Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.26.2024.1.JK

Obowiązki płatnika w związku ze zwolnieniem studentów z opłat pobieranych przez Uczelnię.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacjiindywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku ze zwolnieniem studentów z opłat pobieranych przez Uczelnię. Uzupełnili go Państwo pismami z 16 maja 2024 r. (wpływ 16 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie: ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.; zwana dalej: „ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”), przepisów wykonawczych do ustawy, statutu oraz na podstawie odrębnych przepisów w zakresie, w jakim dotyczą szkół wyższych.

Zgodnie § 3 Statutu Uniwersytetu podstawowymi zadaniami Uczelni są:

1) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych, współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

2) prowadzenie kształcenia na studiach, na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3) prowadzenie kształcenia doktorantów;

4) kształcenie i promowanie kadr naukowych, a w szczególności kadr Uniwersytetu;

5) tworzenie środowiska integrującego badania, kształcenie i rozwój kultury społecznego dialogu;

6) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych, archiwalnych i muzealnych;

7) stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju studentów i doktorantów;

8) działanie na rzecz rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych;

9) stwarzanie osobom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego udziału w procesie rekrutacji studentów na uczelnię, w kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;

10) prowadzenie domów studenckich i stołówek studenckich.

Na podstawie art. 79 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Uczelnia może pobierać opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1)kształceniem na studiach niestacjonarnych;

2)powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

3)kształceniem na studiach w języku obcym;

4)prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;

5)kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim;

oraz może pobierać opłaty za:

1)przeprowadzenie rekrutacji;

2)przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się;

3)wydanie indeksu i legitymacji studenckiej oraz duplikatów tych dokumentów;

4)wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym;

5)wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu;

6)korzystanie z domów studenckich i stołówek studenckich.

Zgodnie z art. 79 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uczelnia publiczna ustala warunki i tryb zwalniania z opłat, o których mowa w ust. 1 i 2.

Zasady pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat określone zostały w zarządzeniu nr 2021 Rektora Uniwersytetu w sprawie zasad pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat za usługi edukacyjne (dalej jako: „Zarządzenie”). Zarządzeniem tym wprowadzono Regulamin pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat za usługi edukacyjne na Uniwersytecie (dalej jako: „Regulamin”).

Zgodnie z § 5 ust. 1 Regulaminu, Uniwersytet pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1)kształceniem na studiach niestacjonarnych;

2)powtarzaniem zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

3)kształceniem na studiach w języku obcym;

4)prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;

5)kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

Zgodnie z § 5 ust. 2 Regulaminu, opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pobiera się z tytułu:

1)kształcenia zgodnie z programem studiów na danym kierunku studiów, poziomie i profilu (dalej: „opłata za studia niestacjonarne”);

2)powtarzania zajęć (przedmiotów) na studiach niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

3)prowadzenia zajęć nieobjętych programem studiów na studiach niestacjonarnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 Regulaminu, Rektor może w drodze decyzji:

1) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym, opłaty za powtarzanie zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku udokumentowanej trudnej sytuacji materialnej studenta lub przyczyn losowych powodujących przejściową, trudną sytuację materialną;

2) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku uzyskania wybitnych wyników w nauce;

3) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym, opłaty za powtarzanie zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku udokumentowanych innych, uzasadnionych okoliczności, na skutek których student znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej, w szczególności takich jak śmierć najbliższego członka rodziny, ciężka choroba studenta lub członka jego najbliższej rodziny, klęska żywiołowa (np. powódź, pożar), urodzenie dziecka.

Zgodnie z § 12 ust. 2 Regulaminu zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1 mogą być przyznane wyłącznie na pisemny wniosek studenta, złożony nie później niż na 30 dni przed wyznaczonym terminem płatności opłaty za usługi edukacyjne o zwolnienie, z której student wnioskuje. Wniosek studenta może dotyczyć wyłącznie okresu jednego semestru. Złożenie powyższego wniosku nie zwalnia studenta z obowiązku uiszczenia wymagalnych opłat za usługi edukacyjne.

Natomiast zgodnie z § 12 ust. 3 Regulaminu do wniosku, o którym mowa w ust. 2, student dołącza posiadane dokumenty potwierdzające okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, w szczególności:

1)dokumenty potwierdzające trudną sytuację materialną studenta;

2)dokumenty potwierdzające zaistnienie przyczyn losowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

3)dokumenty potwierdzające zaistnienie szczególnych okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z § 12 ust. 4 Regulaminu wniosek kierowany jest do Rektora po zaopiniowaniu przez Dziekana. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie może dotyczyć studenta pierwszego roku studiów niestacjonarnych tytułem opłaty za pierwszy semestr studiów niestacjonarnych (§ 12 ust. 5 Regulaminu). W przypadku, gdy student nie zgadza się z treścią wydanej przez Rektora decyzji może złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Rektora, albo w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Rektora (§ 12 ust. 6 Regulaminu).

Zgodnie z § 13 ust. 1 Regulaminu, Rektor, w przypadku zaistnienia przesłanek określonych w § 12 ust. 1, może w drodze decyzji administracyjnej:

1) zwolnić cudzoziemca z obowiązku wniesienia w całości lub w części opłaty za powtarzanie określonych zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

2) zwolnić cudzoziemca z obowiązku wniesienia w całości lub w części opłaty za kształcenie na studiach w języku obcym;

3) zwolnić cudzoziemca z obowiązku wniesienia w całości lub w części opłaty za kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

Zgodnie z § 13 ust. 2 Regulaminu do zwolnień cudzoziemców stosuje się odpowiednio przepisy § 12 ust. 2-4. Natomiast w przypadku, gdy cudzoziemiec nie zgadza się z treścią wydanej przez Rektora decyzji administracyjnej może złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Rektora, albo w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Rektora (§ 13 ust. 3 Regulaminu).

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Uniwersytet powziął wątpliwość czy z tytułu zwolnienia studentów z opłat semestralnych za kształcenie, w trybie i na warunkach określonych w Regulaminie, zobowiązany jest na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sporządzić informację PIT-11 i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Pytanie

Czy Uniwersytet jest zobowiązany do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-11) i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie w trybie i na warunkach określonych w akcie wewnętrznym Uczelni?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-11) i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie w trybie i na warunkach określonych w Regulaminie pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat za usługi edukacyjne na Uniwersytecie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej jako: „updof”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2a updof, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na podstawie art. 11 ust. 2b updof, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 updof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 42a ust. 1 updof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „niewymagającej opłaty; takie, za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, 2003).

Kwestia rozumienia pojęcia „innych nieodpłatnych świadczeń” – w aspekcie świadczeń pracowniczych – była również przedmiotem analizy Trybunału Konstytucyjnego w wyroku z 8 lipca 2014 r. sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947).

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że za przychód pracownika z tytułu „innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być uznane takie świadczenia, które:

1)po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);

2)po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;

3)po trzecie, korzyść ta jest wymierna (również w postaci zaoszczędzenia wydatku) i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że o nieodpłatnym świadczeniu, mającym cechy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, można mówić w sytuacji gdy:

-podmiot, na rzecz którego dokonywane jest tego rodzaju świadczenie, odnosi korzyść, a więc musi zaistnieć u niego trwałe przysporzenie majątkowe;

-korzyść ta musi zostać odniesiona kosztem innego podmiotu, a więc powinna istnieć możliwość ustalenia kto poniósł ekonomiczny ciężar owego przesunięcia majątkowego;

-korzyść musi mieć konkretny wymiar finansowy;

-nie wiąże się ono z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony podatnika.

Uniwersytet może pobierać opłaty za usługi edukacyjne na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zasady ustalania wysokości tych opłat oraz warunki i tryb zwolnienia z tych opłat Uniwersytet określił w Regulaminie.

Wskazać należy, że zgodnie z Regulaminem studenci mogą ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat semestralnych za kształcenie na studiach niestacjonarnych, na studiach w języku obcym oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim, na złożony wniosek, jedynie w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach wymienionych w Regulaminie. Zgodnie z Regulaminem Rektor może w szczególności:

1) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym, opłaty za powtarzanie zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku udokumentowanej trudnej sytuacji materialnej studenta lub przyczyn losowych powodujących przejściową, trudną sytuację materialną;

2) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku uzyskania wybitnych wyników w nauce;

3) zwolnić studenta z obowiązku wniesienia semestralnej opłaty za studia niestacjonarne, opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych w języku obcym, opłaty za powtarzanie zajęć (przedmiotów) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce oraz opłaty za zajęcia nieobjęte programem studiów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, w części lub w całości, w przypadku udokumentowanych innych, uzasadnionych okoliczności, na skutek których student znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej, w szczególności takich jak śmierć najbliższego członka rodziny, ciężka choroba studenta lub członka jego najbliższej rodziny, klęska żywiołowa (np. powódź, pożar), urodzenie dziecka.

Wobec powyższego, wskazać należy, że zwolnienie z opłat za studia przysługuje wszystkim, którzy spełnią określone warunki i jest kierowane do nieokreślonego kręgu osób. Nie ma więc charakteru indywidualnego. Należy więc uznać, że w opisanych stanie faktycznym, nie jest wypełniona trzecia z przesłanek wskazanych w wyroku TK z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, tj. korzyść nie jest przypisana indywidualnej osobie.

Zatem zwolnienie studenta z opłat pobieranych przez Uczelnię, które nastąpiło na podstawie Regulaminu, tj. wewnętrznego aktu prawnego Uczelni, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 updof. Nie powstaje więc przychód z innych źródeł, o którym mowa art. 20 ust. 1 updof w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 updof. W konsekwencji, na Uniwersytecie nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 42a ust. 1 updof.

Wobec powyższego, zdaniem Uniwersytetu, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w trybie i na warunkach określonych w akcie wewnętrznym Uczelni, Uczelnia nie jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-11.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

- z 5 stycznia 2023 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.850.2022.1.MS,

- z 10 czerwca 2022 r., nr 0115-KDIT2.4011.300.2022.1.KC,

- z 5 sierpnia 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.395.2021.2.KC,

- z 28 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.337.2021.2.KC,

- z 9 października 2020 r., nr 0112-KDWL.4011.51.2020.1.DK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Zgodnie ze wskazaniem Uczelni we wniosku w części E, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego interpretacja dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych organ informuje, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00