Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.258.2024.1.AK

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę i Partnerów w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę i Partnerów w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo pismami z 11 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.), 6 czerwca 2024 r. (data wpływu 6 czerwca 2024 r.) oraz 7 czerwca 2024 r. (data wpływu 7 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Opis stanu faktycznego

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianego doradztwa biznesowego oraz pozyskiwania i rozliczania dla swoich klientów różnego rodzaju dotacji, grantów i subwencji. Spółka jest tzw. spółką not for profit i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa handlowego (m.in. art. 151 § 1 kodeksu spółek handlowych) oraz umową spółki może prowadzić także inną działalność niż działalność gospodarcza, a uzyskiwane dochody przeznacza także na realizację celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Uzyskiwane dochody nie są przy tym przeznaczane do podziału między udziałowców (tzw. wyłączenie prawa wspólników do dywidendy). W ramach tej sfery działalności (tj. poza zakresem działalności gospodarczej) Spółka podejmuje różnego rodzaju aktywności na rzecz rozwoju innowacyjności.

Obecnie, w ramach działalności non for profit i Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla ... na lata 2021-2027, Priorytet 7: Rynek pracy, Działanie 7.5 Usługi rozwojowe, Cel szczegółowy: Wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia - Spółka realizuje projekt pn. „...”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (dalej: „Projekt”). Projekt jest realizowany w ramach umowy o dofinansowanie, którą Spółka zawarła z Województwem (dalej: „....”). Projekt realizowany jest w partnerstwie z dwoma innymi podmiotami (dalej Partnerzy). Zarówno Spółka jak i Partnerzy realizują projekt w tożsamym zakresie - zadania projektowe dla każdego podmiotu są takie same, różnicą jest tylko skala.

Spółka realizuje, w zaokrągleniu, 50% zadań i budżetu, Partnerzy po, w zaokrągleniu, 25% zadań i budżetu.

 Partnerzy to:

  • ..... (dalej ...) z siedzibą w ....., spółdzielnia zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonym przez Sąd Rejonowy ..., Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem ...., NIP: ...., REGON: ..., ul. ..., ...;
  • ....spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej ......) z siedzibą w ....., zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla ..., Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem ..., NIP: ..., REGON: ..., ul. ..., ....

Projekt, zgodnie z założeniami, jest realizowany w okresie ...., ale w pewnych okolicznościach okres ten może być zmieniony.

Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji min. ... .... Cel ten zostanie osiągnięty poprzez min. ......., a następnie wsparcie min. ..... MŚP w realizacji usług rozwojowych w Bazie Usług Rozwojowych (dalej BUR) oraz monitoring ich realizacji (min. 50% usług rozwojowych).

Cel zostanie także osiągnięty przez refundację min. .... MŚP usług rozwojowych wybranych z BUR z naciskiem na kompetencje w opiece długoterminowej ...

Projekt jest zgodny z wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027.

W projekcie planowane są zadania polegające na działaniach merytorycznych poza Bazą Usług Rozwojowych (zadanie 1: dotyczy wydatków poniesionych przez Spółkę i Partnerów na wynagrodzenia doradców mobilnych: umowy o pracę i umowy cywilnoprawne oraz zwrot kosztów dojazdu na diagnozę potrzeb MŚP i monitoring usług rozwojowych), wsparciu przedsiębiorców (zadanie 2: polega na refundacji przez Spółkę i Partnerów wydatków poniesionych przez przedsiębiorstwa na usługi oraz koszty pośrednie (zadanie 3). Wszystkie powyższe wydatki zostaną sfinansowane z uzyskanej przez Spółkę dotacji w ramach realizacji projektu.

Zestawienie przedmiotowe tych wydatków przedstawia się następująco:

  • wynagrodzenia doradców mobilnych (zatrudnionych na umowę o pracę oraz podwykonawców zatrudnionych na/umowy cywilnoprawne) - VAT może pojawić się w fakturach podwykonawców zatrudnionych na umowy cywilnoprawne;
  • koszt dojazdu na diagnozę potrzeb rozwojowych i monitoring usług rozwojowych - VAT może pojawić się w kosztach zakupu paliwa, jeśli doradcy mobilni będą korzystali z samochodów służbowych;
  • refundacja kosztów usług rozwojowych dla MŚP. Usługi rozwojowe będą rozliczane i refundowane MŚP przez Spółkę i Partnerów w stosunku do wartości brutto lub netto danej usługi rozwojowej ze względu na sposób ich rozliczeń księgowych w danej MŚP. Przykładowo jeśli dana firma otrzymała fakturę VAT za usługę rozwojową i wartość kosztów VAT rozlicza w ramach swojej działalności, to nie może uzyskać refundacji tej części kosztów usługi rozwojowej u Operatora. Jeśli natomiast nie ma prawnej możliwości rozliczenia VAT-u, a poniosła pełny koszt takiej usługi wraz z VAT-em, to podstawą do refundacji jest pełna wartość brutto;
  • koszty pośrednie do wysokości 10% kosztów bezpośrednich Projektu (wyżej wskazanych), które nie są raportowane, a które dotyczą kosztów obsługi prawnej, księgowej, administracji, promocji itp. uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu. VAT pojawi się na poziomie faktur kosztowych za usługi (księgowe, prawne) oraz zakupy niezbędne do zarządzania projektem.

Dofinansowanie i wkład własny do usług rozwojowych - całość wydatku ponoszona przez przedsiębiorcę, a następnie po dostarczeniu dokumentu księgowego oraz potwierdzenia zapłaty, Spółka lub Partnerzy wypłacają refundację ze środków pozyskanej z ... dotacji.

Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu, w transzach, na podstawie wniosku o płatność składanego przez Spółkę do ..., Spółka i Partnerzy w ramach Projektu nie osiągają innych przychodów poza dotacją, a realizacja Projektu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług. W związku z realizacją projektu Spółka i Partnerzy nie wykonują żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, a jedynie realizują wyżej przedstawione zadania, które są finansowane ze środków uzyskanych z dotacji, a w przypadku zadania nr 2 (realizacja wsparcia) częściowo sfinansowanych wkładem własnym uczestników (od 20% do 50% wartości usługi rozwojowej).

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach konkursu nr ...., w projekcie, którego wartość jest mniejsza niż 5 mln EUR (włączając VAT), podatek VAT jest kwalifikowalny. W projekcie, którego wartość wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), podatek VAT jest niekwalifikowalny. W projekcie, którego wartość wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Wartość projektu realizowanego przez Spółkę i Partnerów to: .... zł.

W przypadku gdy uczestnik konkursu ma status czynnego podatnika, a tak jest w przypadku Spółki i Partnerów, VAT może zostać uznany za kwalifikowalny jedynie w przypadku posiadania przez Wnioskodawcę indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez uprawniony organ — Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Pytanie

Czy Spółce i Partnerom przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę i Partnerów w związku z realizacją ww. projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym Wnioskodawca występuje jako Beneficjent?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka i Partnerzy mają status czynnych podatników VAT, w związku z tym mają potencjalnie możliwość odliczania podatku naliczonego, jednak wyłącznie w zakresie zakupów towarów i usług, które są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli podatek VAT może zostać odzyskany przez podatnika, jest wydatkiem niekwalifikowanym w ramach Projektu, natomiast jeżeli nie można odliczyć poniesionego podatku VAT na mocy określonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas podatek ten może stać się wydatkiem kwalifikowanym (dofinansowanie w kwocie brutto).

Możliwość odzyskania podatku VAT uzależniona jest od tego, czy w wyniku realizacji projektu wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu. Według opinii Spółki, w niniejszym projekcie nie wystąpią czynności opodatkowane, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odzyskania podatku. Aby można było uznać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: „dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT”. Należy podkreślić, że dla czynności wykonywanych przez Spółkę i Partnerów w ramach Projektu, brak jest zindywidualizowanego odbiorcy, nie można więc mówić o świadczeniu wzajemnym między Spółką i Partnerami, a odbiorcą usługi, brak jest bowiem konkretnego odbiorcy świadczonych usług. W tym zakresie bowiem nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych w ramach Projektu czynności za odpłatne dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 lub/i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Co do kwestii odliczenia podatku VAT naliczonego od nabywanych w ramach Projektu przez Spółkę i Partnerów towarów lub usług należy podkreślić, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.

W myśl tego przepisu: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług;

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W każdym przypadku podatnik powinien dokonać oceny, czy jego intencją przy wykonywaniu określonych czynności, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, uzależnione jest od spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku“. Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Aby odliczenie podatku VAT było dopuszczalne, czynność powodująca naliczenie podatku powinna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada zatem, że wydatki poczynione celem ich uzyskania, stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że realizacja Projektu ma na celu wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia. Dzięki zastosowaniu indywidualnych ścieżek wsparcia dla MŚP (doradztwo rozwojowe) umożliwiona będzie realizacja celów rozwojowych firm oraz wzrost kwalifikacji i nabycie kompetencji przez ich pracowników.

Spółka i Partnerzy nie prowadzą działań marketingowych związanych z własną działalnością gospodarczą w ramach realizowanego Projektu, nie prowadzą także działań związanych ze sprzedażą produktów czy usług objętych realizacją Projektu. Środki, pochodzące z dofinansowania w ramach Projektu, przeznaczone są wyłącznie na pokrycie kosztów tego Projektu. Działania wykonywane w ramach Projektu zostały wskazane jako wykonywane w ramach działalności statutowej. Działania te finansowane są z dotacji, której nie można w tym przypadku uznać za wynagrodzenie, nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizacja Projektu stanowi odrębny obszar działalności od obszaru działalności komercyjnej. Działalność w zakresie realizacji Projektu, będąca nieodpłatną działalnością, nie może być uznana za działalność podporządkowaną regułom opłacalności i zysku, nie polega ona bowiem na wykonywaniu odpłatnych świadczeń przez Spółkę i Partnerów. Projekt nie generuje żadnych dochodów. W związku z realizacją Projektu Spółka i Partnerzy nie otrzymują wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym, wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, zdaniem Spółki i Partnerów, w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Spółka i Partnerzy nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu pn. „...”.

Poprawność stanowiska Spółki potwierdza również Interpretacja indywidualna o ID 564051, opublikowana 10.10.2023r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (https://eureka.mf.gov.pl/), w której organ stwierdza poprawność stanowiska w sprawie oceny skutków podatkowych w tożsamym zdarzeniu przyszłym (wsparcie MŚP w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania) - data wydania 04.10.2023, sygnatura 0112-KDIL1 -1.4012.410.2023.1.DS.

W podsumowaniu wniosku Spółka oświadcza, że w sprawie, której dotyczy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celnoskarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), - zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka (Zainteresowana będąca obecnie, w ramach działalności non for profit i Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla ... na lata 2021-2027, realizuje projekt pn. „...”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Projekt realizowany jest w partnerstwie z dwoma innymi podmiotami (dalej Partnerzy). Zarówno Spółka jak i Partnerzy realizują projekt w tożsamym zakresie - zadania projektowe dla każdego podmiotu są takie same, różnicą jest tylko skala. Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji min. ..... Cel ten zostanie osiągnięty poprzez min. ... diagnozy potrzeb edukacyjnych i luk kompetencyjnych w MŚP z województwa, a następnie wsparcie min. ... MŚP w realizacji usług rozwojowych w Bazie Usług Rozwojowych (dalej BUR) oraz monitoring ich realizacji (min. 50% usług rozwojowych). Spółka lub Partnerzy wypłacają refundację ze środków pozyskanej z ... dotacji. Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu, w transzach, na podstawie wniosku o płatność składanego przez Spółkę do ..., Spółka i Partnerzy w ramach Projektu nie osiągają innych przychodów poza dotacją, a realizacja Projektu nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług

Jak wynika z opisu sprawy – w związku z realizacją projektu Spółka i Partnerzy nie wykonują żadnych czynności podlegających opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwość dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę i Partnerów w związku z realizacją ww. projektu. 

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – w związku z realizacją projektu Spółka i Partnerzy nie wykonują żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, w związku z realizacją Projektu, (…) Spółka i Partnerzy nie otrzymują wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub usług w rozumieniu przepisów ustawy a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Państwa Spółka i Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwa Spółce i Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Państwa Spółka i Zainteresowani niebędący stroną postępowania nie mają – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę i Partnerów w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Odnośnie powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

(Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa  z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00