Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.151.2024.3.LM

Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży systemie wysyłkowym, gdy płatność nastąpiła w formie elektronicznej, a do wydania towarów dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej sprzedaży w systemie wysyłkowym gdy płatność nastąpiła w formie elektronicznej kartą płatniczą (…) płatność przez (…), płatność przez (…), a do wydania towarów dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki oraz w części dotyczącej tego czy Zestawienie, o którym mowa w opisie sprawy, jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży na odległość jest prawidłowe i w części dotyczącej dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za produkt nastąpiła w formie elektronicznej poprzez płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę) oraz płatność bonami programu lojalnościowego (…) a do wydania towarów (odbiór zamówienia) dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r.  wpłynął Państwa wniosek z 18 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, sprzedaży wysyłkowej z możliwością odbioru towaru w sklepie stacjonarnym Spółki. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 maja 2024 r. (wpływ 6 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka) sprzedaje odzież dziecięcą w sklepach stacjonarnych. Sklepy są posadowione na ogół w centrach (galeriach) handlowych. Dodatkowo prowadzi również sklep internetowy, dzięki czemu dokonuje sprzedaży towarów na odległość.

Na stronie internetowej: (…) należącej do Spółki (dalej: Strona Web), konsumenci/zamawiający (dalej: Klient w liczbie pojedynczej lub Klienci w liczbie mnogiej) mogą zamawiać towar z asortymentu Spółki. Aby złożyć zamówienie konieczne jest posiadanie na Stronie Web specjalnego konta (dalej: Konto Klienta). Po zalogowaniu się na nie, wskazane przez Klienta produkty można dodawać do koszyka, klikając pole „Dodaj do koszyka”. Wybrane produkty są następnie wyświetlane w zakładce „Koszyk”. W koszyku można sprawdzić szczegóły zamówienia (produkty, ilości, cenę, rozmiar, kolor).

Następnie Klient przechodzi do płatności za zamówiony towar. Spółka, na Stronie Web akceptuje kilka metod płatności:

  • płatność kartą płatniczą ((…), (…)),
  • płatność przez (…),
  • płatność przez (…),
  • płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę),
  • płatność bonami programu lojalnościowego (…).

Następnie Klient wybiera sposób dostawy zamówionego i już opłaconego zamówienia. Spółka oferuje następujące modele dostawy zakupionego w ten sposób towaru:

  • do domu Klienta przez (…),
  • do punktu odbioru (…),
  • do paczkomatu (…),
  • wreszcie dostawę do domu/miejsca pobytu kurierem (…).
  • Strona Web przewiduje również, że Klient zamawiając i opłacając zamówiony towar może wybrać dostawę do wybranego przez siebie sklepu stacjonarnego Spółki.

Do tej pory dostawa do sklepu stacjonarnego nie była jednak procedowana.

Wolą Spółki jest aktywowanie tej opcji dostawy do wybranego przez Klienta sklepu stacjonarnego Spółki. Innymi słowy, w ramach zdarzenia przyszłego, co do którego Spółka składa niniejszy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółka chce uruchomić opcję dostawy zamówionego przez Konto Klienta na Stronie Web towaru do wybranego przez Klienta sklepu stacjonarnego Spółki. W takim przypadku, gdy przesyłka będzie gotowa do odbioru, Klient zostanie automatycznie powiadomiony e-mailem/względnie SMSem (dalej: Wiadomość). Zgodnie z regulaminem sklepu internetowego Spółki przesyłka (z zamówionym i opłaconym przez Klienta towarem) będzie czekać na zamawiającego w danym sklepie stacjonarnym przez wskazany w wiadomości czas. Po bezskutecznym upływie czasu, innymi słowy w przypadku, gdy Klient nie odbierze zamówienia z wybranego przez siebie sklepu stacjonarnego, Spółka anuluje zamówienie oraz zwróci Klientowi pobraną w jeden z powyżej wskazanych sposobów zapłatę.

Każde złożone przez Klienta zamówienie jest już przez niego opłacone. Klient dokonuje płatności przed faktycznym wydaniem mu zakupionych towarów. W razie gdy do wydania towarów nie dojdzie lub też w przypadku zwrotu zamówienia, Klient otrzymuje zwrot środków finansowych.

Spółka dokonując sprzedaży towarów w sklepach stacjonarnych ewidencjonuje ją przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej).

Stosownie bowiem do przepisu art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie jednak do ust. 8 powołanego powyżej artykułu Ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Stosownie do rozporządzeń w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących Spółka w odniesieniu do sprzedaży realizowanej poprzez Stronę Web korzystała dotąd ze zwolnienia z obowiązku ewidencji w kasie rejestrującej.

Ostatnie rozporządzenie Ministra Finansów w tym zakresie datowane jest na dzień 24 listopada 2023 roku (dalej: Rozporządzenie). Powtarza ono dotychczasowe zwolnienie stanowiąc, że zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., między innymi dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W celu prawidłowej ewidencji sprzedaży za pośrednictwem Strony Web, w tym w szczególności w celu zadeklarowania podstawy opodatkowania podatkiem VAT oraz kwoty podatku należnego obciążającego Spółkę, Spółka dysponuje sporządzanym, przy użyciu oprogramowania (excel), comiesięcznym zestawieniem (dalej: Zestawienie) obejmującym dane sprzedaży wszystkich sklepów.

Zestawienie więc przedstawia łączne wartości sprzedaży zrealizowanej w każdej placówce stacjonarnej Spółki, a ponadto wartość sprzedaży zrealizowanej za pośrednictwem sklepu internetowego (za pośrednictwem Strony Web) identyfikowanego kodem „(…)”. Zestawienie przedstawia łączną kwotę zrealizowanej w danym miesiącu za pośrednictwem Strony Web sprzedaży, w podziale, na kwotę netto, brutto oraz kwotę podatku VAT, obciążającego tę sprzedaż (wynikającego z tych dostaw).

Na tej podstawie Spółka deklaruje sprzedaż dla potrzeb zarówno rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych jak i podatku od towarów i usług (VAT). Ponadto w dokumentacji Spółki znajdują się dodatkowe zestawienia, z których wynika jakich transakcji dotyczyły poszczególne wpłaty/zapłaty i przez kogo zostały dokonane (powiązanie z numerem i Kontem Klienta oraz numerem każdego zamówienia).

Innymi słowy z tych dodatkowych zestawień wynika powiązanie zastosowanego przez Klientów modelu zapłaty (jednego z wyżej wymienionych) oraz czynności (zamówienia) jakiej (jakiego) zapłata dotyczyła.

Wszystkie te dodatkowe dokumenty jakie Wnioskodawca gromadzi i prowadzi w związku ze Sprzedażą Web stanowią elementy składowe Zestawienia. Z uwagi na powyższe Spółka realizując sprzedaż za pośrednictwem Strony Web nie ewidencjonuje takiej sprzedaży w kasie rejestrującej. Niezależnie od tego, czy zakupiony w systemie wysyłkowym towar zostanie dostarczony Klientowi pod wskazany przez niego adres (zamieszkania/pobytu), czy też do określonego punktu odbioru/paczkomatu, Klient logując się na swoje Konto Klienta, po przejściu do zakładki „Twoje zamówienia” poprzez kliknięcie na odpowiednie zamówienie, (aby uzyskać szczegółowe informacje o produktach), w szczegółach zamówienia dostępny jest przycisk „Faktura” i w ten sposób Klient może wygenerować tę fakturę, która jednak nie jest dodatkowo ewidencjonowana przez Spółkę w rejestrze sprzedaży.

Do tej pory sprzedaż konsumencka produktów Spółki poprzez Stronę Web nie generowała ani paragonów fiskalnych ani podlegających ewidencjonowaniu w rejestrach VAT faktur sprzedaży.

Aktualnie Spółka planuje, aby dostawa towarów zamówionych i opłaconych przez Klientów (poprzez Stronę Web) następowała do wskazanego przez Klienta sklepu stacjonarnego Spółki. Odbiór w takim sklepie pozwoliłby zaoszczędzić Klientowi koszty dostawy, zwłaszcza, gdy jednostkowe zamówienie nie przekracza kwoty (wartości) od której koszty dostawy, zgodnie z regulaminem sprzedaży internetowej, pokrywa Spółka. Oznacza to, że zgodnie z planowanym przez Spółkę aktywowaniem opcji dostawy do wskazanego przez Klienta sklepu stacjonarnego Spółki, Klient dokonując na Stronie Web zamówienia określonego towaru i opłacając zamówienie w jeden ze wskazanych wcześniej sposobów (płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), płatność kartą podarunkową (…) emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę, wreszcie płatność bonami programu lojalnościowego (…)) wskaże jednocześnie stacjonarny sklep Spółki, w którym (z którego) Klient zechce odebrać towar wskutek tak złożonego zamówienia.

Spółka chciałaby jednak, w odniesieniu do tych dostaw (zamówienie i opłata przez Stronę Web, wydanie towarów w jednym ze stacjonarnych sklepów Spółki) kontynuować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, w tym wypadku faktycznego wydania towaru, w kasie rejestrującej czy to sklepu, na terenie którego następuje faktyczne wydanie towaru Klientowi, czy też w specjalnej kasie rejestrującej dedykowanej tylko i wyłącznie sprzedaży internetowej (sprzedaży w systemie wysyłkowym).

Innymi słowy, Spółka wprowadzając możliwość odbioru towaru (zakupionego przez Klienta przez Stronę Web) w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki chciałaby móc nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku zarejestrowania dostawy takiego towaru w kasie rejestrującej na podstawie par. 2 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia w związku z pozycją nr 36 załącznika do tego Rozporządzenia.

Podsumowując, Spółka planuje rozszerzyć swoją ofertę dostawy zamówionych i opłaconych (przy okazji składanego zamówienia) produktów poprzez umożliwienie Klientom zaznaczenie na Stronie Web opcji odbioru zamówienia w wybranej przez nich stacjonarnej placówce (sklepie stacjonarnym) Spółki. Powstała jednak wątpliwość, czy przy takim modelu wydania w sklepie stacjonarnym zakupionych przez Klientów za pośrednictwem Strony Web produktów, realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż wysyłkowa (na odległość) spełnia przesłanki uzasadniające zwolnienie Spółki z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W prowadzonych przez (…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka) ewidencjach dokumentujących zapłatę wynika na czyją rzecz zostanie dokonana sprzedaż. Oznacza to, że ww. ewidencja obejmuje również adres nabywcy. Oznacza to również, że w ramach przewidywanej wkrótce dostawy towarów, której dotyczy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji, w ewidencji pojawi się zarówno adres nabywcy towarów (Klienta) jak i adres placówki stacjonarnej, w której nastąpić ma, zgodnie z wolą Klienta, wydanie (odbiór) zakupionego przez Klienta towaru.

Transport sprzedawanych w systemie wysyłkowym towarów (z odbiorem w sklepie stacjonarnym) będzie wyglądał następująco: po zaewidencjonowaniu zamówienia i płatności Klienta, Spółka w magazynie sklepu internetowego pakuje produkty wskazane w zamówieniu i zamawia przez stronę internetową danego przewoźnika w celu odbioru paczki i dostarczenia pod wskazany adres. Innymi słowy Spółka w magazynie sklepu internetowego przygotuje paczkę, która następnie zostanie przetransportowana przez firmę kurierską (…) lub (…) do wskazanego miejsca (placówki stacjonarnej Spółki). Spółka nadmienia, że magazyn sklepu internetowego znajduje się w (…). Za magazyn sklepu internetowego Spółka opłaca czynsz miesięczny oraz opłaty eksploatacyjne.

Spółka nie dokonuje aktualnie ani nie będzie dokonywać w przyszłości dostawy towarów wskazanych w par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pytania

1.Czy Spółka udostępniając (w praktyce wydając) Klientowi zakupiony/e poprzez Stronę Web produkt/y, za który/e zapłata nastąpiła w formie elektronicznej (poprzez Stronę Web) w jeden z poniższych sposobów: płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę), płatność bonami programu lojalnościowego (…)) w opisanym zdarzeniu przyszłym to jest w przypadku, gdy do wydania towarów (odbiór zamówienia) dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki, Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży w kasie rejestrującej, na podstawie par. 2 ust. 1 i ust. 2 w związku z pozycją nr 36 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 roku?

2.Czy Zestawienie, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego z uwzględnieniem stanu faktycznego, jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży na odległość (za pośrednictwem Strony Web)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zasadniczo, dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) to jest, tak zwana sprzedaż na odległość nie wymaga zaewidencjonowania w kasie rejestrującej.

Zgodnie bowiem z przepisami prawa, a dokładnie z par. 2 ust. 1 w związku z pozycją nr 36 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 roku (Rozporządzenie), taka dostawa (dostawa towarów w systemie wysyłkowym) korzysta ze zwolnienia z ewidencji w kasie fiskalnej, jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności. Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania danej sprzedaży na rzecz konsumenta przy zastosowaniu kasy rejestrującej, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W kontekście powyższego powstała wątpliwość czy aktywowanie przez Spółkę możliwości wyboru przez Klienta opcji odbioru zamówienia w wybranym przez siebie sklepie stacjonarnym (w czasie wskazanym w wiadomości) wpisywać się będzie nadal w prawo Spółki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku zaewidencjonowania takiej dostawy w kasie rejestrującej Spółki. Biorąc pod uwagę bowiem powyżej wskazane warunki, których spełnienie zezwala na skorzystanie z przepisu par. 2 Rozporządzenia (w związku z pozycją nr 36 Załącznika do Rozporządzenia) w planowanym zdarzeniu przyszłym, jakie Spółka chciałaby aktywować (wdrożyć) w opinii Wnioskodawcy warunki te są spełnione. Konsekwentnie Spółka stoi na stanowisku, że wdrażając zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego wniosku, będzie uprawniona do skorzystania (kontynuacji) ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży towarów za pośrednictwem Strony Web odbieranych przez Klientów w wybranym sklepie stacjonarnym Spółki.

Tak jak to zostało wskazane już wcześniej, aby można mówić o dostawie towarów w trybie sprzedaży wysyłkowej (sprzedaży na odległość) dostawa towarów powinna nastąpić w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Innymi słowy, zasadniczo Spółka powinna zakupić usługę pocztową/kurierską, dedykowaną konkretnej dostawie do wskazanego przez Klienta miejsca. Przy czym nie jest istotne dla prawa do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia czy dostawa nastąpi do mieszkania Klienta, czy też do wybranego przez niego paczkomatu/punktu odbioru.

Odnosząc powyższe do planowanego udostępnienia Klientowi opcji odbioru towaru w sklepie stacjonarnym, w ocenie Wnioskodawcy ten wysyłkowy system jest nadal spełniony. Jaka jest bowiem różnica pomiędzy zleceniem dostawy do mieszkania/punktu odbioru wskazanego przez Klienta a dostawą do wskazanego przez Klienta sklepu. Tak jak to zostało opisane wcześniej, to w szczególności Klient może być zainteresowany odbiorem zamówionego i opłaconego towaru we wskazanym sklepie stacjonarnym, z uwagi na to, że przy niższych wartościach zamówienia, to Klienta obciążają koszty przesyłki.

Tymczasem jeśli odbiór towarów miałby nastąpić w stacjonarnym sklepie Spółki, Spółka nie musiałaby ponosić dodatkowych kosztów związanych z transportem, przez co nie będzie musiała obciążać tymi kosztami Klienta. Ponadto stanowić to może, poza obniżeniem kosztów jakie zamówienie rodzi dla Klienta, pewnego rodzaju ułatwienie dla Klienta. Klient bowiem, odbierając zamówienie w sklepie może od razu podjąć decyzję o ewentualnym zwrocie towaru, jeśli nie spełniałby jego oczekiwań. Innymi słowy wprowadzenie tej opcji odbioru zamówionego i opłaconego (płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę), płatność bonami programu lojalnościowego (…))) towaru nie powinno wpływać na zmianę klasyfikacji dostawy towarów.

W ocenie Spółki ona nadal powinna być kwalifikowana jako dostawa towarów w systemie wysyłkowym, a to z uwagi na to, że sama procedura składania zamówienia, jego akceptacji i wreszcie zapłaty za nie odbywa się w formie „elektronicznej”.

Drugim ze wskazanych powyżej warunków zwolnienia, w trybie par. 2 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia w związku z pozycją nr 36 Załącznika do niego, z obowiązku ewidencji w kasie rejestrującej jest, aby zapłata za towar nastąpiła w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Zgodnie z oferowanymi przez Spółkę modelami zapłaty, Klient jest uprawniony dokonać zapłaty w jeden z następujących sposobów:

  • płatność kartą płatniczą ((…), (…)),
  • płatność przez (…), płatność przez (…),
  • płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę),
  • płatność bonami programu lojalnościowego (…).

Płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…) pozostawia w ewidencji Spółki (wyciągi bankowe, zestawienia płatności poprzez system (…), zestawienie płatności z zastosowaniem szybkiego przelewu (…) czy też zapłata kartą kredytową) trwały ślad w postaci odpowiednich zestawień, które umożliwiają przyporządkowanie każdej konkretnej płatności danej dostawie (danemu zamówieniu). Oznacza to, że każda, ze wskazanych powyżej płatności odbywa się w sposób automatyczny i elektroniczny, a tym samym nie dochodzi do zapłaty w gotówce. Również płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę, czy też płatność bonami programu lojalnościowego (…)) nie powinna stać na przeszkodzie do zastosowania przedmiotowego zwolnienia z obowiązku ewidencji w kasie rejestrującej. Karta podarunkowa bowiem, jako spełniająca przesłanki do uznania jej jako transferu bonu jednego przeznaczenia skutkuje tym, że faktycznego przekazania towarów w zamian za taki właśnie bon jednego przeznaczenia nie uznaje się za niezależną transakcję w tej części, w której wynagrodzenie stanowił właśnie ten bon (karta podarunkowa).

Przepis wymaga, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Każda z wyżej wskazanych form zapłaty za zamówiony przez Stronę Web towar spełnia tę przesłankę. Spółka bowiem dysponuje wyciągami bankowymi oraz pozostałymi zestawieniami, w których do każdego zamówienia Klienta (właściwie zdefiniowanego), przyporządkowana jest zastosowana przez niego forma zapłaty.

Wreszcie oferowane przez Spółkę towary nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień. Spółka w swojej ofercie ma bowiem głównie odzież dziecięcą oraz dodatki do niej.

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca uznaje, że na pierwsze pytanie jakie zostało sformułowane w niniejszym wniosku należy odpowiedzieć twierdząco. Innymi słowy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka udostępniając (w praktyce wydając w placówce sklepu stacjonarnego) Klientowi zakupiony/e poprzez Stronę Web produkt/y, za który/e zapłata nastąpiła w formie elektronicznej (poprzez Stronę Web) w jeden z poniższych sposobów: płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę), płatność bonami programu lojalnościowego (…)) może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży w kasie rejestrującej, na podstawie par. 2 ust. 1 i ust. 2 w związku z pozycją nr 36 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 roku.

W odniesieniu do drugiego z zadanych we wniosku pytań, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Zestawienie o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego z uwzględnieniem stanu faktycznego, jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej, również wówczas, gdy wdrożony zostanie model dostawy (wydania) towarów, zamówionych przez Klienta i opłaconych poprzez Stronę Web, w wybranym przez niego sklepie stacjonarnym Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe w zakresie dotyczącym sprzedaży w systemie wysyłkowym gdy płatność nastąpiła w formie elektronicznej kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), a do wydania towarów dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki, oraz w zakresie tego czy Zestawienie, o którym mowa w opisie sprawy, jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży na odległość i jest nieprawidłowe w części dotyczącej dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za produkt nastąpiła w formie elektronicznej poprzez płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę) oraz płatność bonami programu lojalnościowego (…) a do wydania towarów (odbiór zamówienia) dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Dostawa niektórych towarów została wyłączona przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka sprzedaje odzież dziecięcą w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo prowadzi również sklep internetowy, dzięki czemu dokonuje sprzedaży towarów na odległość.

Na stronie internetowej należącej do Spółki (Strona Web), konsumenci/zamawiający (Klient/Klienci) mogą zamawiać towar z asortymentu Spółki. Aby złożyć zamówienie konieczne jest posiadanie na Stronie Web specjalnego konta (Konto Klienta). Po zalogowaniu się na nie, wskazane przez Klienta produkty można dodawać do koszyka, klikając pole „Dodaj do koszyka”. Wybrane produkty są następnie wyświetlane w zakładce „Koszyk”. W koszyku można sprawdzić szczegóły zamówienia (produkty, ilości, cenę, rozmiar, kolor).

Następnie Klient przechodzi do płatności za zamówiony towar. Spółka, na Stronie Web akceptuje kilka metod płatności:

  • płatność kartą płatniczą ((…), (…)),
  • płatność przez (…),
  • płatność przez (…),
  • płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę),
  • płatność bonami programu lojalnościowego (…).

Następnie Klient wybiera sposób dostawy zamówionego i już opłaconego zamówienia. Spółka oferuje następujące modele dostawy zakupionego w ten sposób towaru:

  • do domu Klienta przez (…),
  • do punktu odbioru (…),
  • do paczkomatu (…),
  • wreszcie dostawę do domu/miejsca pobytu kurierem (…).
  • Strona Web przewiduje również, że Klient zamawiając i opłacając zamówiony towar może wybrać dostawę do wybranego przez siebie sklepu stacjonarnego Spółki.

Transport sprzedawanych w systemie wysyłkowym towarów (z odbiorem w sklepie stacjonarnym) będzie wyglądał następująco: Spółka w magazynie sklepu internetowego przygotuje paczkę, która następnie zostanie przetransportowana przez firmę kurierską (…) lub (…) do wskazanego miejsca (placówki stacjonarnej Spółki).

W prowadzonych przez Spółkę ewidencjach dokumentujących zapłatę wynika na czyją rzecz zostanie dokonana sprzedaż. Oznacza to, że ww. ewidencja obejmuje również adres nabywcy. Ponadto Spółka nie dokonuje aktualnie ani nie będzie dokonywać w przyszłości dostawy towarów wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy Spółka wydając Klientowi zakupiony poprzez Stronę Web produkt, za który zapłata nastąpiła w formie elektronicznej (poprzez płatność kartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę) oraz płatność bonami programu lojalnościowego (…)), a do wydania towarów (odbiór zamówienia) dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży w kasie rejestrującej, na podstawie par. 2 ust. 1 i ust. 2 w związku z pozycją nr 36 Załącznika.

Odnosząc się do wątpliwości Spółki w zakresie dotyczącym sprzedaży w systemie wysyłkowym gdzie płatność nastąpiła w formie elektronicznejkartą płatniczą ((…), (…)), płatność przez (…), płatność przez (…), wskazać należy, że w przedstawionych okolicznościach zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Dostawa towarów będzie odbywać się w systemie wysyłkowym (towary będą zamawiane przez internet i będą dostarczane przez Kuriera do wybranego przez Klienta sklepu stacjonarnego Spółki). Spółka całość zapłaty otrzymuje na rachunek bankowy, płatność on-line realizowana jest za pośrednictwem karty płatniczej, (…), przez (…). Każde złożone przez Klienta zamówienie na stronie Web jest już przez niego opłacone. Klient dokonuje płatności przed faktycznym wydaniem mu zakupionych towarów. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakich transakcji dotyczyły poszczególne wpłaty/zapłaty i przez kogo zostały dokonane (powiązanie z numerem i Kontem Klienta oraz numerem każdego zamówienia). Z ewidencji tej wynika jaki jest adres nabywcy.  Ponadto przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W konsekwencji, w odniesieniu do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym i za które Klient dokona płatności za pośrednictwem karty płatniczej, (…), przez (…), a które to towary będą odbierane przez Klienta w wybranym przez Niego sklepie stacjonarnym Spółki, Spółka będzie miała prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.  Z ww. zwolnienia Spółka będzie mogła korzystać do 31 grudnia 2024 r.

Tym samym, w tym zakresie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Spółki w kwestii dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za produkt nastąpiła w formie elektronicznej poprzez płatność kartą podarunkową (…) (emitowaną i sprzedawaną przez Spółkę) oraz bonami programu lojalnościowego (…) a do wydania towarów (odbiór zamówienia) dochodzić będzie w wybranym przez Klienta sklepie stacjonarnym Spółki, należy wskazać że:

W myśl art. 2 pkt 41-45 ustawy:

 Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu (pkt 41);
  • emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu (pkt 42);
  • bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu (pkt 43);
  • bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia (pkt 44);
  • transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji (pkt 45).

Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów jednego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.

I tak, w myśl art. 8a ust. 1 ustawy:

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Zgodnie z art. 8a ust. 2 ustawy:

Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.

Stosownie do art. 8a ust. 3 ustawy:

Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.

Ww. przepisy regulują obrót bonami na gruncie podatku VAT, nadając im charakter znaków legitymujących, które stanowią dowód przysługiwania określonej osobie określonego uprawnienia do uzyskania prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czy też prawa do uzyskania określonego świadczenia.

Bony mogą występować w formie fizycznej lub elektronicznej, powinny określać charakter uprawnienia, które wiąże się z danym bonem oraz ustanawiać obowiązek przyjęcia go jako wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług. Opodatkowanie podatkiem VAT w przypadku transakcji związanych z bonami zależy od specyficznych cech danego bonu.

Opodatkowanie podatkiem VAT bonów jednego przeznaczenia, co do zasady, powstaje na zasadach przewidzianych w art. 8a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia oraz każdego przekazania tego Bonu po jego nabyciu. Natomiast samo faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług w zamian za bon jednego przeznaczenia nie będzie uznawane za niezależną transakcję która byłaby opodatkowana podatkiem VAT w tym momencie. Wynika to z faktu, że przy zakupie bonu konsument zapłacił już za dostawę towarów lub usług z uwzględnieniem podatku VAT.

Tym samym mając na uwadze wskazane przepisy w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy przy założeniu, że bony lojalnościowe Spółki spełniają definicję bonu jednego przeznaczenia wskazać należy, że czynność polegająca na wydaniu towaru w związku z zapłatą za ten towar bonem SPV (karta podarunkowa, bon lojalnościowy) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w momencie przekazania towaru. Bowiem zobowiązanie do naliczenia podatku należnego VAT, następuje w chwili przekazania Bonu SPV swoim Klientom, a nie w momencie wydania towaru w zamian za ten bon.

Zatem sam moment wydania towaru w zamian za Bon SPV nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, która rodziłaby obowiązek ewidencjonowania jej na kasie. Tym samym brak jest konieczności rozstrzygania, czy transakcja odbioru towaru przez Klienta w siedzibie Spółki, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Podsumowując, wydanie towaru w zamian za bon SPV nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi obowiązku ewidencjonowania tej czynności na kasie fiskalnej.

Tym samym, w tym zakresie Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Spółki w zakresie tego czy Zestawienie, o którym mowa w opisie sprawy, jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży na odległość (za pośrednictwem Strony Web), należy zauważyć że ustawodawca nie wskazuje wprost, czym jest ewidencja i w jakiej formie ta ewidencja, powinna być prowadzona, przez podatnika który będzie korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Przepis ten nie odnosi się do konkretnych rozwiązań, wskazuje jedynie, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę powinno wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (podatnik zna dane nabywcy oraz jego adres).

Wobec tego gdy podatnik korzysta ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i jest obowiązany na podstawie tego przepisu do prowadzenia ewidencji, o której mowa powyżej to podatnik ma dowolność co do formy jej prowadzenia, pod warunkiem że wynika z niej jakich transakcji dotyczyły poszczególne płatności i przez kogo zostały dokonane. Tym samym skoro na podstawie Zestawienia o którym mowa w opisie sprawy można zidentyfikować Klienta tj. Spółka zna dane nabywcy oraz jego adres to, Zestawienie to jest wystarczającym sposobem ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej.

Tym samym, w tym zakresie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00