Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.254.2024.2.AWO

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 15 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani (wraz z mężem) właścicielką domu mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego położonego w miejscowości (...), przy ul. (...), działka numer (...), obręb (...), który został przyjęty do użytkowania - stosownie do potwierdzenia przyjęcia obiektu budowlanego do użytkowania z (...) 2006 r. - wydanego z upoważnienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...).

Nieruchomość nabyła Pani wspólnie z małżonkiem drogą kupna, na podstawie aktu notarialnego Repertorium A numer (...), sporządzonego (...) 2020 r.

Budynek, o którym mowa we wniosku, jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, wolnostojącym, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość.

Dla budynku sporządzono świadectwo charakterystyki energetycznej budynku numer (...) - ważne do (...) 2029 r.

Podczas trzech lat użytkowania budynku, zaobserwowali Państwo ogromną utratę ciepła i nieszczelność w poszyciu dachowym nad garażem połączonym w bryle budynku, co spowodowało duże zawilgocenie - głównie występujące w pomieszczeniach przylegających do garażu i na zewnętrznej ścianie wschodniej budynku. Strop nad garażem był zapadnięty z licznymi pęknięciami, naprawiany kilkukrotnie bez skutku. Aby zmniejszyć straty energii spowodowane nienależytym wykonaniem konstrukcji dachu płaskiego nad garażem, zdecydowali się Państwo wykonać prace, które zmniejszą utratę energii i zapobiegną dalszemu przeciekaniu wody i zawilgoceniu. Ze względu na jednoczesną konieczność powiększenia powierzchni mieszkalnej budynku (ponieważ dotychczasowy rozkład pomieszczeń dawał wyłącznie dwie sypialnie), podjęli Państwo decyzję o połączeniu termomodernizacji i nadbudowy w jedną inwestycję, aby jednocześnie rozwiązać problem strat energii i zbyt małej ilości sypialni. Rozwiązanie to jest również bardziej ekonomiczne. Wystąpili Państwo o pozwolenie na nadbudowę budynku jednorodzinnego wraz z instalacjami wewnętrznymi. Starosta Powiatu (...) zatwierdził projekt i wydał decyzję na nadbudowę i przebudowę numer (...) z (...) 2023 r.

Prace rozpoczęli Państwo w (...) 2023 r. Inwestycja obejmuje wzmocnienie stropodachu nad garażem, konstrukcję szkieletową poszytą płytami (...) i wykończoną klejem, siatką i tynkiem firmy (...). Zmiana konstrukcji dachu płaskiego na dwuspadowy pozwoliła rozwiązać problem zawilgocenia w pomieszczeniach już istniejących i zmniejszyła tym samym skalę utraty energii cieplnej. Zabezpieczenie konstrukcji nad garażem płytami (...) zapewnia dodatkową izolację cieplną dla części budynku już istniejącego. Zastosowany system pozwala na skuteczniejsze niż dotychczas odprowadzanie wilgoci na zewnątrz z części budynku oddanego do użytkowania w 2006 r.

Wydatki na termomodernizację budynku finansowane są osobiście przez Panią i Pani męża, bez dofinansowania z zewnętrznych źródeł i nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Chciałaby Pani odliczyć wydatki ściśle związane z termomodernizacją istniejącego budynku, tj.: płyty (...), klej, siatka i tynk, dokumentując je Fakturą VAT numer (...) z (...) 2023 r. na kwotę (...) zł.

Faktura ta przez pomyłkę została wystawiona na firmę, którą prowadzi Pani małżonek ((...) NIP: (...)), jednak nie została wprowadzona do księgi przychodów i rozchodów, zatem wydatek ten nie został zaksięgowany, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów działalności. Na fakturze naniosła Pani adnotację, że stanowi wydatek prywatny.

W 2023 r. uzyskała Pani przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym według skali podatkowej i uzyskuje Pani je nadal w 2024 r. (z tytułu umowy o pracę.) Kwota dotycząca wszystkich prac w budynku, którą odliczy Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej, nie przekroczy 53.000 zł.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ponieśli Państwo pierwszy wydatek (2023 r.). Wyżej wskazana Faktura VAT numer (...) z (...) 2023 r., która podlegałaby odliczeniu w zeznaniu podatkowym za 2023 r., jest fakturą wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów u usług.

Wydatki, o których mowa we wniosku poniósł w 2023 r. Pani małżonek. W Państwa stosunkach majątkowych małżeńskich obowiązuje ustrój wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej. W Pani ocenie wydatki, które poniosła Pani wraz z małżonkiem w 2023 r. są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 554), ponieważ w wyniku przebudowy zmniejszają się straty energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków. Wydatki, o których mowa we wniosku, są wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jako materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani natomiast, że:

1)Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane (obejmuje tylko jeden lokal mieszkalny).

2)Przedmiotowy dom stanowi składnik Państwa majątku wspólnego, obowiązuje między Państwem majątkowa wspólność małżeńska.

3)Garaż jest integralną częścią budynku. Posiada wspólne fundamenty, ściana między częścią mieszkalną a garażem jest ścianą działową. Z części mieszkalnej jest przejście do garażu - przez drzwi wewnętrzne.

4)Nadbudowa została dokonana nad garażem oraz nad częścią mieszkalną - wykonano częściowo nowe pokrycie dachowe istniejącej zabudowy mieszkalnej.

5)Dotyczy również części poddasza użytkowego domu, ponieważ wykonano podwyższenie istniejącego dachu, modernizację komina wraz z obróbkami, które były wadliwe, nieszczelne i przeciekały.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy stwierdzenie, że: „Inwestycja obejmuje wzmocnienie stropodachu nad garażem, konstrukcję szkieletową poszytą płytami (...) i wykończoną klejem, siatką i tynkiem firmy (...)” dotyczy „powierzchni” nad garażem, czy także innej części budynku (jakiej)?

6)Przedmiotem jest tylko koszt zakupu materiałów (oprócz wymienionych materiałów zakupiono jeszcze blachę wraz z obróbkami). Inwestycja została wykonana nakładem pracy własnej Pani małżonka.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy przedmiotem Pani pytania jest możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej – tylko – w stosunku do kosztu zakupu: płyt (...), kleju, siatki i tynku, czy również koszt usługi/usług (jeśli tak, to jakich oraz w jaki sposób udokumentowanych)?

7)Jest to zintegrowana inwestycja, która poprzez nadbudowę nowej części, naprawia problem dużych strat energii oraz przeciekania elementów starego dachu i ścian garażu. Zatem wszystkie wydatki związane z nadbudową są wydatkami na termomodernizację.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, jakie wydatki dotyczyły nadbudowy/były związane z nadbudową, a jakie dotyczyły termomodernizacji/były związane z termomodernizacją? We wniosku wskazuje Pani bowiem, że: „Chciałabym odliczyć wydatki ściśle związane z termomodernizacją istniejącego budynku, tj. płyty (...), klej, siatka i tynk”. „Inwestycja obejmuje wzmocnienie stropodachu nad garażem, konstrukcję szkieletową poszytą płytami (...) i wykończoną klejem, siatką i tynkiem firmy (...)”.

8)W obu częściach budynku (nowej i starej).

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy opisane przez Panią prace - zakres przeprowadzonych prac - zostały wykonane: a) wyłącznie w nowej części budynku, tzn. części rozbudowanej/dobudowanej, b) wyłącznie w starej części budynku, tzn. części istniejącej przed realizacją wskazanych we wniosku prac? c) w obu częściach budynku (nowej i starej)?

9)A. Tak, zutylizowano usunięte elementy, segregując powstałe odpady i oddając je do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w (...).

B. Nie. Prace związane z utylizacją, o której mowa powyżej, zostały wykonane przez Pani małżonka.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytania: A. Czy opisane we wniosku prace - zakres przeprowadzonych prac - obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów? B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku tych prac) elementów, również zamierza Pani uwzględnić/uwzględniła Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

10) Tak.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/będzie Pani (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem tego „domu mieszkalnego jednorodzinnego”?

11) Tak, art. 2 pkt 2 litera b.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na opisane prace - zakres przeprowadzonych prac - zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

12) Prace prowadzą bezpośrednio do zmniejszenia strat energii oraz usunięcia problemu przeciekania i zawilgotnienia istniejących ścian. Osiągnięto to poprzez:

zabezpieczenie konstrukcji nad garażem - zabudowa dachem dwuspadowym (zmiana z dachu płaskiego, który przeciekał), oraz

modernizację części starego dachu wraz z nieszczelnymi obróbkami komina.

Poprzez tę inwestycję, połączoną z nadbudową, udało się poprawić elementy konstrukcyjne budynku powstałe w 2006 r., przez które powstawała duża utrata ciepła, przeciekanie i zawilgotnienie ścian. Powodem tej sytuacji były słabej jakości materiały używane do budowy domów w konstrukcji drewnianej.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, na czym – konkretnie – polega związek przeprowadzonej termomodernizacji z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

13) Nie.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na opisane prace zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto i kiedy otrzymał to dofinansowanie?

14) Nie.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na opisane prace zostały/zostaną przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

15) Nie.

Powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na opisane prace zostały/zostaną przez Panią odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

16) Nie.

Czy wydatki poniesione na opisane prace zostały/zostaną przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

Pytanie

Czy w opisanej wyżej sytuacji może Pani zastosować ulgę termomodernizacyjną?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie wydatki, które poniosła Pani wraz z małżonkiem w 2023 r. są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 554), ponieważ w wyniku przebudowy zmniejszają się straty energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani natomiast, że w Pani ocenie w przedmiotowej sytuacji ma zastosowanie ulga termomodernizacyjna.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Z podanych przez Panią informacji wynika, że w celu zmniejszenia strat energii spowodowanej nienależytym wykonaniem konstrukcji dachu płaskiego nad garażem, zdecydowała się Pani wykonać prace, które zmniejszą utratę energii i zapobiegną dalszemu przeciekaniu wody i zawilgoceniu (zaobserwowali bowiem Państwo ogromną utratę ciepła i nieszczelność w poszyciu dachowym nad garażem połączonym w bryle budynku, co spowodowało duże zawilgocenie - głównie występujące w pomieszczeniach przylegających do garażu i na zewnętrznej ścianie wschodniej budynku).

W ramach ulgi termomodernizacyjnej chce Pani uwzględnić koszt zakupu: płyt (...), kleju, siatki, tynku oraz blachy wraz z obróbkami. Wydatki, o których mowa poniósł Pani małżonek. Faktura VAT została wystawiona na firmę, którą prowadzi Pani małżonek, jednak nie została wprowadzona do księgi przychodów i rozchodów (wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodów działalności gospodarczej Pani męża).

We wniosku podkreśliła Pani, że:

w Państwa stosunkach majątkowych małżeńskich obowiązuje ustrój wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej,

dom stanowi składnik Państwa majątku wspólnego.

Z wyżej wskazanych względów, jeżeli opisany wydatek:

nie stał zaliczony do kosztów uzyskania przychodów,

odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

uwzględniony związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, lub

zwrócony Państwu w jakiejkolwiek formie,

- to zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

Odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji.

Co równie istotne, katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Są to m.in.: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu).

Z podanych przez Panią informacji wynika również m.in., że:

opisane prace rozpoczęli Państwo w (...) 2023 r.,

prowadzą one - bezpośrednio - do zmniejszenia strat energii oraz usunięcia problemu przeciekania i zawilgotnienia istniejących ścian.

Osiągnięto to poprzez:

zabezpieczenie konstrukcji nad garażem - zabudowa dachem dwuspadowym (zmiana z dachu płaskiego, który przeciekał), oraz

modernizację części starego dachu wraz z nieszczelnymi obróbkami komina.

Ponadto, zabezpieczenie konstrukcji nad garażem płytami (...) zapewnia dodatkową izolację cieplną dla części budynku już istniejącego,

nadbudowa została dokonana nad garażem oraz nad częścią mieszkalną,

garaż jest integralną częścią budynku,

posiada wspólne fundamenty, ściana między częścią mieszkalną a garażem jest ścianą działową,

z części mieszkalnej jest przejście do garażu - przez drzwi wewnętrzne,

wszystkie wydatki związane z nadbudową są wydatkami na termomodernizację,

poprzez tę inwestycję, połączoną z nadbudową, udało się poprawić elementy konstrukcyjne budynku, przez które powstawała duża utrata ciepła, przeciekanie i zawilgotnienie ścian.

Ponadto:

jest to budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,

użytkuje Pani tę nieruchomość od (minimum) 3 lat,

na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/będzie Pani (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem tej nieruchomości.

Mając na uwadze zakres Pani wątpliwości wskazuję więc, że - wobec braku uregulowania kwestii sposobu ustalania wydatków podlegających odliczeniu, gdy poniesiony wydatek dotyczy zarówno budynku istniejącego, jak i jego rozbudowanej części - Podatnik ma prawo odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej całość poniesionego wydatku, zwłaszcza, jeśli docieplenie dotyczy całego budynku, w tym także istniejącej jego części przed rozbudową.

Konfrontując zatem przedstawione okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, przyjmuję, że może Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wskazanych wydatków.

Z wyżej wskazanych względów, przedstawione przez Panią stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00