Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.180.2024.2.MMA
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 usług w zakresie leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 usług w zakresie leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 maja 2024 r., wpływ 24 maja 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku ze staraniami N. s.c. o dotację z (…) w związku z badaniami przemysłowymi, wymagana jest interpretacja o zwolnieniu podmiotu leczniczego zajmującego się leczeniem stomatologicznym o nr NIP (…) z podatku VAT w zakresie leczenia stomatologicznego PKD 86.23.Z.
Planują Państwo wprowadzenie nowej usługi w zakresie leczenia stomatologicznego polegającej na zastosowaniu pozycjonera przestrzennego do planowania pozycji implantów i przyszłej pracy protetycznej, dzięki czemu wszystkie dane można zebrać już na pierwszej wizycie a nie na wielu wcześniej jak do tej pory co znacznie zwiększa komfort pacjenta dokładność leczenia oraz skraca czas leczenia.
W tym celu Spółka zamierza opracować prototyp rzeczonego pozycjonera, a następnie wykorzystywanie go przy leczeniu protetycznym.
Usługę tą będzie wykonywał lekarz dentysta.
W związku z faktem, że niniejszy wniosek składają Państwo wcześniej ale nie dotrzymali Państwo terminu korekty wniosku, uzupełniają Państwo odpowiedzi na pytania w nowym wniosku.
1. Nie są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2. Są Państwo podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.), wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
3. Usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii (pozycjonera przestrzennego) będą Państwo świadczyli w ramach prowadzonej działalności leczniczej.
4. Bezpośrednim celem świadczonych usług jest cel terapeutyczny, poprawiający stan zdrowia pacjenta. Pozycjoner pozwala na połączenie działania urządzeń takich jak tomograf komputerowy, skaner wewnątrzustny, skaner twarzy, elektroniczny łuk twarzowy i zebranie danych uzyskanych w ten sposób w jeden plik tworząc wirtualnego avatara pacjenta z kompletem danych przestrzennych.
Pozwala to na dokładniejsze niż do tej pory planowanie pozycji implantów, oraz wykonywanie pracy protetycznej jeszcze przed implantacją.
Do tej pory pracę protetyczną wykonywało się po czasie, dostosowując ją do pozycji implantów i warunków estetycznych bezpośrednio w ustach pacjenta. Skazywało to pacjenta na pozostawanie z bezzębnym wyrostkiem zębodołowym.
5. Usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii będą służyć przywracaniu i poprawie zdrowia, lub stanowią usługi ściśle z tymi usługami związane. Przejawia się to poprzez dokładniejsze planowanie pozycji implantów i pracy protetycznej oraz poprawę funkcji pracy protetycznej, zmniejszenie liczby powikłań w zakresie odrzucania implantów.
Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się też czas pozostawania bezzębnym, co bezpośrednio wpływa na stan zdrowia pacjenta. Praca będzie wykonana jeszcze przed wszczepieniem implantów.
Pozycjoner będzie obecny w ustach podczas wykonywania badań tomografem, skanerem wewnątrzustnym, skanerem twarzy, elektronicznym łukiem twarzowym. Do tej pory wszystkie te badania musiały być wykonywane i analizowane osobno bez kompilacji tych danych w jednym projekcie. Zastosowanie pozycjonera będzie pozwalało na scalenie danych ich analizę w odniesieniu do wszystkich cech jednocześnie.
6. Usługi będą świadczone na rzecz konkretnych pacjentów u których wykonywane będzie leczenie implantoprotetyczne w wypadkach bezzębia lub rozległych braków zębowych.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu mają Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami w zakresie leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii?
Państwa stanowisko w sprawie
Mają Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami w zakresie leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że zwolnienie od podatku podlega określony rodzaj usług (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów (podmioty lecznicze).
Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.
Z powyższej regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
- przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
- przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym.
Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia należy zastosować wykładnię językową.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.
Z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości UE w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie C-106/05 L.u.P. GmbH (pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że „pojęcia »opieki medycznej« oraz »świadczeń opieki medycznej« (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie C-307/01 Peter d´Ambrumenil (pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.
Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez TSUE „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie C-212/01 Margarete Unterpertinger, pkt 40).
Należy podkreślić, że ani przytoczone przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo TSUE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01.
Ponadto, w omawianym wyroku Trybunał stwierdził, że „(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.
Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Wyrażenie „opieka medyczna” dotyczy działalności mającej na celu ochronę zdrowia ludzkiego i obejmuje opiekę nad pacjentem. Celem zwolnienia jest ułatwienie ochrony zdrowia ludzkiego, która obejmuje diagnozę i badania w celu sprawdzenia czy osoba cierpi na jakąś chorobę i jeżeli to możliwe zapewnia jej leczenie. Nie obejmuje diagnozy i badania w innym celu. Aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia, świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT.
W ww. art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że zwolnienie dotyczy jedynie czynności „ściśle” związanych z podstawowymi usługami objętymi zwolnieniem, którym – jak wynika z powyższej analizy – powinien przyświecać cel terapeutyczny. W zakresie pojęcia „czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną” powinny zatem mieścić się wyłącznie świadczenia, których realizacja jest niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego, opieki szpitalnej i medycznej.
Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 CopyGene A/S, „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”.
Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia.
W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.
Dla zastosowania zwolnienia od VAT dla ww. usług ważnym jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.).
Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:
Podmiot wykonujący działalność leczniczą - podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza, pielęgniarkę lub fizjoterapeutę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:
Świadczenie zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 i 641) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zwanego dalej „rejestrem”, (…).
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo wprowadzenie nowej usługi w zakresie leczenia stomatologicznego polegającej na zastosowaniu pozycjonera przestrzennego do planowania pozycji implantów i przyszłej pracy protetycznej, dzięki czemu wszystkie dane można zebrać już na pierwszej wizycie a nie na wielu wcześniej jak do tej pory co znacznie zwiększa komfort pacjenta dokładność leczenia oraz skraca czas leczenia. W tym celu spółka zamierza opracować prototyp rzeczonego pozycjonera, a następnie wykorzystywanie go przy leczeniu protetycznym. Usługę tą będzie wykonywał lekarz dentysta. Nie są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii (pozycjonera przestrzennego) będą Państwo świadczyli w ramach prowadzonej działalności leczniczej. Bezpośrednim celem świadczonych usług jest cel terapeutyczny, poprawiający stan zdrowia pacjenta. Pozycjoner pozwala na połączenie działania urządzeń takich jak tomograf komputerowy, skaner wewnątrzustny, skaner twarzy, elektroniczny łuk twarzowy i zebranie danych uzyskanych w ten sposób w jeden plik tworząc wirtualnego avatara pacjenta z kompletem danych przestrzennych. Pozwala to na dokładniejsze niż do tej pory planowanie pozycji implantów, oraz wykonywanie pracy protetycznej jeszcze przed implantacją. Do tej pory pracę protetyczną wykonywało się po czasie, dostosowując ja do pozycji implantów i warunków estetycznych bezpośrednio w ustach pacjenta. Skazywało to pacjenta na pozostawanie z bezzębnym wyrostkiem zębodołowym. Usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii będą służyć przywracaniu i poprawie zdrowia, lub stanowią usługi ściśle z tymi usługami związane. Przejawia się to poprzez dokładniejsze planowanie pozycji implantów i pracy protetycznej oraz poprawę funkcji pracy protetycznej, zmniejszenie liczby powikłań w zakresie odrzucania implantów. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się też czas pozostawania bezzębnym co bezpośrednio wpływa na stan zdrowia pacjenta. Praca będzie wykonana jeszcze przed wszczepieniem implantów. Pozycjoner będzie obecny w ustach podczas wykonywania badań tomografem, skanerem wewnątrzustnym, skanerem twarzy, elektronicznym łukiem twarzowym. Do tej pory wszystkie te badania musiały być wykonywane i analizowane osobno bez kompilacji tych danych w jednym projekcie. Zastosowanie pozycjonera będzie pozwalało na scalenie danych ich analizę w odniesieniu do wszystkich cech jednocześnie. Usługi będą świadczone na rzecz konkretnych pacjentów u których wykonywane będzie leczenie implantoprotetyczne w wypadkach bezzębia lub rozległych braków zębowych.
W analizowanym przypadku przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy mają Państwo prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT w zakresie leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy definiujący zwolnienie od podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku są spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, tj. przesłanka podmiotowa (odnosząca się do usługodawcy) oraz przesłanka przedmiotowa (dotycząca rodzaju świadczonych usług).
Jak wskazano we wniosku są Państwo podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, wpisanym do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Tym samym spełniona jest przesłanka podmiotowa.
Jednocześnie, z opisu sprawy wynika, że usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii (pozycjonera przestrzennego) będą Państwo świadczyli w ramach prowadzonej działalności leczniczej. Bezpośrednim celem świadczonych usług jest cel terapeutyczny, poprawiający stan zdrowia pacjenta. Usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii będą służyć przywracaniu i poprawie zdrowia, lub stanowią usługi ściśle z tymi usługami związane. Przejawia się to poprzez dokładniejsze planowanie pozycji implantów i pracy protetycznej oraz poprawę funkcji pracy protetycznej, zmniejszenie liczby powikłań w zakresie odrzucania implantów.
Zatem spełniona jest także przesłanka o charakterze przedmiotowym – świadczone przez Państwa usługi leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii (pozycjonera przestrzennego) stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
Tym samym w analizowanej sprawie mają Państwo prawo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy do świadczonych przez Państwa usług leczenia i planowania protetycznego z wykorzystaniem opracowanej technologii.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right