Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.175.2024.2.JK3

Możliwość odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej - kominek gazowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i jego uzupełnienie

Zwrócił się Pan z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu za rok 2023 w poniższej sytuacji:

Od marca 2021 r. wraz z żoną jesteście Państwo właścicielami domu mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego adres ul. (…), (…), gmina (…), powiat (…). Oboje jesteście osobami fizycznymi. W domu nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W domu, o którym mowa wyżej jest zainstalowany kocioł gazowy, którym ogrzewa Pan dom i podgrzewa Pan wodę. W roku 2021 zainstalował Pan w domu nowoczesny kominek gazowy podłączony do sieci gazowej z regulacją temperatury. W tym celu zlecił Pan projekt i wykonanie rozbudowy instalacji gazowej w celu podłączenia kominka gazowego do istniejącego na teranie nieruchomości przyłącza gazowego. Nowe źródło ciepła wykonał Pan w celu zmniejszenia zużycia gazu na ogrzewanie całego budynku w okresie wiosennym i jesiennym, ponieważ nie musi Pan włączać kotła i długo nagrzewać wody w CO, a wystarczy Panu doraźne i krótkotrwałe włączenie kominka gazowego, dzięki któremu podnosi Pan temperaturę w pomieszczeniach najczęściej użytkowanych (salon, kuchnia, jadalnia). Realizując budowę nowego źródła ciepła przyłączonego do sieci gazowej spełnił Pan zdefiniowane warunki przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, o których mowa w dokumencie „Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023”, Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych tj.: Przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest zdefiniowane i oznacza: a) ulepszenie, gdzie zmniejsza się zapotrzebowanie na energię dostarczoną na ogrzewania i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie do budynków mieszkalnych, b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków.

Wszystkie koszty na cel zakupu wkładu, jego posadowienia wykonania wkładów kominowych czerpni powietrza i odprowadzenia spalin, projekt i wykonanie instalacji gazowej w celu podłączenia kominka do istniejącej na terenie nieruchomości instalacji gazowej wykonał Pan ze środków własnych. Nie korzystał Pan w tym zakresie z żadnych ulg i zwolnień podatkowych. Tym samym zrealizowane przez Pana przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte i zrealizowane w 2021 roku. Budynek posiadał pozwolenie na użytkowanie przed rozpoczęciem prac związanych z projektem rozbudowy instalacji gazowej oraz przed montażem i uruchomieniem kominka. Posiada Pan faktury wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku, nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone tobie w jakiejkolwiek formie. Nie zaliczył ich Pan do kosztów uzyskania przychodów, nie odliczył Pan od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie uwzględnił Pan w związku z korzystania z ulg podatkowych zgodnie z Ordynacją podatkową. W ramach wydatków na usługi zgodnie z dokumentem „Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023”, Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych poniósł Pan koszty na „(…) 7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej; 14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin; (…)” W opublikowanym dokumencie „Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023”, Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych tj.: Przykład 6, posłużono się przypadkiem zakupu pieca gazowego, który pod kątem funkcjonalności pełni taką samą funkcję jak kominek gazowy (nie musi ogrzewać wody użytkowej oraz być podłączony do instalacji CO jak w przypadku kotła gazowego, różnica pomiędzy piecem a kominkiem polega na tym, że w piecu nie widać ognia a w kominku widać ogień): Przykład 6. Podatnik wpłacił zaliczkę na piec gazowy do budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Nie żądał od sprzedawcy wystawienia faktury zaliczkowej. Nabycie przez podatnika pieca nastąpiło jednak w kolejnym roku, w którym również została wystawiona faktura. Składając zeznanie za rok podatkowy, w którym została wystawiona faktura, podatnik może odliczyć całość wydatków poniesionych na zakup pieca (łącznie z kwotą zaliczki zapłaconą w roku poprzedzającym rok, w którym została wystawiona faktura), o ile spełni pozostałe warunki.

Łączne koszty z faktur na wykonanie kominka to w Pana przypadku 29.850 zł brutto oraz dodatkowo 1.728 zł za wykonanie rozbudowy istniejącej instalacji gazowej. W skład inwestycji wchodził: zakup i montaż wkładu kominka, sterownika wraz z elektronicznym regulatorem, stalowych wkładów kominowych do odprowadzenia spalin i czerpni powietrza, wykonanie obudowy ze specjalnej płyty ognioodpornej wraz z kanałami powietrznymi projekt i wykonanie instalacji gazowej na podstawie projektu budowlanego. Dla niniejszego przedsięwzięcia prowadzono również dziennik budowy dla mikro inwestycji budowlanych. Zgłoszenie budowy Nr: (…) z 16 kwietnia 2021 r. Należy zwrócić również uwagę, że pomimo, że zastosowanie klasycznego kominka opalanego drewnem jest dużo tańsze w budowie i eksploatacji oraz prostsze w realizacji (nie potrzebowałby Pan wykonywać projektu budowlanego i prowadzić dziennika budowy) podjął Pan decyzję o budowie nowoczesnego źródła ciepła na gaz dostarczany z sieci gazowej. Poza kwestiami związanymi z oczywistymi ekonomicznymi korzyściami wynikających z mniejszego zużycia gazu w Pana gospodarstwie domowym, kierował się Pan również względami ekologii i czystego powietrza.

Poniósł Pan wydatki na następujące materiały i usługi:

  • zakup i montaż wkładu kominka gazowego,
  • sterownika wraz z elektronicznym regulatorem do tego kominka gazowego,
  • stalowych wkładów kominowych do odprowadzenia spalin i czerpni powietrza do tego kominka gazowego,
  • wykonanie obudowy ze specjalnej płyty ognioodpornej wraz z kanałami powietrznymi tego kominka gazowego,
  • wykonanie projekt i wykonanie instalacji gazowej na podstawie projektu budowlanego w celu doprowadzenia gazu do kominka gazowego.

Potwierdza Pan, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej chciałby Pan odliczyć wydatki na zakup i montaż kominka gazowego wraz ze wszystkimi elementami wymienionymi powyżej, bez których kominek nie mógłby działać poprawnie.

Na zakup i montaż zostały wystawione faktury na Pana dane imienne. Sprzedawca wystawił Panu fakturę imienną, gdzie w pozycji „Nazwa towaru lub usługi" znajduje się zapis „wykonanie obudowy kominka z montażem”. Jednakże faktura ta jest za całość materiałów niezbędnych do wykonania i uruchomienia kominka gazowego oraz usługę wykonania podłączenia i uruchomienia przedmiotowego kominka gazowego.

Wszystkie wydatki były realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wchodzą w skład instalacji ogrzewczej, o której mowa w pkt. 8 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489) tj: „materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej” są wymienione w załączniku w zakresie usług tj: „odliczeniem objęte są wydatki na następujące usługi: (..)

7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;" (...)

Związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest związany również z użytym w ustawie określeniem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego które oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) „ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,”

Wszystkie poniesione przez Pana wydatki dotyczą kominka gazowego. Ogrzewa Pan dom kominkiem gazowym lub kotłem gazowym w zależności od temperatury zewnętrznej i co za tym idzie mniejszego zużycia gazu przez dane źródło ciepła.

W okresie podatkowym, za który chce Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej osiągnął Pan dochody z tytułu stosunku pracy opodatkowane na zasadach ogólnych.

Pytanie

Czy może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej dla wyżej opisanego przypadku w zeznaniu podatkowym za rok 2023?

Pana stanowisko w sprawie

Może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu za rok podatkowy 2023.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1) Pana wniosek dotyczy rozliczenia za 2023 rok. W roku 2021 zainstalował Pan w domu nowoczesny kominek gazowy podłączony do sieci gazowej z regulacją temperatury w budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Jest Pan właścicielem nieruchomości od 2021 r.

2) posiada Pan faktury na materiały i usługi związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym wystawione na Pana dane imienne przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

3) wszystkie poniesione przez Pana wydatki dotyczą kominka gazowego. Ogrzewa Pan dom kominkiem gazowym lub kotłem gazowym w zależności od temperatury zewnętrznej i co za tym idzie mniejszego zużycia gazu przez dane źródło ciepła. Wszystkie wydatki były realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wchodzą w skład instalacji ogrzewczej, o której mowa w pkt 8 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

5) wydatki, o których mowa we wniosku nie były: zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

6) źródłem Pana dochodu jest umowa o pracę.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1. jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2. przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3. kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4. każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5. wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Wydatki opisane we wniosku związane z zakupem i montażem kominka gazowego nie zostały wskazane w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., jako wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kominek nie może stanowić w domu jedynego źródła ciepła. Dom powinien być wyposażony w kocioł na paliwo stałe lub ciekłe, kocioł gazowy, kocioł elektryczny lub pompę ciepła. Kominek jest alternatywnym źródłem ciepła dla głównej instalacji.

Nie poniósł Pan wydatku na wymianę elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wydatek poniesiony na kominek gazowy stanowi dodatkowy sposób ogrzewania. Posiada Pan już kocioł gazowy. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w katalogu wydatków podlegających odliczeniu wymienia kocioł gazowy kondensacyjny (3), kocioł olejowy kondensacyjny (4), kocioł na paliwo stałe (6).

W konsekwencji, wydatki poniesione przez Pana na zakup i montaż kominka gazowego nie mogą być przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00