Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.228.2024.2.MR
Ustalenie powstania dochodu z niezrealizowanych zysków po zmianie rezydencji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy powstania dochodu z niezrealizowanych zysków po zmianie rezydencji. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 17 maja 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która (...) 2019 roku na stałe przeniosła swoje miejsce zamieszkania z Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (...) z powodu planów życiowych i zawodowych. Tam Wnioskodawca na chwilę obecną posiada stałe miejsce zamieszkania oraz centrum interesów życiowych (zarówno osobistych, jak i gospodarczych). Zjednoczone Emiraty Arabskie traktują Wnioskodawcę jako swojego rezydenta podatkowego. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji Zjednoczonych Emiratów Arabskich za rok 2019 oraz rok 2020.
Do 2018 r. włącznie Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania w Polsce oraz był rezydentem podatkowym posiadając nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W okresie posiadania rezydencji podatkowej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich Wnioskodawca przyjeżdżał do Polski w celach okazjonalnego pobytu. W (...) 2025 r. Wnioskodawca powróci do Polski na stałe. Wnioskodawca będzie posiadał w Polsce miejsce zamieszkania zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o PIT oraz będzie posiadał w Polsce zarówno centrum interesów osobistych, jak i gospodarczych. W związku z tym Polska będzie traktowała Wnioskodawcę jako swojego rezydenta podatkowego.
Wnioskodawca po (...) 2029 roku ponownie opuści Polskę w celu zmiany miejsca zamieszkania w innym kraju ze względów osobistych. Wnioskodawca zamierza przenieść się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, o ile taki plan nie zostanie zmodyfikowany ze względów osobistych, które na ten moment nie są znane. Po wyprowadzce z Polski Wnioskodawca będzie podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tzn. Wnioskodawca będzie podlegał opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski z uwzględnieniem umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (dalej: "UPO").
W związku z wyprowadzką nastąpi zmiana rezydencji podatkowej na podstawie art. 3 ust. 1-2a w związku z art. 4a ustawy o PIT, zatem Polska utraci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością Wnioskodawcy, mimo że takie zbycie faktycznie nie następuje.
Wnioskodawca jest i będzie w posiadaniu majątku wymienionego w art. 30da ust. 3 ustawy o PIT niezwiązanego z działalnością gospodarczą, którego wartość będzie przekraczała 4 mln zł. Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał akcji (udziałów) w polskich spółkach, których aktywa majątkowe składają się w więcej niż 50 procentach bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, zgodnie z art. 30da ust. 3 w zw. z art. 30da ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, po stronie Wnioskodawcy przeprowadzając się z Rzeczpospolitej Polskiej w trakcie roku 2029 i zmieniając rezydencję podatkową nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, w świetle niespełnienia wymogu posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, zgodnie z art. 30da ust. 3 w zw. z art. 30da ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, po stronie Wnioskodawcy przeprowadzając się z Rzeczpospolitej Polskiej w trakcie roku 2029 i zmieniając rezydencję podatkową nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, w świetle niespełnienia wymogu posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1a ustawy o PIT:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Jako pierwszy warunek przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika "lub" w sformułowaniu "centrum interesów osobistych lub gospodarczych" dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Przez "centrum interesów osobistych" należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp.
Z kolei "centrum interesów gospodarczych" to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.
Zgodnie z art. 30da ust. 1 ustawy o PIT:
Podatek od dochodów z niezrealizowanych zysków wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania - gdy ustalana jest wartość podatkowa składnika majątku;
2)3% podstawy opodatkowania - gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 30da ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT:
Opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega:
1)przeniesienie składnika majątku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wyniku którego Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku, przy czym przenoszony składnik majątku pozostaje własnością tego samego podmiotu;
2)zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.
Z kolei na podstawie art. 30da ust. 3:
W przypadku składnika majątku niezwiązanego z działalnością gospodarczą opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, podlegają tylko składniki majątku stanowiące: ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, udziały w spółce, akcje i inne papiery wartościowe, pochodne instrumenty finansowe oraz tytuły uczestnictwa w funduszach kapitałowych, zwane dalej "majątkiem osobistym", jeżeli podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej.
Zgodnie z art. 30da ust. 7 ustawy o PIT:
Dochód z niezrealizowanych zysków stanowi nadwyżka wartości rynkowej składnika majątku ustalanej na dzień jego przeniesienia albo na dzień poprzedzający dzień zmiany rezydencji podatkowej ponad jego wartość podatkową.
Sposób określenia wartości rynkowej składnika majątku określa art. 30da ust. 8 ustawy o PIT. W świetle tego przepisu:
Wartość rynkową składnika majątku określa się:
1)zgodnie z art. 19 ust. 3 - w przypadku składników majątku osobistego i składników majątku, z których przeniesieniem nie wiąże się zmiana istotnych ekonomicznie funkcji, aktywów lub ryzyk;
2)zgodnie z art. 23o - w pozostałych przypadkach.
Określenie wartości podatkowej jest uregulowane w art. 30da ust. 10 ustawy o PIT:
Wartość podatkową składnika majątku stanowi wartość, niezaliczona uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty. Nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku w przypadku, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami, do celów opodatkowania podatkiem dochodowym nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tego składnika majątku.
Stosownie do treści art. 30da ust. 12 zdanie pierwsze ustawy o PIT:
Podstawę opodatkowania podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków stanowi natomiast suma dochodów z niezrealizowanych zysków ustalonych dla poszczególnych składników majątku.
Artykuł 30da ust. 13 ustawy o PIT stanowi, że:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.
Na mocy art. 30db ustawy o PIT:
1.Przepisów art. 30da nie stosuje się, jeżeli łączna wartość rynkowa przenoszonych składników majątku nie przekracza kwoty 4 000 000 zł.
2.W przypadku małżonków, o których mowa w art. 30da ust. 9, limit wartości rynkowej składnika majątku określony w ust. 1 dotyczy łącznie obojga małżonków.
Zatem, zarówno z literalnego brzmienia przepisów ustawy o PIT, jak i z uzasadnienia do ustawy wprowadzającej regulacje podatkowe w zakresie exit tax wynika, że już na moment zmiany rezydencji podatkowej powstaje - co do zasady - obowiązek zapłaty tego podatku. Przy tym omawiane regulacje nie są sprzeczne z prawem unijnym.
Jak wskazano w przedstawionym zdarzeniu przyszłym:
1)Wnioskodawca w dniu (...) 2019 roku na stałe przeniósł swoje miejsce zamieszkania z Polski do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (...) z powodu planów życiowych i zawodowych.
2)Do 2018 r. włącznie Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania w Polsce oraz był rezydentem podatkowym posiadając nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
3)W (...) 2025 r. Wnioskodawca powróci do Polski na stałe. Wnioskodawca będzie posiadał w Polsce miejsce zamieszkania zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o PIT oraz będzie posiadał w Polsce zarówno centrum interesów osobistych, jak również centrum interesów gospodarczych.
4)Po dniu (...) 2029 roku Wnioskodawca ponownie opuści Polskę w celu zmiany miejsca zamieszkania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Po wyprowadzce z Polski Wnioskodawca będzie podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tzn. Wnioskodawca będzie podlegał opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski z uwzględnieniem UPO. W związku z wyprowadzką nastąpi zmiana rezydencji podatkowej na podstawie art. 3 ust. 1-2a w związku z art. 4a ustawy o PIT, zatem Polska może utraci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością Wnioskodawcy, mimo że takie zbycie faktycznie nie następuje.
5)Wnioskodawca jest i będzie w posiadaniu majątku wymienionego w art. 30da ust. 3 ustawy o PIT niezwiązanego z działalnością gospodarczą, którego wartość będzie przekraczała 4 mln zł.
6)Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał akcji (udziałów) w polskich spółkach, których aktywa majątkowe składają się w więcej niż 50 procentach bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego.
W ocenie Wnioskodawcy, w związku ze zmianą miejsca zamieszkania w 2029 r. Polska utraci prawo do opodatkowania dochodów z ich przeniesienia bowiem wynika to z przepisów ustawy o PIT, zgodnie z którą będzie on posiadał ograniczony obowiązek podatkowy, tzn. Wnioskodawca będzie podlegał opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski z uwzględnieniem UPO. W takim przypadku zastosowanie znajdzie wyżej powołany przepis art. 30da ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT. Opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlega zmiana rezydencji podatkowej przez podatnika podlegającego w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w wyniku której Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia składnika majątku będącego własnością tego podatnika, w związku z przeniesieniem jego miejsca zamieszkania do innego państwa.
Dodatkowo w art. 30da ust. 3 ustawy o PIT zawarto dodatkowy warunek, tj. opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków podlegają tylko składniki majątku, jeżeli podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej. Przy czym w ustawie o PIT nie wskazano w jaki sposób należy liczyć termin pięciu lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji.
Z treści art. 30da ust. 3 ustawy o PIT nie wynika, że należy brać pod uwagę tylko pełne lata. Zatem dziesięcioletni okres, o którym mowa w art. 30da ust. 3 ustawy o PIT należy liczyć wstecz od dnia poprzedzającego dzień zmiany rezydencji podatkowej, tj. od dnia 31 stycznia 2029 r. wstecz. Natomiast w celu ustalenia pięcioletniego okresu posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej należy wziąć pod uwagę wszystkie okresy, w których Wnioskodawca zamieszkiwał w Polsce w okresie dziesięcioletnim poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej. W przypadku Wnioskodawcy dziesięcioletni termin będzie obejmował okres od dnia (...) 2019 r. do dnia (...) 2029 r. Zatem należy ustalić, przez jaki okres Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania w Polsce w okresie od dnia (...) 2019 r. do dnia (...) 2029 r.
Jak już wcześniej wyjaśniono, należy brać pod uwagę łącznie wszystkie okresy zamieszkania, a nie tylko pełne lata kalendarzowe. W związku z tym Wnioskodawca mieszkał/będzie mieszkał w Polsce w następujących okresach:
·w 2019 r. - od dnia (...) do dnia (...), tj. 1 miesiąc i 5 dni,
·cały 2025 r.,
·cały 2026 r.,
·cały 2027 r.,
·cały 2028 r.,
·w 2029 r. – do dnia (...) 2029 r., tj. 1 miesiąc.
W związku z tym, w okresie dziesięcioletnim poprzedzającym dzień zmiany miejsca rezydencji na Zjednoczone Emiraty Arabskie, tj. w okresie od dnia (...) 2019 r. do dnia (...) 2029 r. Wnioskodawca posiada/będzie posiadał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez okres krótszy niż pięć lat (ponad 4 lata 2 miesiące 5 dni). Warunek wynikający z art. 30da ust. 3 ustawy o PIT nie zostanie więc przez Wnioskodawcę spełniony.
Zatem prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, zgodnie z art. 30da ust. 3 w zw. z art. 30da ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, po stronie Wnioskodawcy przeprowadzając się z Rzeczpospolitej Polskiej w trakcie roku 2029 i zmieniając rezydencję podatkową nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, w świetle niespełnienia wymogu posiadania miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez łącznie co najmniej pięć lat w dziesięcioletnim okresie poprzedzającym dzień zmiany rezydencji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pana stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right