Czy pracodawca ponosi odpowiedzialność za wypadki przy pracy z użyciem własnych urządzeń pracownika
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy, a tym samym odpowiada za zapewnienie pracownikom odpowiedniego wyposażenia stanowisk pracy. Wyposażenie to powinno być dla pracowników przede wszystkim bezpieczne, ergonomiczne i funkcjonalne, aby umożliwiać realizowanie obowiązków służbowych i nie ma przy tym znaczenia rodzaj wykonywanej pracy. Niekiedy jednak zdarza się, że pracownicy przynoszą własny sprzęt do pracy, co wynika z różnych powodów: czasem dlatego, że pracodawca w ogóle nie zapewnia wyposażenia, które usprawniłoby sprawne wykonywanie pracy, a czasem dlatego, że – w ocenie pracownika – jego sprzęt jest lepszy. Czy takie postępowanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami bhp? Czy pracownik może używać własnego sprzętu w pracy? Czy wymagana jest do tego zgoda pracodawcy?
Stosownie do postanowień art. 207 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.), pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca musi: