Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.267.2024.1.AW

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2024 r. wpłynął – zgodnie z właściwością za pośrednictwem Urzędu Skarbowego w (…) – Państwa wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 7 czerwca 2024 r. (wpływ 7 czerwca 2024 r.) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) realizowała projekt współfinansowany w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Umowa o przyznanie pomocy została zawarta z Województwem (...) z siedzibą Urzędu Województwa (...). Przyznana pomoc w wysokości (...) (63,63% poniesionych kosztów).

Przedmiotem realizowanego zadania, na które Gmina uzyskała pomoc finansową jest: „(...)”.

W wyniku przeprowadzenia operacji powstanie nowe ogólnodostępne miejsce, w którym mieszkańcy (...) będą mogli spędzać czas wolny, rozwijać własną osobowość poprzez realizację swoich pasji w sferze kultury i rozrywki. Mieszkańcy wsi i okolic będą mieli możliwość spotkania się na w nowym, zrewitalizowanym miejscu. Budowa nowych ciągów pieszych oraz placów rekreacyjnych i sportowych będzie służyć mieszkańcom podnosząc ich standard życia. Operacja ma za zadanie wspierać rozwój obszarów zaniedbanych i nieużytkowanych.

Modernizacja i rewitalizacja terenu będzie polegała na budowie nowych ciągów pieszych oraz placów rekreacyjnych i sportowych. Wybudowana zostanie nowa wiata z ławostołem, siłownia zewnętrzna i plac zabaw. Na placu rekreacyjnym będzie boisko do mini koszykówki oraz plansza na warcaby oraz gra w klasy. Teren zostanie ogrodzony.

Lokalizacja miejsca umożliwi korzystanie z niej zarówno dorosłych mieszkańców (...) oraz młodzieży i dzieci. Inwestycja swoim charakterem dopasowana jest do lokalnej architektury i idealnie wpisuje się w obecny krajobraz oraz znajduje się na terenie obecnej świetlicy.

Zrewitalizowany teren będzie integrował różne pokolenia. Proponowany projekt zakłada, że nowa przestrzeń będzie służyła nie tylko rodzinom z dziećmi, ale również młodzieży i seniorom.

Montaż nowych urządzeń małej architektury zapewni miejsca do odpoczynku i rekreacji. Projekt zakłada wykonanie nowych nasadzeń drzew oraz roślinności towarzyszącej na terenie objętym wnioskiem. Nowe nasadzenia wpłyną natomiast korzystnie na jakość powietrza i warunki życia ptaków i owadów, które harmonijnie współtworzą ekosystem.

Realizacja projektu pozwoliła na rewitalizację terenu, który na dzień dzisiejszy jest zaniedbany, a dzięki temu stanie się on miejscem przyjaznym dla mieszkańców.

W (...) brak jest takiego miejsca, a okoliczni mieszkańcy zyskają nowe miejsce, które stanie się nie tylko piękne, ale również nowo zagospodarowane i doposażone.

Inwestor – Gmina (...) jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina będzie nabywcą wszystkich towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Dokonując analizy przedmiotowych, planowanych zakupów, które w części stanowić będą wydatki remontowe, a w części inwestycyjne stwierdzono, iż Gmina nie będzie uprawniona do odliczania podatku VAT od zakupów związanych z tym zadaniem, a tym samym przyjęto, że podatek VAT będzie stanowił wydatek kwalifikowany przy rozliczeniu dofinansowania.

W piśmie 7 czerwca 2024 r. doprecyzowali Państwo opis sprawy o informację, że zakupione w ramach realizowanego zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gmina (...), będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczących realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, przedmiot zadania: „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Gmina (...), posiadająca status czynnego podatnika VAT, realizując przedmiotowy projekt, była nabywcą wszystkich towarów i usług z nim związanych. Przedmiotowe działanie stanowi realizację zadań Gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

Celem zadania jest w szczególności poprawa lokalnej infrastruktury technicznej, a tym samym tworzenie szansy na rozwój zainteresowań lokalnej społeczności. Wszystkie usługi jakie zostaną stworzone lub unowocześnione w ramach działań, będą kierowane do mieszkańców gminy (...), a korzystanie z nich będzie nieodpłatne.

W świetle powyższego, przy konstrukcji finansowej projektu Gmina (...) uznała, że nie będzie miała prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, a tym samym VAT stanie się wydatkiem kwalifikowanym przy rozliczaniu projektu.

Stanowisko Gminy wynika wprost z przesłanek określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. I tak, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których realizacji zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, Gmina (...) pomimo, iż posiada status czynnego podatnika VAT, przy realizacji projektu nie działa w charakterze podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a ponadto zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych.

Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowego projektu, Gmina nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, a tym samym stanowić on będzie w całości koszt kwalifikowany projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie, inwestycja polegająca na modernizacji i rewitalizacji terenu zielonego odbywa się w ramach władztwa publicznego. Gmina wykonując tą inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Powyższe wynika z faktu, że – jak Gmina wskazała – w wyniku przeprowadzenia operacji powstanie nowe ogólnodostępne miejsce, w którym mieszkańcy będą mogli spędzać czas wolny, rozwijać własną osobowość poprzez realizację swoich pasji w sferze kultury i rozrywki. Mieszkańcy wsi i okolic będą mieli możliwość spotkania się na w nowym, zrewitalizowanym miejscu. Budowa nowych ciągów pieszych oraz placów rekreacyjnych i sportowych będzie służyć mieszkańcom podnosząc ich standard życia. Operacja ma za zadanie wspierać rozwój obszarów zaniedbanych i nieużytkowanych. Ponadto, zakupione w ramach realizowanego zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00