Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.11.2024.2.BM

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 56.21.19.0 (catering) .

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lutego 2024 r. (data wpływu 9 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie planowana jest zmiana formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są m.in. czynności polegające na przygotowaniu, dostawie i serwowaniu posiłków 7 dni w tygodniu dla pracowników podmiotów gospodarczych, z którymi zawarł Pan umowę o usługę cateringową. Usługi te mają charakter ciągły, stały, a dania są cyklicznie dostarczane do zakładów pracy. Klienci otrzymują co 7 dni menu przygotowane na każdy tydzień z góry. Dostarczane danie nie są przygotowywane wg indywidualnych wskazań klienta – klient jedynie wybiera na dany okres dania spośród propozycji przedstawianych każdorazowo w menu.

Umowy o usługi cateringowe przewidują zawsze ten sam rodzaj usług, tylko sposób dostawy i serwowania może ulec modyfikacjom. Posiłki są zawsze sporządzane od podstaw z produktów samodzielnie zakupionych przez Pana, przez zespół pracowników zatrudnionych przez Pana w kuchni cateringowej znajdującej się na terenie zakładu, tj. siedziby Pana działalności gospodarczej. Gotowe posiłki są dostarczane własnym środkiem transportu do siedziby firm.

W zależności od ustaleń zawartych w umowach:

-Żywność nie jest porcjowana, ale wkładana do specjalnych dużych pojemników zbiorczych, które po przywiezieniu są wypakowywane w stołówkach pracowniczych mieszczących się w siedzibach firm (kantyny pracownicze) i wydawane pracownikom przez Pana pracowników bez obsługi kelnerskiej. Stołówki te są wyposażone w naczynia, na których serwowane są posiłki, które zostały przygotowane przez Pana. Po zjedzonym posiłku, naczynia są sprzątane i myte przez Pana pracowników. Zakład pracy, z którym zawarta jest umowa o świadczenie usług cateringowych udostępnia jedynie pomieszczenia, w których serwowane są posiłki. Pan natomiast zapewnia naczynia i sztućce.

-Przygotowane posiłki są porcjowane w kuchni cateringowej – w siedzibie Pana działalności gospodarczej – i ciepłe pakowane odrębnie w pojemniki z imienną etykietą pracownika zatrudnionego przez kontrahenta. Gotowe porcje są przewożone do zakładów pracy i tam przekazywane prawnikowi firmy, który je wydaje pracownikom. Posiłki są gotowe do spożycia i nie wymagają dodatkowej obróbki termicznej. Pana rola sprowadza się tu tylko do przygotowania, porcjowania i dostarczenia posiłków. W tym przypadku nie wykonuje Pan dodatkowych czynności, w szczególności nie zapewnia nakryć, nie wykłada żywności na talerze, nie nakrywa stołów, nie zmywa naczyń.

Usługa polegająca na dostarczaniu posiłków jest usługą pomocniczą w stosunku do czynności głównej czyli przygotowywania posiłków i nie byłaby świadczona, gdyby usługa cateringowa nie była świadczona. Na fakturze wystawionej na rzecz kontrahentów dokumentującej świadczenie usług cateringowych, nie jest wyodrębniona usługa transportowa jako odrębna pozycja, tylko „usługa cateringowa”, w którą wkalkulowana jest cena dostawy/transportu posiłków.

Żadne z usług świadczonych przez Pana nie polegają na sprzedaży napojów alkoholowych, w tym napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a przychody w 2022 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazuje Pan, że symbolem PKWiU świadczonych usług jest symbol 56.21.19.0.

Podkreśla Pan jednocześnie, że w treści wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej wskazał Pan istotę wykonywanych usług, bowiem w stosunku do usług gastronomicznych ustawodawca nie referuje do symbolu PKWiU.

Wskazana w art. 12 ust. 7 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) stawka ryczałtu dotyczy usług gastronomicznych, których Iegalna definicja znajduje się w art. 4 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy — bez odniesienia do symbolu PKWiU.

Na dzień sporządzenia odpowiedzi na wezwanie, nie złożył i nie dokonał Pan zamiany formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ termin na jego złożenie jeszcze nie upłynął. Jak termin złożenia wniosku będzie upływał, podejmie Pan decyzję w tej sprawie.

Pytanie

Jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest właściwa dla usług polegających na:

1)przygotowywaniu i dostarczaniu posiłków do zakładów pracy z dodatkową obsługą, polegającą na podziale posiłków w kantynie pracowniczej ze zbiorczych opakowań na porcje i następnie na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, bez obsługi kelnerskiej;

2)przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków we wskazane przez klienta miejsce bez dodatkowej obsługi.

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, usługi w zakresie cateringu, opisane szczegółowo w powyższym zdarzeniu przyszłym, mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 3% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy z dnia z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

W Pana przypadku nie występują negatywne przesłanki, o których mowa w powyższym przepisie.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowyrn, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działatności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (pkt 5 lit. a),

3,0% z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (pkt 7 lit. a).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, działalnością gastronomiczną są usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy zawarł legalną definicję działalności gastronomicznej i działalność ta, jak wynika z art. 4 ust pkt 1 została wyłączona z działalności usługowej. W definicji działalności gastronomicznej ustawodawca nie zawarł normy odsyłającej do klasyfikacji PKWiU czy PKD, jak to uczynił w art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy definiując działalność usługową. Zatem ustawodawca odrębnie definiuje działalność gastronomiczną od pozostałej działalności. Jak podkreśla się w piśmiennictwie (por. Bogucki Stanisław, Cudak Arkadiusz, Wrzesińska-Nowacka Aleksandra, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, wyd. III, WKP 2023), definiując działalność gastronomiczną, prawodawca odmiennie niż w przypadku działalności usługowej zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy – nie odwołał się do PKWiU. Przeciwnie, wyraźnie wyłączył – dla potrzeb ustawy – działalność gastronomiczną z działalności określonej dla potrzeb ustawy jako usługowa, mimo że w PKWiU usługi gastronomiczne są również ujęte.

Bezzasadne jest zastosowanie wobec opisanych usług stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), właściwej dla wszystkich rodzajów działalności usługowej, które nie zostały przypisane do innych stawek na podstawie pozostałych przepisów ustawy. Stawka ta dotyczy bowiem przychodów z działalności usługowej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU). Zastrzeżenie dokonane przez ustawodawcę w końcowej części przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, oznacza, że działalności usługowej w rozumieniu ustawy nie stanowią czynności zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 2.

W ocenie Wnioskodawcy klasyfikacja statystyczna nie ma zastosowania przy wykładni działalności gastronomicznej i tym samym rozróżnienie pomiędzy usługami gastronomicznymi, a usługami cateringowymi dokonywanymi przez Główny Urząd Statystyczny.

Definicje usług i działalności gastronomicznej znajdujące się w art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zostały oparte na odmiennych kryteriach, co wynika z różnych funkcji tych definicji. Celem odesłania do klasyfikacji statystycznej w definicji usług z ww. art. 4 ust. 1 pkt 1 jest wyodrębnienie, co do zasady, przychodów ze świadczenia usług i innych przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ma to związek z różnicowaniem stawek podatkowych dla świadczenia usług i pozostałych rodzajów przychodów związanych z tego typu działalnością. Tak więc jedynym kryterium różnicującym przychody na te, które są związane z działalnością usługową i inne, nie będące działalnością usługową jest zaliczenie świadczonych przez podatnika czynności w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej do kategorii usług w wymienionej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, klasyfikacji statystycznej.

Natomiast druga z definicji (działalność gastronomiczna) odwołuje się do pierwszej, ale tylko poprzez uznanie, że działalnością gastronomiczną są usługi, co oznacza, że muszą być to czynności świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i klasyfikowane statystycznie jako usługi, a nie np. inne zdarzenia prawne skutkujące uzyskaniem przychodu.

Zatem art. 4 ust. pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w żaden sposób nie wskazuje, że należy posłużyć się rozróżnieniem stosowanym przez organy statystyczne podczas interpretacji definicji działalności gastronomicznej. Ustawowa (legalna) definicja działalności gastronomicznej jest definicją opisową i nie odsyła w sposób wyraźny do grupowań statystycznych – dotyczy więc wszystkich czynności mających charakter usługi (w rozumieniu klasyfikacji statystycznej) związanych z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. Dla uznania danej usługi za działalność gastronomiczną konieczne jest aby podstawowym świadczeniem realizowanym w ramach tej usługi było przygotowanie lub sprzedaż posiłku. Inne świadczenia muszą być wówczas świadczeniami pomocniczymi, aby mogły kwalifikować się jako działalność gastronomiczna.

Powyższy pogląd prezentowany jest w wyroku WSA w Krakowie z dnia 22 paździemika 2013 r., sygn. akt I SA/Kr 986/13.

Pana zdaniem, usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów w pojęciu działalności gastronomicznej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mieścić się będzie również usługa cateringu (przygotowanie zamówionego posiłku i jego transport do zamawiającego). Dowóz przygotowanego posiłku będzie bowiem w tym przypadku usługą związaną z przygotowaniem i sprzedażą posiłku. Zatem nie są działalnością usługową usługi w zakresie gastronomii oraz w zakresie handlu. Ani definicja działalności gastronomicznej, ani przepis regulujący stawkę dla tej działalności, tj. art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a cytowanej ustawy nie odwołują się w żaden sposób do klasyfikacji statystycznej. Zatem nie należy posługiwać się w przedmiotowej sprawie klasyfikacją statystyczną i rozróżniać usługi cateringowej jako odrębnej usługi od usług gastronomicznych.

Jak wskazano w treści wyroku WSA w Gdańsku z dnia 18 lipca 2023 r. I SA/Gd 358/23: „organ interpretacyjny w istocie w sposób nieuprawniony zawęził rozumienie działalności gastronomicznej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 u.z.p.d.f. Fakt, że w klasyfikacji statystycznej odrębnie pogrupowano usługi gastronomiczne pozostaje w sprawie bez znaczenia, skoro ustawodawca w tym zakresie nie odwoływał się do konkretnych zapisów PKWiU. W tych okolicznościach zasadne okazały się zarzuty błędnej wykładni i w konsekwencji niewłaściwej oceny co do zastosowania: art. 4 ust. 1 pkt 2 u.z.p.d.f. poprzez uznanie, że usługi cateringu, świadczone przez skarżącego, nie stanowią działalności gastronomicznej w rozumieniu tego przepisu; oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f. poprzez uznanie, że usługi cateringu, świadczone przez skarżącego, stanowią działalność usługową w rozumieniu tego przepisu”.

Ponadto, w Pana ocenie, w związku z tym, że świadczona usługa transportowa jest wliczona w cenę usługi cateringowej, a na fakturze nie ma wyraźnego wskazania odrębności tych usług, to również wartość tej usługi powinna zostać opodatkowana stawką ryczałtu właściwą dla usługi głównej, czyli 3%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I – usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.

·usługi gastronomiczne,

·usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

·usługi stołówkowe,

·usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 – Usługi związane z wyżywieniem wymienił:

·56.10. Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych,

·56.21. usługi przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych,

·56.29. Pozostałe usługi gastronomiczne,

·56.30. Usługi przygotowywania i podawania napojów.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przygotowuje i dostarcza Pan posiłki 7 dni w tygodniu dla pracowników podmiotów gospodarczych, z którymi zawarł umowę o usługę cateringową. Posiłki są zawsze sporządzane od podstaw z produktów samodzielnie zakupionych, przez zespół pracowników zatrudnionych przez Pana w kuchni cateringowej znajdującej się na terenie zakładu, tj. siedziby Pana działalności gospodarczej. Gotowe posiłki są dostarczane własnym środkiem transportu do siedziby firm.

W zależności od ustaleń zawartych w umowach:

-żywność nie jest porcjowana, ale wkładana do specjalnych dużych pojemników zbiorczych, które po przewożeniu są wypakowywane w stołówkach pracowniczych mieszczących się w siedzibach firm (kantyny pracownicze) i wydawane pracownikom przez Pana pracowników bez obsługi kelnerskiej,

-przygotowane posiłki są porcjowane w kuchni cateringowej – w siedzibie Pana działalności gospodarczej – i ciepłe pakowane odrębnie w pojemniki z imienną etykietą pracownika zatrudnionego przez kontrahenta; gotowe porcje są przewożone do zakładów pracy i tam przekazywane prawnikowi firmy, który je wydaje pracownikom.

W ramach świadczonych usług nie dokonuje Pan sprzedaży napojów alkoholowych, w tym napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody osiągane przez Pana ze świadczenia usług polegających na:

1)przygotowywaniu i dostarczaniu posiłków do zakładów pracy z dodatkową obsługą, polegającą na podziale posiłków w kantynie pracowniczej ze zbiorczych opakowań na porcje i następnie na odbiorze i myciu naczyń po zakończonej konsumpcji, bez obsługi kelnerskiej;

2)przygotowywaniu i dostarczaniu ciepłych posiłków pakowanych w osobne pojemniki we wskazane przez klienta miejsce bez dodatkowej obsługi;

podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianą dla działalności gastronomicznej, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z tytułu usług gastronomicznych.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem sprawy i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem sprawy i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

4)z zastosowaniem art. 119a;

5)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

6)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00