabudowane, sad, rowy, pastwiska trwałe, nieużytki.

Działkami zabudowanymi są działki nr 1/1, nr 1/2, nr 2, nr 3 oraz nr 4. Z kolei działkami niezabudowanymi są działki nr 5 oraz nr 6.

W odniesieniu do zabudowanych działek wskazali Państwo, że:

a)poszczególne zabudowania będące przedmiotem wniosku, znajdują się na:

i)murowana obora zbudowana w 1983 r. – działki nr 1/1, 1/2, 2 i 3;

ii)budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – działka nr 2;

iii)murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – działka nr 3;

iv)parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – działka nr 4;

b)wszystkie ww. zabudowania stanowią budynki w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, tj.:

-murowana obora zbudowana w 1983 r. – stanowi budynek;

-budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – stanowi budynek;

-murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – stanowi budynek;

-parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – stanowi budynek;

c)nastąpiło pierwsze zasiedlenie wyżej opisanych budynków, tj.:

i)murowana obora zbudowana w 1983 r. – pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 2010 r., w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

ii)budynek administracyjno-gospodarczy zbudowany w 1987 r. – pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1987 r., w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

iii)murowany budynek transformatora wraz z transformatorem – pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1983 r. w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

iv)parterowy, murowany, dwurodzinny budynek mieszkalny typu bliźniak – pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1983 r., w wyniku oddania do użytkowania, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

d)ponosili Państwo wydatki jedynie na ulepszenie murowanej obory, przy czym:

i)wydatki poniesione zostały w latach 2007-2010;

ii)ulepszenie murowanej obory nie prowadziło do jej przebudowy;

iii)od wydatków na ulepszenie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego;

iv)murowana obora była po dokonaniu ulepszeń oddana do użytkowania, w tym na potrzeby działalności gospodarczej oraz w momencie dostawy obory minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tego obiektu do użytkowania po dokonaniu ulepszeń.

W odniesieniu do działek niezabudowanych wskazali Państwo, że:

a)z uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania wynika, że:

-dla działki nr 5 ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze;

-dla działki nr 6 w części ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze, a w części jako tereny lasów i dolesień.

b)dla niezabudowanych działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy sprzedaż wskazanych Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących sprzedaż Nieruchomości stanowiących niezabudowane działki nr 5 i nr 6 podkreślić należy, że powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane. Z kolei ww. art. 2 pkt 33 ustawy, wskazuje, iż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W analizowanej sprawie dla Nieruchomości stanowiących niezabudowane działki ewidencyjne nr 5 oraz nr 6 uchwalony został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że:

-dla działki nr 5 ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze;

-dla działki nr 6 w części ustalono przeznaczenie jako tereny rolnicze, a w części jako tereny lasów i dolesień.

Dla ww. niezabudowanych działek nie została również wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W konsekwencji, działki nr 5 i 6, nie stanowią terenów budowlanych zdefiniowanych w art. 2 pkt 33 ustawy, zatem dla planowanej przez Państwa czynności sprzedaży ww. Nieruchomości niezabudowanych (działek nr 5 oraz nr 6) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z powyższym, planowana sprzedaż niezabudowanych działek ewidencyjnych nr 5 oraz nr 6 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że skoro dostawa działki nr 5 i 6 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących sprzedaży zabudowanych działek nr 1/1, nr 1/2, nr 2, nr 3, oraz 4 wskazać należy, że w celu ustalenia, czy w odniesieniu do dostawy ww. Nieruchomości zabudowanych:

-murowaną oborą zbudowaną w 1983 r., posadowioną na działkach nr 1/1, 1/2, 2 i 3;

-budynkiem administracyjno-gospodarczym zbudowanym w 1987 r., posadowionym na działce nr 2,

-murowanym budynkiem transformatora wraz z transformatorem, posadowionym na działce nr 3,

-parterowym, murowanym, dwurodzinnym budynkiem mieszkalnym typu bliźniak, posadowionym na działce nr 4,

zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozstrzygnąć, czy względem ww. budynków posadowionych na wskazanych działkach doszło do ich pierwszego zasiedlenia.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w odniesieniu do:

-budynku murowanej obory, położonego na działkach nr 1/1, 1/2, 2 i 3, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 2010 r., w wyniku oddania jej do użytkowania, a pomiędzy jej pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

-budynku administracyjno-gospodarczego, posadowionego na działce nr 2, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1987 r., w wyniku oddania go do użytkowania, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

-murowanego budynku transformatora wraz z transformatorem, posadowionego na działce nr 3, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1983 r., w wyniku oddania go do użytkowania, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata;

-parterowego, murowanego, dwurodzinnego budynku mieszkalnego typu bliźniak, posadowionego na działce nr 4, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1983 r., w wyniku oddania go do użytkowania, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Ponadto wskazali Państwo, że ponosili wydatki jedynie na ulepszenie murowanej obory, przy czym wydatki poniesione zostały w latach 2007-2010, budynek ten był po dokonaniu ulepszeń w 2010 r. oddany do użytkowania, w tym na potrzeby Państwa działalności gospodarczej oraz w momencie dostawy obory minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tego obiektu do użytkowania po dokonaniu ulepszeń.

W konsekwencji dla sprzedaży ww. budynków, tj.:

-budynku murowanej obory, posadowionego na działkach nr 1/1, 1/2, 2 i 3,

-budynku administracyjno-gospodarczego, posadowionego na działce nr 2,

-murowanego budynku transformatora wraz z transformatorem, posadowionego na działce nr 3,

-parterowego, murowanego, dwurodzinnego budynku mieszkalnego typu bliźniak, posadowionego na działce nr 4,

zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające do zastosowania tego zwolnienia, o których mowa w tym przepisie.

W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu (działek ewidencyjnych nr 1/1, nr 1/2, nr 2, nr 3 oraz nr 4), na którym znajdują się ww. budynki, również będzie zwolniona od podatku VAT.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że skoro dostawa przedmiotowych budynków, tj.:

-budynku murowanej obory, posadowionego na działkach nr 1/1, 1/2, 2 i 3,

-budynku administracyjno-gospodarczego, posadowionego na działce nr 2,

-murowanego budynku transformatora wraz z transformatorem, posadowionego na działce nr 3,

-parterowego, murowanego, dwurodzinnego budynku mieszkalnego typu bliźniak, posadowionego na działce nr 4,

będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.

Podsumowując stwierdzić należy, że sprzedaż nieruchomości niezabudowanej, stanowiącej działki ewidencyjne nr 5 i nr 6, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast sprzedaż:

-budynku murowanego obory, posadowionego na działkach nr 1/1, 1/2, 2 i 3,

-budynku administracyjno-gospodarczego, posadowionego na działce nr 2,

-murowanego budynku transformatora wraz z transformatorem, posadowionego na działce nr 3,

-parterowego, murowanego, dwurodzinnego budynku mieszkalnego typu bliźniak, posadowionego na działce nr 4,

będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 164 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00