Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.61.2024.2.MZ
Stawka ryczałtu ewidencjonowanego dla PKWiU 58.19.21.0 i 96.09.19.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani na wezwanie pismem z 19 marca 2024 r. (wpływ 20 marca 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pani przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.
Jest Pani stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, w tym przede wszystkim osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, posiadających portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online, a także na rzecz osób fizycznych, które dokonują opłat za dostęp do publikowanych treści w ramach subskrypcji (prenumeraty) lub opłaty za oglądanie (pay-per-view) (dalej łącznie: „Zleceniodawcy Publikacji dla Dorosłych”). Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, zawieranych na standardowym wzorcu umownym udostępnianym przez portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online. Świadczy Pani na rzecz Zleceniodawców Publikacji dla Dorosłych usługi polegające na publikacji treści (zazwyczaj w formie nagrań audiowizualnych lub fotografii) dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, które są publikowane w Internecie za opłatą pobieraną w formie stałej subskrypcji, będącej odpowiednikiem prenumeraty lub za opłatą za oglądanie w formie tzw. pay-per-view.
Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:
a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
- dalej łącznie jako „Usługa Publikacji dla Dorosłych Online”.
Dodatkowo świadczy Pani na rzecz osób fizycznych usługi wykonywania tatuaży (dalej: „Usługi Tatuażu”). Usługi te polegają na wykonywaniu na zlecenie klienta indywidualnego, trwałego wzoru na skórze, tj. tatuażu, z uwzględnieniem projektu zaproponowanego przez klienta oraz dbając o precyzję i estetykę efektu końcowego. Jest to proces, który obejmuje precyzyjne i profesjonalne umieszczenie wzoru na wybranej części ciała klienta za pomocą odpowiednich narzędzi i technik. Usługi Tatuażu są co do zasady świadczone na podstawie umów rezultatu, w tym przede wszystkim umów o dzieło w rozumieniu z art. 627 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez ...Bank ....na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego. Nie wyklucza Pani, że w przyszłości będzie uzyskiwała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w opisie stanu faktycznego Usług Publikacji dla Dorosłych Online oraz Usług Tatuażu. W ustawowo wymaganym terminie złożyła Pani naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pani działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, Usługi Tatuażu oraz ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł. W odniesieniu do Pani nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzupełnieniu wniosku, wskazała Pani, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2015 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.), że usługi świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej przyjmują następującą klasyfikację:
·Usługi Publikacji dla Dorosłych Online – symbol PKWiU 58.19.21.0 - Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line;
·Usługi Tatuażu – symbol PKWiU 96.09.19.0 - Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Posiada Pani nieograniczony obowiązek na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem zapytania jest rok podatkowy 2023 i lata kolejne.
Pierwsze przychody z tytułu świadczenia Usług Publikacji dla Dorosłych Online osiągnęła Pani we wrześniu 2023 r. Do momentu złożenia uzupełnienia wniosku nie osiągnęła Pani jeszcze przychodów z tytułu świadczenia Usług Tatuażu. Przychody z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od założenia działalności gospodarczej, tj. od czerwca 2023 r., według stawki 8,5%.
Pytania
1.Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki podatku, wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
2.Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Tatuażu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki podatku, wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
W przypadku świadczenia przez Panią Usług Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pani stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.; dalej: „Ustawa”), tj. w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; dalej: „Ustawa o PIT”):
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT,
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W świetle art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy,
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Natomiast zgodnie z ust. 1b ww. przepisu dokonany wybór formy opodatkowania dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym powyżej złoży oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, należy uznać że będzie Pani spełniała wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Zatem:
·jest Pani osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, oraz
·Pani przychody z prowadzonej działalności nie przekroczyły w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, oraz
·nie znajduje wobec Pani zastosowanie żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 Ustawy, oraz
·złożyła Pani w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Biorąc pod uwagę, że spełniła Pani wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu. Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki). Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.
W Pani ocenie, brak jest możliwości dopasowania Usługi Publikacji dla Dorosłych Online do którejkolwiek z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy.
Jak zostało wskazane w powyższym opisie sprawy, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online obejmuje następujące czynności:
a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;
d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi.
Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w Pani ocenie, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online powinna zostać zakwalifikowana, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU 58.19.21.0 - Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line. Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. grupowanie to obejmuje: „publikacje dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, publikowane w Internecie, włącznie z grafiką, treściami prezentowanymi na żywo, przedstawieniami interaktywnymi i działalnością wirtualną. Opłata może być dokonywana poprzez prenumeratę, składkę członkowską lub opłatę za oglądanie (pay-per-view)”.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do symbolu PKWiU 58.19.21.0.
Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Publikacji dla Dorosłych Online należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.
Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28 listopada 2020 r.):
Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.
Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:
•interpretacja indywidualna z 23 sierpnia 2021 r. Nr 0113-KDIPT2 1.4011.429.2021.2.MAP:
Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (...) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.
•interpretacja z 14 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK:
Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, w ramach której będą świadczone następujące usługi: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu, ulepszanie istniejącego interfejsu (...). Będzie to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. (...). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) (...), a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).
Dodatkowo prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem, według stawki 8,5% usług publikacji dla dorosłych online, zakwalifikowanych do symbolu PKWiU 58.19.21.0, została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2023 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.394.2023.2.MZ, gdzie wskazano:
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, [...], mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Mając na uwadze powyższe, w Pani ocenie, Pani działalność gospodarcza w zakresie świadczenia Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii usługi, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku Pani działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla przychodów osiąganych z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, będzie stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Ad. 2.
W przypadku świadczenia przez Panią Usług Tatuażu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pani stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy Pani także Usługi Tatuażu, które polegają na wykonywaniu na zlecenie klienta indywidualnego, trwałego wzoru na skórze, z uwzględnieniem projektu zaproponowanego przez klienta oraz dbając o precyzję i estetykę efektu końcowego.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Panią przychody z tytułu świadczenia Usługi Tatuażu mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia Pani wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, nie dotyczą Pani przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złożyła Pani odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu Pani stanowiska do pytania Nr 1).
Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Tatuażu, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Panią usługi. Bowiem jak wskazano w uzasadnieniu do pytania Nr 1 powyżej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 ww. normy.
W Pani ocenie, Usługa Tatuażu powinna zostać zakwalifikowana, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU: 96.09.19.0- Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. grupowanie to obejmuje: „Usługi wykonywania tatuaży i piercingu”.
Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do symbolu PKWiU 96.09.19.0.
Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Tatuażu należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%. Zatem w Pani ocenie, przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Tatuażu, będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku Pani działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla Usługi Tatuażu będzie stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej ocenyco do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right