Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.281.2024.1.JŚ

Opodatkowanie przychodu z tytułu dywidendy reinwestowanej w zakup akcji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodu z tytułu dywidendy reinwestowanej w zakup akcji. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

…Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej  (dalej: „Grupa Kapitałowa” lub „Grupa”), na której czele stoi spółka A z siedzibą w Niemczech (dalej: „Spółka Matka”). Udziały w Spółce należą w 100% do spółki A, której 80% udziałów należy z kolei do Spółki Matki. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółki należące do Grupy są (...). Spółka Matka jest spółką kapitałową utworzoną zgodnie z prawem niemieckim i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Funkcjonuje ona w formie prawnej Aktiengesellschaft, która jest odpowiednikiem polskiej spółki akcyjnej. Jej organami są Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, Zarząd i Rada Nadzorcza. Jej akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w ....

W celu zwiększenia motywacji pracowników oraz zapewnienia bliższej identyfikacji ich interesów z interesami Grupy Kapitałowej, jak również dla celów zmniejszenia odpływu wykwalifikowanej kadry, w Grupie wdrożono Pracowniczy Program Akcyjny - … Plan (dalej: „Program”) stanowiący system wynagradzania pracowników.

Zgodnie z założeniami Programu pracownikom określonych spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Polskiej Spółki, którzy spełniają ustalone warunki uczestnictwa w Programie (zwanymi dalej: „Uczestnikami” lub „Uprawnionymi Pracownikami”), przysługuje prawo nabycia akcji Spółki Matki. Jednocześnie w celu zachęcenia pracowników do uczestnictwa w Programie określona ilość akcji pozostająca w ustalonej proporcji do ilości nabytych przez Uczestnika akcji zostaje sfinansowana przez Spółkę Matkę. Dokładny mechanizm funkcjonowania Programu przestawiony jest w dalszej części wniosku.

Z perspektywy Spółki Matki Program wpływa na zwiększoną motywację pracowników poszczególnych spółek. W efekcie skutkuje to ich większym zaangażowaniem w rozwój Grupy, a to z kolei ma pozytywny wpływ na jej wartości.

Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki biorącym udział w Programie.

Podstawa funkcjonowania Programu

Podstawą funkcjonowania Programu w Grupie są decyzje Spółki Matki, tj. uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, określająca konkretne elementy Programu, takie jak wysokość dofinansowania ze strony Spółki Matki oraz długość Okresu odroczenia (opisane w dalszej części niniejszego wniosku), jak również wewnętrzne regulacje Spółki ustanowione w ramach delegacji udzielonej przez Zarząd Spółki Matki. Szczegółowe zasady Programu zostały uregulowane w dokumencie …. Plan z dnia 1 września 2021 (dalej: „Regulamin”). Zgodnie z Regulaminem, Program obowiązuje od 1 września 2021 r. przez pięć kolejnych lat. Po upływie tego okresu Program będzie przedłużany każdorazowo o rok, chyba że Spółka Matka zdecyduje o zakończeniu Programu.

Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki Matki podjęło uchwałę wprowadzającą Program w spółkach należących do Grupy, na mocy której Programem objęci zostali pracownicy polskich spółek należących do Grupy, w tym Wnioskodawca.

Administrowanie programem

Nad odpowiednim zarządzaniem Programem, w tym wskazaniem spółek należących do Grupy, których pracownicy mogą partycypować w Programie, czuwa Zarząd Spółki Matki bądź grupa robocza lub osoba przez ten Zarząd wyznaczona (dalej: Administrator Programu). Administratorowi Programu przysługuje pełne prawo do zarządzania Programem, jak również tworzenia zasad co do jego funkcjonowania, administrowania oraz nadzoru.

W omawianym kontekście należy podkreślić, że jeśli chodzi o realizację Programu, to Spółka Matka działa niezależnie, tj. nie działa jako podmiot, któremu powierzono stosowne działania na po podstawie umowy z innymi spółkami z Grupy.

Zapisy do Programu

W myśl Regulaminu, Pracownicy mają możliwość nabycia akcji Spółki Matki w ramach skierowanej do nich oferty. Szczegółowe warunki oferty, jak również wskazanie spółek należących do Grupy, których pracownicy mają możliwość skorzystania z oferty (nabycia akcji), leżą każdorazowo w zakresie decyzji Administratora Programu. Uczestnictwo w Programie jest całkowicie dobrowolne. Nabycie akcji poprzedza 3-tygodniowy okres, podczas którego Uprawnieni Pracownicy dokonują odpowiednich zgłoszeń (dalej: Okres Zapisów do Programu). W przypadku braku dokonania odpowiedniego zgłoszenia w trakcie Okresu Zapisów do Programu Uprawnieni Pracownicy tracą prawo nabycia akcji w ramach danej oferty.

Należy podkreślić, że prawo do udziału w Programie nie wynika bezpośrednio z treści umów o pracę zawartych przez Wnioskodawcę, ani nie jest zawarte w innych dokumentach wewnętrznych obowiązujących w Spółce, np. w regulaminie pracy, czy przepisach dotyczących wynagrodzeń, a jest wyłączną decyzją Administratora Programu. Warunkiem niezbędnym otrzymania możliwości partycypacji w Programie jako Uczestnik jest fakt nie tyle zatrudnienia w Spółce, co pozostawania zatrudnianym w jednej ze spółek Grupy objętej Programem.

Nabywanie akcji w ramach Programu

Zgodnie z przyjętymi w Regulaminie, warunkami nabycie akcji finansowane jest z dwóch źródeł, tj. w zamian za kwotę pochodzącą z funduszy Uczestnika (dalej: Wkład Uczestnika) oraz kwotę pochodzącą ze środków Spółki Matki (dalej: Wkład Spółki). Maksymalny Wkład Uczestnika określany jest każdorazowo w ramach oferty przez Administratora Programu - co do zasady Zarząd Spółki Matki poprzez podjęcie odpowiedniej uchwały (zamiast określania limitu wkładu pieniężnego Administrator Programu może również ustanowić stałą określoną kwotę tegoż wkładu). Dotychczas kwota limitu ustalona została na 1 000 EUR. Dokonując zgłoszenia, Uprawniony Pracownik wskazuje więc kwotę Wkładu Uczestnika, którą chce zainwestować w nabycie akcji (chyba że jest to stała kwota ustanowiona przez Administratora Programu). Wkład Uczestnika jest co do zasady bezpośrednio potrącany z wypłaty Uczestnika. Oprócz tego w zamian za Wkład Spółki nabywane są dodatkowe akcje na rzecz Uczestników Programu. W ramach danej oferty Administrator Programu (Zarząd w drodze uchwały) definiuje wysokość Wkładu Spółki. Jest ona ustalana jako określona proporcja Wkładu Uczestnika (dotychczas było to 20%). Nie może ona jednak przekroczyć ustanowionego przez Administratora Programu absolutnego maximum kwotowego (dotychczas limit ten wynosił 200 EUR).

Od strony technicznej Program obsługuje wyznaczony przez Administratora podmiot zewnętrzny (dalej: Podmiot zewnętrzny). Podmiot zewnętrzny m.in. prowadzi platformę cyfrową do kontaktu z Uczestnikami, zapewnia usługi maklerskie konieczne do odpowiedniego funkcjonowania Programu oraz prowadzi konta, na których zapisywane są akcje Uczestników. Ponadto Podmiot zewnętrzny zawiera z Uczestnikami stosowne umowy o uczestnictwo i dostarcza im dokumenty z nią związane (np. różnego rodzaju polityki, regulaminy, ogólne warunki świadczenia usługi).

Podmiot zewnętrzny nabywa akcje w łącznej wartości odpowiadającej Wkładom Uczestnika i Spółki. Nabywane są wyłącznie akcje będące już w obrocie. Podmiot zewnętrzny księguje akcje na specjalnie do tego utworzonym koncie Uczestnika. Z chwilą zaksięgowania akcji na koncie Uczestnika uważa się za właściciela akcji oraz beneficjenta rzeczywistego.

Warto przy tym wskazać, że w przypadku gdy iloraz wartości Wkładów Uczestnika i Spółki oraz ilości nabywanych akcji nie równa się liczbie całkowitej, na koncie Uczestnika księgowana jest akcja ułamkowa. Akcja ułamkowa nie jest papierem wartościowym poświadczającym prawo akcjonariusza do części kapitału Spółki Matki (jak to ma miejsce w przypadku „pełnych” akcji). Reprezentuje ona jedynie roszczenie wobec Podmiotu zewnętrznego o wypłatę kwoty odpowiadającej wartości części akcji „pełnej” po ziszczeniu się ustalonego w Regulaminie warunku (upływie określonego okresu). Na podstawie akcji ułamkowych Uczestnik nie jest uprawniony do wykonywania jakichkolwiek praw akcjonariusza, jednakże może czerpać z ich tytułu faktyczne korzyści (przy realizacji wspomnianego roszczenia lub otrzymaniu częściowej dywidendy).

Ograniczenie rozporządzania akcjami w trakcie Okresu odroczenia

Regulamin Programu przewiduje Okres odroczenia (dalej: Okres odroczenia) wynoszący 12 miesięcy (okres ten liczy się od zaksięgowania akcji na koncie Uczestnika). W tym okresie Uczestnik nie może sprzedawać akcji (w tym akcji ułamkowych) lub w inny sposób nimi rozporządzać, w tym w szczególności przenieść prawa własności na osobę trzecią. Regulamin nie dopuszcza również możliwości przeniesienia na osobę trzecią roszczenia o wydanie akcji po upływie Okresu odroczenia. Po upływie Okresu odroczenia Uczestnik nabywa prawo do rozporządzania akcjami.

Niezależnie od wspomnianego ograniczenia Uczestnikom w Okresie odroczenia przysługują wszystkie prawa akcjonariuszy, w tym prawo do dywidendy oraz prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. Uwaga ta nie znajduje jednak zastosowania do akcji ułamkowych, gdyż Uczestnik może czerpać na ich podstawie jedynie korzyści faktyczne.

Dywidenda otrzymana w trakcie Okresu odroczenia

W przypadku gdy w trakcie Okresu odroczenia następuje wypłata dywidendy przypadającej na nabyte w ramach Programu akcje (również dywidendy cząstkowej przypadającej na akcje cząstkowe), Podmiot zewnętrzny jest zobowiązany do ich automatycznego i bezpośredniego reinwestowania w dodatkowe akcje lub akcje ułamkowe. Nabyte w tym zakresie akcje i akcje ułamkowe księgowane są na utworzonym w ramach Programu koncie Uczestnika i powiększają jego inwestycje. W odniesieniu do akcji i akcji ułamkowych nabytych w ramach reinwestycji dywidendy nie obowiązują jednak ograniczenia w zakresie rozporządzania związane z Okresem odroczenia. Uczestnicy nie mają prawa do bezpośredniej wypłaty dywidendy w gotówce.

Pracownicy uprawnieni do uczestnictwa w Programie

Zgodnie z Regulaminem Uprawniony Pracownik będący pracownikiem spółki należącej do Grupy, która jest objęta Programem, może przystąpić do oferty (nabyć akcje w ramach Programu) wyłącznie po spełnieniu określonych warunków, tj.:

·jeżeli nie później niż na ostatni dzień okresu zapisów do Programu zakończył okres próbny umowy o pracę oraz pozostaje zatrudniony w spółce należącej do Grupy objętej Programem (decyzją Administratora Programu) przez co najmniej 6 miesięcy,

·jeżeli do ostatniego dnia okresu zapisów do Programu nie złożył/nie otrzymał oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę lub jego umowa o pracę nie została rozwiązana za porozumieniem stron,

·na dzień nabycia akcji przez Podmiot zewnętrzny pozostaje pracownikiem spółki należącej do Grupy objętej Programem.

Rozwiązanie umowy o pracę w trakcie Okresu odroczenia

W przypadku gdy Uczestnik przestaje być Uprawnionym Pracownikiem w trakcie Okresu odroczenia, powinien poinstruować Podmiot zewnętrzny w ciągu 90 dni, aby:

·przeniósł akcje z konta Uczestnika na wskazane przez Uczestnika prywatne konto maklerskie lub

·zbył akcje i przekazał środki z tego tytułu Uczestnikowi.

Jeśli w ciągu 90 dni od momentu, gdy Uczestnik przestał być Uprawnionym Pracownikiem, nie poinstruuje odpowiednio Podmiotu zewnętrznego, akcje są automatyczne zbywane przez ten podmiot, a środki z tego tytułu przekazywane są Uczestnikowi.

Finansowanie

Spółka Matka finansuje Wkład Spółki, za który nabywane są dodatkowe akcje na rzecz Uczestników Programu. Jednocześnie koszty z tym związane są w dalszej kolejności refakturowane na lokalną spółkę należącą do Grupy, w której zatrudniony jest dany Uczestnik. Wobec tego finalny koszt w tym zakresie ponoszą lokalne spółki, w tym Spółka. Koszty administrowania programem ponoszone są przez Spółkę Matkę.

Spółka otrzymała w październiku 2023 r. interpretacje indywidualną w której organ potwierdził, że:

·Program spełnia warunki do uznania go za program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT,

·przychód z tytułu zbycia akcji pochodzących z Programu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, tj. zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PIT.

Pytanie

Czy opodatkowanie przychodu w wartości dywidendy reinwestowanej w zakup Akcji zgodnie z opisanym mechanizmem będzie odroczone do momentu zbycia nabytych w ten sposób Akcji na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT i nast., a w konsekwencji na Wnioskodawcy do czasu sprzedaży akcji nie będą ciążyły obowiązki podatkowe w zakresie rozliczenia przychodu z kapitałów pieniężnych związanych z wypłatą dywidendy, która była automatycznie reinwestowana?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie przychodu w wartości dywidendy reinwestowanej w zakup Akcji zgodnie z opisanym mechanizmem jest i będzie odroczone do momentu zbycia nabytych w ten sposób Akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT i nast., a w konsekwencji na Wnioskodawcy do czasu zbycia akcji nie ciążą/nie będą ciążyć obowiązki rozliczenia przychodu z zysków kapitałowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dywidenda przypadająca na akcje Uczestnika wypłacona w Okresie odroczenia, którą Podmiot zewnętrzny automatycznie i bezpośrednio reinwestuje w dodatkowe akcje lub akcje ułamkowe, nie będzie stanowiła dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie nabycia tychże akcji (reinwestycji).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Dodatkowo stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych (w tym dywidend) jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje więc ogólną definicję wynikającą z art. 11 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że na mocy wyraźnej woli ustawodawcy kwota dywidendy stanowi przychód jedynie wówczas, gdy jest otrzymana lub postawiona do dyspozycji podatnika. Wobec tego dla oceny, czy po stronie podatnika powstał przychód z tytułu dywidendy kluczowe jest określenie, czy z tego tytułu podatnik otrzymał do dyspozycji faktyczną korzyść o konkretnym wymiarze finansowym (określoną kwotę). W konsekwencji niemożliwością byłoby stwierdzenie powstania przychodu z tytułu dywidendy, gdyby przysporzenie miało charakter jedynie potencjalny, uzależniony od ziszczenia się konkretnego zdarzenia w przyszłości. W opisywanym we wniosku stanie faktycznym, zgodnie z zasadami Programu w przypadku, gdy w trakcie Okresu odroczenia następuje wypłata dywidendy przypadającej na nabyte w ramach Programu akcje (również dywidendy cząstkowej przypadającej na akcje cząstkowe), Podmiot zewnętrzny jest zobowiązany do ich automatycznego i bezpośredniego reinwestowania w dodatkowe akcje lub akcje ułamkowe. Nabyte w tym zakresie akcje i akcje ułamkowe księgowane są na utworzonym w ramach Programu koncie Uczestnika. Uczestnicy nie mają prawa do bezpośredniej wypłaty dywidendy w gotówce. Jednocześnie w odniesieniu do akcji i akcji ułamkowych nabytych w ramach reinwestycji dywidendy nie obowiązują ograniczenia w zakresie rozporządzania związane z okresem odroczenia.

Z powyższego wynika, że sama kwota dywidend nie jest pozostawiona do faktycznej dyspozycji Uczestnikom Programu, ponieważ jest ona automatycznie - bez uprzedniej wyraźnej ani dorozumianej zgody Uczestnika - wykorzystywana przez Podmiot zewnętrzny do nabycia dodatkowych akcji (reinwestowana) w celu zwiększenia inwestycji Uczestników. Jednocześnie należy podkreślić, że Regulamin określający zasady Programu nie przewiduje, aby Uczestnicy mieli w tym zakresie jakiekolwiek roszczenia o wypłatę dywidendy w pieniądzu.

Przedstawione okoliczności skutkują tym, że nie są spełnione przesłanki ww. przepisów, tj. art. 11 ust. 1 oraz 24 ust. 5 ustawy o PIT, których to spełnienie warunkuje powstanie przychodu z tytułu dywidend na gruncie ustawy o PIT. W myśl wskazanych przepisów opodatkowaniu może bowiem podlegać wyłącznie dochód z tytułu dywidendy faktycznie otrzymany, a nie dochód niejako potencjalny. W ramach opisanego mechanizmu Uczestnicy nie otrzymują kwoty dywidendy do dyspozycji, ale jedynie akcje o odpowiadającej wartości. Należy jednak przy tym podkreślić, że kurs akcji spółek notowanych na giełdzie instrumentów finansowych podlega niemal ciągłym zmianom - zależny jest on od popytu i podaży na rynku. Wobec tego o realnej i wymiernej korzyści w omawianych okolicznościach można mówić jedynie w momencie realizacji zysku, tj. w momencie sprzedaży tychże akcji (przed tym momentem korzyść ma charakter jedynie hipotetyczny).

Zdaniem Wnioskodawcy prowadzi to do konkluzji, że na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych akcje nabyte w ramach reinwestycji dywidendy należałoby traktować na równi z pozostałymi akcjami nabytymi w ramach Programu, tj. stosować wobec nich zasady wynikające z art. 24 ust. 11 i nast. ustawy o PIT pozwalające na odroczenie rozpoznania przychodu do momentu ich odpłatnego zbycia. Oznaczałoby to, że sama okoliczność objęcia akcji w wyniku reinwestycji dywidendy w ramach Programu nie powinna skutkować powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W opinii Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do sytuacji, w której naruszone byłyby przepisy prawa materialnego, tj. wspomnianych art. 11 ust. 1 oraz 24 ust. 5 ustawy o PIT oraz art. 24 ust. 11 ustawy o PIT i nast., poprzez ich nieprawidłową wykładnię.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyroku z 12 grudnia 2013 r. sygn. akt Il FSK 2962/11. Sąd stwierdził w nim m.in., iż: „(...) kwoty dywidend stanowią dla skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami). W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez skarżącą”. NSA potwierdził również, że: „(...) z przepisów jednoznacznie wynika, że wolą prawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez skarżącego w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny lecz nie uzyskany faktycznie”.

Stanowisko to zostało potwierdzone również w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 111/12 oraz z 8 czerwca 2018 r. sygn. akt II FSK 1539/16.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, przykładowo:

·w wyroku z 1 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Gl 731/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że: „Sąd zgadza się zatem z poglądem strony skarżącej, że z przepisów tych jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez podatnika w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny, lecz nie uzyskany faktycznie. W ocenie Sądu istotne dla sprawy jest także to, że co do zasady strona Skarżąca nie była uprawniona do swobodnego rozporządzania kwotami dywidend, gdy były one automatycznie, zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie, reinwestowane w kolejne akcji spółki zagranicznej. (...) Stąd można stwierdzić, że kwoty dywidend stanowią dla strony skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami w formie akcji spółki zagranicznej nabytych przez fundusz FCPE z kwot dywidend przekazywanych do Funduszu przez spółkę zagraniczną). W ocenie Sądu w takiej sytuacji moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez stronę skarżącą”;

·w wyroku z 29 sierpnia 2011 r. sygn. akt. III SA/WA 257/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że: „W ocenie Sądu istotne dla sprawy jest także to, iż Skarżąca nie była uprawniona do swobodnego rozporządzania kwotami dywidend, gdyż były one automatycznie, zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie, reinwestowane w kolejne akcji A. (...) stąd można stwierdzić, że kwoty dywidend stanowią dla Skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami w formie akcji A. nabytych przez Fundusz z kwot dywidend przekazywanych do Funduszu przez A.). W ocenie Sądu w takiej sytuacji moment powstania przychodu zostanie przesunięty w czasie do chwili realnego uzyskania przychodu przez Skarżącą. Zatem podsumowując tą część rozważań wskazać należy, iż w sytuacji gdy Skarżąca w ramach opisanej konstrukcji będzie miała prawo do dywidendy, która to wartość będzie reinwestowana w akcje to w sytuacji uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych związanych z prawem do akcji - wartość dywidend zwiększy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W ocenie Sądu przyjęcie odmiennego stanowiska preferowanego przez organ podatkowy mogłoby doprowadzić do podwójnego opodatkowania tej samej wartości”.

Stanowisko to potwierdza również linia interpretacyjna organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej z 23 października 2018 r., nr 0114-KDIP 3-2.4011.398.2018.2.MG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Jednakże należy mieć na uwadze, że zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota dywidend jest przychodem podlegającym opodatkowaniu tylko wtedy, gdy jest faktycznie postawiona do dyspozycji podatnika. Opodatkowaniu może podlegać jedynie dochód faktycznie otrzymywany, a nie dochód potencjalny. Ponieważ Wnioskodawca nie jest i nie będzie uprawniony do otrzymania dywidendy w trakcie trwania Programu oraz nie ma i nie będzie miał roszczenia o ich wypłatę, natomiast dywidenda wpłacana przez spółkę francuską do Funduszu FCPE będzie automatycznie reinwestowana przez Fundusz w zwiększenie wartości posiadanych przez Wnioskodawcę jednostek uczestnictwa, po stronie Wnioskodawcy w momencie wypłaty dywidendy i reinwestycji przez FCPE nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Opodatkowanie przychodu w wartości dywidendy reinwestowanej przez FCPE będzie, jak słusznie stwierdził Wnioskodawca, odroczone do momentu umorzenia jednostek uczestnictwa w FCPE za wynagrodzeniem, w sytuacji umorzenia jednostek uczestnictwa za wynagrodzeniem pieniężnym lub ostatecznego zbycia akcji, w przypadku wcześniejszego umorzenia jednostek w FCPE w zamian za akcje, a więc ostatecznego wyjścia Wnioskodawcy z inwestycji w Programie” (analogicznie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 lutego 2019 r. nr 0114- KDIP3-2.4011.616.2018.1.AK).

Podsumowując, kwota dywidend nie jest pozostawiona do bezpośredniej dyspozycji Uczestnikom Programu. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy nie może ona stanowić dla Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu. Opodatkowaniu może podlegać bowiem wyłącznie dochód faktycznie otrzymany, a nie dochód potencjalny. Kwota reinwestowanej dywidendy jest dla Uczestników przychodem jedynie hipotetycznym, którego wartość będzie możliwa do ustalenia dopiero w momencie zbycia akcji. Do tego momentu nie jest możliwe określenie faktycznego przysporzenia majątkowego po stronie Uczestników z omawianego tytułu. Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, opodatkowanie przychodu z dywidendy reinwestowanej w nabycie dodatkowych akcji zgodnie z przedstawionym mechanizmem będzie odroczone do momentu zbycia nabytych w ten sposób akcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wskazuje, iż:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Jednak należy mieć na uwadze, że zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota dywidend jest przychodem podlegającym opodatkowaniu tylko wtedy, gdy jest faktycznie postawiona do dyspozycji podatnika. Opodatkowaniu może podlegać jedynie dochód faktycznie otrzymany, a nie dochód potencjalny.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan pracownikiem Spółki polskiej biorącym udziału w Programie organizowanym przez Spółkę Matkę z siedzibą w Niemczech. Zgodnie z założeniami Programu pracownikom określonych spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Polskiej Spółki, którzy spełniają ustalone warunki uczestnictwa w Programie, przysługuje prawo nabycia akcji Spółki Matki. Jednocześnie w celu zachęcenia pracowników do uczestnictwa w Programie określona ilość akcji pozostająca w ustalonej proporcji do ilości nabytych przez Uczestnika akcji zostaje sfinansowana przez Spółkę Matkę. Podstawą funkcjonowania Programu w Grupie są decyzje Spółki Matki, tj. uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, określająca konkretne elementy Programu, takie jak wysokość dofinansowania ze strony Spółki Matki oraz długość Okresu odroczenia (opisane w dalszej części niniejszego wniosku), jak również wewnętrzne regulacje Spółki ustanowione w ramach delegacji udzielonej przez Zarząd Spółki Matki. Program obowiązuje od 1 września 2021 r. przez pięć kolejnych lat. Po upływie tego okresu Program będzie przedłużany każdorazowo o rok, chyba że Spółka Matka zdecyduje o zakończeniu Programu. Regulamin Programu przewiduje Okres odroczenia wynoszący 12 miesięcy (okres ten liczy się od zaksięgowania akcji na koncie Uczestnika). W tym okresie Uczestnik nie może sprzedawać akcji (w tym akcji ułamkowych) lub w inny sposób nimi rozporządzać, w tym w szczególności przenieść prawa własności na osobę trzecią. W przypadku gdy w trakcie Okresu odroczenia następuje wypłata dywidendy przypadającej na nabyte w ramach Programu akcje (również dywidendy cząstkowej przypadającej na akcje cząstkowe), Podmiot zewnętrzny jest zobowiązany do ich automatycznego i bezpośredniego reinwestowania w dodatkowe akcje lub akcje ułamkowe. Nabyte w tym zakresie akcje i akcje ułamkowe księgowane są na utworzonym w ramach Programu koncie Uczestnika i powiększają jego inwestycje. W odniesieniu do akcji i akcji ułamkowych nabytych w ramach reinwestycji dywidendy nie obowiązują jednak ograniczenia w zakresie rozporządzania związane z Okresem odroczenia. Uczestnicy nie mają prawa do bezpośredniej wypłaty dywidendy w gotówce Pracownicy uprawnieni do uczestnictwa w Programie.

Pana wątpliwości budzi, czy opodatkowanie przychodu w wartości dywidendy reinwestowanej w zakup Akcji zgodnie z opisanym mechanizmem będzie odroczone do momentu zbycia nabytych w ten sposób Akcji na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nast., a w konsekwencji na Panu do czasu sprzedaży akcji nie będą ciążyły obowiązki podatkowe w zakresie rozliczenia przychodu z kapitałów pieniężnych związanych z wypłatą dywidendy, która była automatycznie reinwestowana.

W tym miejscu wskazać należy, że dywidenda to przypadająca na poszczególną akcję w spółce kapitałowej część zysku spółki kapitałowej. Dywidenda jest zatem prawem akcjonariusza do części zysku spółki kapitałowej. Innymi słowy, prawo do dywidendy przysługuje każdorazowemu właścicielowi akcji. Zatem stwierdzić należy, że podmiot przekazujący dywidendę na rzecz nowych akcji działa w imieniu uczestników programu, i to uczestnikom, w tym Panu przysługuje prawo do dywidendy i inne przywileje z tytułu bycia akcjonariuszem. Fakt, że dywidenda jest wpłacana (automatycznie reinwestowana przez inny podmiot) na nowe akcje nie oznacza, że Pan (uczestnik programu) nie osiągnie z tego tytułu dochodu. Podmiot uprawniony na mocy programu motywacyjnego zainwestuje bowiem otrzymane kwoty z dywidendy w kolejne akcje, które uprawnią uczestników programu do otrzymania kolejnych akcji. Dywidenda zostanie zatem przekazana Panu (uczestnikowi programu) i zamieniona w nowe akcje. Dywidenda ta powinna być zatem traktowana jako dywidenda wypłacona bezpośrednio uczestnikowi programu motywacyjnego, który w konsekwencji osiąga przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy w wyniku reinwestycji dywidendy nabędzie on dodatkowe akcje.

Zatem w momencie wpłaty dywidendy na nowe akcje – w myśl już cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – uzyska Pan przychód z kapitałów pieniężnych.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Podatek dochodowy od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art., 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1 pkt 1-5, 10a i 11a-11f stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Na podstawie art. 30a ust. 9 ww. ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

W myśl art. 30a ust. 11 ww. ustawy:

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Stosownie do powyższego Pana stanowisko odnośnie odroczenia opodatkowania dywidendy do momentu zbycia akcji należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ wartość dywidendy reinwestowana w akcje stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu w momencie wypłaty dywidendy (przekazania dywidendy) na nowe akcje.

Należy również zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż Pan w opisanym stanie faktycznym uzyskuje przychody (dywidendy) od Spółki mającej siedzibę w Niemczech należy mieć na uwadze przepisy odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90)

Końcowo informuje, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy program motywacyjny w którym bierze Pan udział stanowi program motywacyjny w rozumieniu przepisów art. 24 ust. 11 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ten fakt został przyjęty jako element przedstawionego stanu faktycznego – gdyż nie było to objęte Pana zapytaniem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Powołane przez Pana wyroki sądów administracyjnych i interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego wydane zostały w indywidualnych sprawach podatników i kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00