Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.129.2024.2.MS2
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na uzyskanie licencji pilota.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- nieprawidłowe - w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z uzyskaniem uprawnień pilota poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej,
- prawidłowe - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z uzyskaniem uprawnień pilota poniesionych po rozpoczęciu działalności gospodarczej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu uzyskania licencji Pilota Liniowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 kwietnia 2024 r. (data wpływu 12 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 7 maja 2024 r. (data wpływu 7 maja 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osoba fizyczną aktualnie nieprowadzącą działalności gospodarczej.
W lutym 2024 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej w zakresie usług lotniczych, kod PKD:
- 51.10.Z - Transport lotniczy pasażerski;
- 51.21.Z- Transport lotniczy towarów.
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza świadczyć osobiście usługi lotnicze i podjąć współpracę na zasadach B2B z A. Sp. z o.o. jako pierwszy oficer. Dochody z planowanej działalności gospodarczej zamierza opodatkować na zasadach ogólnych (skala podatkowa) bądź podatkiem liniowym.
Istotnym jest, iż świadczenie usług z zakresu transportu lotniczego możliwe jest tylko i wyłącznie po uzyskaniu stosownych wysoko specjalistycznych uprawnień w zakresie pilotażu statków powietrznych, odbywając w tym celu szereg niezbędnych szkoleń i zdobywając odpowiednie uprawnienia. Natomiast współpraca z A. Sp. z o.o. wymaga odbycia dodatkowych szkoleń na konkretny typ samolotu.
W 2020 r. Wnioskodawca podjął działania zmierzające do uzyskania uprawnień pilota zawodowego, aby docelowo w ramach przyszłej działalności gospodarczej mógł świadczyć osobiście usługi lotnicze.
Planowana przez Wnioskodawcę i umożliwiająca osiągnięcie celu gospodarczego ścieżka zdobywania uprawnień lotniczych to proces wieloetapowy i złożony, dzielący się standardowo, według obecnych regulacji, na niżej wymienione etapy (odpowiednio kolejne licencje uzupełniane o wymagane uprawnienia - konieczne do sukcesywnego uzyskiwania w celu ubiegania się o kolejne):
1.Kurs teoretyczny do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A);
2.Rejestracja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, aby zdać egzaminy teoretyczne (mogą być zdawane w trakcie szkolenia praktycznego);
3.Kurs praktyczny do licencji pilota turystycznego PPL (A);
4.Po zdaniu egzaminów teoretycznych w ULC-u i ukończeniu kursu praktycznego, egzamin praktyczny w powietrzu;
5.Kurs teoretyczny do licencji pilota zawodowego liniowego ATPL (A) (Kurs ATPL (A) zawiera w sobie szkolenie do licencji zawodowej CPL (A), oraz do dodatkowych uprawnień, których kurs do licencji zawodowej (CPL (A) nie zawiera - jest licencją wyższą i zawiera licencje zawodową w sobie);
6.Budowanie nalotu do 200 h nalotu ogólnego, gdzie min. 100 h jako dowódca statku powietrznego oraz szereg warunków typu trasa min. 300 mil morskich z dwoma lądowaniami na obcych (innych niż lotnisko startu) lotniskach;
7.Zdobywanie uprawnienia niezbędnego do licencji CPL (A) tj. VFR NOC ( loty nocne)
8.Zdobycie uprawnień dodatkowych, niezbędnych do podjęcia pracy, w między innymi liniach lotniczych lub jako air taxi - IR (A)/SE, ME, MEP(L) (loty na przyrządach czy samoloty wielosilnikowe);
9.Zdanie egzaminów ATPL (A) w ULC;
10.Rozpoczęcie szkolenia praktycznego do licencji zawodowej;
11.Egzamin praktyczny na licencje zawodową;
12.Dodatkowe szkolenia MCC+JOC wymagane do rozpoczęcia szkoleń na dany typ samolotu w linii lotniczej;
13.Szkolenia na pilotowanie konkretnego typu samolotu w A. Sp. z o.o.
Uzyskanie powyższych uprawnień koniecznych do podjęcia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług lotniczych możliwe jest poprzez zawarcie z jedną ze szkół umowy na realizację pełnego zawodowego programu szkoleniowego (tzw. program 0-ATPL) lub realizując każde z wymaganych szkoleń osobno w trybie tzw. modułowym w jednym lub wielu ośrodkach szkoleniowych. Pomiędzy oboma podejściami nie ma różnicy merytorycznej w zakresie szkoleń oraz uzyskiwanych uprawnień. Po analizie ofert szkół lotniczych Wnioskodawca stwierdził, że korzystniejszym jest realizacja szkoleń modułowo, zależnie od ofert cenowych i terminów realizacji szkoleń w poszczególnych ośrodkach.
Wnioskodawca opisane wyżej uprawnienia zdobywał w czterech ośrodkach szkoleniowych:
1.B. w (…) (od sierpnia 2020 r. do sierpnia 2022 r.). Umowa zawarta przez Wnioskodawcę z wskazanym wyżej ośrodkiem obejmowała całe szkolenie umożliwiające zdobycie licencji pilota wraz z uprawnieniami, aby móc rozpocząć szkolenie na dany typ samolotu w linii lotniczej. Przedmiotowe szkolenie zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji PPL(A) o numerze (…). W ramach tego szkolenia Wnioskodawca uzyskał także uprawnienia do lotów nocnych VFR Noc, jak również odbył szkolenie do egzaminów teoretycznych ATPL(A) oraz wykonał część nalotu samodzielnego. Łączny koszt szkolenia w B. wyniósł (…) PLN. Szkolenie było zwolnione z VAT. Faktury VAT dokumentujące koszty przedmiotowego szkolenia były wystawiane po konkretnych jego częściach (co 15 wylatanych godzin) na imię i nazwisko Wnioskodawcy, jednakże opłacone zostały przez jego rodziców.
2.C., ul. (…) (od sierpnia 2022 r. do maja 2023 r.) W ramach szkolenia w tym ośrodku Wnioskodawca wykonał pozostałą wymaganą część nalotu samodzielnego oraz odbył szkolenia IR(A)/SE, ME, MEP(L). Z tym ośrodkiem Wnioskodawca zawarł umowę na szkolenie do licencji pilota zawodowego CPL(A) wraz z wymaganymi uprawnieniami warunkującymi rozpoczęcie szkolenia na dany typ samolotu w linii lotniczej. Szkolenie zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji pilota zawodowego CPL(A) o numerze (…) oraz uzyskaniem opisanych wyżej uprawnień. Za odbycie szkolenia w Ośrodku C. Wnioskodawca poniósł koszty w łącznej wysokości (…) PLN. Szkolenie było zwolnione z VAT. Faktura wystawiane były przed każdym nowym etapem szkolenia na imię i nazwisko Wnioskodawcy i zostały przez niego opłacone.
3.D., (…) (czerwiec 2023 r.) W ośrodku tym Wnioskodawca odbył dodatkowe szkolenia: MCC (…) + JOC (…). Odbycie tych szkoleń jest wymagane przed przystąpieniem do odbycia szkolenia na dany typ samolotu w linii lotniczej. Szkolenie w przedmiotowym ośrodku zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę certyfikatu o numerze (…). Za szkolenie w Ośrodku D. Wnioskodawca poniósł koszty w wysokości (…) PLN. Szkolenie było zwolnione z VAT. Faktura za to szkolenie wystawiona została na imię i nazwisko Wnioskodawcy i przez niego opłacona. Wskazać w tym miejscu należy, że po szkoleniu do licencji PPL(A), CPL(A) oraz uprawnień MEPL, IR(A) SE, IR(A) ME miały miejsce praktyczne egzaminy państwowe Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, które dodatkowo wiązały się z kosztami wynajmu od szkoły samolotu w celu przeprowadzenia opisanych wyżej egzaminów. Koszty te wliczone były w koszty poszczególnych szkoleń.
4.A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) ( od listopada 2023 r. do nadal). Obecnie Wnioskodawca odbywa szkolenie w A. na dany typ samolotu w liniach lotniczych z którymi zamierza podjąć współpracę na zasadzie B2B. Dopiero ukończenie tego szkolenia spowoduje, że Wnioskodawca nabędzie wszystkie wymagane uprawnienia umożliwiające zawarcie umowy z A. Sp. z o.o. Łączny koszt szkolenia w A. Sp. z o.o. wynosi (…) EURO + VAT. Ze wskazanej wyżej kwoty Wnioskodawca uiścił (…) EURO + VAT. Pozostała do zapłaty kwota (…) EURO + VAT ma zostać uiszczona przez Wnioskodawcę w 27 miesięcznych ratach na podstawie faktury VAT, która wystawiona zostanie po zakończeniu szkolenia. Szkolenie to Wnioskodawca planuje ukończyć w marcu 2024 r.
Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca poniósł więc następujące wydatki:
1.(…) PLN za szkolenie w B. w (…) [nabyte uprawnienia: PPL (A), VFR Noc];
2.(…) PLN za szkolenie w C. [nabyte uprawnienia: IR(A)/SE, IR(A) ME, MEP(L) oraz licencja CPL(A)];
3.(…) PLN za szkolenie w D. [szkolenia MCC (…) + JOC (…)];
4.(…) EURO + VAT jako zaliczka za szkolenie w A. [uprawnienia na dany typ samolotu].
Jednocześnie Wnioskodawca w związku z kontynuowaniem szkolenia, będzie ponosił kolejne wydatki, ponoszone od dnia rejestracji działalności gospodarczej. Będą to wydatki zarówno na nabywanie usług i towarów, niezbędnych do zakończenia szkolenia w A., w szczególności pozostała opłata za to szkolenie w kwocie (…) EURO + VAT, jak i opłaty o charakterze administracyjnym.
Istotnym jest, iż - jak podniesiono wyżej - świadczenie usług z zakresu transportu lotniczego możliwe jest tylko i wyłącznie po uzyskaniu stosownych uprawnień w zakresie pilotażu statków powietrznych, odbywając w tym celu szereg niezbędnych szkoleń i zdobywając odpowiednie uprawnienia. W tym celu Wnioskodawca ukończył kursy we wskazanych wyżej ośrodkach szkoleniowych, nabywając licencje PPL(A) oraz CPL(A) a także uprawnienia do wykonywania lotów według przyrządów IR (A), lotów nocnych (VFR), szkolenia na uprawnienia na samoloty jednosilnikowe, wielosilnikowe i tłokowe tj. IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L).
Zaznaczyć należy, iż uzyskanie kolejnych opisanych wyżej licencji i uprawnień, a także odbycie dodatkowych szkoleń, budowanie nalotu, miało i ma na celu zdobycie kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki, bez których wykonywanie czynności lotniczych i świadczenie w tym zakresie usług byłoby niemożliwe. Uzyskanie wyżej wymienionych uprawnień ma również bezpośredni związek ze zdobyciem kompetencji zawodowych.
Zdobycie przez Wnioskodawcę licencji PPL (A), uprawnień do wykonywania lotów według przyrządów IR (A), lotów nocnych (VFR), uprawnień na samoloty jednosilnikowe, wielosilnikowe i tłokowe tj. IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L) oraz licencji CPL (A) gwarantuje zdobycie przez Wnioskodawcę odpowiednich umiejętności i wiedzy, niezbędnych do prowadzenia zamierzonej działalności gospodarczej, a co więcej pozwoli na bezpośrednie prowadzenie przez Niego działalności związanej z transportem lotniczym pasażerskim i towarowym, co z kolei wpłynie na zachowanie konkurencyjności oraz zoptymalizowanie kosztów prowadzenia działalności i w konsekwencji zwiększenie przychodów.
Natomiast podjęcie współpracy z A. Sp. z o.o. wymaga odbycia dodatkowych szkoleń na konkretny typ samolotu a odbycie tychże szkoleń możliwe jest dopiero po odbyciu szkoleń MCC (…) + JOC (…), które to szkolenia Wnioskodawca odbył w Ośrodku D.
Tak więc poniesione przez Wnioskodawcę, opisane wyżej, wydatki nie służą podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia Wnioskodawcy, lecz niewątpliwie związane są ze zdobywaniem przez Wnioskodawcę wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług transportu lotniczego, są z nią bezpośrednio powiązane oraz umożliwią generowanie przychodów z tego tytułu.
Uzupełnienie
Szkolenie lotnicze Wnioskodawca rozpoczął w dniu 19 sierpnia 2020 r. na podstawie umowy szkolenia lotniczego zawartej z B. w (…).
Przedmiotem zapytania są koszty obejmujące wydatki, które Wnioskodawca poniósł na opisane we wniosku szkolenia tj.:
1.Wydatki w łącznej kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w ośrodku B. w (…).
Wskazana wyżej kwota obejmuje wydatki poniesione na:
- Szkolenie praktyczne PPL(A) - 45 h samolot (...),
- Laszowanie(...) 150 h,
- Szkolenie VFR NOC - 3 h teoria + 5 h praktyka SE,
- Teoria ATPL - 15 tygodni (platforma e-learning + 2 tygodniowy zjazd stacjonarny),
- Budowanie odpowiedniego nalotu do licencji zawodowej CPL(A).
Przedmiotowe szkolenie zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji PPL(A) o numerze (…). Szkolenie było zwolnione z VAT.
2.Wydatki w łącznej kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w C., ul. (…).
Wskazana wyżej kwota obejmuje wydatki poniesione na:
- Szkolenie praktyczne do uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na samolotach jednosilnikowych IRSE - na symulatorze (...) oraz statku powietrznym (...),
- Szkolenie teoretyczne i praktyczne do wykonywania lotów na samolotach wielosilnikowych MEP(L) - na statku powietrznym (...),
- Szkolenie praktyczne do uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na samolotach wielosilnikowych IRME - na symulatorze lotów FNPT II oraz statku powietrznym (...),
- Szkolenie praktyczne do licencji zawodowej CPL(A) - na statku powietrznym (...) oraz samolocie typu complex (...),
- Wynajem statków powietrznych (...) oraz (...) w celu budowania nalotu dowódczego, kwalifikującego szkolącego się do podjęcia szkolenia do licencji zawodowej CPL(A).
Szkolenie w przedmiotowym ośrodku zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji pilota zawodowego CPL(A) o numerze (…) oraz opisanych wyżej uprawnień. Szkolenie było zwolnione z VAT.
3.Wydatek w kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w D., (…).
W ośrodku tym Wnioskodawca odbył dodatkowe szkolenia: MCC (…) + JOC (…). Odbycie tych szkoleń jest wymagane przed przystąpieniem do odbycia szkolenia na dany typ samolotu w linii lotniczej. Szkolenie w przedmiotowym ośrodku zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę certyfikatu o numerze (…). Szkolenie było zwolnione z VAT.
4.Wydatek w kwocie (…) EURO + VAT uiszczone na rzecz A.. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...),
5.Wydatek w kwocie (…) EURO + VAT, który to wydatek poniesiony zostanie przez Wnioskodawcę w przyszłości, po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...), albowiem całkowity koszt tego szkolenia wynosi (…) EURO + VAT.
Reasumując chodzi jedynie o wyszczególnione wyżej wydatki, które poniesione zostały przez Wnioskodawcę na poszczególne szkolenia, w wysokościach wskazanych wyżej, a wynikających z zawartych z poszczególnymi ośrodkami szkoleniowymi umów.
Wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę wyżej wydatki już przez Wnioskodawcę poniesione oraz te w kwocie (…) EURO + VAT, które zostaną poniesione w przyszłości są i będą udokumentowane prawidłowo wystawionymi fakturami VAT zawierającymi imię i nazwisko Wnioskodawcy. Jednakże faktury VAT za szkolenie w Ośrodku B. w (…) na łączną kwotę (…) PLN zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy, ale opłacone zostały przez rodziców Wnioskodawcy.
Wszystkie poniesione przez Wnioskodawcę i wskazane wyżej wydatki oraz wydatki w kwocie (…) EURO + VAT, które dopiero zostaną przez Wnioskodawcę poniesione w przyszłości są i będą ściśle związane ze zdobywaniem i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywanie wiedzy i umiejętności, które są i będą potrzebne w działalności, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić i będą miały z nią związek, a co za tym idzie przyczynią się do powstania przychodów w przedmiotowej działalności. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi lotnicze osobiście. Warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia działalności w tym zakresie jest uzyskanie odpowiednich licencji, potwierdzających uzyskanie niezbędnych kwalifikacji.
Zdobycie przez Wnioskodawcę licencji PPL (A), uprawnień do wykonywania lotów według przyrządów IR (A), lotów nocnych (VFR), uprawnień na samoloty jednosilnikowe, wielosilnikowe i tłokowe tj. IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L) oraz licencji CPL (A) gwarantuje zdobycie przez Wnioskodawcę odpowiednich umiejętności i wiedzy, niezbędnych do prowadzenia zamierzonej działalności gospodarczej, a co więcej pozwoli na bezpośrednie prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności związanej z transportem lotniczym pasażerskim i towarowym, co z kolei wpłynie na zachowanie konkurencyjności oraz zoptymalizowanie kosztów prowadzenia działalności i w konsekwencji zwiększenie przychodów. Natomiast podjęcie współpracy z A. Sp. z o.o. wymaga odbycia dodatkowych szkoleń na konkretny typ samolotu a odbycie tychże szkoleń możliwe jest dopiero po odbyciu szkoleń MCC (…) + JOC (…), które to szkolenia Wnioskodawca odbył w Ośrodku D.
Dopiero uzyskanie tych uprawnień pozwoli na świadczenie przez Wnioskodawcę opisanych wyżej usług lotniczych. Nie ma więc wątpliwości, iż istnieje ścisły związek poniesionych przez Wnioskodawcę, a wymienionych wyżej wydatków w celu uzyskania uprawnień PPL (A), VFR, IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L), CPL(A), szkoleń MCC+JOC i uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy zarówno poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, jak i planowane wydatki związane z kontynuacją szkolenia w A. są i będą powiązane z planowanym w przyszłości przychodem, a zatem wyczerpują znamiona kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Związek z przychodem albo źródłem przychodu mamy wtedy, gdy koszt jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodu. Z całokształtu sprawy jasno wynika, że poniesione wydatki (koszty) są ściśle związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych oraz zdobywaniem wiedzy i umiejętności w zakresie pilotażu samolotów, które będą potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskanie tych bowiem uprawnień pozwoli na świadczenie usług opisanych we wniosku.
Wnioskodawca nie osiągnął jeszcze żadnego przychodu z tytułu usług lotniczych albowiem prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług lotniczych zamierza rozpocząć w maju 2024 roku i dopiero wtedy możliwe będzie osiągnięcie z tego tytułu przychodu.
Ponadto w uzupełnieniu z 7 maja 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że w dniu 6 maja 2024 r. otworzona została działalność gospodarcza (...)., NIP: (…),REGON: (…). Kody PKD działalności: 51.10.Z - Transport lotniczy pasażerski, 51.21.Z - Transport lotniczy towarów.
Pytania
1.Czy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, poniesione przez Wnioskodawcę przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej następujące wydatki:
a)wydatki w łącznej kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w ośrodku B. w (…), które to szkolenie zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji PPL(A) o numerze (…) oraz nabyciem uprawnień VFR;
b) wydatki w łącznej kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w C., ul. (…), które to szkolenie zakończyło się uzyskaniem przez Wnioskodawcę licencji pilota zawodowego CPL(A) o numerze (…) oraz uprawnień IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L), CPL(A);
c) wydatek w kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w D. (…), które zakończyło się nabyciem przez Wnioskodawcę uprawnień MCC (…) + JOC (…) oraz certyfikatu o numerze (…);
d) wydatek w kwocie (…) EURO + VAT uiszczony na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...)?
2.Czy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wydatki, które poniesione zostaną przez Wnioskodawcę na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie (…) EURO + VAT za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...)?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Poniesione przez Wnioskodawcę przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej następujące wydatki:
a)wydatki w łącznej kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w ośrodku B. w (…), które to szkolenie zakończyło się uzyskaniem przeze mnie licencji PPL(A) o numerze (…) oraz nabyciem uprawnień VFR;
b)wydatki w łącznej kwocie (…0 PLN za odbycie szkolenia w C., ul. (…), które to szkolenie zakończyło się uzyskaniem przeze mnie licencji pilota zawodowego CPL(A) o numerze (…) oraz uprawnień IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L), CPL(A);
c)wydatek w kwocie (…) PLN za odbycie szkolenia w D., (…), które zakończyło się nabyciem przeze mnie uprawnień MCC (…) + JOC (…) oraz certyfikatu o numerze (…);
d)wydatek w kwocie (…) EURO + VAT uiszczony na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...)
mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Ad. 2
Wydatki, które poniesione zostaną przez Wnioskodawcę na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie (…) EURO + VAT za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...), mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadnienie
Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo skutkowy.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu" zawarte we wskazanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu" należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Odnosząc się do poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków należy więc rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy PIT oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy.
Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.
Wobec powyższego, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu, czy jego zwiększenia, nawet, jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 października 2012 r. (sygn. akt II FSK 430/11) zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów; wydatek powinien, przynajmniej potencjalnie, wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.
Z przywołanego przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza świadczyć opisane powyżej usługi lotnicze osobiście. Warunkiem rozpoczęcia działalności w tym zakresie jest jednak uzyskanie odpowiednich licencji, potwierdzających uzyskanie niezbędnych kwalifikacji.
Zdobycie przez Wnioskodawcę licencji PPL (A), uprawnień do wykonywania lotów według przyrządów IR (A), lotów nocnych (VFR), uprawnień na samoloty jednosilnikowe, wielosilnikowe i tłokowe tj. IR (A)/SE, IR(A)ME, MEP(L) oraz licencji CPL (A) gwarantuje zdobycie przez Wnioskodawcę odpowiednich umiejętności i wiedzy, niezbędnych do prowadzenia zamierzonej działalności gospodarczej, a co więcej pozwoli na bezpośrednie prowadzenie przez Niego działalności związanej z transportem lotniczym pasażerskim i towarowym, co z kolei wpłynie na zachowanie konkurencyjności oraz zoptymalizowanie kosztów prowadzenia działalności i w konsekwencji zwiększenie przychodów. Natomiast podjęcie współpracy z A. Sp. z o.o. wymaga odbycia dodatkowych szkoleń na konkretny typ samolotu a odbycie tychże szkoleń możliwe jest dopiero po odbyciu szkoleń MCC (…) + JOC (…), które to szkolenia Wnioskodawca odbył w Ośrodku (...).
Dopiero uzyskanie tych uprawnień pozwoli na świadczenie przez Wnioskodawcę opisanych wyżej usług lotniczych. Nie ma więc wątpliwości, iż istnieje ścisły związek poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków w celu uzyskania uprawnień PPL (A), VFR, IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L), CPL(A), szkoleń MCC+JOC i uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy zarówno poniesione przez niego wydatki, jak i planowane wydatki związane z kontynuacją szkolenia w A. są powiązane z planowanym w przyszłości przychodem, a zatem wyczerpują znamiona kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.
Związek z przychodem albo źródłem przychodu mamy wtedy, gdy koszt jest poniesiony w celu osiągnięcia przychodu. Z całokształtu sprawy jasno wynika, że poniesione wydatki (koszty) są ściśle związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych oraz zdobywaniem wiedzy i umiejętności w zakresie pilotażu samolotów, które będą potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskanie tych bowiem uprawnień pozwoli na świadczenie usług opisanych we wniosku.
Zatem skoro Wnioskodawca - musi odbyć odpowiednie kursy i szkolenia, bez których nie byłby w stanie uzyskać odpowiednich licencji i tym samym nie mógłby on świadczyć odpłatnie usług w zakresie transportu lotniczego - to zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - może uwzględnić wydatki poniesione na uzyskanie uprawnień. Nie ma bowiem wątpliwości, iż istnieje ścisły związek poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków w celu uzyskania uprawnień PPL (A), VFR, IR(A)/SE, IR(A)ME, MEP(L), CPL(A), szkoleń MCC+JOC oraz szkoleń na konkretny typ samolotu i uzyskiwaniem przychodów z planowanej działalności gospodarczej. Nie ma przy tym znaczenia czy wydatki te zostały poniesione przed formalnym zarejestrowaniem działalności gospodarczej, czy już po tej rejestracji.
Reasumując - wydatki, które Wnioskodawca poniósł i poniesie w celu uzyskania odpowiednich licencji uprawniających do świadczenia usług lotniczych w zakresie transportu pasażerskiego oraz towarowego, stanowią koszty poniesione w celu uzyskania i zabezpieczenia przychodu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska jako prawidłowego.
Wnioskodawca pragnie przy tym zaznaczyć, iż zaprezentowane powyżej stanowisko potwierdza również linia interpretacyjna organów podatkowych. Tytułem przykładu przywołać można następujące interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1.nr 0115-KDIT3.4011.9.2022.1.AW z dnia 10.02.2022 r.;
2.nr 0113-KDIPT2-1.4011.655.2022.1.KO z dnia 02.09.2022 r.;
3.nr 0113-KDIPT2-1.4011.434.2023.1.HJ z dnia 11.08.2023 r.;
4.nr 0114-KDIP3-1.4011.572.2023.4.AC z dnia 18.08.2023 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z tego przepisu.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy – oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli między jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).
A zatem warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Tym samym – możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia jego przychodów.
Dokonując oceny charakteru ponoszonych wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.
Wskazuję również, że sam fakt nieobjęcia ustawowym wykazem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wystarczający do podatkowej kwalifikacji kosztów. Brak takiego wydatku w katalogu kosztów negatywnych nie skutkuje automatycznym przyjęciem, że stanowi on koszt podatkowy.
Z opisu sprawy wynika, że w dniu 6 maja 2024 r. rozpoczął Pan prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej w zakresie usług lotniczych. Świadczenie usług z zakresu transportu lotniczego możliwe jest tylko i wyłącznie po uzyskaniu stosownych wysoko specjalistycznych uprawnień w zakresie pilotażu statków powietrznych, odbywając w tym celu szereg niezbędnych szkoleń i zdobywając odpowiednie uprawnienia. Planowana przez Pana i umożliwiająca osiągnięcie celu gospodarczego ścieżka zdobywania uprawnień lotniczych to proces wieloetapowy i złożony, dzielący się standardowo, według obecnych regulacji, na niżej wymienione etapy:
- Kurs teoretyczny do licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A);
- Rejestracja w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, aby zdać egzaminy teoretyczne (mogą być zdawane w trakcie szkolenia praktycznego);
- Kurs praktyczny do licencji pilota turystycznego PPL (A);
- Po zdaniu egzaminów teoretycznych w ULC-u i ukończeniu kursu praktycznego, egzamin praktyczny w powietrzu;
- Kurs teoretyczny do licencji pilota zawodowego liniowego ATPL (A) (Kurs ATPL (A) zawiera w sobie szkolenie do licencji zawodowej CPL (A), oraz do dodatkowych uprawnień, których kurs do licencji zawodowej (CPL (A) nie zawiera - jest licencją wyższą i zawiera licencje zawodową w sobie);
- Budowanie nalotu do 200h nalotu ogólnego, gdzie min. 100h jako dowódca statku powietrznego oraz szereg warunków typu trasa min 300 mil morskich z dwoma lądowaniami na obcych (innych niż lotnisko startu) lotniskach;
- Zdobywanie uprawnienia niezbędnego do licencji CPL (A) tj. VFR NOC (loty nocne)
- Zdobycie uprawnień dodatkowych, niezbędnych do podjęcia pracy, w między innymi liniach lotniczych lub jako air taxi - IR (A)/SE, ME, MEP(L) (loty na przyrządach czy samoloty wielosilnikowe);
- Zdanie egzaminów ATPL (A) w ULC;
- Rozpoczęcie szkolenia praktycznego do licencji zawodowej;
- Egzamin praktyczny na licencje zawodową;
- Dodatkowe szkolenia MCC+JOC wymagane do rozpoczęcia szkoleń na dany typ samolotu w linii lotniczej;
- Szkolenia na pilotowanie konkretnego typu samolotu w A. Sp. z o.o.
Do dnia sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji poniósł Pan następujące wydatki:
1.(…) PLN za szkolenie w B. w (…);
2.(…) PLN za szkolenie w C.;
3.(…) PLN za szkolenie w D.;
4.(…) EURO + VAT jako zaliczka za szkolenie w A.
Jednocześnie w związku z kontynuowaniem szkolenia, będzie ponosił Pan kolejne wydatki, ponoszone od dnia rejestracji działalności gospodarczej.
Wobec powyższego stwierdzam, że wydatków związanych z uzyskaniem licencji pilota poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, nie może Pan uznać za koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro wydatki zostały poniesione przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, to brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem, a uzyskiwaniem przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w późniejszym okresie. Wymienione przez Pana koszty, które zostały przez Pana poniesione w celu uzyskania uprawnień przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej nie mogą obiektywnie przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź też służyć zachowaniu lub zapieczeniu źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Nie sposób twierdzić, że ponosząc przedmiotowe wydatki miał Pan pewność, że uzyska przedmiotowe uprawnienia, czy też, że po ich uzyskaniu rozpocznie Pan prowadzenie działalności gospodarczej, a tym samym, że wydatki te zmierzały do uzyskania przychodów ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przedmiotowe wydatki nie spełniają zatem przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie mogą (i nie będą mogły) obiektywnie przyczyniać się do osiągnięcia przychodu, bądź też służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W tej części Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z uzyskaniem uprawnień pilota, które poniesie Pan po rozpoczęciu działalności gospodarczej istotnym jest ustalenie, czy wydatki takie będą potrzebne w prowadzonej działalności i czy będą miały związek z tą działalnością. Poza tym koszt podatkowy musi być odpowiednio udokumentowany oraz musi być poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi być pokryty z zasobów majątkowych podatnika.
W odniesieniu do wydatków, które dopiero Pan poniesie, niewątpliwie wykazał Pan związek ich poniesienia z uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał Pan, że uzyskanie kolejnych licencji i uprawnień, a także odbycie dodatkowych szkoleń ma na celu zdobycie kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki, bez których wykonywanie czynności lotniczych i świadczenie w tym zakresie usług byłoby niemożliwe. Ponadto wszystkie wydatki, które zostaną poniesione w przyszłości będą udokumentowane prawidłowo wystawionymi fakturami VAT zawierającymi Pana imię i nazwisko.
Wobec tego wydatki, które Pan poniesie na rzecz A. Sp. z o.o. po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie (…) EURO + VAT za odbycie w tym ośrodku pełnego szkolenia na dany typ samolotu w liniach lotniczych, w tym kursu kwalifikacyjnego na typ pilota (...), wyczerpują znamiona kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. wydatki spełniają wymagane warunki, tj. pozostają w związku przyczynowo- skutkowym z pozarolniczą działalnością gospodarczą i będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W tej części Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W interpretacji ocenie zostały poddane tylko te wydatki, które zostały wymienione szczegółowo we wniosku.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).