Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.152.2024.2.MSU
Możliwość skorzystania przez Pana ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla świadczonych osobiście przez Pana usług związanych z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki, chemii, możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki przez zatrudnionych nauczycieli, równoczesne korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki, chemii świadczonych osobiście przez Pana i na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy dla ww. usług świadczonych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli oraz niewliczania do wartości sprzedaży ww. usług świadczonych osobiście przez Pana.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-możliwości skorzystania przez Pana ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, dla świadczonych osobiście przez Pana usług związanych z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki, chemii,
-możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki przez zatrudnionych nauczycieli,
-równoczesnego korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki, chemii świadczonych osobiście przez Panai na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy dla ww. usług świadczonych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli oraz niewliczania do wartości sprzedaży ww. usług świadczonych osobiście przez Pana.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 kwietnia 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia 09.11.2020 prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych.
Posiada Pan wykształcenie wyższe magisterskie - ukończony Wydział Mechaniczny na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Posiada Pan przygotowanie pedagogiczne w postaci ukończonych kursów pod nazwą: Kurs Pedagogiczno-Psychologiczny, Podstawy kreatywnego nauczania z elementami edukacji medialnej oraz Skuteczna komunikacja interpersonalna z elementami mediacji i negocjacji.
Nie jest Pan pracownikiem oświaty.
Posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym oraz prywatnym do świadczenia usług korepetycji.
Umowy na świadczone przez Pana usługi zawierane są z rodzicami uczniów i rodzice uczniów bezpośrednio ponoszą za nie odpłatność. Udziela Pan lekcji samodzielnie i w bezpośredniej relacji z uczniem, jak również za pośrednictwem zatrudnionych na umowę zlecenie nauczycieli. Zatrudnieni przez Pana na umowę zlecenie nauczyciele posiadają stosowną wiedzę i kwalifikacje do udzielania korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych.
Świadczone przez Pana osobiście korepetycje są świadczone na Pana własny rachunek i odpowiedzialność. Przedmiotem usług nauczania jest materiał dydaktyczny zgodny z programem oświaty, przewidzianym dla szkół podstawowych i ponadpodstawowym.
W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania wskazał Pan odpowiednio:
1. Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
-Nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2. Z jakich konkretnie przedmiotów ścisłych (poza matematyką i fizyką) prowadzone są przez Pana i zatrudnionych przez Pana nauczycieli korepetycje?
-Obecnie zajęcia prowadzone są tylko z matematyki i fizyki. Sporadycznie były prowadzone z chemii.
3. Czy świadczone przez Pana usługi związane z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego? (odpowiedzi należy udzielić również dla poszczególnych przedmiotów, które zalicza Pan do przedmiotów ścisłych)
-Świadczone przez Pana usługi związane z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki i chemii są one zgodne z podanymi wytycznymi.
4. Jakie kwalifikacje zawodowe posiada Pan w dziedzinie matematyki, fizyki oraz pozostałych przedmiotów ścisłych?
-Posiada Pan wykształcenie wyższe pełne z zakresu Mechaniki i Budowy Maszyn (specjalizacja: …) w związku z ukończonymi studiami na Politechnice …. Zakres studiów obejmował przedmioty takie jak: matematyka, fizyka i chemia. Ponadto posiada Pan przygotowanie pedagogiczne w postaci ukończonych kursów pod nazwą: Kurs Pedagogiczno-Psychologiczny, Podstawy kreatywnego nauczania z elementami edukacji medialnej oraz Skuteczna komunikacja interpersonalna z elementami mediacji i negocjacji. W związku z powyższym uważa Pan, że posiada zarówno wiedzę, jak też kwalifikacje do świadczenia usług korepetycji.
5. Czy posiada Pan wykształcenie kierunkowe w zakresie matematyki, fizyki oraz pozostałych przedmiotów ścisłych – np. tytuł magistra matematyki, fizyki lub nauk ścisłych – jeśli tak, to jakich?
-Nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w zakresie matematyki, fizyki i chemii.
6. Czy świadczy Pan usługi jako jednostka objęta systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pan zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.)?
-Nie świadczy Pan usługi jako jednostka objęta systemem oświaty.
7. Czy jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)?
-Nie jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361).
8. Czy świadczone przez Pana usługi w zakresie korepetycji, są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług? (odpowiedzi należy udzielić przy uwzględnieniu poszczególnych przedmiotów, które zalicza Pan do przedmiotów ścisłych)
-Świadczone przez Pana usługi w zakresie korepetycji, nie są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
9. Czy posiada Pan wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie nauki matematyki, fizyki i pozostałych przedmiotów ścisłych? (odpowiedzi należy udzielić przy uwzględnieniu poszczególnych przedmiotów, które zalicza Pan do przedmiotów ścisłych)
-Posiada Pan wiedzę i kwalifikacje w zakresie nauki matematyki, fizyki i chemii.
10. Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a świadczonymi usługami w zakresie korepetycji? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.
-Istnieje związek pomiędzy posiadanymi kwalifikacjami a świadczonymi usługami w zakresie korepetycji. Jest on związany z wiedzą, którą posiadł Pan w trakcie studiów wyższych.
11. W jakim zakresie (z jakich przedmiotów) prowadzą korepetycje zatrudnieni przez Pana nauczyciele?
-Nauczyciele prowadzą wyłącznie korepetycje z matematyki.
12. Czy usługi świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli są świadczone w ramach prowadzonej przez Pana jednostki objętej system oświaty?
-Usługi świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie są świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty.
13. Czy usługi świadczone w zakresie korepetycji za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana nauczycieli są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy?
-Usługi świadczone w zakresie korepetycji za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.
14. Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez zatrudnionych przez Pana nauczycielami kwalifikacjami, a świadczonymi usługami w zakresie udzielania korepetycji?
-Tak, istnieje związek pomiędzy kwalifikacjami, a świadczonymi usługami w zakresie udzielania korepetycji.
15. Jakie kwalifikacje zawodowe posiadają zatrudnieni przez Pana nauczyciele w dziedzinie matematyki, fizyki i pozostałych przedmiotów ścisłych?
-Zatrudnieni nauczyciele posiadają kwalifikacje zawodowe w dziedzinie matematyki, fizyki oraz chemii zdobyte w oficjalnym systemie nauczania.
16. Czy zatrudnieni przez Pana nauczyciele świadczą usługi w zakresie korepetycji na poziome przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym?
-Nauczyciele świadczą usługi w zakresie korepetycji na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.
17. Czy zatrudnieni przez Pana nauczyciele mają przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela? Jeżeli tak, to należy opisać, jakie.
-Zatrudnieni przez Pana nauczyciele mają przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Posiadają oni zasób wiedzy w zakresie matematyki, fizyki i chemii zdobyty w oficjalnym systemie nauczania na poziomie ponadpodstawowym i wyższym.
18. Kto jest stroną umów na świadczenie usług w zakresie korepetycji, w przypadku gdy ww. usługi świadczone są za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana nauczycieli?
-Stroną umów na świadczenie usług w zakresie korepetycji, w przypadku, gdy ww. usługi świadczone są za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana nauczycieli jest Wnioskodawca, tj. ….
19. Czy wartość Pana sprzedaży za 2023 r. przekroczyła kwotę 200.000 zł?
-Wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.
20. Z wykonywania jakich czynności sprzedaż wlicza Pan do kwoty 200 000 zł, o której mowa w art. 113 ustawy? (Należy podać konkretny rodzaj świadczonych usług).
-Do kwoty 200 000 zł wlicza Pan wartość ze sprzedaży usług w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, fizyki i chemii świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli.
21. Czy oprócz wskazanych w opisie sprawy usług, wykonuje Pan inne czynności zwolnione, których nie wlicza Pani do sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy?
-Nie wykonuje Pan innych czynności, które nie są wliczane do sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy.
22. Czy wykonywał/wykonuje/zamierza wykonywać Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług?
-Nie wykonywał/wykonuje/zamierza wykonywać Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
23. Czy w ramach działalności gospodarczej wykonywał/wykonuje Pan inne usługi, niż usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku? Jeśli tak, należy wskazać, jakie oraz czy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i na podstawie jakich przepisów.
-Nie wykonuje Pan innych usług.
Pytania
1.Czy ma Pan możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Pana usług związanych z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych?
2.Czy ma Pan możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych przez zatrudnionych nauczycieli?
3.Jeżeli odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 będą twierdzące, czy może Pan korzystać łącznie ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie działalności związanej z nauczaniem matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych z art. 43 ust. 1 pkt 27 oraz ze zwolnienia podmiotowego dla pozostałych usług korepetycji udzielanych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a w wartości sprzedaży objętej zwolnieniem z art. 113 ust. 1, nie uwzględni Pan wartości sprzedaży usług korzystających ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27?
Pana stanowisko w sprawie
1.Pana zdaniem, z uwagi na wiedzę i posiadane kwalifikacje spełnia Pan wymogi z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy i może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Pana usług związanych z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych.
2.Pana zdaniem, może Pan równocześnie korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie wykonywania usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych przez zatrudnionych nauczycieli, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
3.Pana zdaniem, może Pan korzystać łącznie ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie działalności związanej z nauczaniem matematyki, fizyki oraz innych przedmiotów ścisłych z art. 43 ust. 1 pkt 27 oraz ze zwolnienia podmiotowego dla pozostałych usług korepetycji udzielanych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży zwolnionej podmiotowo, w zakresie zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie wlicza Pan czynności zwolnionych z art. 43 ust. 1 pkt 27 przy ustalaniu limitu sprzedaży pozwalającego na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy :
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy :
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy :
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze,
w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy :
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, fizyki oraz chemii. Posiada Pan wykształcenie wyższe magisterskie - ukończony Wydział Mechaniczny na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w zakresie matematyki, fizyki i chemii. Nie świadczy Pan usługi jako jednostka objęta systemem oświaty. Nie jest Pan podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Świadczone przez Pana usługi w zakresie korepetycji, nie są usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Nauczyciele prowadzą wyłącznie korepetycje z matematyki. Usługi świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie są świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty i nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Istnieje związek pomiędzy kwalifikacjami, a świadczonymi usługami w zakresie udzielania korepetycji. Zatrudnieni nauczyciele posiadają kwalifikacje zawodowe w dziedzinie matematyki, fizyki oraz chemii zdobyte w oficjalnym systemie nauczania. Nauczyciele świadczą usługi w zakresie korepetycji na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym. Stroną umów na świadczenie usług w zakresie korepetycji, w przypadku, gdy ww. usługi świadczone są za pośrednictwem zatrudnionych nauczycieli jest Pan.
Mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Pana osobiście nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pan podmiotem wymienionym w tym przepisie.
Jak wskazałem wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym) np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.
W rozpatrywanej sprawie świadczone przez Pana ww. usługi udzielania korepetycji z przedmiotów, o których mowa we wniosku, tj. matematyki, fizyki oraz chemii stanowią usługi nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym. Posiada Pan wykształcenie wyższe pełne z zakresu Mechaniki i Budowy Maszyn (specjalizacja: Maszyny i Urządzenia Przemysłowe) w związku z ukończonymi studiami na Politechnice …. Zakres studiów obejmował przedmioty takie jak: matematyka, fizyka i chemia. Ponadto posiada Pan przygotowanie pedagogiczne w postaci ukończonych kursów pod nazwą: Kurs Pedagogiczno-Psychologiczny, Podstawy kreatywnego nauczania z elementami edukacji medialnej oraz Skuteczna komunikacja interpersonalna z elementami mediacji i negocjacji. Nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego w zakresie matematyki, fizyki i chemii.
Analiza wskazanych okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro nie posiada Pan wykształcenia kierunkowego ściśle w zakresie matematyki, fizyki i chemii, to usługi które Pan świadczy (nieposiadający wykształcenia kierunkowego) w postaci udzielania korepetycji z zakresu matematyki, fizyki i chemii, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem Pana stanowisko objęte zakresem pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Pana wątpliwości dotyczą również możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych usług udzielania korepetycji przez zatrudnionych nauczycieli oraz równoczesnego korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki, chemii świadczonych osobiście przez Pana i na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy dla ww. usług świadczonych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli oraz niewliczania do wartości sprzedaży ww. usług świadczonych osobiście przez Pana.
W odpowiedzi na Pana wątpliwości w pierwszej kolejności ustalenia wymaga, czy świadczone usługi udzielania korepetycji przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli korzystają ze zwolnienia od podatku.
Jak wynika z opisu sprawy, nie świadczy Pan usług jako jednostka objęta systemem oświaty, zatem, usługi świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Nadto, ww. usługi związane z udzielaniem korepetycji przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Jak wskazano wyżej, prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (nauczyciel działa we własnym imieniu) w oparciu o umowy zwarte bezpośrednio z uczniami lub jego rodzicami czy opiekunami. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
W związku z powyższym stwierdzenia wymaga, iż usługi związane z udzielaniem korepetycji przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli tracą znamiona usług wykonywanych osobiście na własny rachunek i odpowiedzialność, zatem nie jest spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. W tej sytuacji zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie łączy bezpośrednia relacja umowna z uczestnikami zajęć.
Wobec powyższego, usługi związane z udzielaniem korepetycji za pośrednictwem zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Odnosząc się zatem do wątpliwości, czy wartość usług związanych z udzielaniem korepetycji przez zatrudnionych nauczycieli korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, wskazania wymaga, iż:
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
‒ energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
‒ wyrobów tytoniowych,
‒ samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
‒ preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
‒ komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
‒ urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
‒ maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
‒ pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
‒ motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy mogą być objęci podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł bez kwoty podatku. Podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonują czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży za rok 2023 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Przy czym wskazał Pan, że do kwoty 200.000 zł wlicza Pan wartość ze sprzedaży usług w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, fizyki i chemii świadczone przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli. Nie wykonuje Pan innych czynności, które nie są wliczane do sprzedaży, o której mowa w art. 113 ustawy. Ponadto nie wykonywał/wykonuje/zamierza Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, z wyjątkami wskazanymi w art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Jak rozstrzygnąłem wyżej, świadczone przez Pana osobiście usługi związane z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki, chemii, nie podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem z uwagi na fakt, iż świadczone przez Pana osobiście usługi związane z udzielaniem korepetycji z matematyki, fizyki, chemii, nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, to obliczając limit sprzedaży, uprawniający Pana do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, powinien Pan uwzględniać wartości usług świadczonych zarówno przez Pana osobiście, jak i przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli.
W konsekwencji, jeżeli łączna wartość ww. usług świadczonych przez Pana osobiście oraz przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli nie przekroczyła w roku 2023 kwoty 200.000 zł, to dla świadczonych usług udzielania korepetycji przez zatrudnionych nauczycieli można zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, o ile nie przekroczy Pan określonego limitu tj. 200 000 zł, do którego będzie się wliczać wartość sprzedaży usług prywatnego nauczania świadczonego przez Pana osobiście.
Tym samym analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że nie może Pan równocześnie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla usług udzielania korepetycji z matematyki, fizyki, chemii świadczonych osobiście przez Pana i na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy dla ww. usług świadczonych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli oraz nie wliczać do wartości sprzedaży ww. usług świadczonych osobiście.
W związku z powyższym w odniesieniu do ww. usług świadczonych przez Pana osobiście, które nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy oraz pozostałych usług korepetycji świadczonych przez zatrudnionych przez Pana nauczycieli, może Pan skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy wyłącznie w sytuacji, jeśli łączna wartość tych usług nie przekroczyła w roku 2023 kwoty 200 000 zł. Ze zwolnienia tego może Pan korzystać do momentu przekroczenia ww. limitu sprzedaży lub wykonania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym, oceniając całościowo Pana stanowisko objęte pytaniami nr 2 i 3, uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right