Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.196.2024.2.AK

Usługi opodatkowane ryczałtem - określenie stawki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 24 kwietnia 2024 r. (data wpływu 24 kwietnia 2024 r.) w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie prawa do opodatkowania osiąganych przychodów według właściwej stawki podatku od przychodów osiąganych tytułem świadczenia opisanych niżej usług. Wnioskodawca jest osobą fizyczną i będzie pozostawać polskim rezydentem podatkowym, a także prowadzić będzie (w dalszym ciągu) tzw. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczyć będzie usługi na rzecz polskich i zagranicznych klientów („Klientów”). Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie usług doradczych i pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach, transakcjach i inwestycjach – negocjowaniem ich warunków, nadzorem nad ich realizacją, a także wsparciem w tworzeniu zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie strategii obranych przez Klientów Wnioskodawcy. W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów, zakres usług Wnioskodawcy ulegać może zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach (zwanych dalej łącznie „Usługami”), na które składać się mogą w szczególności (lecz nie wyłącznie) następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta (Klientów): 1) zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej; 2) wyszukiwanie usługodawców lub wykonawców (podwykonawców) usług (albo sprzedawców towarów lub licencji) na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta; 3) kontaktowanie się z potencjalnymi usługodawcami lub wykonawcami (podwykonawcami) w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń); 4) przedstawianie Klientowi oferty usługodawcy lub wykonawcy (podwykonawcy); 5) negocjowanie umów i warunków współpracy w imieniu Klienta; 6) udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta; 7) opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy usługodawcami lub wykonawcami (podwykonawcami) a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy tym usługodawcą a Klientem. Rezultatami wykonywanych Usług mogą być w szczególności – przekazanie danych kontaktowych kontrahentów dostosowanych do wymogów Klienta, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru kontrahenta, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania – realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta) . Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany. Wnioskodawca wskaże w CEIDG następujące kody PKD dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, istotne dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji: 1) 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 2) 73.20.Z - badanie rynku i opinii publicznej, 3) 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 4) 63.99.Z – pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 5) 66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, 6) 78.10.Z - działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji Usług według kodów PKD. Wnioskodawca zamierza świadczyć jednocześnie także inne usługi niż Usługi opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 5 lit. a ustawy, mogące polegać w szczególności na pośrednictwie w interesach. W 2023 roku przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz Wnioskodawca nie wykonywał (i nie będzie w roku 2024 wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy. Wnioskodawca jednocześnie przewiduje, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też Wnioskodawca nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Wniosek dotyczy okresu od stycznia 2024. Od stycznia świadczy Pan takie usługi, ale rozlicza je w tym momencie na stawce 15% z obawy o ryzyko błędnej klasyfikacji. Przychód z działalności, o której mowa we wniosku osiąga Pan od stycznia roku 2024. Jest to usługa, którą świadczy Pan dla jednego z klientów. Świadczy Pan też usługi dla innych klientów i prowadzi sklep internetowy. Wśród świadczonych usług jest na przykład konfiguracja oprogramowania objęta stawką 8,5%, sprzedaż w sklepie internetowym jest objęta stawką 3%. Z żadnym z aktualnych klientów nie łączyła Pana ani nie łączy stosunek pracy, umowa cywilno-prawna. Nie ma Pan planów bycia członkiem organu którejkolwiek z tych spółek. Nie jest Pan ich udziałowcem. Świadczone przez Pan usługi klasyfikowane są w kilku kodach PKD w zależności od konkretnej umowy lub zamówienia: 70.22.Z; 73.20.Z; 74.90.Z; 63.99.Z; 66.19.Z; 78.10.Z. To właśnie tych kategorii dotyczy zapytanie, a usługi są pośrednictwem w interesach tak jak w kodzie 74.90.12.0, który objęty jest stawką 8,5%.

Wskazuje Pan, że przez kilka lat świadczył usługi typowo doradcze i jest możliwość, że będzie takie usługi świadczyć w przyszłości. Przy czym ze względu na rożne rodzaje działalności rozróżnia je Pan właśnie korzystając z rożnych kodów i stawek. W ramach usług doradczych, nie świadczył Pan usług doradztwa podatkowego i nie mam planów w tym zakresie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, wystawiając faktury dba Pan o odpowiedni kod PKWiU i odpowiednio rozróżnia stawki ryczałtu. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Od początku roku 2024 rozpoczął Pan świadczenie usług dodatkowych, które de facto są pośrednictwem w interesach i podlegają stawce 8,5%. W celu uniknięcia ryzyka podatkowego wystawione dotąd faktury na tą usługę rozliczał Pan stawką 15%.

Pytanie

Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług będą mogły, począwszy od 2024 roku, być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?.

Pana stanowisko w sprawie

W uzasadnionym przekonaniu Wnioskodawcy: przychody ze świadczenia opisanych Usług będą mogły zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów począwszy od początku 2024 roku.

Uzasadnienie:

Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług wyznacza, w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU. Dopasowanie Usług do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca ustalił posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 – stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze. I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje ,,pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę̨ zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie. Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie w interesach, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 pkt 5 lit. a ustawy. Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług doradczych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 roku, sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST – powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP – istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, w myśl którego:

Wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że:

  • Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu, od 1 stycznia 2024 r. rozszerzył Pan swoje usługi - podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie świadczenie usług doradczych i pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach, transakcjach i inwestycjach – negocjowaniem ich warunków, nadzorem nad ich realizacją, a także wsparciem w tworzeniu zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie strategii obranych przez Klientów Wnioskodawcy. W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów, zakres usług Wnioskodawcy ulegać może zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach.
  • Usługi, które są przedmiotem Pana zapytania, świadczy Pan w ramach jednego rodzaju działalności, który jest określony kodem PKWiU – 74.90.12.0 (Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń).
  • Z tytułu świadczenia opisanej usługi pośrednictwa osiąga Pan przychody w 2024 r., do opodatkowania których chce zastosować stawkę wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynoszącą 8,5% - (obecnie usługi te opodatkowuje Pan stawką 15%).
  • Pana przychody z działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym, tj. 2023, nie przekroczyły 2 mln euro. Nie mają do Pana zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzam, że jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów uzyskanych w roku 2024 ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, klasyfikowanych grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00