Odpowiedź Ministra Edukacji na interpelację nr 2496 w sprawie zinstytucjonalizowanych działań w zakresie wsparcia młodzieży z ADHD
Treść interpelacji:
Do mojego biura poselskiego zwrócili się przedstawiciele inicjatywy rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD) - "Walczymy o zmiany". Zwracają oni uwagę na pilny problem społeczny, który wymaga natychmiastowego działania ze strony instytucji publicznych.
Brak pomocy grupie dzieci i młodzieży z ADHD wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zaburzeń lękowych, depresyjnych, wypadków, nałogów czy nawet prób samobójczych. Ponadto potęguje on nierówności pomiędzy rówieśnikami i niweluje szanse osób z ADHD na pogłębianie swoich zainteresowań, zdobycie upragnionych umiejętności i, w konsekwencji, realizację swoich ambicji życiowych. Jednocześnie liczne organizacje pozarządowe zwracają uwagę, że fakt istnienia zaburzeń związanych z ADHD jest wciąż wypierany, w szczególności w placówkach oświatowych.
Niedawno powołano do działania Parlamentarny Zespół do spraw ADHD. Poseł Koalicji Obywatelskiej Marcin Józefaciuk, będący przewodniczącym tego zespołu, zapowiedział wspieranie oddolnych inicjatyw społecznych oraz popularyzowanie wiedzy na temat potrzeb, funkcjonowania i potencjału osób z ADHD w różnych środowiskach. Przedstawiany problem jest jednak na tyle poważny, że wymaga on podjęcia działań na szczeblu ministerialnym.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP oraz art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
W jaki sposób są realizowane leczenie i opieka nad osobami z ADHD w systemie ochrony zdrowia?
Czy nauczyciele oraz pracownicy placówek oświatowych, w szczególności szkolni psychologowie, odbywają szkolenia dotyczące rozpoznawania i rozumienia ww. problemu oraz wspierania osób z ADHD? Jeżeli tak, to jak często przeprowadzane są takie szkolenia i czy dotyczą one wszystkich placówek oświatowych? Jeżeli nie, czy planowane jest wprowadzenie tego rodzaju szkoleń?