Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.289.2024.1.JŚ
Skutki podatkowe wypłaty świadczeń dla beneficjentów przez fundację rodzinną.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu podatkowego oraz związanych z tym obowiązków płatnika z tytułu wypłaty świadczenia z Fundacji rodzinnej.
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:
Pan A
2.Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
I.Pani B
II.Fundacja Rodzinna A w organizacji.
Opis zdarzenia przyszłego
Pan A i Pani B (dalej łącznie jako: „Fundatorzy”) są osobami fizycznymi oraz polskim rezydentami podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Pozostają oni w związku małżeńskim. Pomiędzy małżonkami panuje ustrój wspólności majątkowej ustawowej, o której mowa w art. 31 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.).
Fundatorzy aktem założycielskim z 8 lutego 2024 r., ustanowili fundację rodzinną (na podstawie ustawy o fundacji rodzinnej z dnia 26 stycznia 2023 r. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „UFR” lub „ustawa o FR”), pod nazwą „Fundacja Rodzinna A” (dalej: „Fundacja Rodzinna”). Fundacja Rodzinna będzie działać na podstawie obowiązującego prawa oraz statutu Fundacji Rodzinnej (dalej: „Statut”). Fundacja została powołana na czas nieoznaczony.
Podstawowym celem Fundacji Rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji Rodzinnej. Fundacja Rodzinna będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów statutowych.
W marcu 2024 r. złożono wniosek o wpis Fundacji Rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych. Mając na względzie wymóg pokrycia funduszu założycielskiego w kwocie 100.000,00 zł (zgodnie z art. 17 ustawy o FR) Fundatorzy wnieśli środki pieniężne w częściach równych:
•Pani B wniesie 50.000,00 zł,
•Pan A wniesie 50.000,00 zł.
W dalszej kolejności (prawdopodobnie po uzyskiwaniu wpisu do rejestru fundacji rodzinnych) Fundatorzy wniosą do Fundacji inne składniki majątkowe (w szczególności udziały w spółkach handlowych - choć nie jest wykluczone, że także inne składniki majątkowe). Ponieważ, część majątku będzie wnoszona z majątku osobistego Pana A zakłada się, że wartość składników majątkowych wniesionych ostatecznie przez Pana Aa będzie większa niż wartość składników wniesionych przez Panią B.
Wskazane powyżej mienie wraz z pokrytym funduszem założycielskim będzie stanowić majątek Fundacji Rodzinnej.
Zgodnie z ustawą o FR, zarząd Fundacji Rodzinnej będzie dokonywał aktualizacji spisu mienia, a we wskazanym spisie będzie znajdowała się także informacja (art. 27 ust. 4 UFR) o aktualnej proporcji wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną (o której mowa w art. 28 ust. 1 UFR).
Zgodnie ze Statutem Fundacji Rodzinnej, beneficjentami będą Fundatorzy oraz zstępni Fundatorów (w tym osoby przysposobione przez Fundatorów lub ich zstępnych) - dalej łącznie jako: „Beneficjenci”. Tym samym, zakłada się, że zasadniczo do grona beneficjentów Fundacji Rodzinnej będą należały osoby będące wobec Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm., dalej: „ustawa o PSID”) - dalej „Grupa 0”.
Fundacja w toku swojej działalności może zostać zobowiązana do dokonywania świadczeń pieniężnych (potencjalnie także niepieniężnych), o których mowa w art. 2 UFR (dalej łącznie jako: „Świadczenia”) na rzecz Beneficjentów (w tym także Fundatorów będących Beneficjentami). Zasady wypłaty Świadczeń będą uregulowane w Statucie.
W związku z powyższym Fundatorzy powzięli wątpliwości w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”) w odniesieniu do całości otrzymanych lub postawionych do dyspozycji w przyszłości Świadczeń od Fundacji Rodzinnej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT.
Pytania
1.Czy Świadczenia otrzymane w przyszłości przez każdego z Fundatorów jako beneficjentów (lub pozostawiane do dyspozycji na ich rzecz), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą w całości podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT?
2.Czy Fundacja Rodzinna, działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty Świadczeń pieniężnych na rzecz Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT od całości wartości świadczenia i odstąpić przez to od poboru podatku z tego tytułu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawców, Świadczenia otrzymane w przyszłości przez każdego z Fundatorów jako beneficjentów (lub pozostawiane do ich dyspozycji), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą w całości podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT.
2.Zdaniem Wnioskodawców, Fundacja Rodzinna działając w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku wypłaty Świadczeń pieniężnych na rzecz Beneficjentów, będzie mogła zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT od całości wartości świadczenia i odstąpić przez to od poboru podatku z tego tytułu.
Uzasadnienie do pytania nr 1
Zasady opodatkowania świadczeń z Fundacji rodzinnej oraz ustalania proporcji.
Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł uważa się również przychody osób fizycznych z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR.
Przychody te są opodatkowane stawką 15% (lub 10% w przypadku przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o PSID) - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT, o ile nie znajdzie zastosowanie zwolnienie podatkowe.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT, ww. przychody (świadczenia otrzymane z fundacji rodzinnej) podlegają zwolnieniu podatkowemu, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą z tzw. „Grupy 0” (tj. osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSID) - z zastrzeżeniem art. 21 ust. 49 ustawy o PIT.
Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT, powyższe zwolnienie stosuje się tylko do części przychodów beneficjenta (będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą z „Grupy 0”), odpowiadającej proporcji (o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR - według stanu na dzień uzyskania przychodu).
Zasady ustalania powyższej proporcji zostały natomiast uregulowane w art. 28 i art. 29 UFR. Zgodnie z tym przepisami:
- dla celów PIT określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną,
- na potrzeby obliczania proporcji mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora (przy czym w przypadku wnoszenia mienia przez wspólnego zstępnego, wstępnego albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach),
- proporcję określa się w części, w jakiej suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na fundatora pozostaje do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną (art. 29 UFR).
Przykładowo więc, gdyby ww. proporcja ustalona dla fundatora oraz fundacji rodzinnej wyniosła odpowiednio 60% i 40% to w przypadku otrzymania świadczenia przez fundatora (jako beneficjenta), 40% wartości świadczenia podlegałaby opodatkowaniu a 60% wartości świadczenia (przychodów) byłaby zwolniona z opodatkowania (PIT).
Opodatkowanie Zainteresowanych
Odnosząc powyższe zasady do opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać, że Fundatorzy (każdy z nich) w przypadku otrzymania Świadczenia z Fundacji Rodzinnej (o którym mowa w art. 2 ustawy o FR) będą mogli korzystać ze zwolnienia podatkowego w PIT od całości uzyskanego Świadczenia.
Należy bowiem zauważyć, że zwolnienie podatkowe (z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT) dotyczy nie tylko fundatorów, ale także osób z „Grupy 0” względem fundatora. Zgodnie natomiast z art. 4a ust. 1 ustawy o PSID, do tzw. „Grupy 0” zalicza się także małżonka. Podobnie także w art. 21 ust. 49 ustawy o PIT - ustawodawca dopuścił możliwość powołania się nie tylko na proporcję beneficjenta będącego fundatorem, ale także beneficjenta będącego w stosunku do fundatora osobą z tzw. „Grupy 0”.
W omawianym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Fundatorzy pozostają w związku małżeńskim. W konsekwencji Świadczenia otrzymywane przez nich (nawet gdyby obliczyć oddzielną proporcję dla obu Fundatorów - małżonków), powinny w całości podlegać zwolnieniu podatkowemu, ponieważ każdemu z Fundatorów:
- zwolnienie podatkowe będzie przysługiwało w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 UFR - ustalonej dla tego Fundatora;
- oraz zwolnienie podatkowe będzie przysługiwało także w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 UFR - ustalonej dla drugiego Fundatora (małżonka), z uwagi na fakt, że beneficjent będzie osobą z tzw. „Grupy 0” względem tego drugiego Fundatora (małżonka),
Przykładowo, przyjmując dla obu Fundatorów docelowe ww. proporcje będą się różnić (dla celów ilustracyjnych, hipotetycznie np. odpowiednio 80% dla Pana Aa oraz 20% dla Pani B) to w przypadku otrzymania Świadczenia od Fundacji Rodzinnej, przez Panią B:
- 20% wartości świadczenia (20% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT ponieważ w tym zakresie Pani B jako beneficjent będzie mogła powołać się na proporcję ustaloną dla siebie (jako jednego z fundatorów) - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 ustawy o PIT;
- pozostałe 80% wartości świadczenia (80% przychodów) będzie podlegało zwolnieniu podatkowemu z PIT ponieważ w tym zakresie beneficjent (Pani B) będzie mogła powołać się na proporcję ustaloną dla Pana Aa (jako drugiego Fundatora) ponieważ pozostaje względem niego osobą z „Grupy 0” (jako małżonka) - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 pkt 2 in fine ustawy o PIT;
- w konsekwencji całość Świadczenia będzie podlegała zwolnieniu.
Powyższe podejście (zastosowanie zwolnienia podatkowego dla całości świadczenia) jest nie tylko zgodne z literalnym brzmieniem przepisów, ale i z celami wprowadzenia ustawy o fundacji rodzinnej (w tym zasad opodatkowania). W uzasadnieniu rządowego projektu ustawy o fundacji rodzinnej (IX kadencja, druk sejm. nr 2798, dalej: „Uzasadnienie”) wskazano, że fundacje rodzinne mają umożliwić „wielopokoleniową sukcesję przedsiębiorstw, których zyski zapewniają środki utrzymania rodziny i innych osób bliskich fundatorowi: (s. 113 Uzasadnienia). Natomiast w zakresie samego mechanizmu zwolnienia w PIT, w ramach Uzasadnienia wskazano, że: „Nabycie przez osoby fizyczne od fundacji rodzinnej świadczeń oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w wysokości uzależnionej od stopnia pokrewieństwa beneficjenta z fundatorem (zwolnienie w przypadku fundatora oraz osób bliskich należących do tzw. „grupy zero” w stosunku do fundatora, określonej w ustawie o podatku od spadków i darowizn, tj. małżonka, zstępnego, wstępnego, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, albo w przypadku pozostałych osób 15%) (s. 119 Uzasadnienia).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców, Świadczenia otrzymane w przyszłości przez Fundatorów jako beneficjentów (lub pozostawiane do dyspozycji), o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o FR, będą korzystać w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT - niezależnie od okoliczności, że Fundacja Rodzinna została założona i będzie wyposażona w mienie przez dwóch Fundatorów. Takie podejście jest zgodnie nie tylko z literalną treścią ustawy o PIT oraz ustawy o fundacji rodzinnej, lecz stanowi też wypełnienie założenia ustawodawcy ustalającego preferencję dla Świadczeń dla najbliższej rodziny fundatorów fundacji rodzinnych na gruncie ustawy o PIT.
Uzasadnienie do pytania nr 2
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, fundacje rodzinne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4aa ustawy o PIT, płatnicy przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, są obowiązani do dochowania należytej staranności.
Fundacja Rodzinna wypłacając Świadczenia na rzecz Beneficjentów (tu zasadniczo: Fundatorów oraz ich zstępnych), działając jako płatnik będzie więc zobowiązana do analizy czy Świadczenie podlega w całości (lub w części) zwolnieniu podatkowemu (o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT). Dopiero w przypadku uznania, że Świadczenie nie podlega zwolnieniu podatkowemu Fundacja Rodzinna jako płatnik będzie miała obowiązek obliczania, pobierania i odprowadzania podatku, stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.
Mając na uwadze stanowisko przedstawione powyżej (w uzasadnieniu do pytania nr 1), Wnioskodawcy wskazują, że Fundacja Rodzinna dokonując wypłaty Świadczeń na rzecz Fundatorów (będących Beneficjentami) będzie mogła zastosować zwolnienie podatkowe do całości (pełnej wartości) Świadczenia - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT.
Obok Fundatorów (co do których zasady opodatkowania zostały omówione we wcześniejszej części wniosku) Beneficjentami Fundacji Rodzinnej będą także wspólni zstępni Fundatorów, w tym osoby przysposobione przez Fundatorów lub ich zstępnych. Beneficjenci będą więc osobami z tzw. „Grupy 0” względem Fundatorów. W tym kontekście należy podkreślić, że ponieważ dla celów ustawy o PSID (zgodnie z art. 14 ust. 4) za zstępnych uznaje się także przysposobionych i ich zstępnych - to osoby przysposobione powinny być uznawane za osoby z „Grupy 0” (tj. osoby o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o PSID). W konsekwencji dla celów stosowania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT osoby przysposobione należy traktować jako zstępnych (a więc osoby z „Grupy 0”).
Zważywszy, że w przedstawionym opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Beneficjenci będą Fundatorami lub zstępnymi Fundatorów należy uznać, że Fundacja Rodzinna działając jako płatnik będzie mogła w całości zastosować zwolnienie podatkowe w PIT i odstąpić od poboru podatku, ponieważ:
- w przypadku Beneficjentów będących Fundatorami - mienie do Fundacji Rodzinnej będzie wniesione w całości przez Fundatorów pozostających w związku małżeńskim (w tym zakresie Wnioskodawcy odsyłają do uzasadnienia stanowiska do pytania nr 1);
- w przypadku Beneficjentów będących zstępnymi (w tym osobami przysposobionymi) Fundatorów - skoro mienie do Fundacji Rodzinnej będzie wniesione w całości przez Fundatorów,a względem każdego z Fundatorów dany Beneficjent jest (będzie) osobą z „Grupy 0” (jako zstępny), to dane Świadczenie:
- podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT - w części odpowiadającej proporcji ustalonej dla jednego z Fundatorów;
- a w drugiej części - będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w zw. z ust. 49 ustawy o PIT - na podstawie proporcji ustalonej dla drugiego z Fundatorów;
- efektywnie więc całość Świadczeń otrzymywanych przez Beneficjentów (będących zstępnymi Fundatorów) będzie podlegała zwolnieniu z PIT (przy założeniu, że tylko Fundatorzy będą wnosili majątek do Fundacji Rodzinnej lub względnie osoby bliskie dla Fundatorów, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o FR).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z opisu sprawy wynika, że Pan A i Pani B(dalej łącznie jako: „Fundatorzy”) są osobami fizycznymi oraz polskim rezydentami podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Pozostają oni w związku małżeńskim. Pomiędzy małżonkami panuje ustrój wspólności majątkowej ustawowej, o której mowa w art. 31 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Fundatorzy aktem założycielskim z 8 lutego 2024 r., ustanowili fundację rodzinną. W marcu 2024 r. złożono wniosek o wpis Fundacji Rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych. Mając na względzie wymóg pokrycia funduszu założycielskiego w kwocie 100.000,00 zł (zgodnie z art. 17 ustawy o FR) Fundatorzy wnieśli środki pieniężne w częściach równych. W dalszej kolejności (prawdopodobnie po uzyskiwaniu wpisu do rejestru fundacji rodzinnych) Fundatorzy wniosą do Fundacji inne składniki majątkowe (w szczególności udziały w spółkach handlowych - choć nie jest wykluczone, że także inne składniki majątkowe). Ponieważ, część majątku będzie wnoszona z majątku osobistego Pana Aa zakłada się, że wartość składników majątkowych wniesionych ostatecznie przez Pana Aa będzie większa niż wartość składników wniesionych przez Panią B. Wskazane powyżej mienie wraz z pokrytym funduszem założycielskim będzie stanowić majątek Fundacji Rodzinnej. Fundacja w toku swojej działalności może zostać zobowiązana do dokonywania świadczeń pieniężnych (potencjalnie także niepieniężnych), o których mowa w art. 2 UFR na rzecz Beneficjentów (w tym także Fundatorów będących Beneficjentami).
W związku z powyższym Fundatorzy powzięli wątpliwości w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do całości otrzymanych lub postawionych do dyspozycji w przyszłości Świadczeń od Fundacji Rodzinnej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
W myśl art. 30 ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1–11 oraz 11b–13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21
Z art. 41 ust. 4aa ww. ustawy wynika, że:
Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):
1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
W zakresie ustalania proporcji mają zastosowanie regulacje przepisów ustawy o fundacji rodzinnej (art. 27-29 ww. ustawy).
Z ww. przepisów wynika, że proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
Wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w drodze darowizny albo spadku przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo traktowane jest jako wniesienie mienia przez fundatora. Natomiast wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w drodze darowizny albo spadku przez inne osoby - uważa się za wniesienie mienia przez fundację rodzinną.
Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
Proporcję określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Przepisy ustawy o fundacji rodzinnej stanowią o ustalaniu proporcji każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Wskazany przepis art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej odwołuje się do informacji o aktualnych proporcjach zamieszczonych w spisie mienia, które określa się dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych (wskazuje na to odwołanie do przepisu art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej).
Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia wskazać należy, że w związku z ewentualnym otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji świadczeń od Fundacji, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej.
Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Z uwagi na powyższe zastrzeżenia, których Państwo nie uwzględnili w swoim stanowisku, nie można było uznać Państwa stanowiska za prawidłowe. Tym samym nie można również potwierdzić, że na Fundacji nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji Podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right