Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.87.2024.3.KOM

Skutki podatkowe w podatku VAT związane z działalnością Fundacji polegającą na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych i przeprowadzeniu aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez znane osoby zapraszające.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania sprzedaży przez Fundację dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego za odpłatną dostawę towarów – jest prawidłowe (pytanie nr 1),
  • nieuznania przeprowadzenia aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego, za odpłatną dostawę towarów – jest prawidłowe (część pytania nr 3),
  • nieuznania przeprowadzenia aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego, za odpłatne świadczenie usług – jest nieprawidłowe (część pytania nr 3),
  • nieuznania działalności Fundacji polegającej na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych i przeprowadzeniu aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające w trakcie balu charytatywnego, za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – jest nieprawidłowe (pytanie nr 2 i 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych w podatku VAT związanych z działalnością Fundacji polegającą na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych i przeprowadzeniu aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające w trakcie balu charytatywnego.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 marca 2024 r. (wpływ 20 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego  

Wnioskodawca jest fundacją wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego, ustanowioną dla realizacji celów określonych w statucie.

Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, nie ma też statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawca został ustanowiony dla realizacji następujących celów:

1.(...),

Statut Wnioskodawcy przewiduje, że cele statutowe realizowane są poprzez następujące działania:

1)(...),

2)(...),

3)(...),

4)(...),

5)(...),

6)(...),

7)(...),

8)(...).

Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Wnioskodawca współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, merytorycznego, edukacyjnego, logistycznego, promocyjnego albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.

Dochody Wnioskodawcy, zgodnie z postanowieniami statutu, mogą pochodzić z:

a) darowizn krajowych i zagranicznych, spadków, zapisów,

b) dotacji i subwencji osób prawnych oraz organizacji nieposiadających osobowości prawnej,

c) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego fundacji,

d) odsetek od wkładów na rachunkach bankowych i innych lokat,

e) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,

f) innych wpływów z działalności fundacji.

Wnioskodawca planuje zorganizować w 2024 r. bal charytatywny.

Udział w balu charytatywnym wymagał będzie zakupu biletu wstępu. Bilety wstępu będą sprzedawane bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub/i poprzez pośredników. Goście, w trakcie balu, będą mogli deklarować przekazanie darowizn na rzecz Wnioskodawcy, które wpłacą na rachunek bankowy Wnioskodawcy po zakończeniu balu.

Dodatkowo na balu zostaną przeprowadzone aukcje charytatywne.

Przedmiotem aukcji będą dzieła sztuki, uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, a także zakupione przez Wnioskodawcę inne przedmioty (np. torebki, lampy).

Według założeń Wnioskodawcy wpływy uzyskane w związku z organizacją balu charytatywnego (w tym wpływy ze sprzedaży biletów wstępu, wpływy z zadeklarowanych w trakcie balu darowizn oraz wpływy z aukcji charytatywnych) znacząco przekroczą poniesione wydatki na jego organizację.

Dzieła sztuki będące przedmiotami aukcji charytatywnych zostaną przekazane Wnioskodawcy nieodpłatnie przez artystów lub zostaną odpłatnie nabyte przez Wnioskodawcę (na podstawie umów kupna-sprzedaży lub faktur VAT marża) na potrzeby aukcji charytatywnych.

Zwycięzca aukcji zobowiąże się do wpłaty środków pieniężnych za wylicytowane dzieło sztuki w określonym terminie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające będące przedmiotem aukcji charytatywnych polegało będzie na licytowaniu wydarzeń z udziałem osób zapraszających, gdzie osoby te pokryją koszty licytowanego wydarzenia.

Zapraszającymi będą osoby, które dobrowolnie wyrażą chęć wsparcia działalności charytatywnej Wnioskodawcy poprzez zaproponowanie, zorganizowanie i sfinansowanie wydarzeń ze swoim udziałem, które będą przedmiotem licytacji.

Dla przykładu licytowanym wydarzeniem może być wspólne oglądanie meczu ze znanym sportowcem (osoba zapraszająca to sportowiec), wyjazd na zagraniczny trening ze znaną trenerką fitness (osoba zapraszająca to trenerka fitness), czy też wspólna kolacja z osobą zapraszającą.

Zwycięzca aukcji zobowiąże się do wpłaty środków pieniężnych za wylicytowany udział w wydarzeniu finansowanym przez osoby zapraszające w określonym terminie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie wyklucza, że podobne bale charytatywne będzie organizował również w kolejnych latach.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu wskazali Państwo, że :

 1. Czy Fundacja jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedź: Tak.

2. Na jakie cele Fundacja będzie przeznaczała pieniądze uzyskane z aukcji charytatywnych?

Odpowiedź: Na realizację celów statutowych. Środki pieniężne uzyskane z aukcji charytatywnych mogą również częściowo zostać przeznaczone na organizację tego typu balów w kolejnych latach, jeżeli zostanie podjęta decyzja o ich organizacji, a wpływy ze sprzedaży biletów wstępu nie pokryją w całości wydatków na ich organizację – w tym wypadku celem przeznaczenia części środków pieniężnych na organizację kolejnych balów będzie zwiększenie wpływów Wnioskodawcy przeznaczanych na cele statutowe (chodzi o wpływy uzyskane w trakcie kolejnych balów na zasadach analogicznych do tych opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2024 r.).

3. Czy Fundacja w momencie aukcji będzie właścicielem dzieł sztuki, które otrzyma od artystów nieodpłatnie?

Odpowiedź: Tak.

4. Czy to nieodpłatne przekazanie dzieł sztuki będzie następowało na podstawie jakiegoś dokumentu np. umowy darowizny, porozumienia itp., który Fundacja będzie zawierała z artystą?

Odpowiedź: Tak, na podstawie umów darowizny.

5. Czy w przypadku, gdy dane dzieło sztuki nie zostanie wylicytowane, to będzie zwracane artyście, czy pozostanie w majątku Fundacji z przeznaczeniem np. do licytacji podczas następnej aukcji?

Odpowiedź: Z uwagi na specyfikę organizowanego balu i aukcji (charytatywny cel), zdaniem Wnioskodawcy taka sytuacja nie wystąpi. Hipotetycznie, gdyby jednak dzieło nie zostało wylicytowane, to pozostanie w majątku Wnioskodawcy i będą podejmowane dalsze próby pozyskania z niego środków pieniężnych.

6. Czy dzieła sztuki będą miały dla nabywców wartość ekonomiczną i czy będzie ustalona minimalna kwota od jakiej zacznie się licytowanie danego dzieła sztuki?

Odpowiedź: Jako że dzieła sztuki zostały wytworzone przez artystów, w ocenie Wnioskodawcy, posiadają one wartość ekonomiczną. Nie jest przy tym możliwa jednoznaczna odpowiedź odnosząca się do wartości ekonomicznej dzieł sztuki dla nabywców, gdyż będą one przedmiotem aukcji - w ocenie Wnioskodawcy dopiero efekt aukcji stanowić może punkt odniesienia do odpowiedzi na pytanie o wartość ekonomiczną poszczególnych dzieł dla ich nabywców.

Wnioskodawca planuje ustalenie minimalnych kwot, od jakich zacznie się licytowanie danego dzieła sztuki, na podstawie estymacji określającej szacunkową wartość, za jaką poszczególne dzieła sztuki mogą zostać sprzedane. Wnioskodawca przewiduje, że ostateczne kwoty uzyskane z aukcji będą wyższe niż ustalone minimalne kwoty, od których rozpoczną się aukcje.

7. Czy w celu zgłoszenia przez zapraszającego danego wydarzenia z jego udziałem do licytacji Fundacja będzie zawierała z zapraszającym umowę/porozumienie określające np. warunki, na jakich to licytowane wydarzenie ma się odbyć, jak będzie finansowane i przez kogo, minimalną kwotę od jakiej licytacja ma się zacząć, zakres zapewnianych „atrakcji” w ramach wydarzenia itp.?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie planuje zawierania pisemnych umów lub porozumień z osobami zapraszającymi.

Jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2024 r. zapraszającymi będą osoby, które dobrowolnie wyrażą chęć wsparcia działalności charytatywnej Wnioskodawcy poprzez zaproponowanie, zorganizowanie i sfinansowanie wydarzeń ze swoim udziałem.

Wnioskodawca otrzyma z wyprzedzeniem ogólne informacje o wydarzeniu finansowanym przez zapraszającego, które będzie przedmiotem licytacji.

Licytacje odbywać się będą na podstawie regulaminu aukcji charytatywnej. W regulaminie aukcji charytatywnej zostaną wprowadzone m.in. zapisy, zgodnie z którymi termin i szczegółowe warunki realizacji wydarzenia z udziałem zapraszającego zostaną uzgodnione pomiędzy zwycięzcami licytacji oraz zapraszającymi.

8. Czy Fundacja w związku z realizacją przedmiotu aukcji, tj. wydarzenia z udziałem znanej osoby zapraszającej będzie zobowiązana do wykonania jakikolwiek świadczeń wzajemnym na rzecz osoby zapraszającej w zamian za wynagrodzenie rozumiane jako kwota uzyskana z licytacji wydarzenia?

Odpowiedź: Nie.

9. Kto będzie ponosił odpowiedzialność przed zwycięzcą danej aukcji dot. wylicytowanego udziału w wydarzeniu w przypadku niedojścia do skutku tego wydarzenia – osoba zapraszająca (np. sportowiec, trenerka fitness) czy Fundacja?

Odpowiedź: W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę cel aukcji oraz status osób zapraszających, takie sytuacje nie wystąpią.

10. Czy w przypadku niedojścia do skutku wylicytowanego wydarzenia będzie zwracana zwycięzcy aukcji przez Fundację czy też osobę zapraszającą cała wylicytowana kwota?

Odpowiedź: W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę cel aukcji oraz status osób zapraszających, takie sytuacje nie wystąpią.

Pytania

1. Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych stanowiła będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT?

2. Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych stanowiła będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT?

3. Czy przeprowadzenie przez Wnioskodawcę aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych stanowiło będzie odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT?

4. Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na przeprowadzeniu aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych stanowiła będzie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Powyższy przepis stanowi odzwierciedlenie art. 9 ust. 1 zd. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1 ze zm., dalej jako Dyrektywa VAT), zgodnie z którym „Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Z kolei w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT ustawodawca wyjaśnił, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowana regulacja stanowi implementację art. 9 ust. 1 zd. 2 i 3 Dyrektywy VAT, w świetle których „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu. Należy w tym miejscu dodać, że w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT wymienione zostały czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako podatek VAT).

Są to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, a także wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przytoczonych wyżej regulacji wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa kryteria:

1) kryterium przedmiotowe – opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności wymienione w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz

2) kryterium podmiotowe – czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT musi zostać dokonana przez podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 Ustawy o VAT, działającego w takim charakterze.

Podkreślenia wymaga, że aby transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, oba kryteria muszą być spełnione łącznie.

Analizując kryterium przedmiotowe z perspektywy zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku należy odnieść się do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Czynnościami opodatkowanymi opisanymi we wskazanym przepisie jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, wg art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, są natomiast rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów – musi zatem dojść do realizacji świadczenia i musi istnieć jego beneficjent (odbiorca świadczenia).

Należy dodatkowo zwrócić uwagę na przymiot „odpłatności”, zawarty w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, który w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako TSUE) należy odczytywać jako istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Powyższe stanowisko potwierdził TSUE m.in. w następujących wyrokach:

1) wyrok z 9 czerwca 2011 r. (C-285/10), zgodnie z którym cyt. W tym zakresie należy przypomnieć, po pierwsze, że możliwość zakwalifikowania danej transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 2 szóstej dyrektywy zakłada wyłącznie istnienie bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika;

2) wyrok z 12 maja 2016 r. (C-520/14), zgodnie z którym cyt. „Niemniej okoliczność, czy transakcja gospodarcza została zrealizowana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu wytworzenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej”.

To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika (zob. podobnie wyroki: z 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 12; z 20 stycznia 2005 r., Hotel Scandic Gåsabäck, C 412/03, EU:C:2005:47, pkt 22).

Odnosząc się z kolei do kryterium podmiotowego, zostało ono odzwierciedlone w art. 15 ust. 1 i 2 Ustawy o VAT.

W cytowanym wcześniej art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT znajduje się zastrzeżenie, zgodnie z którym uznanie aktywności danego podmiotu za działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu lub rezultatu takiej działalności. W konsekwencji działalność gospodarcza, co do zasady, nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku, co ma istotne znaczenie z perspektywy m.in. podmiotów działających w sektorze non profit.

Działalność gospodarcza nie jest również uzależniona od jej rezultatu, w szczególności nie ma znaczenia, czy działalność faktycznie generuje dochód, czy też przynosi straty. Należy przy tym zauważyć, że w zdaniu drugim art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT ustawodawca zastrzegł, iż działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy przy tym rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 lipca 2023 r., 0114-KDIP4-3.4012.205.2023.3.DS).

W ocenie Wnioskodawcy, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze, to znaczy musi zostać dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem musi mieć charakter profesjonalny, ciągły.

Przenosząc powyższe wyjaśnienia na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Sprzedaż przez Wnioskodawcę dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych stanowiła będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca na moment przeprowadzania aukcji charytatywnych będzie właścicielem dzieł sztuki, a więc będzie posiadał prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Wnioskodawca dokona nabycia dzieł sztuki od artystów (nieodpłatnie lub odpłatnie). W wyniku przeprowadzenia aukcji charytatywnych dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel dziełami sztuki na rzecz zwycięzców aukcji.

Zwycięzcy aukcji będą zobowiązani do wpłaty środków pieniężnych za wylicytowane dzieło sztuki w określonym terminie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Tym samym istniał będzie bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a świadczeniem wzajemnym (zapłatą za wylicytowane dzieło). W świetle powyższego spełnione zostaną przesłanki charakterystyczne dla odpłatnej dostawy towarów.

Ad 2.

Działalność Wnioskodawcy polegająca na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie obrót profesjonalny, ciągły. Objęcie danej transakcji zakresem podatku VAT wymaga analizy, czy w odniesieniu do konkretnej dostawy dany podmiot występował w charakterze podatnika VAT.

W tym kontekście należy rozstrzygnąć, czy planowana sprzedaż dzieł sztuki nosi znamiona obrotu profesjonalnego, czy też jest czynnością wykonywaną poza działalnością komercyjną.

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych należy zakwalifikować do działań podejmowanych w sferze niezwiązanej z profesjonalną działalnością komercyjną.

Celem przedsięwzięcia nie jest uzyskanie zysku ze sprzedaży towarów, lecz pozyskanie środków na realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

Należy w tym miejscu zwrócić również uwagę na częstotliwość przeprowadzanych aukcji.

Zamiarem Wnioskodawcy jest organizowanie aukcji charytatywnych w trakcie bali charytatywnych, które to nie będą odbywać się częściej niż raz w roku.

Aukcje charytatywne nie będą zatem charakteryzowały się powtarzalnością lub długim okresem trwania.

Ad 3.

Aukcje charytatywne, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, przeprowadzone przez Wnioskodawcę w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych nie będą stanowiły dla Wnioskodawcy odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Przedmiotem aukcji charytatywnych będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające. Koszty wydarzenia pokryje zapraszający, a kwota z licytacji wydarzenia wpłynie na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Zapraszającymi będą osoby, które dobrowolnie wyrażą chęć wsparcia działalności charytatywnej Wnioskodawcy poprzez zaproponowanie, zorganizowanie i sfinansowanie wydarzeń ze swoim udziałem.

W świetle powyższego kwota zapłacona przez nabywcę przedmiotu aukcji na rzecz Wnioskodawcy nie będzie konsekwencją dostawy towarów czy też świadczenia usług realizowanych przez Wnioskodawcę. To zapraszający, w celu wsparcia Wnioskodawcy, będą oferowali możliwość licytacji udziału w wydarzeniu przez nich organizowanym i finansowanym.

Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń wzajemnych w związku z przedmiotem aukcji na rzecz zwycięzcy aukcji, ani też na rzecz osoby zapraszającej, która zorganizuje i sfinansuje wydarzenie z jej udziałem będące przedmiotem aukcji.

Powyższe oznacza, że nie będzie istniał bezpośredni związek między środkami pieniężnymi otrzymanymi przez Wnioskodawcę od zwycięzcy aukcji a świadczeniem wzajemnym realizowanym przez Wnioskodawcę, bowiem jak wcześniej wyjaśniono Wnioskodawca nie będzie realizował żadnego świadczenia w związku z przedmiotem aukcji.

Tymczasem dla zakwalifikowania danej czynności jako opodatkowanej podatkiem VAT, związek pomiędzy świadczeniem a zapłatą (odpłatnością) musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby możliwe było ustalenie, że płatność następuje za to świadczenie.

Wnioskodawca zwraca również uwagę, że wartość przedmiotów aukcji będzie miała charakter subiektywny, bowiem nie jest możliwa wycena samego spotkania z osobami zapraszającymi, którymi mogą być np. znani sportowcy, celebryci czy też znani artyści.

W większości przypadków wylicytowana kwota najprawdopodobniej będzie znacząco przekraczała wartość wymiernych świadczeń wzajemnych otrzymywanych przez zwycięzcę aukcji od osób zapraszających. Tego typu okoliczność świadczy o tym, że motywem przewodnim udziału w aukcjach będzie w istocie wsparcie charytatywnej działalności Wnioskodawcy, a nie zakup usług lub towarów oferowanych przez osoby zapraszające.

W ocenie Wnioskodawcy środki pieniężne otrzymane od zwycięzców aukcji powinny być traktowane jako darowizny na rzecz Wnioskodawcy, które to nie będą stanowiły czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Ad 4.

Działalność Wnioskodawcy polegająca na przeprowadzeniu aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa kryteria (kryterium przedmiotowe i kryterium podmiotowe), które to muszą być spełnione łącznie, aby transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak dowiedziono w „Ad 3.” dla aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, nie zostało spełnione kryterium przedmiotowe. Tym samym, już tylko z tego powodu, działań Wnioskodawcy nie należy utożsamiać z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT.

Ponadto, organizacja aukcji charytatywnej w trakcie balu charytatywnego sama w sobie nie może stanowić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, ponieważ celem przedsięwzięcia nie jest uzyskanie zysku ze sprzedaży towarów czy usług, lecz pozyskanie środków na realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

W zakresie aukcji dotyczących uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające trudno byłoby utożsamiać czynności podjęte przez Wnioskodawcę z działalnością producentów, handlowców czy usługodawców, o których mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT - Wnioskodawca nie jest producentem, przedmiotem tych aukcji nie są towary (a więc Wnioskodawca nie prowadzi działalności handlowej), a jednocześnie trudno jest przypisywać Wnioskodawcy w tym zakresie roli usługodawcy, podczas gdy ani uczestnicy aukcji, ani też osoby zapraszające nie uiszczają Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu możliwości udziału w aukcjach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • uznania sprzedaży przez Fundację dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych w trakcie balu charytatywnego za odpłatną dostawę towarów – jest prawidłowe (pytanie nr 1),
  • nieuznania przeprowadzenia aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego, za odpłatną dostawę towarów – jest prawidłowe (część pytania nr 3),
  • nieuznania przeprowadzenia aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego, za odpłatne świadczenie usług – jest nieprawidłowe (część pytania nr 3),
  • nieuznania działalności Fundacji polegającej na sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych i przeprowadzeniu aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające w trakcie balu charytatywnego, za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – jest nieprawidłowe (pytanie nr 2 i 4).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej: „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy dany podmiot – dokonując jej – będzie działał w charakterze podatnika, to znaczy, gdy czynność zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że dany podmiot będzie podatnikiem tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które będzie wykonywał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że:

  • Fundacja jest podmiotem wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego, ustanowioną dla realizacji celów określonych w statucie;
  • Fundacja nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, nie ma też statusu organizacji pożytku publicznego;
  • Fundacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT;
  • Fundacja została ustanowiona dla realizacji następujących celów:

· (…)

  • Fundacja realizuje cele statutowe poprzez następujące działania:

· (…)

  • dochody Fundacji zgodnie z postanowieniami statutu, mogą pochodzić z:
  • darowizn krajowych i zagranicznych, spadków, zapisów,
  • dotacji i subwencji osób prawnych oraz organizacji nieposiadających osobowości prawnej,
  • dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego fundacji,
  • odsetek od wkładów na rachunkach bankowych i innych lokat,
  • dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
  • innych wpływów z działalności fundacji;
  • Fundacja planuje zorganizować w 2024 r. bal charytatywny, w trakcie którego zostaną przeprowadzone aukcje charytatywne i nie wyklucza, że podobne bale charytatywne będzie organizowała również w kolejnych latach;
  • Fundacja będzie przeznaczała pieniądze uzyskane z aukcji charytatywnych przeważnie na realizację celów statutowych oraz częściowo mogą one zostać przeznaczone na organizację tego typu balów w kolejnych latach, jeżeli zostanie podjęta decyzja o ich organizacji;
  • licytacje odbywać się będą na podstawie regulaminu aukcji charytatywnej;
  • przedmiotem aukcji będą m.in. dzieła sztuki oraz uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, gdzie osoby te pokryją koszty licytowanego wydarzenia;
  • dzieła sztuki zostaną przekazane Fundacji nieodpłatnie przez artystów na podstawie umowy darowizny lub zostaną odpłatnie nabyte przez Fundację (na podstawie umów kupna-sprzedaży lub faktur VAT marża);
  • w przypadku, gdy dane dzieło sztuki nie zostanie wylicytowane, choć Fundacja nie zakłada takiego scenariusza, to pozostanie w majątku Fundacji i będą podejmowane dalsze próby pozyskania z niego środków pieniężnych;
  • Fundacja planuje ustalenie minimalnych kwot, od jakich zacznie się licytowanie danego dzieła sztuki, na podstawie estymacji określającej szacunkową wartość, za jaką poszczególne dzieła sztuki mogą zostać sprzedane i przewiduje, że ostateczne kwoty uzyskane z aukcji będą wyższe niż ustalone minimalne kwoty, od których rozpoczną się aukcje. Jako, że dzieła sztuki zostały wytworzone przez artystów, to mogą posiadać wartość ekonomiczną;
  • zapraszającymi będą osoby, które dobrowolnie wyrażą chęć wsparcia działalności charytatywnej Fundacji poprzez zaproponowanie, zorganizowanie i sfinansowanie wydarzeń ze swoim udziałem, które będą przedmiotem licytacji np. znany sportowiec czy trenerka fitness;
  • Fundacja nie planuje zawierania pisemnych umów lub porozumień z osobami zapraszającymi, które regulowałyby np. warunki, na jakich to licytowane wydarzenie ma się odbyć, ale z wyprzedzeniem będzie otrzymywać ogólne informacje o wydarzeniu finansowanym przez zapraszającego, które będzie przedmiotem licytacji;
  • w regulaminie aukcji charytatywnej zostaną wprowadzone m.in. zapisy, zgodnie z którymi termin i szczegółowe warunki realizacji wydarzenia z udziałem zapraszającego zostaną uzgodnione pomiędzy zwycięzcami licytacji oraz zapraszającymi;
  • Fundacja w związku z realizacją przedmiotu aukcji, tj. wydarzenia z udziałem znanej osoby zapraszającej nie będzie zobowiązana do wykonania jakikolwiek świadczeń wzajemnym na rzecz osoby zapraszającej w zamian za wynagrodzenie rozumiane jako kwota uzyskana z licytacji wydarzenia;
  • zwycięzca aukcji zobowiąże się do wpłaty środków pieniężnych za wylicytowane dzieło sztuki lub wylicytowany udział w wydarzeniu finansowanym przez osoby zapraszające w określonym terminie na rachunek bankowy Fundacji.

Wątpliwości Fundacji dotyczą kwestii uznania sprzedaży dzieł sztuki w ramach aukcji charytatywnych prowadzonych podczas balu i licytacji uczestnictwa w określonym wydarzeniu organizowanym przez osobę zapraszającą za przejaw działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT oraz uznania, że sprzedaż dzieł sztuki oraz licytacja uczestnictwa w wydarzeniu stanowiła będzie odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług.

Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało w drugim akapicie art. 9(1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006, Nr 347, str. 1, ze zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE:

„działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W akapicie pierwszym, artykuł 9(1) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

„podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:

  • przedmiotowy – opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług oraz
  • podmiotowy – dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Istotne jest to, że obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

W odniesieniu do kwalifikacji przedmiotowej należy zauważyć, że aby dane przekazanie towaru bądź świadczenie usług stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, musi być uznane odpowiednio za dostawę określoną w art. 7 ust. 1 lub świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy i musi być dokonane odpłatnie.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W języku potocznym odpłatność oznacza zapłatę, wynagrodzenie w zamian za rzecz (towar) lub zachowanie (usługę). Należy podkreślić, że pojęcie ,,odpłatna dostawa” powinno być rozumiane jako ekonomiczne korzyści dla sprzedającego.

W dorobku orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dochodzi do dostawy towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz sprzedawcy. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dostarczonym towarem/wykonaną usługą, a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją dostawy towaru/świadczenia usługi.

Należy tu zauważyć, że aukcja jest zorganizowaną formą sprzedaży, uregulowaną przepisami art. 701, 702, 704 i 705 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) i stanowi taki tryb zawarcia umowy, aby przez udział większej liczby osób ubiegających się o zawarcie umowy (tzw. licytantów) uzyskać najkorzystniejsze wyniki. W polskim prawie cywilnym aukcja stanowi odrębną od przetargu formę zawarcia umowy charakteryzującą się bezpośredniością składania ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty stanowi podstawę do zawarcia umowy na zasadach ogólnych prawa zobowiązaniowego.

W świetle przedstawionych okoliczności, przekazanie przez Fundację należących do niej towarów, tj. dzieł sztuki, które pozyska od artystów nieodpłatnie w drodze darowizny lub na podstawie umów kupna-sprzedaży, konkretnym osobom zobowiązującym się poprzez przystąpienie do licytacji do zapłaty za nie wylicytowanej kwoty pieniężnej spełnia kryteria odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy wpłatą (zapłatą) a przeniesieniem własności konkretnej rzeczy nabytej w drodze aukcji istnieje bowiem prawnie doniosły związek (bezpośredni i wyraźny) uzasadniający ustalenie, że płatność następuje za to właśnie świadczenie. W rozpatrywanym przypadku odpłatność związana jest ze sprzedażą przedmiotów w celu pozyskiwania środków pieniężnych na cele statutowe Fundacji. Charytatywność aukcji wiąże się natomiast z przeznaczeniem pozyskanych środków pieniężnych. Wpłacane przez licytanta środki pieniężne są ceną (wynagrodzeniem) ustaloną w drodze aukcji w zamian za przeniesienie własności przedmiotu – dzieła sztuki. Wpłaty te mają charakter obligatoryjny i nie stanowią dobrowolnych datków, bowiem jak Państwo wskazali, zwycięzca aukcji zobowiąże się do wpłaty środków pieniężnych za wylicytowane dzieło sztuki w określonym terminie na rachunek bankowy Fundacji.

Zapłata dokonywana przez osobę, która wylicytuje najwyższą cenę danego dzieła sztuki nastąpi z tytułu przeniesienia własności konkretnego towaru, który w wyniku licytacji przejdzie na własność tej osoby.

Tym samym w analizowanej sprawie nie ulega wątpliwości, że nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w zamian za skonkretyzowane wynagrodzenie rozumiane jako wylicytowana kwota. Tak więc przekazanie przez Fundację danego dzieła sztuki osobie dokonującej zapłaty wylicytowanej kwoty wyczerpuje przesłanki odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Państwa stanowisko w tej części (pytanie nr 1) uznaję za prawidłowe.

Świadczenie usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, jeżeli następuje za wynagrodzeniem oraz gdy pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności polegającej na świadczenia usług decyduje zatem jej odpłatność.

W analizowanej sprawie należy wskazać na orzeczenie TSUE w sprawie R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (wyrok z dnia 3 marca 1994 r., sprawa C-16/93). Tolmsa był ulicznym grajkiem, który prezentował swoją twórczość. Grajek ustawiał przed sobą puszkę, do której przechodnie mogli wrzucać datki. TSUE, wskazując na brak bezpośredniego związku między graniem muzyki, a zapłatą oraz na dobrowolność datków, uznał, iż datki nie podlegają opodatkowaniu VAT, ponieważ „czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Odnosząc powyższe ogólne założenia do przedstawionego opisu sprawy, warunek odpłatności świadczenia usług  w przypadku licytacji dotyczących uczestnictwa licytanta w wydarzeniu organizowanym przez osobę zapraszającą będzie spełniony. Kwota płacona przez uczestnika aukcji - licytanta, który wygra aukcję stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług.

Wpłacona darowizna w kwocie wylicytowanej będzie miała na celu finansowanie działalności statutowej Fundacji, natomiast licytant zdobędzie prawo do udziału w wydarzeniu zorganizowanym i sfinansowanym przez znaną osobę zapraszającą. Fundacji nie będzie łączyła faktyczna umowa/porozumienie z osobami zapraszającymi, jednakże Fundacja będzie otrzymywała z wyprzedzeniem ogólne informacje o wydarzeniu finansowanym przez zapraszającego, które będzie przedmiotem licytacji. Licytacja udziału w wydarzeniu odbywać się będzie na podstawie regulaminu aukcji charytatywnej, w  którym zostaną wprowadzone m.in. zapisy o tym, że termin i szczegółowe warunki realizacji wydarzenia z udziałem zapraszającego zostaną uzgodnione pomiędzy zwycięzcami licytacji oraz zapraszającymi. Fundacja nie będzie realizowała żadnych świadczeń wzajemnych w związku z przedmiotem aukcji na rzecz osoby zapraszającej, natomiast w stosunku do zwycięzcy aukcji Fundacja będzie zobowiązana do umożliwienia zwycięzcy licytacji uczestnictwa w wylicytowanym wydarzeniu, o którym będzie posiadała ogólne informacje i wiedzę, jak to wydarzenie zostanie przeprowadzone. Ze względu na cel aukcji i status osób zapraszających (znany sportowiec czy trenerka fitness) Fundacja zakłada, że nie wystąpią sytuacje, w których może nie dojść do skutku wylicytowane wydarzenie i wylicytowana kwota będzie musiała być zwrócona zwycięzcy aukcji. Należy jednak zwrócić uwagę, że wpłaty licytantów mają charakter obligatoryjny i nie stanowią dobrowolnych datków od darczyńców, gdyż jak Państwo wskazali, zwycięzca aukcji zobowiąże się do wpłaty środków pieniężnych wyłącznie za wylicytowane uczestnictwo w wydarzeniu w określonym terminie na rachunek bankowy Fundacji. Tym samym to w gestii Fundacji jest dbanie o właściwy i zgodny z regulaminem przebieg aukcji, tak żeby finalnie nie nastąpiła sytuacja, która w sposób negatywny wpłynęłaby na wizerunek Fundacji i żeby w zamian za umożliwienie licytantowi uczestnictwa w wydarzeniu nastąpił wpływ konkretnych środków finansowych przeznaczanych na działalność statutową Fundacji. Zatem pozyskane środki będą powiązane z wartością ekonomiczną przenoszonego przez Państwa prawa do uczestnictwa w wydarzeniu zorganizowanym przez osobę zapraszającą na licytanta, który wygra aukcję. Nie można twierdzić, że przekazanie środków pieniężnych na cele charytatywne następuje bez związku z nabyciem licytowanego udziału w wydarzeniu. Wpłacone przez licytanta środki pieniężne będą bowiem ceną (wynagrodzeniem) ustaloną w drodze aukcji w zamian za zapewnienie przez Fundację licytantowi prawa do uczestniczenia w wylicytowanym wydarzeniu. Spełniony będzie warunek odpłatności, będącej konsekwencją świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. art. 8 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie odnoszącym się do części pytania nr 3 uznaję za nieprawidłowe.

Zgodzić się natomiast należy, że przeprowadzenie przez Fundację aukcji charytatywnych, których przedmiotem będzie uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i finansowanych przez osoby zapraszające, w trakcie balu charytatywnego zorganizowanego w roku 2024 i ew. w latach kolejnych nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem nie nastąpi tu przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w zamian za skonkretyzowane wynagrodzenie rozumiane jako wylicytowana kwota.

W tej części Państwa stanowisko w zakresie odnoszącym się do pytania nr 3 uznaję za prawidłowe.

W odniesieniu do kwalifikacji podmiotowej określającej zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy podkreślić, że aby dana czynność podlegała VAT, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w tym charakterze, to znaczy gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała charakter profesjonalny i ciągły. Podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika i nie podlega opodatkowaniu.

Nie każde więc działanie podatnika będzie czynnością opodatkowaną VAT. Kwestia ta ma szczególne znaczenie w przypadku działalności fundacji, której działanie zostało uregulowane przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).

Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Na mocy art. 5 ust. 5 powołanej ustawy:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

W świetle art. 7 ust. 1 i ust. 2 wskazanej ustawy:

Fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Odnosząc przepis art. 15 ust. 1 ustawy do przepisów ustawy o fundacjach stwierdzić należy, że fundacja prowadząca działalność gospodarczą, staje się podatnikiem VAT na takich samych zasadach, jak każdy inny przedsiębiorca.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571):

Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236):

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji. Ponadto wskazać należy, że definicja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynności należy uznać za działalność gospodarczą, stąd też należy dokonać jej wykładni literalnej.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla nabycia statusu podatnika VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Ponadto należy wskazać, że realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy – nieodpłatny. Przy czym, należy zauważyć, że statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług (poza wyjątkami wskazanymi w ustawie).

Analiza okoliczności przedstawionych w sprawie prowadzi do wniosku, że odpłatne przekazanie dzieł sztuki oraz prawa do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez osoby zapraszające w ramach aukcji charytatywnych przeprowadzanych podczas planowanego w 2024 r. i ewentualnie latach następnych balu charytatywnego będzie stanowić odpowiednio, jak wyżej wskazano, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tym samym Fundacja będzie występować w tym przypadku w charakterze podatnika podatku VAT w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Fundacja będzie przeznaczała pieniądze uzyskane z aukcji charytatywnych na realizację celów statutowych i częściowo na organizację balów w kolejnych latach, jeżeli zostanie podjęta decyzja o ich organizacji, jeżeli wpływy ze sprzedaży biletów wstępu na bal nie pokryją w całości wydatków na jego organizację. Fundacja podkreśla, że aukcje charytatywne nie będą się charakteryzowały powtarzalnością lub długim okresem trwania, gdyż będą organizowane jedynie w trakcie bali charytatywnych, a te nie będą odbywać się częściej niż raz w roku. Nie jest to jednak czynnik wykluczający opisane działania z charakteru działalności gospodarczej, gdyż Fundacja nie wskazała żadnego innego celu uczestnictwa w aukcjach poza uzyskaniem środków pieniężnych ze sprzedaży towarów i usług. Fundacja podejmując działania zmierzające do zorganizowania aukcji charytatywnej na podstawie obowiązującego regulaminu podejmuje aktywne działania, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez podmioty zajmujące się profesjonalną działalnością w tym zakresie. Trzeba zauważyć, iż to nie częstotliwość organizowanych aukcji jest przesłanką determinującą uznanie ogółu czynności wykonywanych przez Fundację za działalność gospodarczą, a zaangażowane środki oraz szerokie spektrum działań podejmowanych przez Fundację, sprowadzających się do zorganizowania aukcji.

Rozpatrując wszystkie działania, jakie będzie musiała podjąć Fundacja, odnoszące się do organizacji i przeprowadzenia aukcji, na których licytowane będą towary – dzieła sztuki oraz prawo uczestniczenia licytanta w wydarzeniu zorganizowany przez osobę zapraszającą, nie można zgodzić się z Państwem, iż powinny one pozostać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Organizując wydarzenie jakim będzie sam bal charytatywny, którego częścią będą aukcje, Fundacja planuje, ze to wydarzenie będzie miało cykliczny i powtarzalny charakter. Organizacja aukcji opisanych w złożonym wniosku wymagać będzie od Fundacji podjęcia profesjonalnych działań, zaangażowania wielu osób, przygotowania regulaminu, a także podjęcia szeregu czynności sprowadzających się w istocie do umożliwienia nabywcom (licytantom) wzięcia udziału w licytacji i zakupienia towaru bądź usługi poprzez wylicytowanie najwyższej ceny. Fundacja podejmując działania zmierzające do organizacji balu charytatywnego w trakcie, którego będą przeprowadzane aukcje, będzie podejmować działania wymagające zaangażowania odpowiednich środków, podobne do działań, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie działalnością w tym zakresie.

Ponadto, środki uzyskane z licytacji poza przekazaniem na cele statutowe zostaną przeznaczone na organizację tego typu balów w kolejnych latach. Dodatkowo, udział w balu, na którym będą licytowane towary i usługi, będzie możliwy dopiero po zakupie biletów wstępu i środki uzyskane z ich sprzedaży będą pokrywać koszty balu, a gdy środki te będą niewystarczające, również zyski z aukcji charytatywnych będą pokrywać koszty balu.

Nie można w sprawie kwestionować celu zarobkowego, jaki przyświeca działalności Fundacji (jednocześnie czym innym jest wykorzystanie wypracowanych dochodów), jak również kwestionować wykorzystania towarów czy usług w celu dalszego ich przekazania w zamian za uzyskaną cenę. Definicja działalności gospodarczej znajdująca zastosowanie dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie uzależnia opodatkowania czynności podatkiem VAT od przeznaczenia uzyskanych środków na działalność statutową, czy też dobroczynną, tym samym w mojej ocenie, sposób zadysponowania środkami pieniężnymi uzyskanymi z organizowanych aukcji nie może być przesłanką wykluczającą opodatkowanie podatkiem VAT tych czynności. W tej sprawie charytatywność dostawy towarów i świadczenia usług w ramach aukcji wiąże się dopiero z przeznaczeniem pozyskanych środków pieniężnych.

Okoliczności przedstawione w złożonym wniosku, a w szczególności specyficzny i wyspecjalizowany charakter podejmowanych przez Fundację czynności w celu zorganizowania i przeprowadzenia aukcji  świadczą o braku podstaw dla uznania, iż czynności te nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem działaniom podejmowanym przez Fundację można przypisać profesjonalny i ciągły charakter.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 2 i 4 uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie podnoszone w opisie sprawy, tj. odnoszące się do sprzedaży w ramach aukcji innych zakupionych przez Fundację przedmiotów (np. torebek, lamp), które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00