Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.261.2024.1.AMA
Możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, w związku z wykonywaniem usług projektowania i kodowania stron internetowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, w związku z wykonywaniem usług projektowania i kodowania stron internetowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej działa Pan w branży reklamowej i IT - główną usługą jaką Pan oferuje jest projektowanie i kodowanie stron internetowych.
Pana działalność gospodarcza jest obecnie zwolniona z VAT - podstawa zwolnienia z VAT: art. 113 ust. 1 i 9 ustawa o podatku od towarów i usług, a przychody z tej działalności nie przekraczają dozwolonego limitu rocznego.
Realizacja usługi obejmuje: badanie potrzeb Klienta (wspólna rozmowa z Klientem, analiza potrzeb). Na podstawie analizy tworzy Pan architekturę informacji strony internetowej (jakie funkcje ma posiadać strona, jaka będzie jej specyfikacja techniczna, jak będzie działać), następnie tworzy Pan projekt graficzny strony internetowej, następnie przechodzi Pan do etapu kodowania i prac programistycznych, a po pełnej akceptacji wszystkich poprzednich etapów – wdraża Pan gotową stronę na serwer Klienta oraz konfiguruje Pan funkcje strony. Po wdrożeniu Klient otrzymuje instrukcję obsługi strony oraz w razie potrzeby indywidualne spotkanie, podczas którego wyjaśnia Pan wszystkie funkcjonalności.
Produktem wynikowym takiej usługi jest pełna, gotowa i funkcjonalna strona internetowa, która przechodzi na własność Klienta razem z przeniesieniem praw autorskich.
W ramach wykonywania tej usługi na bieżąco odpowiada Pan na pytania Klienta dotyczące kwestii technicznych (nie jest to porada, czy opinia, a raczej wyjaśnienie jak coś działa), przedstawia Pan dostępne możliwe rozwiązania, jak i pomaga Pan Klientowi w podjęciu decyzji, przede wszystkim informując o kosztach i czasie trwania wdrożenia konkretnych rozwiązań.
Pytanie
Czy opisana usługa „projektowania i kodowania stron internetowych” jest usługą zwolnioną z VAT ze względu na to, że Pana jednoosobowa działalność gospodarcza jest podmiotowo zwolniona z VAT, a czynności konieczne do wykonania usługi (rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań, przedstawienie możliwości) nie są głównym elementem usługi oraz nie są osobno oferowaną usługą i nie są usługami doradztwa?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana rozumieniu, usługa o której mowa, nie jest usługą doradztwa w kontekście ustawy o VAT. Jest to usługa złożona z usług graficznych (projekt graficzny strony) oraz usług programistycznych (kodowanie strony), do których wykonania konieczne jest wykonanie badania potrzeb, którego nieodłącznym elementem są rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań, przedstawienie możliwości w trakcie współpracy. Rozmowy te są konieczne do przeprowadzenia usługi, lecz same z siebie nie są osobno oferowaną usługą.
Zatem, według Pana, usługa „projektowania i kodowania stron internetowych” jest usługą zwolnioną z VAT w momencie, gdy Pana jednoosobowa działalność gospodarcza jest podmiotowo zwolniona z VAT, zgodnie z ustawą o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Doradztwo jest zatem udzielaniem fachowych opinii, porad np. ekonomicznych, czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą z branży reklamowej i IT, a główną usługą jaką Pan oferuje jest projektowanie i kodowanie stron internetowych. Pana działalność gospodarcza jest obecnie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Przychody z tej działalności nie przekraczają dozwolonego limitu rocznego.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy świadczona przez Pana usługa „projektowania i kodowania stron internetowych”, w skład której wchodzą czynności tj. rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań, przedstawienie możliwości jest usługą zwolnioną od podatku VAT.
Może Pan korzystać z przysługującego Panu zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
W świetle powołanych wyżej przepisów, o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja bądź istota wykonywanych czynności.
Produktem wynikowym oferowanej przez Pana usługi „projektowania i kodowania stron internetowych” jest pełna, gotowa i funkcjonalna strona internetowa, która przechodzi na własność Klienta razem z przeniesieniem praw autorskich. Realizacja tej usługi obejmuje czynności tj.:
- badanie potrzeb Klienta, czyli wspólną rozmowę z Klientem, analizę Jego potrzeb,
- stworzenie architektury informacji strony internetowej (jakie funkcje ma posiadać strona, jaka będzie jej specyfikacja techniczna, jak będzie działać) na podstawie ww. analizy,
- stworzenie projektu graficznego strony internetowej,
- kodowanie i prace programistyczne,
- wdrożenie gotowej strony internetowej na serwer Klienta oraz konfiguracja funkcji strony, po pełnej akceptacji wszystkich poprzednich etapów,
- przekazanie Klientowi instrukcji obsługi strony oraz, w razie potrzeby, indywidualne spotkanie, mające na celu wyjaśnienie wszystkich funkcjonalności po ww. wdrożeniu.
W ramach wykonywania tej usługi na bieżąco odpowiada Pan na pytania Klienta dotyczące kwestii technicznych. Wskazał Pan, że odpowiedzi te nie są to poradą, czy opinią, a raczej wyjaśnieniem jak coś działa. Przedstawia Pan także dostępne, możliwe rozwiązania, jak też pomaga Pan Klientowi w podjęciu decyzji, przede wszystkim informując o kosztach i czasie trwania wdrożenia konkretnych rozwiązań.
Opisane we wniosku czynności, składające się na usługę „projektowania i kodowania stron internetowych”, tj. rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań oraz przedstawienie możliwości, nie stanowią usług w zakresie doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy. Dokonując tych czynności, przedstawia Pan swojemu Klientowi jedynie możliwości i sposoby zrealizowania – zgodnie z Jego potrzebami – produktu końcowego, jakim jest strona internetowa. Bez takich czynności jak rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań czy przedstawienie możliwości, oferowana przez Pana usługa nie mogłaby być wykonana w sposób zadowalający Klienta.
Tym samym, świadczenie przez Pana usług „projektowania i kodowania stron internetowych”, w skład których wchodzą m.in. rozmowy z Klientem, wspólne badanie i szukanie potrzeb, wybieranie rozwiązań oraz przedstawienie możliwości, nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Ponieważ nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy, o ile spełni Pan warunki dotyczące limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Podkreślam, że utraci Pan prawo do korzystania z ww. zwolnienia podmiotowego, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, bądź gdy zacznie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Pana stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right