Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Collins przedstawiona w dniu 28 września 2023 r., sygn. C-509/22

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ANTHONY’EGO MICHAELA COLLINSA

przedstawiona w dniu 28 września 2023 r.(1)

Sprawa C509/22

Agenzia delle Dogane e dei Monopoli

przeciwko

Girelli Alcool Srl

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte suprema di cassazione (sąd kasacyjny, Włochy)]

Odesłanie prejudycjalne – Podatki – Podatki akcyzowe – Dyrektywa 2008/118/WE – Artykuł 7 ust. 4 – Wymagalność podatku akcyzowego – Dopuszczenie produktów do konsumpcji – Zwolnienie w przypadku całkowitego zniszczenia lub nieodwracalnej utraty wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy – Nieprzewidziane okoliczności – Zezwolenie udzielone przez właściwe organy państwa członkowskiego – Nieodwracalna utrata wynikająca z zawinionego w stopniu innym niż poważny zachowania pracownika uprawnionego prowadzącego skład podatkowy











 Wprowadzenie

1. Rozpatrywany wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, pochodzący od Corte suprema di cassazione (sądu kasacyjnego, Włochy), został złożony w związku z odmową przyznania przez Agenzia delle Dogane e dei Monopoli (agencję ceł i monopoli, Włochy) (zwaną dalej „agencją ceł”) włoskiej spółce działającej pod firmą Girelli Alcool Srl (zwanej dalej „Girelli”), będącej uprawnionym prowadzącym skład podatkowy alkoholu etylowego oraz zakład jego skażania i pakowania, zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do pewnej ilości czystego alkoholu etylowego, która została nieodwracalnie utracona z powodu błędu, który można przypisać jednemu z pracowników Girelli.

Sąd odsyłający zwraca się o udzielenie wskazówek w przedmiocie wykładni art. 7 ust. 4 dyrektywy 2008/118/WE(). Zapytuje on, czy pojęcie „nieprzewidzianych okoliczności” należy interpretować w ten sam sposób co pojęcie „siły wyższej” oraz czy obejmuje ono swoim zakresem sytuację, w której nieodwracalna utrata wyrobów akcyzowych wynika z niedbalstwa pracownika uprawnionego prowadzącego skład podatkowy lub jego zachowania zawinionego w stopniu innym niż poważny. Sąd odsyłający zastanawia się również nad zgodnością z tym przepisem uregulowania krajowego, które zrównuje, na potrzeby uzyskania zwolnienia z podatku akcyzowego, zachowanie zawinione w stopniu innym niż poważny z nieprzewidzianymi okolicznościami i siłą wyższą. Wreszcie zwraca się on z pytaniem dotyczącym zakresu zezwoleń udzielanych na podstawie tego przepisu przez właściwe organy państw członkowskich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00