Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.71.2024.2.SR
Ustalenie czy Spółka cywilna przy dużej skali obrotu ze sprzedaży truskawek (nie przekraczającym jednak 2 000 000 euro) tylko i wyłącznie własnych produktów z własnego gospodarstwa rolnego, bądź dzierżawionego terenu, na którym uprawia swoje produkty, nadal jest rolnikiem ryczałtowym, obowiązek dokumentowania sprzedaży truskawek na rzecz przedsiębiorców fakturami VAT, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży truskawek przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- ustalenia czy Spółka cywilna przy dużej skali obrotu ze sprzedaży truskawek (nie przekraczającym jednak 2 000 000 euro) tylko i wyłącznie własnych produktów z własnego gospodarstwa rolnego, bądź dzierżawionego terenu, na którym uprawia swoje produkty, nadal jest rolnikiem ryczałtowym,
- obowiązku dokumentowania sprzedaży truskawek na rzecz przedsiębiorców fakturami VAT,
- obowiązku ewidencjonowania sprzedaży truskawek przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 kwietnia 2024 r. (wpływ 17 kwietnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
(…) prowadzone jako spółka cywilna zawarta pomiędzy osobą fizyczną – rolnikiem (A.B.) a osobą fizyczną – rolnikiem i zarazem przedsiębiorcą zarejestrowanym w CEIDG, podatnikiem VAT (C.D.), działa na rynku lokalnym w powiecie (…).
Spółka cywilna została zawarta (…) 2021 r.
(…) zajmuje się produkcją (…) truskawek (…).
Począwszy od zakupu sadzonek z licencjonowanych polskich i zagranicznych szkółek, przez:
- uprawy pola,
- nasadzenia,
- pielęgnacje,
- odżywianie,
- nawożenie,
- ochronę przed szkodnikami i chorobami,
- uzbrojenie plantacji w system profesjonalnego nawodnienia,
- zbiory,
- transport z pola do miejsca sprzedaży dla klienta detalicznego (na ten moment było kilkanaście stoisk sprzedażowych) – targowiska, osiedlowe centra handlowe, oraz dla klientów hurtowych.
Planowany tegoroczny plon z Państwa plantacji wynosi w przybliżeniu (…) ton owoców najwyższej jakości, jednak ciężko jest to określić ze względu na warunki atmosferyczne jak: występowanie przymrozków, temperatura, nasłonecznienie, obfitość opadów oraz występowania gradu.
Są Państwo więc producentem oraz sprzedawcą detalicznym towaru handlowego (truskawki), od zakupu certyfikowanej w UE polskiej sadzonki przez zbiory i transport oraz sprzedaż do klienta detalicznego.
Uprawiają Państwo w przybliżeniu (…) ha.
Część ha jest w Państwa posiadaniu (około (…) ha Pan A.B. i (…) ha C.D.), pozostałą część dzierżawią Państwo od lokalnych posiadaczy ziemskich, na podstawie umów dzierżaw.
W związku z tym, że skala prowadzenia gospodarstwa rolnego bardzo się Państwu rozrasta pod względem osiąganych obrotów, zaczynają Państwo tworzyć sezonowo stoiska ze sprzedażą Państwa produktów (ich ilość może sięgać nawet kilkadziesiąt stoisk), stąd niniejszym wnioskiem wnoszą Państwo o interpretację indywidualną w Państwa sprawie.
PKD 01.25.Z – Uprawa pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na dzień złożenia niniejszej odpowiedzi Spółka nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na dzień złożenia niniejszej odpowiedzi Spółka nie ma zamiaru dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Niemniej w przypadku wystąpienia takiego obowiązku Spółka takiej rejestracji dokona. Końcowym celem złożenia przedmiotowego wniosku jest m.in. ustalenie, czy po stronie Spółki taki obowiązek wystąpi.
Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów.
Spółka w związku ze zwiększeniem obrotów ze sprzedaży truskawek nie będzie obowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.). Truskawki, które będzie sprzedawać Spółka, mieszczą się w kategorii produktów rolnych, o których mowa w przywołanym przepisie, natomiast to, czy są to produkty rolne, o którym mowa w tym przepisie, uzależnione jest również od tego, czy pochodzą one z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego, a ta kwestia jest właśnie przedmiotem zapytania. Jeśli zgodnie z przyjętym przez Spółkę w niniejszym wniosku stanowiskiem, posiada ona status rolnika ryczałtowego, to sprzedawane przez nią truskawki będą produktami rolnymi w rozumieniu art. 2 ust. 20 ustawy o VAT.
Truskawki, które będzie sprzedawać Spółka będą pochodziły z własnej działalności rolniczej Spółki, w rozumieniu art. 2 ust. 15 ustawy o VAT.
Sprzedaż truskawek będzie prowadzona zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, jak i na rzecz przedsiębiorców. Wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych/rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 20.000 zł w roku kalendarzowym.
Pytania
1. Czy spółka cywilna (…) zawarta pomiędzy osobą fizyczną – rolnikiem (A.B.) a osobą fizyczną – rolnikiem i zarazem przedsiębiorcą zarejestrowanym w CEIDG, podatnikiem VAT (C.D.), przy dużej skali obrotu (nie przekraczającym jednak 2 mln euro) ze sprzedaży tylko i wyłącznie własnych produktów, z własnego gospodarstwa rolnego, bądź dzierżawionego terenu, na którym uprawiają swoje produkty, nadal w świetle prawa podatkowego jest rolnikiem ryczałtowym?
2. Czy Spółka prowadząc sprzedaż truskawek będzie obowiązana do jej dokumentowania fakturami VAT (w przypadku transakcji z przedsiębiorcami) oraz poprzez zarejestrowanie transakcji na kasie rejestrującej (w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych/rolników ryczałtowych)? (pytanie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Sprzedaż produktów, o której mowa w pytaniu dokonywana jest i będzie zarówno w miejscu prowadzenia upraw jak i w innych odrębnych miejscach sprzedaży.
Państwa stanowisko w sprawie
1. Tak, rolnikami ryczałtowymi mogą być nie tylko osoby fizyczne, ale również spółki cywilne osób fizycznych oraz spółki jawne osób fizycznych, które nie są obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
(…) jako rolnik ryczałtowy na dzień złożenia wniosku nie osiągał, nie osiąga i w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie osiągał przychodów ze sprzedaży w wysokości przekraczającej 2 mln euro. Również na dzień złożenia wniosku Spółka nie zamierza zrezygnować z przysługującego mu zwolnienia z podatku VAT.
Uważają Państwo, że posiadają status rolnika ryczałtowego, ponieważ dokonują Państwo dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej, nie są Państwo obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnowali Państwo z przysługującego Państwu zwolnienia z podatku VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem rolnika ryczałtowego „rozumie się: rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.”
Pojęcie rolnika, nie zostało przy tym zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług.
W przypadku dostawy produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej, spółce cywilnej powinno przysługiwać prawo skorzystania ze zwolnienia podatkowego dotyczącego rolników ryczałtowych, bowiem spółki cywilne osób fizycznych, tak jak osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie wtedy, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Stanowisko stwierdzające, że rolnikami ryczałtowymi mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i spółki osobowe zwolnione z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych zostało potwierdzone przez przedstawicieli doktryny (zob. Bartosiewicz Adam. Art. 2 W: VAT Komentarz, wyd. XIII. Wolters Kluwer Polska, 2019).
2. Zdaniem Spółki prowadząc sprzedaż truskawek nie będzie obowiązana do jej dokumentowania fakturami VAT (w przypadku transakcji z przedsiębiorcami) oraz poprzez zarejestrowanie transakcji na kasie rejestrującej (w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych/rolników ryczałtowych). (stanowisko przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Uzasadnienie własnego stanowiska w odniesieniu do pytania nr 2.
W ocenie Spółki wyrażonym w zakresie pytania nr 1, z perspektywy VAT jest ona rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Warto również wskazać na treść art. 117 ustawy o VAT, który stanowi, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
- wystawiania faktur,
- prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług,
- składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1,
- dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Z powyższego wynika zatem, że Spółka będąc rolnikiem ryczałtowym i dokonując dostawy truskawek, tj. produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o VAT nie jest obowiązana do dokumentowania tej sprzedaży fakturami VAT.
Natomiast zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 24 listopada 2023 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2023 roku, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W załączniku do przywołanego rozporządzenia w poz. 46 zostały wymienione dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Powyższe oznacza, ze sprzedaż produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy VAT korzysta ze zwolnienia z obowiązku jej rejestracji na kasie fiskalnej. Zatem dokonując sprzedaży truskawek z własnych upraw Spółka nie będzie zobowiązana do dokumentowania tej sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.
Powyższe potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 11 stycznia 2023 r. o nr: 0113-KD1PT1-3.4012.639.2022.2.JM: „Skoro realizowana przez (...) rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych (miodu i pyłku pszczelego) pochodzących z (...) działalności rolniczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia nie ma (...) obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej”.
Ponadto Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 22 października 2019 r. o nr: 0115-KDIT1-1.4012.576.2019.1.KM, wskazuje, że: „Uwzględniając treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż ustawodawca nie wykluczył możliwości, aby rolnikiem ryczałtowym mogły być także inne podmioty niż osoby fizyczne. W konsekwencji spółka cywilna jest podmiotem, który może posiadać status rolnika ryczałtowego, o ile nie jest/nie będzie obowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Według art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Na mocy art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):
Przepisy ustawy o rachunkowości (…) stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
W związku z tym, rolnik ryczałtowy po osiągnięciu progu 2 000 000 euro obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zajmują się Państwo (tj. Spółka cywilna) produkcją (…) truskawek (…). Uprawiają Państwo w przybliżeniu (…) ha. Część ha jest w Państwa posiadaniu, pozostałą część dzierżawią Państwo od lokalnych posiadaczy ziemskich, na podstawie umów dzierżaw. Są Państwo producentem oraz sprzedawcą detalicznym towaru handlowego (truskawki), od zakupu certyfikowanej w UE Polskiej sadzonki przez zbiory i transport oraz sprzedaż do klienta detalicznego. Skala prowadzenia gospodarstwa rolnego bardzo się Państwu rozrasta pod względem osiąganych obrotów, zaczynają Państwo tworzyć sezonowo stoiska ze sprzedażą Państwa produktów (ich ilość może sięgać nawet kilkadziesiąt stoisk). Truskawki, które będą Państwo sprzedawać mieszczą się kategorii produktów rolnych i będą pochodziły z Państwa własnej działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt. 15 ustawy. Nie są i nie będą Państwo w związku ze zwiększeniem obrotów ze sprzedaży truskawek zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy przy dużej skali obrotu ze sprzedaży (nie przekraczającym jednak 2 000 000 euro) tylko i wyłącznie własnych produktów z własnego gospodarstwa rolnego, bądź dzierżawionego terenu, na którym uprawiają Państwo swoje produkty, nadal są Państwo (tj. Spółka cywilna) rolnikiem ryczałtowym.
Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, należy stwierdzić, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.
Należy również zauważyć, że rolnikiem ryczałtowym może być także inny niż osoba fizyczna podmiot, w szczególności ze statusu rolnika ryczałtowego może korzystać spółka cywilna, przy założeniu, że dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i/lub świadczy usługi rolnicze, korzystając ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy oraz jednocześnie nie jest obowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wprawdzie zgodnie z Kodeksem cywilnym spółka cywilna nie jest odrębnym podmiotem prawa, jednakże jest ona traktowana na gruncie przepisów o VAT jako samodzielny podatnik, mieści się w zakresie definicji podatnika jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.
Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że spółka cywilna, która nie jest obowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jest podmiotem, który może posiadać status rolnika ryczałtowego.
Sprzedaż produktów rolnych, tj. truskawek, które będą pochodziły z Państwa działalności rolniczej, stanowi/będzie stanowić prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ustawy, tj. działalności rolniczej. Przy czym rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT.
Tym samym, skoro Spółka cywilna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem działalności rolniczej i nie ma zamiaru dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, to mając na uwadze treść powołanego wyżej art. 2 pkt 20 ustawy, należy stwierdzić, że produkty rolne tj. truskawki, które wytworzyli/wytworzą Państwo w ramach własnej działalności rolniczej, są/będą towarami wytworzonymi przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z Państwa własnej działalności rolniczej. Zatem, stanowią/będą stanowiły one produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy. W konsekwencji, sprzedaż produktów rolnych tj. truskawek, które pochodzą/będą pochodziły z Państwa działalności rolniczej (tj. produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy), korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ posiadają Państwo w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że duża skala obrotu, nieprzekraczająca jednak limitu 2 000 000 euro, nie spowoduje utraty ww. zwolnienia od podatku, a Państwo (tj. Spółka cywilna) będą nadal w świetle prawa podatkowego rolnikiem ryczałtowym.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą również obowiązku dokumentowania sprzedaży truskawek na rzecz przedsiębiorców fakturami VAT.
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami VAT, chyba że wystąpią przesłanki wskazane w art. 106b ust. 3 ustawy, tj. osoba ta (nabywca) wystąpi w przewidywanym w przepisie terminie z żądaniem wystawienia faktury a sprzedaż nie będzie dotyczyła czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy i czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4.
W tym miejscu wskazać należy, że w Rozdziale 2 Działu XII ustawy zostały zawarte uregulowania w zakresie szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych.
Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy:
Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
Zgodnie z art. 117 ustawy:
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1) wystawiania faktur;
2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdziału 2 ustawy, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 pkt 1 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur VAT. To podmiot (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego jest zobowiązany wystawiać w dwóch egzemplarzach fakturę VAT RR, zawierającą odpowiednie elementy wskazane w przepisach art. 116 ust. 2 i ust. 3 ustawy, dokumentującą nabycie tych produktów od rolnika ryczałtowego.
W analizowanej sprawie dla sprzedaży produktów rolnych, tj. truskawek, które pochodzą/będą pochodziły z Państwa działalności rolniczej, posiadają Państwo w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z ww. sprzedażą, którą realizują/będą realizowali Państwo jako rolnik ryczałtowy, nie powstanie wobec Państwa obowiązek wystawiania faktur VAT (w tym również na żądanie nabywcy).
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych realizowanej na rzecz osób fizycznych/rolników ryczałtowych, należy zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy realizowanej przez podatnika sprzedaży. Jeżeli nabywcą danej usługi czy towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W załączniku do rozporządzenia, w części II w poz. 46 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione: dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro realizowana przez Państwa jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych, tj. truskawek, pochodzących z Państwa działalności rolniczej korzysta/będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 załącznika do rozporządzenia nie mają/nie będą mieli Państwo obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right