Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.308.2024.4.SR
Skutki podatkowe sprzedaży działki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2024 r. (wpływ 31 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest współwłaścicielem z żoną nieruchomości rolnej niezabudowanej, położonej w …, gmina …, nr ewidencyjny A, o powierzchni 0,8938 ha i w części około 40% zadrzewionej i zakrzewionej, natomiast w około 60% użytkowanej rolniczo – zasiew zboża wykorzystywanego we własnej hodowli kilkunastu sztuk drobiu. Nieruchomość w ewidencji gruntów starostwa powiatowego jest oznaczona jako R i Lzr. Nieruchomość została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który wszedł w życie w dniu 14 marca 2024 r. i w planie jest oznaczona jako tereny przemysłowo-usługowe. Nieruchomość nigdy nie była dzielona geodezyjnie.
Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę i małżonkę w 2014 r. od najbliższej rodziny Wnioskodawcy. We wcześniejszych dziesięcioleciach nieruchomość pozostawała w rodzinie i przechodziła z pokolenia na pokolenie jako grunt upraw rolnych. Wnioskodawca jest emerytem, podobnie jak żona Wnioskodawcy. Dodatkowo Wnioskodawca jest inwalidą I grupy z uwagi na bardzo poważne uszkodzenie narządu wzroku. Wnioskodawca ani Jego żona nigdy nie prowadzili działalności gospodarczej. Osiągali dochody z tytułu zatrudnienia w zakładzie pracy, nie byli rolnikami i nie byli ubezpieczeni w KRUS. Do prowadzenia działalności gospodarczej nigdy nie była wykorzystana nieruchomość opisana we wniosku powyżej. Wnioskodawca i Jego żona nie podejmowali żadnych działań, aby zwiększyć atrakcyjność nieruchomości, ani nie dawali ogłoszeń, że są zainteresowani zbyciem tej nieruchomości.
Aktualnie, od połowy 2023 r., nieruchomość jest przedmiotem zainteresowania nabywcy – zakładów …. w …, które na obszarze kilkunastu hektarów w …, obejmującym również opisaną nieruchomość, zamierzają zrealizować inwestycję, polegającą na wybudowaniu zakładu … i budynków magazynowo-logistycznych z infrastrukturą techniczną.
Dla tego celu nabywca chce najpierw zawrzeć z Wnioskodawcą i Jego żoną przedwstępną umowę sprzedaży wraz z pełnomocnictwem, które ma udzielić Wnioskodawca i Jego żona nabywcy, a pełnomocnictwo ma obejmować:
1.Uzyskiwanie wypisów i wyrysów z rejestru gruntów dotyczących nieruchomości.
2.Uzyskanie zaświadczenia właściwych: urzędu skarbowego, urzędu gminy i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wydanych zgodnie z art. 306g lub 306e w związku z art. 112 powołanej wyżej ustawy – Ordynacja podatkowa oraz zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że Sprzedający nie zalega z płatnością należnych podatków ani składek na ubezpieczenie społeczne.
3.Występowanie w imieniu Wnioskodawcy i Jego żony do właściwego dostawcy lub dystrybutora energii elektrycznej i gazowej, celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i gazowej, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru.
4.Uzyskanie warunków technicznych przyłączenia nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzanie wód opadowych, oraz włączenia do dróg.
5.Uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolniczej i leśnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie.
6.Uzyskanie decyzji o wycince drzew i krzewów na nieruchomości oraz uzyskanie decyzji o nasadzeniach zastępczych lub innych rozwiązań zastępczych.
7.Uzyskanie decyzji na lokalizację zjazdów z nieruchomości oraz zgody wydanej przez zarządcę drogi na włączenie się do ruchu aut obsługujących zamierzoną przez nabywcę inwestycję.
8.Zawarcie w imieniu Wnioskodawcy i Jego żony umów przyłączenia do sieci oraz umów drogowych określających warunki włączenia do dróg.
9.Uzyskanie decyzji – pozwolenia wodnoprawnego oraz decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, i geotechnicznych, przy czym wszystkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi i decyzjami, określonymi w pkt od 1 do 9 powyżej, będą obciążać nabywcę, wszystkie koszty związane z pozwoleniami i przyłączami będą obciążały nabywcę.
10.Umocowanie przed Sądem Rejonowym w … w wydziale ksiąg wieczystych do przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości. Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do utrwalania treści wszystkich stosownych dokumentów, w tym do sporządzania odpisów, kopii lub utrwalania w formie elektronicznej (fotografowanie, skanowanie etc.), w tym również do składania wniosków o sporządzenie kserokopii z akt oraz do odbioru takich kserokopii, jak do składania wniosków o sporządzenie fotokopii z akt oraz do odbioru takich fotokopii, a nadto zobowiązują się do niezwłocznego udzielenia takiego pełnomocnictwa, w zakresie wskazanym powyżej, adwokatom lub radcom prawnym wskazanym przez nabywcę.
11.Jeżeli do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości niezbędne będzie dokonanie podziału nieruchomości pełnomocnictwo obejmuje reprezentowanie w czynnościach geodezyjnych, a w szczególności do udziału w czynnościach dotyczących podziału, scalenia lub rozgraniczenia, w tym do zawierania ugody przed geodetą, do występowania przed organami właściwymi do spraw geodezji, a także do składania wniosków i pobierania wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów, map i decyzji.
12.W sytuacji, gdy nie dojdzie do zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości pełnomocnictwo obejmuje złożenie wniosku wieczystoksięgowego o wykreślenie z działu III ksiąg wieczystych roszczenia o zawarcie umowy przyrzeczonej.
Ponadto nabywca nieruchomości zastrzega sobie prawo, że na każde jego wezwanie Wnioskodawca i Jego żona udzielą wszelkich stosownych pełnomocnictw, w tym pełnomocnictw szczególnych złożonych na druku PPS-1, niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskiwaniem pozwoleń, uzgodnień etc., o których mowa powyżej, zarówno w formie zwykłej pisemnej, jak i w formie aktu notarialnego.
W przypadku konieczności obciążenia nieruchomości służebnościami na rzecz gestorów mediów, Wnioskodawca i Jego żona ustanowią takie służebności niezwłocznie po wezwaniu przez nabywcę, po uprzednim zapoznaniu się z treścią i przebiegiem każdej takiej służebności, przy czym nie mogą oni (Wnioskodawca i żona) odmówić ustanowienia służebności bez podania uzasadnionej, ważnej przyczyny.
Przedwstępna umowa sprzedaży nieruchomości jest na etapie negocjacji, przy czym strony ustaliły już cenę za tę nieruchomość. Zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży planowane jest do dnia 1 marca 2025 r.
W uzupełnieniu wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wskazano, że:
·Nieruchomość została nabyta do majątku wspólnego Wnioskodawcy i Jego żony w drodze umowy darowizny w dniu 3 czerwca 2014 r. Darczyńcami byli brat żony Wnioskodawcy i jego żona. Nieruchomość na początku lat dziewięćdziesiątych została zbyta na rzecz Skarbu Państwa przez rodziców Wnioskodawcy i została nabyta od Skarbu Państwa przez wskazanego darczyńcę i jego żonę. Darczyńca mieszka w innej miejscowości niż położona jest Nieruchomość. Ustalono w rodzinie, że Nieruchomość wróci do rodziny …, tak jak było do początku lat dziewięćdziesiątych. Ponadto nieopłacalność produkcji w połączeniu z niską klasą bonitacyjną spowodowały również, że darczyńcy nie kalkulowało się uprawiać gruntu położonego w innej miejscowości i tak doszło do wskazanej wyżej umowy darowizny.
·Poza czynnościami, do których potencjalny nabywca Nieruchomości chciałby pełnomocnictwa na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży – wymienionymi powyżej – Wnioskodawca nie zamierza podjąć żadnych czynności zmierzających do podniesienia wartości Nieruchomości. Wszelkie czynności, do których potencjalny nabywca chciałby pełnomocnictwa, są nieodpłatne albo dokonują się na koszt tegoż nabywcy lub koszt ten jest zwracany Wnioskodawcy, o ile jakiś koszt dla Wnioskodawcy powstanie. Ponadto istotne jest, że Wnioskodawca i potencjalny nabywca ustalili już cenę Nieruchomości, zatem czynności Wnioskodawcy wymagające własnych środków a zmierzające do podniesienia wartości Nieruchomości byłyby zupełnie nieracjonalne.
·Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży innych (oprócz wskazanej we wniosku) nieruchomości.
·Działka nr A, będąca przedmiotem sprzedaży, nie jest udostępniana innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy.
·Wnioskodawca nie posiada innych działek, które w przyszłości zamierza sprzedać.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca wskutek zawarcia przedwstępnej umowy sprzedaży Nieruchomości i udzielenia nabywcy pełnomocnictwa do dokonania szeregu czynności dotyczących Nieruchomości, zostanie uznany przez organ podatkowy za przedsiębiorcę w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie zmuszony zapłacić podatek VAT od sprzedaży Nieruchomości w trybie art. 5 ust. 1 pkt 1?
2.Czy Wnioskodawca wskutek zawarcia przedwstępnej umowy sprzedaży Nieruchomości i ostatecznej umowy sprzedaży nieruchomości będzie zobowiązany uiścić podatek dochodowy od osób fizycznych, wskutek uznania go za przedsiębiorcę stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, czy też Wnioskodawca zostanie zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego z powodu nie uznania go za przedsiębiorcę z uwzględnieniem, że od nabycia przez Niego Nieruchomości minęło ponad 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy (w zakresie pytania nr 2), zbycie Nieruchomości rolnej, częściowo zakrzewionej, wykorzystywanej na uprawę zboża w około 60% powierzchni, po upływie ponad 5 lat od końca roku podatkowego, wypełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że utrata rolnego charakteru gruntów nie nastąpiła wskutek zbycia tej Nieruchomości, lecz wskutek częściowego zadrzewienia oraz wskutek przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który teren Nieruchomości oznaczył jako tereny przemysłowe i usługowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g, art. 30j-30p oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Z kolei stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
-zarobkowym celu działalności,
-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy).
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.
Na gruncie analizowanej sprawy, powziął Pan wątpliwość, czy sprzedaż działki nr A będzie skutkowała powstaniem przychodu opodatkowanego zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla odpłatnego zbycia nieruchomości (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), czy też zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku opisy sprawy wynika, że:
-Nieruchomość została nabyta do majątku wspólnego Pana i Pana żony w dniu 3 czerwca 2014 r. w drodze umowy darowizny od Pana najbliższej rodziny. We wcześniejszych dziesięcioleciach nieruchomość pozostawała w rodzinie i przechodziła z pokolenia na pokolenie jako grunt upraw rolnych.
-Działka nr A, o powierzchni 0,8938 ha, jest w około 40% zadrzewiona i zakrzewiona, natomiast w około 60% użytkowana rolniczo – zasiew zboża wykorzystywanego we własnej hodowli kilkunastu sztuk drobiu.
-Nigdy nie prowadził Pani ani Pana żona działalności gospodarczej. Osiągali Państwo dochody z tytułu zatrudnienia w zakładzie pracy, nie byli rolnikami i nie byli ubezpieczeni w KRUS. Wskazana nieruchomość nigdy nie była wykorzystana do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie podejmowali Państwo żadnych działań, aby zwiększyć atrakcyjność nieruchomości, ani nie dawali ogłoszeń, że są zainteresowani zbyciem tej nieruchomości. Działka nr A nie jest udostępniana innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy.
-Aktualnie, od połowy 2023 r., nieruchomość jest przedmiotem zainteresowania nabywcy, który na obszarze kilkunastu hektarów w …, obejmującym również opisaną nieruchomość, zamierza zrealizować inwestycję, polegającą na wybudowaniu zakładu … i budynków magazynowo-logistycznych z infrastrukturą techniczną. Dla tego celu nabywca chce najpierw zawrzeć z Panem i Pana żoną przedwstępną umowę sprzedaży wraz z pełnomocnictwem, które ma udzielić nabywcy Pana i Pana żona.
-Nie dokonywał Pan sprzedaży innych nieruchomości.
-Nie posiada Pan innych działek, które w przyszłości zamierza sprzedać.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że sprzedaż działki nr A nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Działkę nr A nabył Pan wraz z żoną w drodze darowizny od najbliższej rodziny. Od momentu nabycia praw do ww. działki nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza i nie była udostępnione w żadnej formie osobom trzecim. Nie podejmował Pan czynności w celu podnoszenia ich wartości.
Zatem podejmowane przez Pana działania mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej.
Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż działki nr A nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży ww. działki nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana sprzedaż przez Pana działki nr A podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Z treści wniosku wynika, że działka nr A została nabyta do majątku wspólnego Pana i Pana żony w dniu 3 czerwca 2014 r. w drodze umowy darowizny od Pana najbliższej rodziny.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego, czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności, powinna mieć formę aktu notarialnego. Tym samym zawarcie umowy darowizny nieruchomości powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu, a obdarowany darowiznę przyjmuje.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.
Powyższy przepis zwalnia przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z odpłatnym zbyciem nie utraciły charakteru rolnego.
W świetle powyższego i opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż działki nr A, która została nabyta do majątku wspólnego Pana i Pana żony w dniu 3 czerwca 2014 r. w drodze umowy darowizny, nie będzie stanowić dla Pana źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Pana sprzedaż działki nr A nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód z ww. sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Jednocześnie, planowana przez Pana sprzedaż działki nr A nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. działki przez Pana upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. przepisie, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.
Wobec braku przychodu podlegającego opodatkowaniu nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznano za nieprawidłowe ze względu na niewłaściwą argumentację prawną, w tym stanowisko, że do ww. sprzedaży będzie miało zastosowanie zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym, niniejsza interpretacja dotyczy Pani jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób (Pana żony).
Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right