Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.151.2024.1.MR1
Zwolnienie przedmiotowe dochodu wydatkowanego na cele statutowe (dobroczynność, wspieranie organizacji dobroczynnych).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwoty wydatkowane przez Fundację na udzielaniu wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego jak i organizowanie bezpośredniej pomocy (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 29 kwietnia 2024 r. (data wpływu 29 kwietnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, Fundacja A., (dalej jako „Wnioskodawca”, „Fundacja”) jest fundacją działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. z dnia 11 stycznia 2023 r. Dz.U. z 2023 r. poz. 166), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji ("Statut").
Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym na terytorium Polski. Fundacja nie została utworzona przez partię lub partie polityczne. Fundacja nie jest Organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571). Fundacja dnia 22 sierpnia 2022 roku uzyskała wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców.
Fundacja została założona jako jeden z ponad (…) działających na świecie podmiotów w ramach działalności organizacji B. („B.”), (…) agencji ds. uchodźców. Choć organizacja została formalnie zarejestrowana jako (…) w (…) roku, moment jej założenia stanowił kontynuację kilku poprzednich organizacji, które pracowały w latach (…). i (…). (…) (…). Podczas gdy osoby przybywające do (…) w tym czasie były uchodźcami, świat nie miał jeszcze prawnej koncepcji dla ludzi, którzy potrzebowali bezpiecznego schronienia poza swoimi ojczyznami. Pierwotnie założona (...), B. pomaga wszystkim uchodźcom, bez względu na wyznanie, pochodzenie czy poglądy i jest multikontynentalną, wielopłaszczyznową organizacją pomocy humanitarnej i rzecznictwa z tysiącami pracowników zaangażowanych w pomoc przymusowo wysiedlonym ludziom na całym świecie, (...). W 2023 r. globalna liczba przesiedleńców po raz pierwszy przekroczyła 110 milionów i nadal rośnie. W ostatnich latach natywistyczni politycy na całym świecie, wraz z kryzysami społecznymi, gospodarczymi i klimatycznymi, zwiększyli presję na wszystkich uchodźców, osoby ubiegające się o azyl i osoby, które zostały w jakikolwiek sposób przesiedlone. Opierając się na (...), B. zapewnia niezbędne usługi uchodźcom, osobom ubiegającym się o azyl i innym przymusowo wysiedlonym i bezpaństwowcom na całym świecie oraz broni ich podstawowych praw, aby mogli odbudować swoje życie. B. zapewnia niezbędne usługi setkom tysięcy uchodźców i osób ubiegających się o azyl w ponad (…) krajach na całym świecie, stąd też decyzja o powołaniu do życia Fundacji w Polsce, Wnioskodawcy.
Zgodnie z § 5 Statutu Wnioskodawcy : Cele Fundacji, są zgodne z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej i są następujące: (...)
Zgodnie z § 6 Statutu Wnioskodawcy: Swoje cele wymienione w paragrafie 5, Fundacja realizuje poprzez: (...)
Wśród rodzajów działalności wymienionej w § 5 i 6 Statutu Fundacji nie została wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT. Fundacja nie będzie zatem uzyskiwała dochodów z:
i.działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
ii.działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego
Pismem z dnia 29 kwietnia 2024 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Fundacja potwierdziła, iż całe przekazywane wsparcie jest na działalność dobroczynną organizacjom statutowo zajmującym się wsparciem różnych grup docelowych (…).
Podmioty te realizują cele statutowe, zbieżne z celami Fundacji, które są jednocześnie zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 a dokładnie chodzi o cele: dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
Docelowym odbiorcą wsparcia są osoby fizyczne, przede wszystkim osoby, które z powody (...) musiały opuścić ten kraj. Przez społeczności przyjmujące Fundacja rozumie społeczności reprezentowane przez lokalne organizacje (...). Są to organizacje dobroczynne które spełniają przesłanki, o których mowa w ww. pytaniu nr 1.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym kwoty wydatkowane przez Fundację na udzielaniu wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego jak i organizowanie bezpośredniej pomocy (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi regulacjami w podatku dochodowym od osób prawnych, w/w dochody Wnioskodawca może zwolnić z podatku dochodowego na podstawie cytowanego art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy CIT.
UZASADNIENIE:
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. z dnia 11 stycznia 2023 r. Dz.U. z 2023 r. poz. 166), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami.
Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o CIT - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT od osób prawnych jako podmioty, które zwolnione są od podatku, podlegają zatem ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z dnia 7 grudnia 2023 r. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;
Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT: Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokaja nie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Działalność statutowa Wnioskodawcy wpisuje się zatem w cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, jakim jest przede wszystkim dobroczynność. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.
Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia. Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie.
Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze Statutem celami Fundacji są, między innymi:
Zgodnie z § 5 Statutu : Cele Fundacji, Wnioskodawcy są zgodne z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej i są następujące: (...)
Zgodnie z § 6 Statutu: Swoje cele wymienione w paragrafie 5, Fundacja, Wnioskodawca realizuje poprzez: (...)
Wątpliwości Fundacji dotyczą ustalenia czy kwoty wydatkowane przez Fundację na (...) (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest działalność związana z takim rodzajem działalności, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią językową. Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 ) słowo „dobroczynność” oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: „udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej”. Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym. Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że „dobroczynność” to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia». Natomiast przez „filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).
Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż kwoty wydatkowane udzielaniu wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego jak i organizowanie bezpośredniej pomocy (w każdej formie np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, można zakwalifikować odpowiednio jako wydatki na działalność dobroczynną.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że ww. cel Wnioskodawcy, jest zbieżny z jednym z celów preferowanych przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Prawidłowość podejścia Wnioskodawcy, w bardzo zbliżonych przypadkach do sytuacji przedstawionej we wniosku, została potwierdzona przez DKIS w licznych interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu należy wskazać:
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 9 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.747. 2022.1.ANK, w której organ wskazał, że „W konsekwencji dochód Wnioskodawcy, który został przeznaczony na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wydatkowany na zwrot środków finansowych, które założyciel przekazał uczelni na jej funkcjonowanie oraz wypłatę wynagrodzenia za zgodę na włączenie uczelni niepublicznej do Wnioskodawcy – dzięki czemu będzie mógł, zgodnie z planem, rozwijać prowadzoną działalność w zakresie szkolnictwa wyższego – może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT”;
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 22 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.140. 2022.2.JF, w której organ uznał, że „Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że kwota (...) zł otrzymana tytułem darowizny na rachunek Stowarzyszenia (...) przeznaczona na pokrycie działań z tytułu doszkalania nauczycieli w ramach działalności statutowej, o ile będzie ona w całości przeznaczona na ww. cele, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”;
- interpretację indywidualną DKIS z dnia 14 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.679. 2022.1.EJ, w której organ doszedł do wniosku, że „Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dochody Stowarzyszenia uzyskane z wpłat pochodzących od rodziców lub opiekunów prawnych, których dzieci korzystają z usług edukacyjnych, o ile będą one w całości przeznaczone no działalność statutową Stowarzyszenia, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”.
Wnioskodawca pragnie również przytoczyć najnowsze orzecznictwo sądowe w omawianym zakresie.
W wyroku z dnia 5 października 2021 r. o sygnaturze II FSK 329/19 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w uzasadnieniu powołanego wyroku NSA stwierdził: „W treści powołanego art. 17 ust. 1 pkt 4 u p d.o.p ustawodawca wprowadza zwolnienie od podatku dochodów podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa (...) w części przeznaczonej na te cele. Z powołanego przepisu wynika, że dochody podatników, których celem wykazanym wprost w statucie są wskazane w nim cele (ogólne i konkretne), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. (...)
W wyroku Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2019 r. II FSK 2186/17 (legalis nr 1958886) czytamy: W literaturze przedmiotu (por. Jacek Brolik. Glosa do wyroku NSA z 3 marca 2009 r., II FSK 1728/07, Pr. i P. 2009/5/26-29) podkreśla się, że "nie jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania adresata prawa, stanowi cel statutowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU stanowi o celu statutowym, a nie jego następstwach czy też konsekwencjach. Podatkowo znaczącymi celami są więc wymienione w nim rodzaje - przedmioty działalności podatnika, a nie skutki, które mogą powodować. Czym innym jest prowadzenie danej działalności, a czym innym jej wspieranie i popieranie. Jeżeli nawet poprzez swoje działania niebędące działalnością statutową w postaci działalności oświatowej podatnik przyczyni się do powstania skutku w postaci określonego efektu oświatowego, nie będzie to implikowało uzasadnionej konstatacji, że wykonywał zgodnie z obowiązującym prawem działalność oświatową. Zapis w statucie podatnika i przeznaczanie na wskazany w nim cel dochodów nie uzasadnia jeszcze a priori zastosowania ulgi podatkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU posługuje się pojęciem prawnym celów statutowych, nie zaś terminem celów zapisanych w statucie".
Naczelny Sąd Administracyjny podziela także pogląd wyrażony w wyroku NSA z 12 kwietnia 2018 r., II FSK 2427/17, zgodnie z którym zwrot "cel statutowy", użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU, należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że trafnie Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że zwrot "cel statutowy" użyty w powołanym przepisie oznacza cel danego podmiotu. Chodzi więc o cel działania podmiotu, który przeznacza dochody na cele wymienione w ustawie podatkowej, a nie o dochody przeznaczane na rzecz innych podmiotów. O możliwości nabycia zwolnienia decyduje konkretny rodzaj działalności realizowanej przez dany podmiot, a nie przez inny podmiot, którego działalność jest wspierana. To ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa realizacja jakich celów statutowych danego podmiotu jest wolna od podatku.
Zgodnie z Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2020 r. III SA/Wa 1457/19 (lex nr 3027218): „na wstępie tej części rozważań należy wskazać, że błędne jest stanowisko organu interpretacyjnego, że "cel statutowy", o którym mowa w przedmiotowym przepisie oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. W ocenie sądu nie ma podstaw aby uznać, że "cel statutowy" oznacza to samo co "cel zapisany w statucie". Jako ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych należy uznać stanowisko, że cel statutowy, to cel działania podmiotu. Przy czym wynika on z ustawy regulującej sposób powstawania organizacji i funkcjonowania danego podmiotu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 2427/17, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2017 r. w sprawie II FSK 1974/15 i powołane w nim orzecznictwo). Z uwagi na powyższe całkowicie nieuprawnione było uznanie przez Dyrektora KIS stanowiska skarżącej za nieprawidłowe na tej podstawie, że "w statucie nie wymieniono celów statutowych jednostki" (strona 20 interpretacji indywidualnej), " w statucie Wnioskodawcy nie zapisano żadnych celów" (strona 21 interpretacji indywidualnej). W ocenie sądu sama ta okoliczność, że w statucie skarżącej nie zapisano żadnych celów jej działania nie oznacza samo przez się, że w odniesieniu do skarżącej nie może mieć w ogóle zastosowania przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Słusznie zatem zostało podniesione w skardze, że pojęcia "cel statutowy" i "cel zapisany w statucie" nie muszą być tożsame. Należy zgodzić się ze skarżącą, że brak wyartykułowania celów w statucie w sytuacji gdy zostały one określone, bądź wynikają z innego aktu prawnego nie przesądza o tym, iż taki cel nie został wyznaczony.
Zgodnie z Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 sierpnia 2017 r. II FSK 1974/15 (Legalis Numer 1656040) "Cel statutowy" użyty w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Teza ta ma też poparcie w piśmiennictwie - zob. I. Ożóg, Tegoroczne zmiany. Podatek dochodowy w fundacjach, PP 1995, nr 4, str. 7 – 8 : intencją ustawodawcy było preferowanie w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU określonej działalności i podatkowa stymulacja realizacji celów społecznie użytecznych a nie każdych celów, które podatnik sobie zapisze w statucie.
Na uwagę zasługuje też teza wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Warszawie z dnia 31 października 2018 r. III SA/Wa 66/18 (legalis numer 1846770): Zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko jako bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostkę, ale także wspieranie działalności innego podmiotu (darowizny). Jakkolwiek cel ten musi zostać w statucie określony, to jednak trudno oczekiwać, aby statut określał każdą czynność z osobna; Wymóg kazuistycznego wymienienia wszystkich możliwych do podjęcia czynności prowadziłby do nieuzasadnionego rozrostu zapisów statutu” Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele.
W wyrokach NSA z dnia 3 marca 2009 r. w sprawach II FSK 1728/07 i sygn. akt II FSK 1291/08, z dnia 10 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1330/10, i z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt II FSK 2773/12, przyjęty został jednolity pogląd prawny, że zwrot "cel statutowy" użyty w powołanym przepisie należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Z jednej strony należy bowiem wziąć pod uwagę, że art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, a także że wszelkie ulgi podatkowe stanowią prawem przewidziane i unormowane (ustawowo) wyjątki w realizacji wynikającej z art. 32 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP zasady równości i powszechności opodatkowania. Natomiast z drugiej strony trzeba uwzględnić, że osoby prawne działające w oparciu o przyjmowane przez własne organy statuty mogą względnie swobodnie kształtować treść tych wewnętrznych dokumentów. Gdyby zatem nie zaakceptować przedstawionej wyżej systemowej wykładni prawa, to oznaczałoby to zgodę na wpływanie przez podatników na zakres możliwości stosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej za pomocą określonych zapisów statutowych, to zaś byłoby nie do pogodzenia z art. 217 Konstytucji RP.
Reasumując Fundacja kwoty przeznaczone i wydatkowane na działalność polegającą na udzielaniu wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego jak i organizowanie bezpośredniej pomocy (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, może zakwalifikować jako wydatki na cele statutowe zgodne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym dochody uzyskane przez Fundację wydatkowane w wyżej wskazany sposób będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;
Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.
Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.
Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z § 5 Statutu: Cele Fundacji, są zgodne z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej i są następujące: (...)
Zgodnie z § 6 Statutu Wnioskodawcy: Swoje cele wymienione w paragrafie 5, Fundacja realizuje poprzez: (...)
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że całe przekazywane wsparcie jest na działalność dobroczynną organizacjom statutowo zajmującym się wsparciem różnych grup docelowych (…).
Podmioty te realizują cele statutowe, zbieżne z celami Fundacji, które są jednocześnie zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 a dokładnie chodzi o cele: dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
Docelowym odbiorcą wsparcia są osoby fizyczne, przede wszystkim osoby, które z powody (...) musiały opuścić ten kraj. Przez społeczności przyjmujące Fundacja rozumie społeczności reprezentowane przez lokalne organizacje (...). Są to organizacje dobroczynne które spełniają przesłanki, o których mowa powyżej.
Wątpliwości Fundacji dotyczą ustalenia czy kwoty wydatkowane przez Fundację na (...) (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i czy w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie zbadać, czy cele statutowe Podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 1.
Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których zostało ono ustanowione. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.
Zdaniem tutejszego organu z celów statutowych Fundacji zawartych w § 5 Statutu wynika wprost możliwość wspierania działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tożsamym do Fundacji charakterze (...). Swoje cele realizuje poprzez (...). Całe przekazywane wsparcie jest na działalność dobroczynną organizacjom statutowo zajmującym się wsparciem różnych grup docelowych. Podmioty te realizują cele statutowe, zbieżne z celami Fundacji, które są jednocześnie zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 a dokładnie chodzi o cele: dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
Skoro więc z celów statutowych Fundacji wprost wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, to przeznaczając i wydatkując kwoty na udzielenie wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego, dochód Fundacji w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.
Podkreślić należy, że działalność statutowa Fundacji wpisuje się w cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jakim jest przede wszystkim dobroczynność.
Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 – słowo „dobroczynność” oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: „udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej”. Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.
Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że „dobroczynność” to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia». Natomiast przez „filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).
Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż kwoty wydatkowane na organizowanie bezpośredniej pomocy (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, można zakwalifikować jako wydatki na działalność dobroczynną.
Jak wyraźnie wskazano w opisie stanu faktycznego celami Fundacji jest (...).
W związku z powyższym cele Fundacji w powyższym zakresie są tożsame z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zatem Fundacja jest uprawniona do stosowania zwolnienia z ww. przepisu w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na działalność związaną z organizowaniem bezpośredniej pomocy (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym.
Reasumując, Państwa stanowisko zgodnie z którym kwoty wydatkowane przez Fundację na (...) (w każdej formie, np. w postaci wsparcia psychologicznego czy szkoleń zawodowych poprzez swoje środki materialne) dla uchodźców, imigrantów, osób poszkodowanych wojną lub konfliktem zbrojnym, są wydatkami na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i w związku z tym dochody uzyskane przez Fundację podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej na te cele – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.
Powołane interpretacje oraz orzeczenia sądu nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right