Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.86.2024.2.KW

Sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów bedzie podlegało zwolnieniu oraz dywidendy otrzymywane przez Fundację z tytułu posiadania Udziałów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy:

  • sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT jest prawidłowe;
  • dywidendy otrzymywane przez Fundację z tytułu posiadania Udziałów, udziałów / akcji w innych spółkach kapitałowych mających siedzibą w Polsce lub za granicą, które Fundacja nabędzie tytułem umowy sprzedaży lub umowy darowizny będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT;
  • dywidendy otrzymywane przez Fundację z tytułu posiadania Udziałów, udziałów / akcji w innych spółkach kapitałowych mających siedzibą w Polsce lub za granicą, które Fundacja nabędzie tytułem umowy sprzedaży lub umowy darowizny będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 kwietnia 2024 r. (data wpływu 10 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna (...) („Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w (…) w dniu (…) 2023 r.

Fundacja została założona na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023, poz. 326; „Ustawa o FR”).

Fundatorami Fundacji są małżonkowie K. oraz S. G. („Fundatorzy”). Zgodnie ze statutem Fundacji beneficjentami fundacji są fundatorzy oraz zstępni fundatorów w linii prostej.

Celem Fundacji jest gromadzenie mienia, zarzadzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, a także przeciwdziałanie roztrwonieniu majątku rodzinnego i zapewnienie dobrostanu beneficjentów Fundacji.

Fundusz założycielski Fundacji stanowi mienie o łącznej wartości 100.000 zł, które zostało pokryte wkładem pieniężnym, po 50.000 zł przez każdego Fundatora.

Stosownie do postanowień statutu Fundacji, poza funduszem założycielskim, pozostały majątek i dochody Fundacji stanowią:

(i) darowizny, spadki, zapisy, dotacje oraz inne nieodpłatne przysporzenia,

(ii) dochody z majątku ruchomego (nieruchomego oraz praw majątkowych),

(iii) odsetki od kwot zdeponowanych w bankach, dywidendy od udziałów, akcji i innych papierów wartościowych,

(iv) rezultaty (w tym dochody) działalności gospodarczej Fundacji,

(v) inne źródła, w tym środki publiczne oraz środki pochodzące z Unii Europejskiej oraz inne wpływy bieżące.

Fundacja może prowadzić działalność w następującym zakresie:

(i) Zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

(ii) Najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

(iii) Przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także

uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

(iv) Nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

(v) Udzielania pożyczek (spółkom kapitałowy, w których Fundacja posiada udziały lub akcje, spółkom osobowym, w których Fundacja uczestniczy jako wspólnik, beneficjentom i fundatorom);

(vi) Obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do Fundacji w celu dokonywana płatności związanych z działalnością Fundacji.

Jeden z Fundatorów zawrze z Fundacją umowę darowizny, na mocy której Fundacja (jako obdarowany) nabędzie od Fundatora (jako darczyńcy) własność określonej ilości udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością („Udziały”).

Fundacja nabędzie Udziały w celu ich dalszego zbycia, przy czym na dzień złożenia wniosku ani Fundacja ani Fundator nie otrzymał oferty nabycia Udziałów. Fundacja, po otrzymaniu Udziałów, będzie prowadziła działania dotyczące pozyskania inwestora (podmiotu niepowiązanego z Fundacją, Fundatorami ani beneficjentami) w celu zawarcia umowy sprzedaży Udziałów. Do czasu sprzedaży Udziałów, Fundacja będzie osiągała pasywny dochód z tytułu posiadania Udziałów w formie dywidendy. Uzyskane środki finansowe ze sprzedaży Udziałów pozwolą Fundacji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w statucie - w szczególności nabywanie papierów wartościowych, przystępowanie do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz realizację jej celów statutowych, tj. zapewnienie długofalowego zabezpieczenia finansowego beneficjentów.

Pytania

1.Czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?

2.Czy dywidendy otrzymywane przez Fundację z tytułu posiadania Udziałów, udziałów / akcji w innych spółkach kapitałowych mających siedzibą w Polsce lub za granicą, które Fundacja nabędzie tytułem umowy sprzedaży lub umowy darowizny będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o FR.

W przypadku osiągania przez fundację rodzinną dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres wskazany w art. 5 Ustawy o FR, zastosowanie znajduje tzw. sankcyjna 25% stawka CIT.

A zatem, w celu ustalenia, czy dochód Fundacji osiągnięty z tytułu sprzedaży Udziałów nabytych na mocy umowy darowizny będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, należy zbadać, czy tego rodzaju działalność (tj. zbywanie Udziałów nabytych na mocy umowy darowizny) stanowi tzw. dozwoloną działalność gospodarczą Fundacji w rozumieniu art. 5 Ustawy o FR.

Stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy o FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w następującym zakresie:

1.zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2.najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3.przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4.nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5.udzielania pożyczek:

a.spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b.spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c.beneficjentom;

6.obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7.produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8.gospodarki leśnej.

Art. 5 ust. 3 Ustawy o FR stanowi z kolei, że przepis ust. 1 pkt 1 (tj. zakaz zbywania mienia nabytego wyłącznie w celu dalszego zbycia) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (m.in. spółek handlowych, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (np. nabywania i zbywania akcji).

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanie „praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych” należy rozumieć w ten sposób, że obejmuje swoim zakresem nabycie oraz objęcie udziałów w spółkach prawa handlowego bez względu na tytuł prawny takiego nabycia, w tym nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na mocy umowy darowizny czy umowy sprzedaży.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że dozwoloną działalnością gospodarczą fundacji rodzinnej w myśl art. 5 Ustawy o FR jest sprzedaż udziałów nawet wtedy jeśli zostaną nabyte w celu dalszego zbycia.

Oznacza to, że transakcja sprzedaży Udziałów, które Fundacja nabędzie tytułem umowy darowizny będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, ponieważ mieścić się będzie w ramach dozwolonej działalności gospodarczej wskazanej w art. 5 Ustawy o FR.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych, np. z 1 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP, z 15 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.

Pytanie 2

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymywane przez Fundację dywidendy z tytułu posiadania Udziałów, udziałów / akcji w innych spółkach kapitałowych mających siedzibą w Polsce lub za granicą, które Fundacja nabędzie tytułem umowy sprzedaży lub umowy darowizny będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?

Uzasadnienie

Wnioskodawca wskazał w uzasadnieniu swojego stanowiska do pytania nr 1, że stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy o FR, tzw. dozwoloną działalnością gospodarczą Fundacji jest m.in. przystępowanie do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwo w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach i nabywanie i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Skoro posiadanie udziałów i akcji przez Fundację stanowi dozwoloną działalność gospodarczą, to w ocenie Wnioskodawcy uznać należy, że również otrzymywanie przez Fundację dywidend w związku z posiadanymi Udziałami, udziałami / akcjami w innych spółkach kapitałowych stanowi dozwoloną działalność gospodarczą.

W konsekwencji otrzymane przez Fundację dywidendy będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 updop:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 -10 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1)  złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2)  zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania 1 dotyczą ustalenia czy sprzedaż Udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm., dalej: „prawo przedsiębiorców”). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.

Zgodnie z art. 5 ufr:

1. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

2. Działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Natomiast, w myśl art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r updop w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów darowanych fundacji rodzinnej, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 złotych.

Jak wynika z opisu sprawy, jeden z Fundatorów zawrze z Fundacją umowę darowizny na mocy której Fundacja (jako obdarowany) nabędzie od Fundatora (jako darczyńcy) własność określonej ilości udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością („Udziały”). Fundacja nabędzie Udziały w celu ich dalszego zbycia, przy czym na dzień złożenia wniosku ani Fundacja ani Fundator nie otrzymał oferty nabycia Udziałów. Fundacja, po otrzymaniu Udziałów, będzie prowadziła działania dotyczące pozyskania inwestora (podmiotu niepowiązanego z Fundacją, Fundatorami ani beneficjentami) w celu zawarcia umowy sprzedaży Udziałów. Do czasu sprzedaży Udziałów, Fundacja będzie osiągała pasywny dochód z tytułu posiadania Udziałów w formie dywidendy. Uzyskane środki finansowe ze sprzedaży Udziałów pozwolą Fundacji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w statucie - w szczególności nabywanie papierów wartościowych, przystępowanie do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz realizację jej celów statutowych, tj. zapewnienie długofalowego zabezpieczenia finansowego beneficjentów.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Wobec powyższego, zdaniem Organu, sprzedaż udziałów otrzymanych przez Fundację tytułem umowy darowizny od jednego z Fundatorów bez względu na upływ czasu pomiędzy umową darowizny a sprzedażą inwestorowi, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

W konsekwencji przysporzenie Fundacji, otrzymane w związku ze sprzedażą opisanych udziałów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ dochód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop – niezależnie od długości okresu jaki upłynie pomiędzy zawarciem umowy darowizny ww. udziałów, a zawarciem umowy ich sprzedaży na rzecz inwestora.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dywidend otrzymywanych przez Fundację z tytułu udziałów/akcji posiadanych w innych spółkach kapitałowych mających siedzibę w Polsce lub za granicą, które Fundacja nabędzie tytułem umowy sprzedaży lub umowy darowizny, należy ponownie wskazać na treść art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Jak stanowi art. 6 ust. 5 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Stwierdzić zatem należy, że skoro działalność w zakresie uczestnictwa w polskich i zagranicznych spółkach kapitałowych mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr, to otrzymywane przez Fundację dywidendy, o których mowa we wniosku, będą korzystać ze zwolnienia, określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00