Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.146.2024.3.MSO

Interpretacja indywidualna w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT Sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości z możliwością rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT Sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości z możliwością rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Uzupełnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – załącznikiem do wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-WS/B. Załącznik został przesłany pismem z 20 maja 2024 r. (data wpływu 27 maja 2024 r.)

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca, Spółka)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sprzedający)

Opis zdarzenia przyszłego

I. Zdarzenie przyszłe

(…) Polska Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) prowadzącym działalność deweloperską.

Spółka zamierza nabyć dwie zabudowane nieruchomości tj.:

1. nieruchomość stanowiącą działkę ewidencyjną nr x z obrębu (…), położoną w województwie (…), w (…), w dzielnicy (…), przy ulicy (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) (dalej: „Nieruchomość 1”),

2. nieruchomość wydzieloną (dalej: „Wydzielona Nieruchomość”) z nieruchomości stanowiącej działkę ewidencyjną nr y z obrębu (…), położonej w województwie (…), w dzielnicy (…), przy ulicy (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) (dalej: „Nieruchomość 2”).

Część Nieruchomości 2, która po sprzedaży Wydzielonej Nieruchomości pozostanie własnością Sprzedającego w dalszej części wniosku określana jest jako „Nieruchomość Hotelowa”.

W dniu (...) 2021 r. Spółka podpisała umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości 1 oraz Wydzielonej Nieruchomości (akt notarialny Rep. A nr (…); dalej: „Umowa”).

Spółka ma zamiar wykorzystywać nabytą Nieruchomość 1 oraz Wydzieloną Nieruchomość w prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT) poprzez wybudowanie na nich budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami, z garażem podziemnym oraz naziemnymi miejscami postojowymi, wraz niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz dojazdem na teren inwestycji (dalej: „Inwestycja”), a następnie sprzedaż zlokalizowanych w Inwestycji lokali. W tym kontekście należy wskazać, że Spółka zamierza dokonać sprzedaży jednego z tych lokali na rzecz Sprzedającego.

Na dzień sporządzenia Umowy, dla Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Natomiast, dla przedmiotowych nieruchomości została wydana przez (…) decyzja o warunkach zabudowy nr (…) z dnia (…) 2019 r. (dalej: „Decyzja WZ”), dotycząca inwestycji polegającej na budowie zespołu składającego się z budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i budynku hotelu z garażami podziemnymi i parkingami naziemnymi (dalej: „Budynek Hotelowy”).

Budynek Hotelowy zostanie wybudowany na Nieruchomości Hotelowej przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą przez Sprzedającego i Spółkę warunkową umową o generalną realizację Budynku Hotelowego z dnia (…) 2021 r. (akt notarialny Rep. (…); dalej: „Warunkowa Umowa”).

Warunkowa Umowa obejmuje zobowiązanie Wnioskodawcy do wybudowania Budynku Hotelowego na rzecz Sprzedającego pod warunkiem nabycia Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z Warunkową Umową, całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy z tytułu realizacji Budynku Hotelowego zostanie rozliczona w drodze potrącenia z częścią ceny Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości określonej w Umowie. Potrącenie nastąpi z dniem zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości.

Zgodnie z Umową, transakcja sprzedaży przenosząca własność Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości na Spółkę zostanie zawarta po spełnieniu zdefiniowanych w umowie przedwstępnej warunków, w tym m.in.:

1) przeniesienie na Wnioskodawcę na podstawie prawomocnej i ostatecznej decyzji przenoszącej Decyzji WZ;

2) uzyskanie przez Wnioskodawcę na własny koszt prawomocnego i ostatecznego pozwolenia na rozbiórkę budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 oraz prawomocnego i ostatecznego pozwolenia na budowę dla Inwestycji w oparciu o Decyzję WZ,

3) uzyskanie przez Wnioskodawcę na własny koszt prawomocnego i ostatecznego pozwolenia na wycinkę drzew i krzewów znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2,

4) uzyskanie przez Wnioskodawcę prawomocnej i ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział Nieruchomości 2 w taki sposób, by wyodrębnione działki odpowiadały swoim obszarem Wydzielonej Nieruchomości i Nieruchomości Hotelowej.

W związku z powyższym, Sprzedający udzielił Wnioskodawcy prawa do dysponowania Nieruchomością 1 i Nieruchomością 2 na cele budowlane w celu realizacji Inwestycji, rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.) na zasadzie użyczenia, w szczególności do uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych, warunków technicznych i uzgodnień w celu realizacji Inwestycji.

Ponadto, Sprzedający zezwolił Spółce na wejście na teren Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 w celu pobrania próbek gruntu i dokonania niezbędnych pomiarów i badań.

W 2021 roku Wnioskodawca uzyskał na własny koszt prawomocne i ostateczne pozwolenie na rozbiórkę budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 (Decyzja nr (…) z dnia (…) 2021 r., dalej: „Pozwolenie na rozbiórkę”).

Dnia (…) 2022 r. Spółka złożyła w Urzędzie (…) uzupełnienie i modyfikacje projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, w konsekwencji w dniu (…) 2022 r. Prezydent (…) wydał decyzję zatwierdzającą projekt architektoniczno-budowalny nr (…), dotyczącą nieetapowanego pozwolenia na budowę Inwestycji i Budynku Hotelowego, obejmującego cały teren Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2, zgodnie z Decyzją WZ.

W 2022 roku Wnioskodawca uzyskał również na własny koszt prawomocne i ostateczne pozwolenie na wycinkę drzew znajdujących się na Nieruchomości 1 i Nieruchomości 2 (Decyzja nr (…) z dnia (…) czerwca 2022 r.).

Decyzja dotycząca podziału Nieruchomości 2 nie została dotychczas wydana.

Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 według sposobu korzystania stanowią tereny przemysłowe.

Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów wraz z wyrysami z mapy ewidencyjnej wydanymi przez Prezydenta (…), według stanu na dzień (…) stycznia 2021 r. znak: (…), zarówno Nieruchomość 1, jak i Nieruchomość 2 według opisu użytków stanowią grunty trenów przemysłowych oznaczone symbolem „Ba”.

Na dzień zawarcia Umowy Nieruchomość 1 była zabudowana murowanym budynkiem biurowym o jednej kondygnacji nadziemnej oraz innym drewnianym budynkiem niemieszkalnym o jednej kondygnacji nadziemnej. Natomiast Nieruchomość 2 była zabudowana sześcioma innymi budynkami niemieszkalnym o jednej kondygnacji nadziemnej oraz dwoma innymi murowanymi budynkami niemieszkalnym o jednej kondygnacji nadziemnej.

W dniu (…) 2024 r. Sprzedający i Spółka zawarli aneks do Umowy (akt notarialny Rep. A nr (…)), na mocy którego Wnioskodawca zlecił Sprzedającemu rozbiórkę (…) budynków istniejących na Nieruchomości 1 oraz (…) budynków istniejących na Nieruchomości 2. W tym kontekście należy wskazać, że dokonano rozbiórki jednego budynku z Nieruchomości 2, zaś prace rozbiórkowe dotyczące pozostałych budynków (fizycznie) nie rozpoczną się przed zawarciem ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości. Przy czym, w związku z wydaniem Pozwolenia na rozbiórkę dotyczącego zarówno Nieruchomości 1, jak i Nieruchomości 2, dziennik rozbiórki został założony w odniesieniu do wszystkich budynków będących docelowo przedmiotem rozbiórki.

Mając na uwadze powyższe, przedmiotem nabycia przez Spółkę będzie:

- Nieruchomość 1 zabudowana 2 budynkami, tj. murowanym budynkiem biurowym oraz drewnianym budynkiem niemieszkalnym pełniącym obecnie funkcję lokalu gastronomicznego;

- Wydzielona Nieruchomość zabudowana (...) budynkami niemieszkalnymi, tj. budynkami pełniącym obecnie następujące funkcje: socjalna, zakwaterowania, magazynowa, gospodarcza, wykorzystywanymi w ramach działalności hostelu.

Sprzedający jest osobą prawną niebędącą stroną postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej zainicjowanego na skutek wniesienia niniejszego wniosku, który ma status zainteresowanego w rozumieniu art. 14r Ordynacji podatkowej, wskazaną w załączniku do wniosku o wydanie interpretacji ORD-WS/B.

Sprzedający jest zarejestrowany jak podatnik VAT czynny. Nieruchomość 1 została nabyta przez Sprzedającego na podstawie umowy zamiany w 2015 r., natomiast Nieruchomość 2 na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w 2014 r. oraz decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w 2013 r.

Budynki, wchodzące w zakres Nieruchomości 1 oraz Wydzielonej Nieruchomości od momentu ich nabycia były wykorzystywane przez Zainteresowanego w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie m.in. hoteli i podobnych obiektów zakwaterowania, obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania, restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych. Działalność ta nie była zwolniona z VAT.

Przedmiotowe nieruchomości nie są przedmiotem żadnej umowy dzierżawy, najmu lub użyczenia oraz nie posiadają bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, to jest do ulicy (…).

Sprzedający nie dokonywał ulepszeń budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości przekraczających 30% ich wartości początkowej. Natomiast, jak już wskazano powyżej, rozbiórka przedmiotowych budynków nastąpi dopiero po podpisaniu ostatecznego aktu nabycia Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości.

Wnioskodawca wraz z Zainteresowanym postanowili, że podejmą działania w celu ustalenia, czy sprzedaż Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy też podatkiem VAT, w tym celu wystąpią ze wspólnym wnioskiem o interpretację.

W świetle powyższego Wnioskodawca i Sprzedający powzięli wątpliwości odnośnie opodatkowania VAT oraz PCC transakcji sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)

1. Czy w świetle opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, przeniesienie prawa własności zabudowanej Nieruchomości 1 oraz Wydzielonej Nieruchomości za wynagrodzeniem (sprzedaż) przez Sprzedającego na Spółkę stanowić będzie czynność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a co za tym idzie Sprzedający i Spółka będą mogli zrezygnować z ww. zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie przez Sprzedającego na rzecz Spółki prawa własności Nieruchomości 1 oraz Wydzielonej Nieruchomości stanowić będzie czynność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a co za tym idzie Sprzedający i Spółka będą mogli zrezygnować z ww. zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie sprzedaży Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy i Zainteresowanego

Uwagi ogólne: interes prawny podmiotów występujących ze wspólnym wnioskiem o interpretację indywidualną.

Prawidłowe ustalenie kwestii opodatkowania podatkiem VAT bądź niepodleganie temu podatkowi niewątpliwie dotyczy bezpośrednio sfery praw i obowiązków podatkowych zarówno Sprzedającego jak i Wnioskodawcy.

Z perspektywy prawnopodatkowej sytuacji Wnioskodawcy, jako przedsiębiorcy i podatnika VAT, potwierdzenie zasad opodatkowania VAT nabycia Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości wiąże się jednocześnie z ustaleniem, czy transakcja będzie podlegać opodatkowaniu PCC, z tytułu czego obowiązek podatkowy ciążyłby ewentualnie na Spółce.

Kwestia ta, w przypadku Sprzedającego, będzie natomiast wpływać na obowiązek wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż.

Zasadność opisanej wyżej oceny potwierdza uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649), którą wprowadzono z dniem 1 stycznia 2016 r. art. 14r Ordynacji podatkowej, regulujący instytucję tzw. „wniosku wspólnego” o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego. W ww. uzasadnieniu stwierdzono, że tzw. „wspólny wniosek” „(…) może dotyczyć jednego podatku lub różnych podatków, jeżeli interpretacja przepisów różnych ustaw jest wzajemnie sprzężona np. VAT-PCC (…).”

1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy i Zainteresowanego do pytania nr 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z powołanych uregulowań wynika zatem, że budynki, budowle oraz nieruchomości gruntowe spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a zbycie prawa własności do nich traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Niemniej, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa w charakterze podatnika VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, gdyż związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym (vide: art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem VAT jest kumulatywne spełnienie dwóch przesłanek:

- po pierwsze - dana czynność musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT;

- po drugie - czynność powinna zostać wykonana przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika.

Określony w ustawie o VAT zakres opodatkowania wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, by czynność podlegającą opodatkowaniu została wykonana przez podmiot, który dla potrzeb tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Taka sytuacja zachodzi niewątpliwie w niniejszej sprawie. Sprzedający dokona bowiem zbycia Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości, które zostały przez niego nabyte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie m.in. hoteli i podobnych obiektów zakwaterowania, obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania, restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych. Nieruchomość 1 i Wydzielona Nieruchomość były i są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Sprzedającego.

Mając na względzie powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że planowana sprzedaż Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości objęta będzie zakresem przedmiotowym VAT jako dostawa towarów za wynagrodzeniem dokonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze.

Niezbędne jest zatem dokonanie analizy czy wskazana sprzedaż powinna zostać opodatkowana VAT, czy też będzie objęta zwolnieniem.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, na moment zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomość 1 i Wydzielona Nieruchomość będą stanowiły tereny zabudowane. Zdaniem Wnioskodawcy, bez wpływu na określenie statusu wskazanych nieruchomości (teren zabudowany bądź niezabudowany) pozostaje okoliczność, iż w odniesieniu do zlokalizowanych na nich budynków wydane zostało Pozwolenie na rozbiórkę oraz założony został dziennik rozbiórki. Zgodnie bowiem z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie, sam fakt wydania pozwolenia na rozbiórkę w odniesieniu do budynku zlokalizowanego na danej nieruchomości nie daje podstaw do uznania transakcji sprzedaży tej nieruchomości za dostawę gruntu niezabudowanego (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1436/13 i I FSK 1582/13 oraz z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14).

Brak podjęcia prac rozbiórkowych w odniesieniu do 2 budynków zlokalizowanych na Nieruchomości 1 oraz 3 budynków zlokalizowanych na Wydzielonej Nieruchomości przed zawarciem umowy przenoszącej ich własności, w ocenie Spółki, pozwala na uznanie, iż przedmiotem sprzedaży będą tereny zabudowane.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt I SA/Ke 240/18, w którym wskazano, że: „W przedmiotowej sprawie jakkolwiek wnioskodawca powołuje się na zły stan budynku, objęcie działki 4/8 decyzją o warunkach zabudowy, zamiar jej zabudowania budynkiem wielorodzinnym, to w dacie czynności – wniesienia aportu nie zostały podjęte żadne prace rozbiórkowe wskazujące, że obiektywnym, widocznym dla wszystkich celem była dostawa niezabudowanego gruntu, szczególnie w sytuacji zbycia przez spółkę nieruchomości w takim samym stanie w jakim znajdowała się w momencie nabycia. Uwzględniając powyższe, analiza czynności opisanej we wniosku o udzielenie interpretacji prowadzi do wniosku, że doszło do dostawy gruntu oznaczonego jako działka (…) wraz z istniejącym budynkiem. Skutkiem ekonomicznym i gospodarczym tego zdarzenia było nabycie przez spółkę prawa do rozporządzania zabudowanym gruntem. Ten skutek ma charakter obiektywny i widoczny dla wszystkich uczestników obrotu gospodarczego”.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie powyższego przepisu dostawa budynków, budowli lub ich części, spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do dostawy upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa sądów administracyjnych, jak i interpretacji indywidualnych, wydawanych przez organy podatkowe, „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko, jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na własne potrzeby.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ustawodawca umożliwił podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednocześnie, w świetle art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku dostawy budynków objętych przedmiotowym wnioskiem doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu tego zasiedlenia minął już okres przekraczający ponad dwa lata. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, budynki posadowione na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości od momentu ich nabycia były wykorzystywane przez Zainteresowanego w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie m.in. hoteli i podobnych obiektów zakwaterowania, obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania, restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych. Nieruchomość 1 została nabyta przez Sprzedającego na podstawie umowy zamiany w 2015 r., natomiast Nieruchomość 2 na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w 2014 r. oraz decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w 2013 r. Zatem od daty oddania tych budynków do użytkowania minął już okres znacznie przekraczający dwa lata.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy uznać, że planowana dostawa budynków wskazanych w niniejszej sprawie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przy czym należy wskazać, że jeżeli zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedający spełnią warunki wynikające z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, to dostawa budynków posadowionych na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Ponieważ, zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, to sprzedaż dokonana na rzecz Spółki dotycząca Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości, na których znajdują się przedmiotowe budynki również będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie tych samych przepisów co sprzedaż budynków. W konsekwencji, Sprzedający powinien wykazać przedmiotową transakcję w stosownym pliku JPK_V7M. Jednocześnie, jako że czynność ta podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z treścią art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, Sprzedający nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT w odniesieniu do przedmiotowej sprzedaży.

W przypadku natomiast, gdy Wnioskodawca wraz ze Sprzedającym spełnią warunki, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, czynność zbycia przez Sprzedającego prawa własności Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będzie opodatkowana VAT z zastosowaniem właściwej stawki, a Sprzedający będzie zobowiązany do wystawienia faktury z tego tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym planowana Transakcja dokonana przez Podatników podatku VAT będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii zwolnienia dostawy Nieruchomości z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a także prawa Stron do rezygnacji z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku/budowli sprzedano go/ją lub oddano go/ją w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własne – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

 a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

 b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku lub zwolnienie, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budynku. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzacie Państwo nabyć dwie zabudowane nieruchomości tj. nieruchomość stanowiącą działkę ewidencyjną nr x (Nieruchomość 1) i nieruchomość wydzieloną (Wydzielona Nieruchomość) z nieruchomości stanowiącej działkę ewidencyjną nr y (Nieruchomość 2). Na dzień planowanej dostawy Nieruchomość 1 będzie zabudowana 2 budynkami, tj. murowanym budynkiem biurowym oraz drewnianym budynkiem niemieszkalnym pełniącym obecnie funkcję lokalu gastronomicznego, natomiast Wydzielona Nieruchomość będzie zabudowana 3 budynkami niemieszkalnymi, tj. budynkami pełniącym obecnie następujące funkcje: socjalna, zakwaterowania, magazynowa, gospodarcza, wykorzystywanymi w ramach działalności hostelu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na moment zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży Nieruchomość 1 i Wydzielona Nieruchomość będą stanowiły tereny zabudowane. Bez wpływu na określenie statusu wskazanych nieruchomości (teren zabudowany bądź niezabudowany) pozostaje okoliczność, iż w odniesieniu do zlokalizowanych na nich budynków wydane zostało Pozwolenie na rozbiórkę oraz założony został dziennik rozbiórki. Wskazali Państwo, że rozbiórka przedmiotowych budynków nastąpi dopiero po podpisaniu ostatecznego aktu nabycia Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości. Brak podjęcia prac rozbiórkowych w odniesieniu do 2 budynków zlokalizowanych na Nieruchomości 1 oraz 3 budynków zlokalizowanych na Wydzielonej Nieruchomości przed zawarciem umowy przenoszącej ich własności, pozwala na uznanie, iż przedmiotem sprzedaży będą tereny zabudowane.

W celu ustalenia czy w odniesieniu do planowanej transakcji sprzedaży, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości doszło do pierwszego zasiedlenia.

Jak Państwo wskazali, Sprzedający nabył Nieruchomość 1 na podstawie umowy zamiany w 2015 r., natomiast Nieruchomość 2, z której została Wydzielona Nieruchomość Sprzedający nabył na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w 2014 r. oraz decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w 2013 r. Wskazali Państwo, że budynki wchodzące w zakres Nieruchomości 1 oraz Wydzielonej Nieruchomości od momentu ich nabycia były wykorzystywane przez Sprzedającego w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie m.in. hoteli i podobnych obiektów zakwaterowania, obiektów noclegowych, turystycznych i miejsc krótkoterminowego zakwaterowania, restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych. Działalność ta nie była zwolniona z VAT.

Sprzedający nie dokonywał ulepszeń budynków znajdujących się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o VAT, tj. o wartości stanowiącej co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W konsekwencji, pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków, które będą znajdowały się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości w dniu dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata.

Zatem w odniesieniu do budynków, które będą znajdowały się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będą spełnione przesłanki wymagane dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z tym, że planowana dostawa budynków, które będą znajdowały się na Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. dostawy – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

W konsekwencji dostawa gruntu przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2. złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przy czym zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3. adres budynku, budowli lub ich części.

Zatem ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, jeśli strony opisanej Transakcji (Państwo i Sprzedający) podejmiecie decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku i złożycie zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to dostawa Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 2 pkt 22 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wobec powyższego, sprzedaż Nieruchomości 1 i Wydzielonej Nieruchomości powinna zostać udokumentowana fakturą VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Państwa w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00