Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.237.2024.1.RR

Prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy, które zostały odebrane i podpisane w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru i podpisywania faktur VAT RR.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy, które zostały odebrane i podpisane w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru i podpisywania faktur VAT RR.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) i prowadzi działalność, która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem VAT.

Przeważający przedmiot działalności Spółki stanowi działalność usługowa związana z leśnictwem (PKD 02.40.Z). Ponadto Spółka zajmuje się m.in. produkcją wyrobów tartacznych (16.10.Z).

W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa od rolników ryczałtowych (w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT) surowiec drzewny, który następnie wykorzystuje w swojej działalności do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zakup drewna odbywa się na podstawie umów, w ramach których Wnioskodawca nabywa prawo do dysponowania nim jak właściciel. Każdorazowo rolnik podpisujący umowę z Wnioskodawcą składa oświadczenie, stanowiące załącznik do zawieranej umowy, o następującej treści:

„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Powyższe oświadczenie jest również umieszczane na fakturze VAT RR.

Jednocześnie każda z umów zawiera postanowienie, zgodnie z którym rolnik ryczałtowy może upoważnić pracownika Spółki do odbioru i podpisywania w jego imieniu faktur RR wystawianych przez Spółkę. Umocowanie to następuje poprzez udzielenie pełnomocnictwa konkretnemu lub konkretnym pracownikom Spółki w formie pisemnej. Następnie takie pełnomocnictwo stanowi załącznik do umowy i przybiera formę oświadczenia o następującej treści:

„Ja, niżej podpisany:

Imię i Nazwisko, Adres, seria i nr dowodu osobistego, PESEL niniejszym ustanawiam jako pełnomocników:

1. Pana/ Panią (…), legitymującego się dowodem osobistym nr (…), PESEL (…) i upoważniam ich do odbioru i podpisywania w moim imieniu faktur VAT RR wystawianych przez A. Sp. z o.o. (NIP: (…)).

Pełnomocnicy są upoważnieni do samodzielnego podpisywania wystawianych faktur. Pełnomocnicy nie są upoważnieni do udzielania dalszych pełnomocnictw.

Podpis”

Pracownik lub pracownicy umocowani przez rolnika ryczałtowego mogą podpisać wystawioną przez Spółkę fakturę RR tylko w imieniu rolnika. Oznacza to, że ten sam pracownik nigdy nie podpisuje faktury RR zarówno w imieniu rolnika ryczałtowego, jak i w imieniu Spółki.

Spółka upoważnia swoich pracowników do podpisywania faktur RR w jej imieniu.

Oryginał wystawionej przez Spółkę w dwóch egzemplarzach faktury RR, podpisany zgodnie z powyższym opisem stanu faktycznego, jest wysyłany do rolnika ryczałtowego.

Wystawiane przez Spółkę faktury VAT RR zawierają niezbędne dane, o których mowa w art. 116 ust. 2 pkt 1-12 ustawy o VAT.

Zarówno składane przez rolnika ryczałtowego oświadczenie, jak i zasady podpisywania faktur VAT RR wystawianych przez Spółkę, obowiązują w trakcie trwania podpisanej z rolnikiem ryczałtowym Umowy.

Pytanie

Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, które zostały odebrane i podpisane w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Wnioskodawcy działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru i podpisywania faktur VAT RR, tj. czy taki sposób złożenia podpisu przez rolnika ryczałtowego pod fakturami VAT RR będzie spełniać wymóg z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, z uwzględnieniem art. 116 ust. 6 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy faktura VAT dokumentująca nabycie produktów rolnych, wystawiona przez Wnioskodawcę oraz podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, upoważnionego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania i podpisywania faktur w jego imieniu na podstawie pisemnego pełnomocnictwa, spełnia wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT i tym samym w świetle przepisów ustawy o VAT jest prawidłowo wystawioną fakturą VAT RR, uprawniającą Wnioskodawcę do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej faktury zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, z uwzględnieniem art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT, rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Jak wynika z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, pod pojęciem „rolnika ryczałtowego” rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Poprzez „produkty rolne” rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego. Definicja działalności rolniczej została umieszczona w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Zgodnie z nią poprzez działalność rolniczą rozumie się m.in. sprzedaż produktów gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W myśl art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy,

2) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy,

3) (uchylony),

4) datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,

5) nazwy nabytych produktów rolnych,

6) jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów,

7) cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,

8) wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,

9) stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku,

10) kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych,

11) wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku,

12) kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie,

13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Jak wynika z art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”. Stosownie do art. 116 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa powyżej, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy na osobnym dokumencie. Ustawa o VAT w art. 86 zawiera katalog przypadków uprawniających podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to, czy też – jak określa to przepis ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym prawem podatnika, wynikającym z konstrukcji podatku VAT jako podatku od wartości dodanej. Podatnicy mający status rolników ryczałtowych korzystają ze specjalnego systemu opodatkowania dla sprzedawanych przez nich produktów rolnych oraz świadczonych przez nich usług rolniczych. Towary i usługi te są wyłączone z opodatkowania na zasadach ogólnych. Nabywca tych towarów lub usług przy ich nabyciu wypłaca rolnikowi ryczałtowemu zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Ten właśnie zwrot jest dla podatnika – nabywcy produktów rolnych oraz usług rolniczych podatkiem naliczonym, który podlega odliczeniu (Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XVII, opublikowano: WKP 2023 [dostęp 29 lutego 2024 r.]).

Tak więc w myśl art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT podatnik nabywający towary/usługi od rolnika ryczałtowego jest uprawniony do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku z faktur VAT RR, wystawionych zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej (przy zachowaniu warunków odliczenia przewidzianych w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawiera umowy z rolnikami ryczałtowymi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, w ramach których nabywa od nich surowiec drzewny. Wnioskodawca każdorazowo dysponuje oświadczeniami rolników, z których wynika, że spełniają oni warunki określone w art. 116 ust. 3 ustawy o VAT ustawy o VAT. W związku z tym, że przedmiotem zawieranych umów jest dostawa surowca drzewnego, który zaliczany jest do kategorii produktów gospodarki leśnej, to nie ma wątpliwości co do tego, że ww. produkty, w myśl art. 2 pkt 15 i pkt 19 ustawy o VAT stanowią produkty rolne.

Mając powyższe na uwadze, bez wątpienia Wnioskodawca dokonuje transakcji uzasadniających wystawienie przez niego faktur VAT RR. Tak też każdorazowo dokonana transakcja dokumentowana jest za pomocą faktury VAT RR wystawianej przez Wnioskodawcę i następnie dostarczanej w dwóch egzemplarzach do rolnika ryczałtowego. Wystawione faktury zawierają wszystkie niezbędne elementy, o których mowa w art. 116 ust. 2 pkt 1-12 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych oznaczona jako "Faktura VAT RR" powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Jednocześnie w tym też miejscu należy wskazać, że w obrocie prawnym możliwe jest składanie oświadczeń wiedzy oraz woli za pośrednictwem prawidłowo umocowanego pełnomocnika (art. 96 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1933, dalej: „k.c.”). Pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane. Każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Zgodnie z art. 353(1) k.c. strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Innymi słowy oznacza to przyznanie podmiotom prawnym ogólnej możliwości zawierania i kształtowania treści umów w granicach zakreślonych przez prawo.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, udzielenie pełnomocnictwa przez rolnika ryczałtowego będącego stroną umowy ze Spółką na rzecz konkretnego pracownika/pracowników Spółki, które będzie upoważniało go do odbioru i podpisywania faktury VAT RR w imieniu rolnika, będzie zgodne z obowiązującymi przepisami prawa cywilnego jak i prawa podatkowego, w tym w szczególności warunek złożenia czytelnego podpisu przez stronę, która powinna otrzymać fakturę (rolnik ryczałtowy), wynikający z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT pozostanie spełniony.

Przedstawione powyżej stanowisko zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach prawa podatkowego, w analogicznych do sytuacji faktycznej Wnioskodawcy sprawach:

1. Interpretacja indywidualna z 13 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.411.2022.2.AKR:

„Z okoliczności sprawy wynika, że rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Wnioskodawcę produktów rolnych, będzie udzielać, na rzecz pracownika Spółki, pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR. Zawarcie na tych fakturach czytelnych podpisów osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, w tym odbiór przez osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, przy założeniu, że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Spółki) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W powyższym przypadku pracownik ten nie będzie bowiem jednocześnie umocowany do podpisywania faktur VAT RR w imieniu Spółki, których odbiór będzie poświadczał w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy).

Wobec powyższego, faktura VAT RR podpisana w imieniu Rolnika przez pracownika Spółki, jako osobę umocowaną na podstawie pełnomocnictwa przez Rolnika do odbierania i podpisywania faktur w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy”.

2. Interpretacja indywidualna z 23 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.814.2018.1.AK:

„[…] rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Wnioskodawcę produktów rolnych, będzie udzielać, na rzecz pracownika Spółki, pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnego podpisu osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, oraz odbiór przez tą osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, przy założeniu, że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Wnioskodawcy) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W powyższym przypadku pracownik ten nie będzie bowiem jednocześnie umocowany do podpisywania faktur VAT RR w imieniu Wnioskodawcy, których odbiór będzie poświadczał w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy).

Podsumowując, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania faktur w jego imieniu, spełnia wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy”.

3. Interpretacja indywidualna z 26 lutego 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.571.2017.2.ZD:

„Podsumowując, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania faktur w jego imieniu, spełniać będzie wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy”.

4. Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 17 listopada 2009 r., sygn. ITPP1/443-804/09/AT,

5. Interpretacja indywidualna z 24 kwietnia 2017 r., nr 2461-IBPP3.4512.57.2017.1.AW,

6. Interpretacja indywidualna z 6 listopada 2018 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.675.2018.1.KM.

Podsumowując powyższe rozważania, zdaniem Spółki faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania i podpisywania faktur w jego imieniu, spełnia wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, to znaczy można uznać taką fakturę za zawierającą czytelny podpis (lub imię i nazwisko oraz podpis) osoby uprawnionej do otrzymania faktury i tym samym, o ile nie zaistnieją okoliczności powodujące brak możliwości odliczenia, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT z wystawionych faktur VAT RR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, który stanowi, że:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi art. 115 ust. 1 ustawy:

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Z art. 116 ust. 1 ustawy wynika natomiast, że:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Na podstawie art. 116 ust. 2 ustawy:

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3)(uchylony)

4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5)nazwy nabytych produktów rolnych;

6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10)kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11)wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12)kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13)czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:

„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.”.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.

W świetle art. 116 ust. 5 ustawy:

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, informuje o tym niezwłocznie nabywcę.

Na mocy art. 116 ust. 6 ustawy:

Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka w ramach prowadzonej działalności nabywa od rolników ryczałtowych surowiec drzewny, który następnie wykorzystuje w swojej działalności do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zakup drewna odbywa się na podstawie umów, w ramach których Spółka nabywa prawo do dysponowania nim jak właściciel. Każdorazowo rolnik podpisujący z Państwem umowę składa oświadczenie, stanowiące załącznik do zawieranej umowy, o następującej treści:

„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Powyższe oświadczenie jest również umieszczane na fakturze VAT RR.

Jednocześnie każda z umów zawiera postanowienie, zgodnie z którym rolnik ryczałtowy może upoważnić pracownika Spółki do odbioru i podpisywania w jego imieniu faktur RR wystawianych przez Spółkę. Umocowanie to następuje poprzez udzielenie pełnomocnictwa konkretnemu lub konkretnym pracownikom Spółki w formie pisemnej. Następnie takie pełnomocnictwo stanowi załącznik do umowy i przybiera formę oświadczenia.

Pracownik lub pracownicy umocowani przez rolnika ryczałtowego mogą podpisać wystawioną przez Spółkę fakturę RR tylko w imieniu rolnika. Oznacza to, że ten sam pracownik nigdy nie podpisuje faktury RR zarówno w imieniu rolnika ryczałtowego, jak i w imieniu Spółki.

Spółka upoważnia swoich pracowników do podpisywania faktur RR w jej imieniu.

Oryginał wystawionej przez Spółkę w dwóch egzemplarzach faktury RR, podpisany zgodnie z powyższym opisem stanu faktycznego, jest wysyłany do rolnika ryczałtowego.

Wystawiane przez Spółkę faktury VAT RR zawierają niezbędne dane, o których mowa w art. 116 ust. 2 pkt 1-12 ustawy o VAT.

Zarówno składane przez rolnika ryczałtowego oświadczenie, jak i zasady podpisywania faktur VAT RR wystawianych przez Spółkę, obowiązują w trakcie trwania podpisanej z rolnikiem ryczałtowym Umowy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy Spółka posiada prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającego z faktur VAT RR, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, które zostały odebrane i podpisane w imieniu rolnika ryczałtowego przez Państwa pracownika działającego na podstawie pisemnego pełnomocnictwa do odbioru i podpisywania faktur VAT RR, tj. czy taki sposób złożenia podpisu przez rolnika ryczałtowego pod fakturami VAT RR będzie spełniać wymóg z art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy o VAT, z uwzględnieniem art. 116 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 116 ust. 6 ustawy, nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Ciężarem mechanizmu „zryczałtowanego zwrotu podatku” dla rolników ryczałtowych obarczono podmioty nabywające produkty rolne lub usługi rolnicze bezpośrednio od tych rolników. Podatnik podatku VAT, nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, rozliczając podatek, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako „Faktura VAT RR”. Aby jednak powyższe obowiązki nałożone na tych podatników były dla nich neutralne, w art. 116 ust. 6 ustawy przewidziano możliwość odzyskania kwoty podatku zryczałtowanego zapłaconego rolnikom, przy spełnieniu warunków podanych w tym przepisie.

Określony w przepisie art. 116 ust. 6 ustawy, mechanizm prawa do odliczenia przez podatników wypłaconych kwot zryczałtowanej rekompensaty rolnikom ryczałtowym jest wyrazem zasady neutralności wypłacanych kwot dla kontrahentów rolników ryczałtowych. W zakresie, w jakim nabywane produkty lub usługi służą działalności uprawniającej podatnika do odliczenia podatku naliczonego, kwoty wypłaconej zryczałtowanej rekompensaty nie mogą być ciężarem, w sensie ekonomicznym, dla podatników. Mechanizm ten odzwierciedla art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy. W pełni zatem znajduje tu zastosowanie zasada neutralności dla podatnika tego podatku, która wyraża się tym, że przez realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik nie ponosi faktycznie ekonomicznego ciężaru tego podatku. Realizacja zasady neutralności wyraża się w stworzeniu takich rozwiązań legislacyjnych, w ramach których podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika w cenie nabytych towarów i usług do celów jego działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia kosztowego. Konieczność przestrzegania tej zasady jest akcentowana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który w swoim orzecznictwie wielokrotnie podkreślał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone w tym celu, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.

Z powołanego powyżej art. 116 ust. 2 ustawy wynika m.in., że faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych, oznaczona jako „Faktura VAT RR”, wystawiana przez nabywcę produktów rolnych będącego podatnikiem VAT, powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania tej faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób. Powyższy wymóg jest jedną z przesłanek warunkujących prawo nabywcy do odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku zapłaconego rolnikowi. Faktura VAT RR powinna również zawierać określone w ustawie oświadczenie dostawcy produktów rolnych.

Złożenie podpisu na fakturze przez rolnika jest aprobatą dla poprawności zawartych w niej zapisów, co do danych m.in. określających przedmiot transakcji od strony rzeczowej, wartościowej i jakościowej oraz równocześnie potwierdzeniem zawartego w fakturze oświadczenia, że jest on rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Spełnienie wymogów formalnych dotyczących faktur VAT RR oznacza nie tylko samo potwierdzenie otrzymania przez rolnika tego dokumentu, ale również ma znaczenie dowodowe – potwierdza rzeczywisty charakter przeprowadzonej transakcji, w tym co do poprawności zastosowanej procedury – składając oświadczenie rolnik potwierdza również swój status rolnika ryczałtowego na dzień dokonania transakcji.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, na kwestię udzielania pełnomocnictw, regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”, w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

W myśl art. 108 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Z przywołanych przepisów wynika, że pełnomocnictwo uprawnia określoną w nim osobę do dokonywania w imieniu mocodawcy określonych czynności cywilnoprawnych, w sytuacji kiedy spełnia ono warunki prawem przewidziane.

Mając na względzie opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro z okoliczności sprawy wynika, że rolnik ryczałtowy, który jest dostawcą nabywanych przez Państwo produktów rolnych, będzie udzielać, na rzecz pracownika Spółki, pełnomocnictwa do podpisywania w jego imieniu (w imieniu rolnika ryczałtowego) faktur VAT RR, to zawarcie na tych fakturach czytelnego podpisu osoby upoważnionej, bądź jej podpisu wraz z podaniem jej imienia i nazwiska, oraz odbiór przez tą osobę upoważnioną w imieniu rolnika ryczałtowego faktury, nie będzie stać w sprzeczności z treścią powołanego art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy, przy założeniu, że osoba umocowana do przedmiotowego podpisywania i odbioru faktur (pracownik Spółki) faktycznie (w sensie cywilnoprawnym) będzie upoważniona do tej czynności. W powyższym przypadku pracownik ten nie będzie bowiem jednocześnie umocowany do podpisywania faktur VAT RR w imieniu Spółki, których odbiór będzie poświadczał w imieniu rolnika ryczałtowego (mocodawcy).

Podsumowując, faktura VAT RR podpisana w imieniu rolnika ryczałtowego przez pracownika Spółki, jako osobę upoważnioną na podstawie pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez rolnika ryczałtowego do otrzymywania faktur w jego imieniu, spełnia wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13 ustawy.

Co istotne, odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zaznaczyć, że dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego decydujące znaczenie będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z obecnymi lub przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, posiadanie faktury zawierającej elementy wskazane w przepisach oraz niezaistnienie okoliczności powodujących brak możliwości odliczenia, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy.

W konsekwencji, faktura podpisana w imieniu rolnika przez Państwa pracownika, jako osobę umocowaną na podstawie pisemnego upoważnienia (lub dalszego upoważnienia) przez rolnika do otrzymywania faktury w jego imieniu, będzie spełniać wymóg określony w art. 116 ust. 2 pkt 13, a w związku z tym stwierdzić należy, że mają Państwo prawo do odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku VAT wynikającego z tej faktury w sytuacji, gdy nabywacie Państwo towary na cele prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z uwzględnieniem art. 116 ust. 6 ustawy.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00