Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.146.2024.2.WH
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 12 kwietnia 2024 r. (data wpływu 24 kwietnia 2024 r.) oraz pismem z 24 kwietnia 2024 r. (data wpływu 29 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Zwracają się Państwo z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług rozliczanych w ramach dotacji celowej na dofinasowanie kosztów realizacji remontów i inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1540 ze zm.). pn. „(…)”.
(...) Zespół (…) jest placówką niepubliczną wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miasta w (…). Organem prowadzącym (...) Zespół (…) jest Wnioskodawca (…) zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS (…).
Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.
Na podstawie podanych przepisów nie dokonali Państwo zgłoszenia się jako podatnik VAT. Według Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Niemniej jednak dla otrzymania dotacji celowej z Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie poproszono Państwa o przedstawienie interpretacji podatkowej potwierdzającej, że Państwa stanowisko jest zgodne z Ustawą o podatku od towarów i usług oraz jest prawidłowe.
Zgodnie z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą dotyczącą nauczania na poziomie podstawowym zakres projektu służy do realizacji działań edukacyjnych, które są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Nie są Państwo czynnym podatnikiem VAT i w związku z tym, że prowadzą działalność wyłącznie zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u z dnia 11 marca 2004 r., tj. usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kształcenie w zakresie objętym wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe, nie mają Państwo obowiązku rejestracji.
Wskazali Państwo, że sytuacja wymaga sprostowania ponieważ tytuł realizowanego projektu to „(…)”.
Przedmiotem projektu jest poprawa dostępności do nowoczesnych technologii wykorzystywanych na zajęciach lekcyjnych w (...) Szkole Podstawowej (…) poprzez zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.
W ramach projektu zaplanowano zakup wyposażenia do pracowni biologicznej, matematyczno-fizycznej, oraz terapeutycznej typu: sprzęt komputerowy, ekran interaktywny, pomoce chemiczne i matematyczne, drukarki, tablety itp.
Całość zakupów w ramach ww. projektu służy działalności, które nie są wykorzystywane do działań opodatkowanych.
Zgodnie z § 7 ust. 10 pkt 6 umowy o dofinansowanie projektu, załącznikiem do wniosku końcowego, w przypadku gdy podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym jest interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku VAT.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy podmiot gospodarczy prowadzący działalność edukacyjną, objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wyposażeniem szkoły w nowoczesne technologie wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Na podstawie podanych przepisów nie dokonali Państwo zgłoszenia się jako podatnik VAT. Według Państwa stanowisko jest prawidłowe.
W związku z prowadzoną działalnością polegającą na edukacji (objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania) uważają Państwo, że wszelkie wydatki w ramach projektu unijnego związanego z wyposażeniem szkoły w nowoczesne technologie, nie podlegają odliczeniu podatku VAT, gdyż działania te służą realizacji celów nieopodatkowanych.
W związku z powyższym, uważają Państwo, że kosztem jest kwota brutto nabywanych materiałów i usług z faktur, a podatek VAT powinien zostać również sfinansowany z projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że nie są czynnym podatnikiem VAT i w związku z tym, że prowadzą działalność wyłącznie zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tj. usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kształcenie w zakresie objętym wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe, nie mają Państwo obowiązku rejestracji. Zakres projektu służy do realizacji działań edukacyjnych, które są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy podmiot gospodarczy prowadzący działalność edukacyjną, objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wyposażeniem szkoły w nowoczesne technologie wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - efekty zrealizowanego projektu, służą wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Tym samym - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”
Zatem Państwo stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Wydana interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right