Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.180.2024.2.AAR
Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 25 kwietnia 2024 r.)
Powiat (...) zamierza przystąpić do konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa (...) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla (...) 2021–2027, Priorytet 8 Włączenie i integracja EFRR, Działanie 8.2 – Infrastruktura systemu pieczy zastępczej.
Przedmiotem wniosku będzie utworzenie „(...)” poprzez zmianę sposobu zagospodarowania nieużytkowego poddasza budynku, w którym siedzibę ma Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w (...). Koszty przygotowania projektu, tj. wykonanie dokumentacji budowlanej i uzyskania stosownych pozwoleń poniosło PCPR w (...). Dofinansowanie, które można uzyskać stanowi 90% kosztów kwalifikowanych.
Planowany projekt ma charakter użyteczności publicznej, której celem jest zaspokajanie potrzeb społecznych, edukacyjnych, psychologicznych, pedagogicznych, terapeutycznych dzieci i młodzieży umieszczanej w rodzinnej pieczy zastępczej, opiekunów zastępczych i ich otoczenia oraz kadry merytorycznej pracującej w obszarze rodzinnej pieczy zastępczej.
Projekt nie będzie generował zysków, ponieważ wszystkie formy wsparcia będą udzielane nieodpłatnie, w ramach planu budżetu PCPR w kolejnych latach po zakończeniu inwestycji.
Nabywcą i odbiorcą we wszystkich fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: „(...)” będzie Powiat (...). Powiat (...) od stycznia 2012 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W rozumieniu programu regionalnego Fundusze Europejskie (…) projekt nie będzie objęty pomocą publiczną i nie będzie generował dochodu. Wnioskodawca zarządzający projektem i jego efektami nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z nowej infrastruktury i świadczone w niej usługi. W związku z tym, inwestycja nie będzie przynosiła Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ośrodek będzie ogólnie dostępny dzieciom i młodzieży umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej, usamodzielnianym wychowankom pieczy zastępczej, zawodowym, niezawodowym i spokrewnionym rodzinom zastępczym, osobom sprawującym opiekę zastępczą w rodzinnych domach dziecka i kadrze merytorycznej pracującej w obszarze pieczy zastępczej.
Załącznikiem do wniosku składanego do programu regionalnego Fundusze Europejskie (…), jest pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie projektu jak i po jego zakończeniu Powiat nie ma możliwości w żaden sposób odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym będzie to koszt kwalifikowalny. Projekt umowy załączonej do ogłoszenia o naborze wniosków wymaga interpretacji właściwych organów o tym, że nie istnieje możliwość prawna odzyskania podatku VAT z budżetu państwa. Wnioskodawca zobowiązany jest taką interpretację przepisów prawa podatkowego posiadać.
Pytanie
Czy Powiat (...) jako beneficjent będzie miał możliwość odzyskania w latach 2024‑2026 podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „(...)” dofinansowanego z programu regionalnego Fundusze Europejskie (…)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 25 kwietnia 2024 r.)
Powiat (...) nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „(...)” dofinansowanego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie (…), ponieważ zarówno w trakcie realizacji projektu jak i w okresie jego trwałości nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z wybudowanej infrastruktury i świadczone w niej usługi społeczne. Inwestycja nie będzie zatem generowała dochodu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku VAT, a powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powiat od stycznia 2012 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zamierzają Państwo przystąpić do konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa (....) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla (...) 2021–2027, Priorytet 8 Włączenie i integracja EFRR, Działanie 8.2 – Infrastruktura systemu pieczy zastępczej. Przedmiotem wniosku będzie utworzenie „Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia Pieczy Zastępczej” poprzez zmianę sposobu zagospodarowania nieużytkowego poddasza budynku, w którym siedzibę ma Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w (...).
Planowany projekt ma charakter użyteczności publicznej, której celem jest zaspokajanie potrzeb społecznych, edukacyjnych, psychologicznych, pedagogicznych, terapeutycznych dzieci i młodzieży umieszczanej w rodzinnej pieczy zastępczej, opiekunów zastępczych i ich otoczenia oraz kadry merytorycznej pracującej w obszarze rodzinnej pieczy zastępczej.
Ośrodek będzie ogólnie dostępny dzieciom i młodzieży umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej, usamodzielnianym wychowankom pieczy zastępczej, zawodowym, niezawodowym i spokrewnionym rodzinom zastępczym, osobom sprawującym opiekę zastępczą w rodzinnych domach dziecka i kadrze merytorycznej pracującej w obszarze pieczy zastępczej.
Projekt nie będzie generował zysków, ponieważ wszystkie formy wsparcia będą udzielane nieodpłatnie. Nie będą Państwo pobierać żadnych opłat za korzystanie z nowej infrastruktury i świadczone w niej usługi. W związku z tym, inwestycja nie będzie przynosiła Państwu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Będą Państwo nabywcą i odbiorcą we wszystkich fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizacji projektu.
Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, inwestycja nie będzie przynosiła Państwu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right